We gaan kijken hoe Max Verstappen dit weekend wereldkampioen kan worden.
Dit weekend is het dan eindelijk zover. Dan wordt eindelijk de titelstrijd in de Formule 1 tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton beslist. Verstappen had een kleine voorsprong, maar dankzij drie overwinningen op rij en een paar snelste rondes is Lewis heel dichtbij gekomen.
Sterker nog, de twee staan exact gelijk. Allebei hebben ze nu namelijk 369.5 punten. Daarmee is de vraag hoe kan Max Verstappen nog wereldkampioen worden eenvoudig te beantwoorden. Hij moet namelijk finishen voor Lewis Hamilton. Nu blijkt dat de laatste paar races een zeer lastige opgave te zijn.
In principe zijn er 4 scenario’s mogelijk. Dat ze mogelijk zijn, wil overigens niet zeggen dat ze waarschijnlijk zijn. Maar het is formule 1 en er zijn weleens vreemdere dingen gebeurd. Denk aan Damon Hill die wereldkampioen wordt of Jacques Villeneuve die wereldkampioen wordt.
Scenario’s
Daarom hebben we een paar scenario’s op een rijtje gezet. Dit kan er in principe allemaal gebeuren tijdens de GP van Abu Dhabi:
Scenario 1: Max finisht in de punten voor Lewis
In principe moet Verstappen gewoon voor Hamilton blijven. Dan is er niets aan de hand. Als ze beide in de punten rijden, dan moet Verstappen ervoor blijven. In dat geval zal Verstappen ongeacht de positie wereldkampioen worden.
Scenario 2: Max finisht P9, Lewis P10 en snelste ronde
De kans dat dit gebeurt is niet groot. Wellicht als ze in de eerste ronde crashen, de auto’s laten oplappen en vervolgens een inhaalrace van jewelste laten zien. Als Max P9 pakt en Lewis P10 plus de snelste ronde (of andersom), dan krijgen beide coureurs 2 punten. In dat geval is de stand gelijk en wordt Verstappen wereldkampioen op basis van die ene overwinning.
Scenario 3, Max valt uit, Lewis finisht buiten top 10
Of andersom natuurlijk. In dit geval behalen beide rijders geen punten. In dat geval blijft het puntenaantal gelijk. Dan blijft het feit staan dat Verstappen één overwinning meer heeft en wereldkampioen wordt.
Scenario 3: beide finishen niet
Dan blijft de puntenstand wederom gelijk. In dat geval geeft de extra overwinning van Verstappen de doorslag. Max is dan kampioen.
Scenario 4: beiden finishen wel, maar buiten de punten
Dit zien we eigenlijk nooit gebeuren. Maar het zou kunnen dat beide coureurs buiten de punten vallen. In dat geval is Verstappen wereldkampioen.
Scenario 5: Lewis finisht voor Max in de punten
Dan is Lewis Hamilton Hamilton kampioen. (tenzij scenario 2)
Kortom, het is deze keer vrij eenvoudig. Net als in 1974 (Clay Regazzoni en Emerson Fittipaldi) is de coureur die de meeste punten haalt wereldkampioen. Aangezien zowel Hamilton en Verstappen beiden veel sneller zijn dan de rest van het feit, zal het een bijzonder schouwspel worden.
sportevo zegt
Lewis op P9 en Max P10 + snelste ronde kan ook nog.
duckmefaddy zegt
@sportevo: dat staat er toch ook?
lebeaunl zegt
@duckmefaddy: nee, staat lewis snelste ronde
duckmefaddy zegt
@lebeaunl: er staat bij mij anders nog “(of andersom)”
sportevo zegt
Of ik heb het niet goed gelezen of het is intussen aangepast..
flatsix010 zegt
Na de overmacht die Lewis heeft laten zien gaat hij waarschijnlijk de titel binnenslepen jammer genoeg. Indien het spannend wordt met een gevecht op het circuit zal het waarschijnlijk uitmonden in een penalty voor Max.
Svenska II zegt
@flatsix010: Misschien heeft Red Bull nog een laatste upgrade, en heeft Mercedes zijn kruit inmiddels verschoten?
piebepost zegt
Ik zet mijn geld er niet op.
z3cabby zegt
Dit weekend staat FIA voor First In Abu Dhabi. Gezien de FIA graag de controle houdt en er alles aan doet om degene te belonen het beste binnen de lijntjes kleurt, past een steigerende Merrie beter in dat plaatje dan een briezende Bull.
saxoke zegt
1 of andere knakker moet ze beiden van de baan knallen. Dan pakken. Ze max geen punten af en is ie kampioen.
HZW zegt
Max wordt alleen Kampioen als Honda het toe laat om de motor op vol vermogen te gebruiken.
Bij elke race rijden ze met een iet was begrensde motor, om er zeker van te zijn dat hij niet ploft.
Als Red Bull Honda voor het Seizoen ook de sterkste modus doorgegeven hebben mogen ze die gebruiken.
Dus gewoon alles of niets, vol vermogen rijden, en dan wel winnen of een motor die ploft.
Hoe je het ook wend of keert, Red Bull Honda zal sneller moeten zijn dan de Mercedes in Race trim.
Starten ze het zelfde als de vorige race, dan worden ze om de oren gereden door Mercedes.
En dan wordt Sir Lewis Hamilton gewoon voor de 8ste keer wereld Kampioen.
Max zal een clean race moeten rijden, en kan niet met hand en tand verdedigen of aanvallen, dan krijgt hij gewoon straf.
Zoals ik al eerder heb gezegd, het is niet het wereld kampioenschap, Botsautootjes.
willeme zegt
@hzw: het heeft niet zoveel met die motor te maken. Het totaalpakket van Mercedes is gewoon iets beter. Het scheelt behoorlijk. Als je kijkt naar de wedkantoren (die denken in geld en niet in sentiment) dan die zie je dat Hamilton veruit favoriet is. Kan het team verder niets aan doen, Mercedes heeft nog altijd het beste totaalpakket en een toprijder. Misschien gebeurt er iets spannends of wellicht een ongelukje, maar in principe wordt de race minder spannend dan we allemaal denken ;-)
MaartenD zegt
Deze laatste race wordt zo ongelooflijk gehyped maar geef het op een briefje, het wordt een hele saaie race met een 1 2 voor de Mercedessen
Davion zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Van Epschoten zegt
Hopelijk heeft Honda de motor gespaard de laatste races en gaat de komende race de kraan vol open. Zal wel laggen zijn als Max net zo dominant wint als vorig jaar.
saxoke zegt
@megaturbopowerboost: laggen??? Wat is dat? (Nooit te oud om te leren …)
T16 zegt
Die kamikaze actie op Silverstone heeft er voor gezorgd dat Lewis nog een kans heeft op de titel en had Max bijna blijvend invalide gemaakt. Hamilton is extreem hypocriet, nu is het narratief dat Max een gevaar is voor zijn tegenstanders. Gewoon de feiten omdraaien.
Lewis heeft bizar vaak geluk gehad dit jaar en wordt door de FIA geholpen met rare beslissingen tegen Max.
Dat Max voortdurend bestraft wordt om Lewis nog in de punten te houden maakt dit jaar super spannend maar ook onsportief, partijdig, vol achter de schermen gevechten tussen de teams om FIA uitspraken in eigen voordeel of ten nadelen van het concurrerende team voor elkaar te krijgen.
Ben er van overtuigd dat Mercedes enkele races met onreglementair materiaal heeft geracet en daardoor veel sneller was.
Max had al lang kampioen moeten zijn dit jaar en zal in de toekomst steeds vaker de betere coureur blijken.
,
saxoke zegt
@T16: als Max geen Champ wordt, komt het inderdaad door z’n actie op Silverstone. Daar had ie z’n verstand moeten gebruiken en genoegen moeten nemen met een 2e plaats ipv een DNF.
willeme zegt
@saxoke:
Dat is denk ik een koe in de kont kijken. Juist omdat Verstappen altijd op 105% rijdt, staat Verstappen waar hij staat. Als hij de instelling had ’tweede is ook goed en op safe rijden’ dan had ‘ie ver achter gestaan op dit moment.
Max wordt geen kampioen omdat de combinatie Hamilton + Mercedes alsnog veel beter is. Kijk naar de laatste races, daar is de Mercedes constant beduidend sneller. Als Silverstone beter was afgelopen, had Mercedes wellicht ook eerder gas gegeven denk ik. Dat laatste is extreem suggestief, maar gevoelsmatig denk ik dat ze het spannender hebben doen laten lijken dan dat het eigenlijk was.
saxoke zegt
@willeme: als ie in die wedstrijd 2e was geworden, had ie toen wel 18punten gekregen en dan zag de stand er nu heel anders uit, en dan stond ie nu niet achter zoals jij beweert! Dat waren uiteindelijk 18 cruciale punten in zijn kampioenschap! Als ie die toen meegenomen had, en alle andere wedstrijden waren gegaan zoals de rest van het seizoen, dan stond ie nu 18 punten voor in het kampioenschap. Zoals ik al vaker gezegd heb, een kampioenschap dat bestaat uit slechts enkele races moet je zorgen dat je zo veel mogelijk wint. Een kampioenschap dat bestaat uit 22 races, moet je ook tactisch rijden. Elk punt dat je mee kan pakken, moet je meepakken, een DNF is hier in veel erger dan een 2e plaats.
willeme zegt
@saxoke:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar je mist mijn punt denk ik ;-). Juist omdat Verstappen van het type altijd 110% is, heeft hij diverse malen de schade weten te beperken en zelfs races gewonnen.
Met de instelling die jij aangeeft, was hij juist vaker tweede geworden. Je kan niet altijd 110% geven en dan die ene bocht niet, dat is de koe in de kont kijken. Als, als, als. Als mijn tante een piemel had, dan was het mijn oom geweest (T. Coronel). Met heel veel brutale moves heeft Verstappen WEL de races naar zich toe getrokken. Denk aan Imola bijvoorbeeld.
Daarbij vind ik Silverstone een slecht voorbeeld, omdat juist Hamilton te veel risico nam en Hamilton de fout in ging en het Hamilton was die Verstappen elimineerde dankzij onderstuur (was geen bewussie ;-)).
berlinetta zegt
Ik vind Silverstone altijd een vreemd voorbeeld om erbij te halen, vooral als gesteld wordt dat het Max zijn schuld was. Hamilton week van de lijn af waardoor hij Max eraf kegelde. Max reed gewoon waar hij reed en had in mijn ogen niet veel anders kunnen doen. Ik neem eerder Bakoe of Emilio Romagna als voorbeelden. 2x 0 punten voor Max. Dat zijn nu hele dure punten gebleken.
dijan zegt
-edit: houd het een vriendelijk. –
SickDon zegt
Om jullie een teleurstelling te besparen Max wordt Geen kampioen. Alvast een fijn weekend.
tfsi zegt
@sickdon: Gelukkig voor een hoop mensen kan ook jij niet in de toekomst kijken. Ze hebben beide kans op de titel, er kan van alles gebeuren en ik ben er van overtuigd dat Honda toch nog een standje heeft op de motor deze mag toch worden afgeschreven deze laatste race, 2e wordt hij zoiezo bij geen uitval beurten of iets dergelijks.
Benny_Weisz zegt
Word er regen voorspeld?
cthijs zegt
Lewis staat alleen maar voor door de illegale vleugel in brazilie