Het zou namelijk weleens snel voorbij kunnen zijn.
In principe is het hele idee van het moderne Bentley geniaal. In plaats van een kwakkelend merk dat net-niet Rolls Royces bouwde, is het uitgegroeid tot een volwaardig uber-premium fabrikant van coupé’s, limousines en zelfs een heuse crossover. Op een model na (de Mulsanne, afbeelding onder), zijn Bentley’s tegenwoordig afgeleid van bekende producten uit de VAG-stal. Zo stond de eerste generatie Continental GT op het platform van de Volkswagen Phaeton en is de Bentley Bentayga overduidelijk een bloedverwant van de Audi Q7. Ook de huidige Continental GT heeft VAG-genen, deze staat op het platform van de nieuwe Porsche Panamera.
Natuurlijk is het veel te kort door de bocht door te zeggen dat het Volkswagens met mooi leer zijn, maar het is wel zo dat Bentley een groot gedeelte van de auto zelf niet hoeft te ontwikkelen. Je zou aannemen dat Bentley, gezien de verkoopcijfers en hoge prijzen, enorme winst maakt. Dat is echter niet het geval. Sterker nog, het gaat absoluut niet goed met Bentley. Vorige week behandelden we het even kort, nadat er een rapport bekend was gemaakt waarin autoprofessor Ferdinand Düdenhoffer had onderzocht dat Bentley per verkochte auto 17.000 euro moet toeleggen, terwijl Porsche juist dat bedrag aan winst maakt per auto.
Aan het Duitse Handelsblatt laat Volkswagen topfunctionaris Herbert Diess weten dat het zo niet langer kan. In de eerste zes maanden van dit jaar draaide Bentley een operationeel verlies van 80 miljoen euro. Ook loopt het aantal verkochte Bentley’s terug, wat opmerkelijk is gezien het feit dat de Continental GT net nieuw is en er een Bentayga in de showrooms staan te shinen.
Volgens Diess wordt Bentley het volgende saneringsgeval. De afgelopen drie jaar heeft het merk Volkswagen een sanering moeten ondergaan onder leiding van Diess en dat moet Bentley nu ook ondergaan. Bentley draait de afgelopen vijf jaar al uiterst matig. Mede daardoor moest Wolfgang Dürheimer vertrekken om plaats te maken voor Adrian Hallmark. Het is nu aan hem om Bentley weer de goede kant op te krijgen.
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat de Bentayga en – in mindere mate – de nieuwe Continental GT het tij zouden moeten kunnen helpen keren. Dan wordt de volgende stap : snijden in de kosten. Schijnt, dat Hallmark met zo’n opdracht wel raad weet.
lekkaah zegt
Ben best benieuwd hoe het met RR gaat eigenlijk, en eigenlijk ook benieuwd naar welke kosten zij op welke balans zetten, Duiters zijn goed in boekhouden
gregorius zegt
Dit is dus nog een artikel waar verwezen wordt naar het zelfde oude artikel van Bloomberg.
Bentley is en blijft een unit van VAG. Elke Bentley die ze in elkaar schroeven, daar zit een dikke marge op; anders zouden ze m niet in elkaar schroeven. Op elke Bentley zit waarschijnlijk zelfs een marge groter dan de gemiddelde Volkswagen kost om te maken.
Echter, als je dan vervolgens de R&D en marketing en weet ik veel wat voor afschrijvingen van het bedrijfsunit, komt heeft het gedeelte Bentley een verlies.
Ik snap dus niet hoe je nou bij het kopje kopt dat het misschien wel eens afgelopen kan zijn met Bentley –> als ze op het moment hun geen marge maken op Bentleys, zouden ze er morgen mee stoppen. Ze hebben nu 2 nieuwe modellen die nog in ver in de eerste helft van hun lifecycle staan.
lekkaah zegt
@gregorius: gedeeltelijk mee eens, als VAG zou stoppen met Bentley zou dat betekenen dat RR zijn klantenbestand zien (even kort door de bocht) verdubbelen. Ik denk dat zowel RR als Bentley voorlopig echt niet binnenlopen
eklasse zegt
@gregorius: dergelijke kopjes zorgen ervoor dat we in elk geval nog lang van autoblog kunnen genieten. Exact hetzelfde bericht (nieuwe ceo 09/17) met saai kopje kreeg slechts 4 reacties.
poes zegt
@gregorius: behalve als je nu al aan ziet komen dat het te verwachten productieaantal – en de marge daarop – niet hoog genoeg is om de investeringen terug te verdienen. Want dat is wat er feitelijk gesteld wordt. Dan kun je niets anders dan de budgetten omlaag schroeven.
gregorius zegt
@poes: wacht. Hun eigen mensen zeggen zelf dat hun grootste volume model eigenlijk pas net bij de dealers staat (ze zeggen echter niets over tegenvallende verkopen of over een lagere marge) en dat ze vors aan het investeren zijn (wat wel de kosten omhoog drijft). Lijkt me eerder dat het ontwikkelbudget juist hoger is (en waarschijnlijk zijn er wat extra VAG kosten aan Bentley ‘gegeven’).
Maar goed, we zullen zien.
mashell zegt
@gregorius: hoe kun je nou een royale marge op je product maken en als de bedrijfskosten gaat meetellen als onderneming een verlies maken? Die bedrijfskosten moet je ook aan het product toerekenen om te weten of het product wel rendabel is.
Uiteraard geeft Bentley net twee nieuwe modellen en zal de flying spur opvolger ook niet ver meer weg zijn en is dus verbetering in zicht. Zeker als de aantallen gaan lopen en er steeds minder bedrijfskosten meetellen per product.
v6ti zegt
Bad publicity is also publicity.
Dutchdriftking zegt
Kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar goed van mij mogen ze blijven. De nieuwe Continental is echt schitterend!
intimrasiert zegt
Tijd voor hard plastic en onafgewerkte kofferrruimtes in Bentleys
tenaci zegt
@intimrasiert: van Bentley het nieuwe Skoda maken, dan zal het een tijdje wel even lekker verkopen.
jorden zegt
De vorige Continental GT was een belachelijk succes, wellicht iets té ambiteurs ingezet voor de 2e generatie dan?
mcarre zegt
Geen gemis ordinaire auto’s
Robert zegt
Ik snap het niet, 17 mille toeleggen op een auto is natuurlijk niet weinig, maar als je dat procentueel afzet tegen de nieuwprijs van zo’n auto… Ik geloof niet de de gemiddelde miljonair het zal doorhebben als je de aanschafprijs van een Bentayga + een individual pakketje in de basis een procentje of wat extra hoger inzet om in ieder geval kostendekkend te zijn.
cloverleaf zegt
Of de boekhouders van VAG willen geen winst op Bentley maken. De R&D kan natuurlijk makkelijk opgedeeld worden tussen de verschillende merken. Creatief boekhouden…
iphonistvongates zegt
@cloverleaf: Boekhouders die geen winst willen schrijven……tsjonge dat is nog eens een paradox. Kudos!
cloverleaf zegt
@iphonistvongates: Nee hoor. Bij het bedrijf waar ik werkte werd de winst ook kunstmatig laag gehouden door assets voor een te hoge waarde in de boeken te houden = minder of geen belasting. Tevens maakten sommige takken in bepaalde landen nooit winst en andere takken in weer andere landen constant winst.
Misschien willen de boekhouders van VAG niet dat Bentley winst maakt. Wellicht zijn er CAO onderhandelingen gaande. VAG is groot genoeg om geld rond te pompen.
schreute01 zegt
@cloverleaf: en daarom moest Dürheimer weg? Je logica vat ik dus niet.
Esprit_de_Flandre zegt
@iphonistvongates: Paradox? Helemaal niet. Geen winst is geen belasting betalen. Door wat licentierechten aan een postbusbedrijfje in Bermuda of Panama te betalen lukt dat wel.
Bvb: Meest winstgevende dochteronderneming van Google zit in Bermuda. Want zij hebben de patenten…
bakbanaan zegt
Die cijfers van 17,000 kloppen niet. Dit is de ontwikkelingskosten gedeeld door aantal verkochte auto’s.. dit cijfer zakt vanzelf naarmate auto’s verkocht worden.
hans75 zegt
vreemde redeneringen…
Een product als een Bentley verkoop je niet minder als je de verkoopprijs met 17000 verhoogd… maakt het alleen maar exclusiever en dus gewilder.. in de economielessen heet dat prijselasticiteit…
ikleesookoverautos zegt
Lekker man die op de header!
desjonnies zegt
Volkswagen is een financiële instelling die auto’s verkoopt; ooit vernomen uit de mond van een hele hoge VW Ome.
alfablog zegt
Platformstrategie, weg met de exoten, massa is kassa.
ericc zegt
Bouw een F-type!!!!!