De Terrafugia Transition, meer een vliegtuig dan een auto, zou in 2009 al klaar zijn. Maar veel verder dan een proefvlucht zijn ze destijds niet gekomen en nog niet één klant heeft zijn sportvliegtuigje voor in de garage in ontvangst kunnen nemen. Nu zit eindelijk weer wat schot in de zaak.
Voor de prijs van $279.000 -en het laten zien van een vliegtuigbrevet voor kleine dingen met vleugels- kan men in de toekomst deze vliegende auto ophalen. Herstel: rijdend vliegtuig met inklap-vleugels. Voordat het zover is moet de Federal Aviation Administration in de VS zijn goedkeuring nog wel even uitspreken over het apparaat, en in dat traject zijn ze inmiddels aangekomen. De eerste van zes proefvluchten is voltooid, waarbij de Transition getest wordt op onder meer de stabiliteit en er gekeken wordt naar de motorkoeling. Daarnaast is er een weg-test, om te kijken hoe het vliegtuigje dat op land een snelheid van 104 km/u haalt op het asfalt presteert.
Het tweezittertje transformeert in zo’n 30 seconden van vliegtuig naar en in de lucht worden snelheden van 184 km/u gehaald. De vliegafstand is maximaal 720 kilometer.
Als het prototype vliegtuigautidinges door de tests komt, kan Terrafugia hem binnen twee jaar op de markt brengen. Een lekker ruim begrip.
De testvlucht bekijk je HIERO. Een eerder opgenomen maiden flight staat daar.
raphael zegt
Dit soort dingen werken nooit. Het is altijd een compromis. Als auto zal hij nooit echt goed functioneren en als vliegtuig waarschijnlijk ook niet.
fant zegt
@raphael: het is ook niet bedoeld als auto om lange roadtrips mee te maken. Is denk ik vooral zodat je je vliegtuig gewoon thuis in de garage kunt stallen (als je en hoge deur hebt). Als vliegtuig lijkt het dingetje het aardig te doen!
Vanquish zegt
@raphael: Maar toch heb je van allebei een beetje! Lekker rechtstreeks naar je vakantiebestemming vliegen met 180 km/h zonder in files te hoeven staan. Ik zou het wel weten!
EFB zegt
Lijkt me behoorlijk vervelend rijden. Geen zicht naar achter, geen zicht naar schuin achter, en geen spiegels…
norge zegt
Kleine aanrijding is duur bij dit soort dinger.
redneckdarian zegt
leuk idee. maar zo ontiegelijk lelijk!
bempi zegt
Ik wacht wel totdat ie 100 euro wordt incl. btw.
masterstig zegt
Erg leuk idee, alleen rijden met zo’n ding lijkt mij nu nog niet de toekomst. Onhandig in de stad en waarschijnlijk ook niet echt comfortabel.
moritzh zegt
@masterstig: En op de weg op wat hogere snelheden waarschijnlijk lekker licht in de neus met die vleugel voorop ;) Wel een leuk initiatief! Benieuwd of er wat concreets mee gaat gebeuren.
masterstig zegt
@moritzh: Haha, inderdaad ja! :D
stanny zegt
Is dit dan niet veel beter? Heb je geen landingsbaan nodig en lijkt me veel handiger / makkelijker
midasracer zegt
@stanny: Yep, mooier, simpeler en bruikbaarder. Nu nog een prettig prijskaartje.
Vanquish zegt
@stanny: Daarvoor heb je ook een landingsbaan nodig. De grote rotor is een autogyro: een motorloze rotor die gaat draaien door de voorwaartse beweging die de rotor achterop veroorzaakt. De grote rotor zorgt vervolgens voor lift. Voordeel hiervan is dat als de motor uitvalt, de autogyro blijft draaien, waardoor je langzaam naar beneden “valt”.
kickass zegt
@Vanquish: Weer wat geleerd. :) Mooi staaltje techniek!
Vanquish zegt
@kickass: Vind ik ook! Ik verwacht er meer van dan van de terrafugia! :)
tborre zegt
en in welke ondergrondse parking kan je dit kwijt ? …
stanny zegt
Of als het lekker futuristisch mag zijn:
flipper zegt
Handiger als getawaycar bij een overval dan een S6.. ‘En de daders zijn gevlogen’…
kickass zegt
@flipper: Haha, daar zat ik ook al aan te denken. :P
jolig zegt
De preflight zal wel wat langer worden als je hij kan inklappen en gewoon op de weg kan komen. Uitklappen en wegvliegen zal wel eerder richting 3 kwartier komen in totaal.
Alfarobert zegt
We denken alleen Nederlands.Stel je nu voor dat je in Austalie woont en de dichtsbijzijnde winkels 80km verderop zijn.Dan is het wel handig zo’n vlieg-autootje in je garage te hebben natuurlijk.
arno1 zegt
Dat is een gyrocopter, die heeft dus wel een start en landingsbaan nodig. Want omdat de rotor niet direct wordt aangedreven moet hij eerst snelheid maken voor hij kan opsteigen.
Mooi stukje nederlandse engineering!!
arno1 zegt
@arno1: Dat was dus bedoeld als @stanny
jordy14 zegt
Met dat ding rijd je ook flink voor lul.
kickass zegt
@jordy14: Idd, je gaat ook met een slakkegang door de lucht…
zelfspot zegt
Staat nog in de kinderschoenen maar zal me niet verbazen dat wanneer ik oud en kaal ben deze manier van reizen redelijk normaal is. Vermoed niet dat we tegen die tijd zelf nog achter het stuur(knuppel) zitten.