Jos Verstappen stond slechts éénmaal op het podium tijdens een Formule 1-race, 14 augustus 1994 in Hongarije om precies te zijn. Een bizarre race met een waanzinnig slot.
Een ieder die meteen roept dat Verstappen tweemaal derde werd: dat klopt. Echter, tijdens de race op Spa later dat seizoen zou Jos als vierde eindigen, maar werd teamgenoot Michael Schumacher na de race gediskwalificeerd. De dat jaar geïntroduceerde houten plank onder de auto was te veel gesleten en dat zou een te lage wagenhoogte impliceren. Zodoende kreeg Verstappen de derde prijs pas later in de schoot geworpen, zonder champagnedouche helaas.
Wat vooraf ging
Die douche kreeg hij een race eerder in Hongarije, waar hij wél de gang naar het podium mocht maken. Maar voor het zover is, neem ik je eerst even mee naar 28 september 1993. Die dag stapt Jos Verstappen voor het eerst in een Formule 1 auto, als hij een test krijgt bij het Footwork Arrows team. De jonge Nederlander weet na 65 rondjes de tijd waarmee reguliere coureur Derek Warwick met de auto kwalificeerde tijdens de race met 0.07 seconden te benaderen.
Net als Max vandaag de dag, was Jos Verstappen een sensatie. Het schijnt dat alle F1-teams, op Ferrari en Williams na, de coureur benaderden voor een positie. Uiteindelijk kiest Verstappen voor een baan als testrijder bij Benetton. Hij wordt meteen in het diepe gegooid, vaste coureur JJ Lehto raakt geblesseerd bij een testsessie en moet de eerste twee races missen en Verstappen is zijn vervanger. Zijn debuut verloopt niet vlekkeloos, als hij botst met Eddie Ervine. De tweede race, in Japan, begint beter. Verstappen rijdt op een zesde stek rond als hij met koude banden van de baan spint.
In Imola is JJ Lehto weer fit en kan Verstappen doen waarvoor hij aangenomen is: testen. Niet voor lang, de resultaten van de ervaren Lehto vallen tegen en daarom besluit teambaas Flavio Briatore om Jos Verstappen weer naar voren te schuiven. De onervarenheid speelt Jos helaas parten. In Frankrijk spint hij na 25 ronden en moet hij de race voortijdig verlaten. De daaropvolgende race op Silverstone finisht Verstappen als achtste, nadat hij als tiende was gestart. De eerste finish voor Verstappen, die echter nog niet tevreden was met het resultaat. In Duitsland zou hij echter niet de mogelijkheid krijgen een hogere klassering te behalen, een enorme brand tijdens zijn pitstop in de vijftiende ronde maakt wederom een vroegtijdig einde aan de race. Extra spijtig omdat tijdens de start al tien van zijn concurrenten waren uitgevallen door een flinke crash.
Uitstekende tactiek en een beetje geluk
Geplaagd door onervarenheid en botte pech begint Verstappen de Grand Prix van Hongarije niet super. Hij kwalificeert zijn fraaie Benetton-Ford als twaalfde, terwijl Schumacher diezelfde auto naar pole position stuurt. Tijdens de race laat Verstappen echter zien wel degelijk goed te kunnen sturen en tegen het einde van de race rijdt hij rond op vierde positie. Voor hem Michael Schumacher, Damon Hill en Martin Brundle.
De dat jaar vrijwel onklopbare Schumacher heeft iedereen behalve Hill en Brundle op een rondje gezet, óók Verstappen. Zijn voorsprong op Hill is echter dermate riant, dat de teamleiding vraagt om het gas iets minder ver in te trappen, zodat de ontketende Jos Verstappen erlangs kan. Zijn achterstand op Brundle is groot, maar je weet maar nooit…
Dat blijkt een gouden greep. Verstappen nadert Brundle rap, maar zou uiteindelijk een paar rondjes te kort komen om hem bij te halen. Tenminste, zo lijkt het met het ingaan van de laatste ronde. Terwijl de camera’s gericht zijn op hoe Schumacher en Hill de finish passeren, gebeurt elders op de baan het ondenkbare: Martin Brundle krijgt een elektrisch probleem en valt stil.
De regie mist het volledig en Olav Mol en met hem heel Veronica-kijkend Nederland denkt dat Verstappen een -overigens meer dan keurige- vierde plek heeft behaald. Dan verschijnt de uitslag in beeld en wordt Verstappen als derde weergegeven. Pas als de camera’s de stilgevallen McLaren-Peugeot van Brundle hebben gevonden is het pas écht duidelijk, Jos Verstappen mag als eerste Nederlander naar het podium van een Formule 1-race!
Keerpunt in zijn carriere
Olav Mol roept kort daarna wat heel race-minnend Nederland denkt: ‘dit is denk ik het keerpunt in de carriere van Verstappen, want nu weet hij van A tot Z hoe het werkt.’ Helaas blijkt hij gelijk te hebben, al heeft hij het nooit zo bedoeld. Nooit meer zou Jos Verstappen op het podium staan. Hoewel hij de race erna op Spa achteraf eveneens derde wordt en in Portugal nog netjes naar P5 rijdt, spint hij tijdens de Grand Prix van Europa op Jerez al vroeg in de race van de baan.
Op dat moment leidt Schumacher het kampioenschap met 85 punten, op de voet gevolgd door Williams-coureur Damon Hill met 81 punten. Het constructeurskampioenschap is zo mogelijk nog spannender: 97 punten voor Benetton en 95 punten voor Williams. In een poging ook dat kampioenschap veilig te stellen, besluit Briatore voor de laatste twee races Verstappen te vervangen voor routinier Johnny Herbert. Het mag niet baten, Michael Schumacher wordt weliswaar voor het eerst in zijn carriere wereldkampioen, maar de constructeurstitel wordt met 15 punten voorsprong gewonnen door Williams. Herbert weet zijn Benetton beide races niet naar de finish te krijgen…
Hoewel Verstappen in 1995 ook nog onder contract staat van Benetton, wordt hij door Briatore uitgeleend aan Simtek. Die auto blijkt extreem onbetrouwbaar en de eerste drie races valt Verstappen uit. In Spanje wordt hij nog twaalfde, maar de race erna in Monaco kan hij door problemen de race niet eens aanvangen. Het blijkt ook de laatste race van Simtek, dat kort erna failliet gaat. Veel meer dan wat testwerk voor Benetton en Ligier kan Jos niet doen de rest van dat jaar. In 1996 besluit Briatore de optie op Verstappen niet te verzilveren en in plaats daarvan kiest hij voor het ex-Ferrari duo Alesi en Berger. Het blijkt Verstappens laatste kans op een plek bij een topteam.
awesome zegt
Mooi stuk!
Meer van dit alsjeblieft.
stfu zegt
De beelden: https://www.youtube.com/watch?v=9kUaMUqDhsA
viezefreddyw zegt
Die Benetton is toch wel een schitterend ding hoor, erg fraai. Evenals het stukje tekst overigens. Gewoon fijn en vlot geschreven. En ja, Jos Verstappen.. Altijd een prima coureur geweest maar een zeer ongelukkige carrière gehad in de Formule 1. Desalniettemin ben ik hem dankbaar dat hij Max op de wereld heeft gezet.
g40freak zegt
@viezefreddyw: nou kan Jos vast heel veel maar kinderen op de wereld zetten??
Die eer geef ik toch eerder de moeder van Max ?
viezefreddyw zegt
@g40freak: Dat is ook weer zo. Die eer gaat naar zijn moeder, maar de eer naar Jos vanwege de geweldige begeleiding voor Max.
Edge zegt
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat Jos te vroeg naar een topteam is gegaan, en daarnaast ook nog de pech dat dat bij dat topteam ene meneer Schumacher in de andere auto zat. Puur op talent had Jos het ver kunnen schoppen. Misschien was hij geen toekomstig wereldkampioen, maar meer dan wat hij nu bereikt heeft had er zeker in gezeten.
bassx zegt
@Edge: klopt… Zijn houding werkte ook niet mee. Hij was meer een Barrichello in de F1, prima 2e rijder die in topteams vaak een podiumplek had kunnen halen.
perry_snijders zegt
@Edge: Te vroeg naar een topteam, daar kun je over discussiëren. Max stond ook direct onder contract bij Red Bull, ook al reed hij dan in eerste instantie bij Toro Rosso. Jos zou een seizoen testen voor Benetton, maar JJ Lehto brak zijn nek. Wat had hij moeten doen? Zeggen dat ze een ander moesten zoeken en stug door blijven testen?
bassx zegt
@perry_snijders: Max is van de simulator generatie. Uiteraard moet je vanuit de simulator nog wel leren om in een echte F1 auto te rijden maar de stap is velen malen kleiner en de garantie op succes hoger. Zoals Max zelf zegt is hij gemiddeld 4 uur per dag digitaal aan het racen wat neerkomt op 800 ronden Monaco per week. Dat is ongeveer evenveel dan Jos in zijn hele F1 carrière heeft gereden op Monaco. Oftewel voordat Max zijn eerste F1 race ging rijden had hij al meer rijervaring dan z’n vader. Dat is het verschil met een coureur van nu en een coureur die alles moet leren van het asfalt.
JamesBond007 zegt
Toch wel mooi dat “wat er in zat” voor Jos, nu ontplooid is door Max.
w0o0dy zegt
Ook wel leuk is dat de grote sterren bij Footwork voor de monitors hingen (Senna bijvoorbeeld) omdat die nieuwe knul die auto met de hoogste snelheid van allemaal door de laatste bocht het rechte stuk op knalde. Zo hard dat de hele pits in rep en roer was.
Overigens had Jos veel moeite met de Benetton omdat die compleet gebouwd was naar de rijstijl van Schumacher en Jos een heel andere rijstijl had en een minder “pointy” en minder “loose” set-up moest hebben om de auto echt tot de limiet te kunnen pushen.. Dat bleek later in het seizoen toen er onderdelen kwamen om de auto meer geschikt te maken voor Jos. De snelheid en consistentie gingen gelijk met sprongen vooruit… In NL echt een miskend talent en met de RedBull van Max had Jos ook zeker mee kunnen doen voor top 4 plaatsen.
pomoek zegt
Gek. Mijn geheugen komt niet overeen met de werkelijkheid. In dat geheugen van mij was Jos een stuk succesvoller in de benneton dan dat hij blijkbaar was. Toch nogal wat fouten en foutjes die ik zijn zoon niet heb zien maken.
danmar zegt
Op de een of andere manier vind ik het treurig – hoe waar het ook is – de F1 carriere van Jos Verstappen in slechts een paar regels geformuleerd te zien. Aan de andere kant was er wel meer. Zoals briljant rijden in de regen, maar dan wel weer knullig van de baan rijden door, wat ik me meen te herinneren een beslagen vizier.
Valt zijn (toenmalige?) zaakwaarnemer Huub Rothengatterhierin trouwens nog wat te verwijten?
pinut187 zegt
@danmar: het artikel gaat voor over hoe hij die ene podiumplaats bemachtigde, zie titel artikel.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi en interessant stuk, nooit precies geweten hoe het Jos is vergaan. Hij heeft toch wel een enorme bak pech gehad zeg. Maar gelukkig ziet het er voor Max een stuk rooskleuriger uit. En misschien is je zoon zien winnen nog wel mooier dan zelf op het podium staan.
fmgarcia zegt
Heb genoten van de tekst thnx!!!
martinus zegt
@Dizono weer prachtig geschreven!
sracert zegt
Briatore lijkt mij een wrede kerel als het er op aan komt, meedogenloos. Hij wist Schumacher en Alonso op te pikken. Met minder nam hij volgens mij geen genoegen.
MARS zegt
Klein foutje, de F1 werd toen niet uitgezonden door Veronica..
awesome zegt
@mars: rtl5 toch? Met Ruud Terweijden…
mrrallycross zegt
@mars: kijk eens naar het filmpje in de tweede reactie onder dit artikel.
pinut187 zegt
Joss the Boss!
raceyourlife87 zegt
Mooie verhaal voor de vroege vogels als ik.
desjonnies zegt
Man, man, man, wat waren we trots, een Nederlander die de sterren van de hemel reed, de brand tijdens het tanken, Schumacher die Jos erlangs liet, zodat Jos derde werd, een vriend ging zelfs naar de kroeg van Jos’ ouders om te kijjen.
Het is allemaal niet tevergeefs geweest, want dank zij Jos ervaring, door schade en schande wijs geworden, heeft Max tot nog toe een uitstekende begeleiding gehad.
Laten we dat vooral niet vergeten !
john4545 zegt
De foto van dat podium is mijn ava :)
Paar puntjes:
– Die botsing in Brazilie met Irvine was de schuld van Irvine en hij kreeg een 1 race ban, als ik het goed heb.
Verstappen maakte een 3 dubbele salto geloof ik.
– Niet het team maar Schumacher maakte de beslissing om Jos te laten unlappen.
Schumacher en Jos zijn heel lang goede vrienden geweest. Ze gingen samen op trainingskamp nog ver in de tijd dat Jos voor Stewart enzo ging rijden. De laatste jaren hoorde ik echter hele andere geluiden uit Jos komen, & beschuldigde hij Benetton dat ze voor Schumacher een ‘heel andere auto’ klaarmaakte.
john4545 zegt
Mijn ava is een foto van Jos en Schumacher samen :)Jeetje wat was ik een fanboy toen!
Paar puntjes:
– Die botsing in Brazilie met Irvine was de schuld van Irvine en hij kreeg een 1 race ban, als ik het goed heb.
Verstappen maakte een 3 dubbele salto geloof ik.
– Niet het team maar Schumacher maakte de beslissing om Jos te laten unlappen.
Schumacher en Jos zijn heel lang goede vrienden geweest. Ze gingen samen op trainingskamp nog ver in de tijd dat Jos voor Stewart enzo ging rijden. De laatste jaren hoorde ik echter hele andere geluiden uit Jos komen, & beschuldigde hij Benetton dat ze voor Schumacher een ‘heel andere auto’ klaarmaakte.