The Ultimate V24 71-Detroit Big Mike 3000+ horsepower…
Ok, dat zijn een aantal hoopvolle woorden achter elkaar geplakt. Maar wat is dit voor een monsterlijk apparaat? Hoeveel vermogen gaat deze opgepoetste Detroit Diesel exact leveren? Het resultaat hangt enigszins af van de persoonlijkheid van Big Mike. Deze Big Mike lijkt een soort prototype biker, met baard en bijpassende zonnebril. En je weet; vertrouw nooit een man met een baard. In het echt is Mike echter een vierhonderdvoudig miljonair. Ook leuk. Maar die 3000+ pk dienen nog wel even bewezen te worden. En hoe kun je dat beter doen dan op de dyno? Ok boys, it’s Rock and Roll time! (via autoblog.com)
AMGknul zegt
En in welke auto wil hij die motor kwijt?
martinusgerhardus zegt
@AMGknul: “The largest motor ever build for a semi-truck”
JvT zegt
@AMGknul:
Voor de volgende Veyron natuurlijk!
The Stig zegt
@JvT: Eikes! Een veyron diesel!
Dotternetta zegt
@The Stig: Dit is geen dieselmotor, zie onderaan..
Alwood zegt
@Dotternetta: tuurlijk is dit een diesel, waarom zou het anders meermaals “Detroit Diesel” genoemd worden… Doe maar eens over dieselmotoren lezen…
martinusgerhardus zegt
Het klinkt meer als een fabriekshal dan als een motor.. maaar ieders zijn ding..
captain zegt
Waarom heb je op drie V8’en 8 blowers nodig? Of zie ik dat verkeerd?
marc zegt
@captain: Zijn het 3 v8-en? Ik dacht altijd dat de Detroit Diesel 2-takt motoren modulair waren. FTF heeft ze in NL nog geleverd als 6, 8 en 12 (NL leger tanktransporter) cylinder. Daarnaast waren ze ook groter verkrijgbaar voor andere toepassingen (boten, grondverzet). Detroit Diesel is nu trouwens van Mercedes (50%) en maakt alleen nog maar de kleinere blokken. De grote blokken doet MTU tegenwoordig.
AMG Powerrr zegt
@AMGknul,
in een Peterbilt truck. Reken maar dat je met 3000+pk het mannetje bent, als je nagaat dat de sterkste productietruck van het moment (Scania R730, 730pk, 3500Nm) een stuk slapper is.
koluh zegt
@AMG Powerrr:
Meen je dat nu?
Gozer in een vrachtauto is het aantal pk ’s inferieur aan het aantal nm koppel. Koppel is trekkracht, wat heeft een vrachtauto nodig top snelheid of trek kracht ?
Macready zegt
@koluh:
Vermogen en koppel zijn direct gerelateerd. Veel vermogen en relatief weinig trekkracht, betekent veel toeren. Veel toeren betekent dat je een kortere overbrenging kunt gebruiken=> veel trekkracht op de wielen. Dus ja, ook met die combinatie kun je een flinke trailer trekken. Belangrijker in dit geval is veel kracht onderin (meteen al vanaf stationair).
misteralmostknowitall zegt
Ideetje! Verplicht alle prius rijders dat ze naast hun rijdende GFT ook dit ding moeten hebben, compenseert een beetje
Cantago zegt
@misteralmostknowitall: I want YOU for President! Goed idee man!
misteralmostknowitall zegt
@Cantago: Ik vrees wel dat mensen in West-Nederland alvast naar het oosten moeten verhuizen, voor de plotselingen stijging van de zeespiegel:P
Cantago zegt
@misteralmostknowitall: Welke stijging van de zeespiegel? Je bedoeld dat de halve oceaan wit-bevroren op mn oprit bivakkeert? We hebben niks te vrezen hoor:P
misteralmostknowitall zegt
@Cantago: Dat is precies wat ik deze week elke ochtend dacht als ik om half 8 op de fiets zat: “Laat die opwarming maar komen!”
Cantago zegt
@misteralmostknowitall: daar heb ik nog een mooi filmpje over!
Check:
http://www.youtube.com/watch?v=2L8bRNs_bZE&has_verified=1
ck92 zegt
ach het is een diesel, lekker zuinig natuurlijk! …
moet zeggen vind het wel grappig klinken:)
maksim zegt
Wat een sound! Als hij stationair draait doet ie me eerder denken aan de machinekamer van een schip.
Laue zegt
Diesel Power!
amstel-hotel zegt
dit in een lotus elise.
schould be fun
Trobken zegt
Dit in een lotus Elise.
Slinger je -onbedoeld- alle kanten uit.
Don’t think so.
ferre9n3 zegt
3424 Horsepower, hoooly mother of heaven god have mercy!
Hahaha ik vind hem hilarisch, zo veel geld maar hij is gek in zen hoofd, die motor wil ik maar dan een beeeetje compacter zodat ik hem in men polo kan proppen, KNALLEUUUH
AMG Powerrr zegt
@Trobken,
buiten het feit dat het niet eens past.
Jokkebrok zegt
@AMG Powerrr: Joh!
fuzzer zegt
Big mike = BAAS
autoblogger zegt
@fuzzer: Big Mike rulezzzz
Activa zegt
Het is maar te hopen dat die met zijn baard niet tussen die riemen sukkelt, zou niet zo goed aflopen :lol: .
ggilless zegt
Wat een leeghoofd die man.
nurburgring zegt
Vraag me af hoeveel NM
lincoln zegt
de kruk-as moet een waar kunstwerkje zijn ..
met een prijs van een splinternieuw semi-truck ..
maar zal meer dan 2500 toeren wel niet kunnen dragen ..
rick zegt
wanneer ik niet kan slapen weet ik welke film ik moet starten……
Piet PK zegt
Tja, google even scheepsmotoren. Grote dieselmotoren? kijk even bij MTU of Caterpillar 3600 serie.
timberleek zegt
@Piet PK:
wat dacht je van de new sulzer diesel (ja amg powerrr, dat is wartsila).
engine configuration
turbocharged two-stroke diesel straight engine, 6 to 14 cylinders
cylinder bore
960 mm
piston stroke
2500 mm
engine displacement
1820 litres per cylinder
engine speed
92–102 revolutions per minute
torque
7,603,850 newton metres (5,608,310 ft·lbf) @ 102 rpm
mean effective pressure
1.96 MPa @ full load, 1.37 MPa @ maximum efficiency (85% load)
mean piston speed
8.5 metre per second
specific fuel consumption
171 g/(kW·h) (126 g/(bhp·h), approx. 3.80 litres per second) @ full load; 163 g/(kW·h) (120 g/(bhp·h)) @ maximum efficiency
power
up to 5720 kW per cylinder, 34320 to 80080;kW (46 680 to 108 920 bhp) altogether
power density
29.6 to 34.8 kW per tonne, 2300 tonnes for the 14 cylinder version
amount of fuel injected in a single cycle of single piston
~160 g @ full load
captain zegt
@timberleek:
Lekker groot :)Laatste foto; Je kan zelfs met ladders naar beneden naast de drijfstangen :D
timberleek zegt
@captain:
inderdaad.
ik heb ook eens gehoord dat er een deur in elke cylinderwand zit, maar daar kon ik niet direct iets over vinden
timberleek zegt
@captain:
inderdaad.
ik heb ook eens gehoord dat er een deur in elke cylinderwand zit, maar daar kon ik niet direct iets over vinden
timberleek zegt
@captain:
volgens mij kun je struikelen over een van de tanden van het tandwiel
AMG Powerrr zegt
@Jokkebrok,
ow.
AMG Powerrr zegt
@Piet PK,
of gewoon bij Wartsila kijken!
Yeelen zegt
Needs more cylinders.
bj zegt
Met je baard tussen die belt!
RickB zegt
Nieuw blok vor “Big-Bud”
http://www.youtube.com/watch?v=OjDshU8pDxI
Megakix zegt
@RickB: hij rijdt alleen niet ? :lol:
VeniVidiVici zegt
@Megakix: Nou, Big Budje rijdt wel hoor :) http://www.youtube.com/watch?v=UeWmCDTPYOo
Lange zegt
@RickB: Het is toch autoblog en geen landentuinbouwblog
RickB zegt
@Lange:
In wat voor een auto moet die dan liggen? Nou?
Stumpert!
patrick zegt
Iets voor tractor pulling?
patrick zegt
@timberleek
krukas die net zolang is als 3 mini coopers:P
Rob USA zegt
Filmpje 2: Big Mike met zijn baard tussen de riemen.
Megakix zegt
Deze motor wordt vast ingebouwd in een tractor-pulling-tractor…ZZ-Top FTW !
Geert zegt
a) Dit zijn gewoon 3 V8 diesels met een hoop riemen aan elkaar geknoopt. Is het dan een V24?
b) Een diesel met een gasklep???
FieRo zegt
niet praktisch maar wel vet ! lijkt idd ideaal voor tractorpulling
patrick zegt
@ fiero
ja toch:D
racethesun88 zegt
laat de boomknuffelaars dit maar niet zien 8)
Poll zegt
wat een geluid.
henk zegt
Het woord “vermogen” heeft hier een dubbele betekenis
integralechubasco zegt
ho ho ho, hij kan over een paar daagjes weer aan de bak…
tmcif zegt
Met zon motor heb je volgens mij geen gaspedaal nodig.
Denk dat je de snelheid eerder met je rempedaal zal regele :P
supergrover zegt
Dit is geen V24, maar een W24. Er zijn drie rijen met cilinders ipv 2, zoals bij een V opstelling.
Lekkere klus als je die distributieriemen moet vervangen, zie niet hoe je daar makkelijk bij kunt zonder de hele motor te demonteren?
Dotternetta zegt
Kan aan mij liggen, maar DIT IS GEEN DIESEL!
Zegt wel genoeg over het technisch niveau van de bezoekers hier! lol
Dotternetta zegt
@Dotternetta: :oops:
Dotternetta zegt
Dit is een diesel:
http://www.youtube.com/watch?v=Jp-qcZr_Wrw&feature=player_embedded#!
Dotternetta zegt
Een diesel met blowers en lachgas..
Dotternetta zegt
@Dotternetta: ik bedoel het eerste filmpje..
henk zegt
Het betreft hier een two stroke (tweetakt) diesel,vandaar de verwarring.
Dotternetta zegt
@henk: Waarom heeft ie dan nokkenassen?
Alwood zegt
@Dotternetta: Eerst zoeken dan vragen… (daarna eventueel de auteur corrigeren)
Hoe ontbrand het mengsel in een dieselmotor? Door compressie. Het is vrij lastig die compressie te verkrijgen als alles werkt dmv spoelpoorten. Uberhaupt verkrijg je dan niet zo snel een juist diesel-mengsel aangezien er gewoon vloeistof en lucht in de cilinder stroomt, niet als de gewenste mengselverhouding/nevel.
De oplossing? Uitlaatkleppen… Lucht inlaten door de ‘spoelpoort’ (vertaald naar brommertjes), op het punt van hoogste compressie diesel inspuiten, om vervolgens kort na de (zelf)ontbranding snel de uitlaatklep open te zetten.
zie ook: http://www.tpub.com/content/engine/14081/css/14081_22.htm
Dotternetta zegt
@Alwood: :oops:
henk zegt
Zoek het op internet op,staat duidelijk vermeld.
JvT zegt
@autoblogger:
Je bedoelt vast stereotype ipv prototype.
autoblogger zegt
@JvT: dat zou goed kunnen ;)
Dotternetta zegt
Excuses voor mijn onwetendheid
Dotternetta zegt
Shit..shame on me! http://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Diesel_Series_71
Ik was verward door het ontbreken van de zwarte rook
Arno zegt
@Alwood Tweetakt diesel wordt nog veelvuldig gebruikt in de scheepvaart omdat die nog geen of pas sinds kort emissie-eisen hebben. Verder heeft de oude Lanz Bulldog ook een diesel tweetakt en die werd al in 1921 gemaakt. Mooie van een diesel tweetakt is dat die net zo makkelijk vooruit als achteruit draait en je meer vermogen uit een motor van hetzelfde formaat haalt. Verder kun je ook bij een tweetakt prima met injectie werken en de compressie is geen probleem. Vaak wordt wel een turbo of blower gebruikt.
Arno zegt
@Alwood Sorry, had je berichtje verkeerd begrepen. Maar je hoeft bij een tweetakt diesel niet met een uitlaatklep te werken. Kan ook gewoon met een spoelpoort. http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_diesel_engine
Arno zegt
Voor het type tweetakt diesel met spoelpoorten zie volgende artikel http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_bulb_engine
Kanalje zegt
Zijn baard staat gewoon scheef van de lucht die die motor naar binnen trekt.
Ook wel lekker is die uitlaatlucht afvoer oftwel de afwezigheid daarvan. En wij hier maar aanklooien met zo’n slangetje op de uitlaat.
oxje zegt
Domme amerikanen altijd met hun geschreeuw, bouw toch eens iets ingewikkelders zoals: http://www.youtube.com/watch?v=RBKUQPjQ16I&feature=related
stefan82 zegt
@oxje: Wat een fantastisch geluid, mijn weekend kan beginnen :)
Melvivio zegt
oxje… what the hell! jammer dat er geen bewegende beelden zijn….. dit geeft me rillingen!
hobbes zegt
Er zijn geen 3 rijen cilinders, gewoon 2. Het blok is zo geleverd door Detroit, de blowers zijn voor de show. Een deel van de blowers is niet aangesloten.
Het origineel ziet er zo uit:
http://www.flickr.com/photos/learaviator/4538480279/in/set-72157623774941005/
bvdb zegt
Als die Le Mans diesels nou eens zo klonken. :P
Dennis21 zegt
toch wel knap zoveel riempjes…leuk klusje als die vervangen moeten worden :)
Dimglor zegt
Leuk, maar om op de vraag te antwoorden: Niet zo goed eigenlijk…