In juli tankten we met zijn allen door naar een nieuw record van 1,887 euro per liter, en dat steeg langzaam naar een prijs van €1,90 in oktober. De twee euro-grens kwam in zicht, en rap ook. Toch gaat het nu helemaal niet meer zo hard met de peutprijs. Sterker nog, we zijn in een daling terecht gekomen. What gives?
Van de oktoberprijs (landelijk advies: €1,90) is nu bijna een dubbeltje verdwenen. Euro 95 staat vandaag de dag op €1,81 per liter. Ook diesel en lpg daalden in verhouding mee. Reden? Volgens Paul Selms van consumentencollectief United Consumers komt het deels door de economische crisis, én omdat we goedkopere en zuiniger auto’s zijn gaan rijden. Nou kan het aan ons liggen, maar de trend van muesliauto’s is al even aan de gang. Ook toen de prijzen nog vrolijk stegen. De stabiele olieprijs, nu rond de 90 dollar per vat, lijkt een aannemelijkere reden.
Volgens United Consumers houdt deze trend nog wel even aan. ‘Er is een dalende vraag naar benzine. Mensen tanken gewoon minder’, aldus Selms. Er hoeft natuurlijk maar een crisis uit te breken in het Midden-Oosten en de olieprijs wordt rap naar recordhoogtes gespeculeerd, maar voor nu lijkt het langzaamaan te zakken. Zit er toch nog een voordeeltje aan een eurocrisis.
Oh, en indien olie in rap tempo schaars wordt, we hebben in de Noordzee nog een vaatje of 130 miljoen liggen.
Fotocredit: Autojunk.nl.
straatpiraat zegt
Dus door muesli auto’s daalt de brandstofprijs? Hmm.. in dat geval zal ik ze meer respecteren, minder van de linkerbaan wegdrukken en niet meer uitlachen.. We moeten de groene knakkers bedanken!
jrk68 zegt
@straatpiraat:
Geen dank, graag gedaan….
mully zegt
Zijn die belastingonderduikers toch nog ergens goed voor..
the-budel-guy zegt
ik durf te wedden dat voor kerst de prijs weer stijgt door onrust in het een of andere zand land. of amerika met hun fiscal cliff
walpot zegt
Vaatje of 30 miljoen*
Jokkebrok zegt
@walpot: Ja ik had ook 30 gelezen…, of ze hebben nog een bron? (Get it?)
walpot zegt
@Jokkebrok: denk dat er inderdaad nog wel meer is waar ze wijselijk hun mond over houden zodat wij hiep hoi toeter roepen als we voor een liter 1.80 betalen in plaats van 1.90
mister zegt
Hopen dan ze op mars olie vinden, dan kunnen we binnen
x aantal jaar daar onze olie uit halen,
hopen dat de vervoerskosten wat meevallen en dan
is dat misschien nog wel rendabel…
reventon zegt
@mister: op mars is waarschijnlijk nooit leven geweest dus er kan geen olie zijn dan. En een raket de ruimte inschieten kost ook waanzinnig veel geld dus áls er al olie is kan dat nooit rendabel worden.
zeeuw zegt
BJ zegt
Ergens heb ik het idee dat er wel bronnen zijn die meer verstand hebben van de olie- en brandstofprijs ontwikkelingen dan United Consumers…
bsxc2 zegt
Dat van die muesliauto’s geloof ik niet, ze gaan toch gewoon benzine tanken i.p.v. de auto aan de stekker leggen.
Hubert zegt
@bsxc2:
Maar ze tanken beduidend minder.
En als dit op grote schaal begeurt, neemt de vraag naar brandstof af en daalt dus de prijs.
Dus…. BEDANKT MUESLI-RIJDERS!!!
Jaapferrari zegt
Dat de LPG prijs maar is mee mocht zakken…
Overheid wil schone brandstof toch ‘belonen’? Doe dat dan!
jrk68 zegt
@Jaapferrari:
LPG rijders zijn nog grotere vrekken dan Muesli coureurs….
Jaapferrari zegt
@jrk68: Omdat??
Zeker alleen omdat het een goedkopere brandstof is? Ik rij amerikaan en die van mij rijdt prima op gas, en hij is daarmee ook beter voor het milieu, waarom zou ik op benzine gaan rijden?
jrk68 zegt
@Jaapferrari:
Als je werkelijk om het milieu zou geven dan reed je geen Amerikaan….
1 op 4 is zelfs op gas niet bepaalt milieuvriendelijk….
Jaapferrari zegt
@jrk68: Ik zeg niet dat ik om het milieu geef, de overheid doet dit zogenaamd… Maar dit stimuleren ho maar
jesperfabian_bon zegt
@jrk68: Mijn pa en ma rijden allebei op gas maar ik kan je vertellen dat zijn geen vrekken ook wil ik je dan nog wel melden dat mijn ouders heel veel kilometers maken en niet in een klein sufkutterig blikje willen zitten mocht er strond aan de knikker komen
jesperfabian_bon zegt
@Jesper Fabian Bon: Ook vind ik het eens dat nog steeds mensen op gas eerder beloond moeten worden. Dan belast aangezien gas beduidend minder uitstoot geeft. Dus blaas jij (jkr68) effe je bezine rap door die motor van je. En hou je mond over mileu vriendelijk. Want je zo aan je comments te zien loop je alleen maar te zeiken.
zeiksnuiter
schellekens006 zegt
4,- gulden per liter echt een stuk goedkoper ja!
barrrry zegt
@schellekens006:
Oh gosh…
Pordon zegt
Mocht ook eigenlijk wel. Momenteel $87 p. vat met een koers van 1.30 komt uit op €67,- p. vat en we betalen een gemiddelde landelijke adviesprijs aan de pomp van €1.809. In 2008 betaalden we omgerekend €94,- p. vat en betaalden we op het hoogste niveau €1.574 aan de pomp. Er wordt behoorlijk geprofiteerd. Ik kan me nog een berichtje herinneren afgelopen februari; 54% meer winst voor Shell… ben benieuwd wat dat komend jaar zal zijn.
dafmaf zegt
@Pordon: En er komt weer wat accijns bovenop, hè!
Pordon zegt
@dafmaf: Ja in Nederland betekent noodzakelijk goed(voor velen) dat iets als melkkoe gebruikt kan worden aangezien ze vrijwel niet zonder kunnen.
glashelder zegt
Een goeie hybride (dus niet van VAG en niet van PSA) verbruikt 25 tot 30% minder benzine/olie dan een normale auto (ook bij 80% snelweggebruik).
Als iedereen een goeie hybride gaat rijden scheelt dat dus een heleboel olie en dan daalt de prijs.
Ook fijn voor de pubers+ die zo nodig nog met een benzineslurper hun egootje willen opkrikken. Het zij ze gegund.
solmatje zegt
@glashelder: egootje strelen EN mensen zoals jij pesten.. lekker jou een dure hybride laten kopen en aan de andere kant compenseer ik die ‘goede’ daad van jou met een olie-verslindende roestbak! En het wordt mij nog gegund ook.. Top
dedon zegt
@glashelder: Sure, alsof 1 op 11 met een Auris Hybrid zo zuinig is…
darkpluisje zegt
Hier in breda bij zelfbedien pomp was het tanken van ongelood gister 1,67 :)
moveyourmind zegt
@darkpluisje: hier in Arnhem zelfs nog drie cent goedkoper bij de Tango. Alleen zijn ze van de week in het nieuws gekomen omdat skimmers de betaalautomaat aangepast hadden en veel klanten geskimmed waren. Dus zelfs met deze prijzen de hele dag nauwelijks klanten.
nibor zegt
@moveyourmind: Buiten het feit dat je dus geskimd wordt bij de Tango, die benzine geef je je auto toch niet? Of de kwaliteit van Tango benzine moet locatiegevoelig zijn, maar hier (Culemborg-City) is Tango echt troep… Meerdere auto’s start voor geen meter op dat spul en je rijdt zo tot 40-50 km op een 35 liter tank minder (verschilt per auto, serieus gemeten). Ik tank dan liever voor die paar cent per liter gewoon goede benzine…
moveyourmind zegt
@RRenault: Tank er zelf ook niet, omdat bij het bemande tankstation tweehonderd meter verderop de prijs niet veel hoger is, ze vriendelijk personeel hebben en een goed spaarsysteem. En de prijs verschilt niet noemenswaardig. De brandstof van de Tango zal aan de wettelijke eisen voldoen, maar behoud van werkgelegenheid is in mijn ogen ook belangrijk.
bungabungastig zegt
“Er hoeft natuurlijk maar een crisis uit te breken in het Midden-Oosten”
Gelukkig is het in Syrië, de Gaza, Egypte, Irak, Iran en noem maar op lekker pais en vree ;-)
ricardo zegt
@bungabungastig: Point taken. Maar olieprijsbedreigende crisii?
gnuur zegt
Hehe super wazig dit. De prijzen zijn zo hoog de laatste tijden geweest dat we het niet konden geloven. Nu doen ze er 10cent vanaf en iedereen is blij.
We vergeten met zijn allen dat de prijzen van 1 of 2 jaar geleden ver onder de 1.80 zat. Dat noemen ze geleidelijke verandering. Alles went…we waren gewend aan bijna 1,90 en nu lijkt 1,80 goed nieuws.
Maar goed, zolang het niet stijgt hoor je mij ook niet klagen.
bempi zegt
Hier in nl zal voorlopig tot dat de winter periode voorbij is minder getankt worden ( mensen gaan minder rijden met slecht en koud weer ).
Dankzij de zuinige auto’s wordt er veel bespaard en minder getankt. Kortom groenlinks en milieu activisten mogen ook wel eens een complimentje geven voor het gebruik en kiezen voor zuinige auto’s en het rijden daarmee.
glashelder zegt
@dedon
1 op 11 in een Auris Hybride?
Is nog altijd een stuk zuiniger dan 1 op 3 in een Golfje.