Leasemaatschappijen weten hoe ze je een poot uitdraaien.
Uit onderzoek van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is gebleken dat veel leaserijders teveel betalen bij het afkopen van het contract, bijvoorbeeld als van baan wordt gewisseld. De gemiddelde afkoopsom bedraagt een stevige 11.000 euro, terwijl dat 4.991 euro zou moeten zijn.
Het gaat hierbij echter om werknemers die overstappen naar een ander bedrijf en hun huidige leasecontract niet mee kunnen nemen. Wie binnen het bedrijf van baan wisselt en een nieuwe leaseauto krijgt of wie het huidige contract meeneemt naar de nieuwe werkgever, zal geen afkoopsom hoeven te betalen.
Zoals je zult begrijpen blijft een leasemaatschappij met kosten zitten als een contract voortijdig wordt beëindigd. Om die kosten te ondervangen wordt de reeds genoemde afkoopsom in rekening gebracht en die ligt in veel gevallen veel te hoog.
VZR heeft onderzoek gedaan onder meer dan 25.000 leden en kwam tot bovenstaande resultaten. In het ergste geval werd zelfs een bedrag van 25.000 euro in rekening gebracht waar de kosten slechts 7.288 euro bedroegen. Wie binnenkort overstapt doet er verstandig aan om de reële kosten in kaart te laten brengen. Dat kan een hoop financiële narigheid voorkomen.
lincoln zegt
Slappelingen ..
Je weet toch zeker wel waar je leasemaatschappij woont ..
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: en dan door de pui naar binnen met dat leasehok
lincoln zegt
@lekkerlinksrijden:
Iemand heeft die rekening geschreven ..
Iemand wil je willens en wetens oplichten ..
Nee .. dat gaat niet automatisch ..
Geen genade met dat soort volk ..
autodrop zegt
@lincoln: mooi om te zien dat je weer even de tijd hebt om ons te verblijden met je comments, wordt gewaardeerd! Vraag me trouwens wel af wat voor deal jij met de heren van de redactie hebt, want jij plaatst werkelijk waar áltijd de eerste reactie!
lincoln zegt
@autodrop:
Sinds ik blut ben betaal ik met okkernoten ..
Werkt uitstekend ..
kenner zegt
@autodrop: viel mij ook al op. Geen zuivere koffie
v60germany zegt
@autodrop: de Maarten van Rossem van het Autoblog der Nederlanden… onmisbaar
desjonnies zegt
Leasen, verkapte arremoede.
rufctr01 zegt
@desjonnies: het lijkt leuk, je rijdt in de nieuwste huurauto voor 4 jaar, maar oh wee als je ontslagen wordt….
stravajunkie zegt
@rufctr01: valt wel mee hor. Meestal (zoals bij mij) staat er iets in als; in de eerste 2 jaar van het leasecontract bij vertrek 2x het leasebudget maandbedrag boete.(€900) Daarna 1x leasebudget.(€450) De rest van de te hoge kosten vallen voor de werkgever…
sabrerator zegt
@stravajunkie: bij mijn werkgever niet. Ze verhalen gewoon de afkoopsom van de leasemaatschappij op je. Volledig. Dus de leaseauto is ook een soort gouden ketting. Je kunt weg, maar het kost je geld. Tenzij de nieuwe werkgever het leasecontract overneemt.
Dus ik heb na 1 leaseauto weer zelf wat gekocht. En toen bleek de autokostenregeling eigenlijk heel goed te zijn.
tttijn zegt
@desjonnies: Nou ja het is gewoon salaris natuurlijk. Zou hier zelf nooit voor kiezen. Geef mij maar poen, dan spaar ik voor iets wat wel helemaal naar mijn zin is.
wildbeest zegt
@tttijn: en dan in een tweedehands E39 voor komen rijden
fmgarcia zegt
@wildbeest: Ja of een dikke Golf 2! Lekker goedkoop en veel meer comfort dan het OV of de fiets!
racerx zegt
@wildbeest: why not, veel meer auto dan een gemiddelde leasebak.
sabrerator zegt
@wildbeest:
Nee, ik rij voor in een Jaguar S-Type 2.7d.
Bevalt zó veel beter als de lease-Megane. En ook zóveel beter als de leasebak die ik anders weer besteld had. Weer een 13 in een dozijn saai hok.
De mijn klanten vinden het doorgaans gewoon leuk. Nog geen negatief commentaar gehad.
dromedaris zegt
@tttijn: ooit eens een artikel gelezen in een financieel blad en werd uit de doeken gedaan of een leasemobiel altijd de interessantste optie is of niet.
De conclusie van dat artikel hanteer ik gewoon als vuistregel: heb je zelf een auto die nog probleemloos 5j meekan, laat die leasewagen dan voor wat het is en kies meer nettoloon in ruil. Heb je geen auto of is die aan vervanging toe => leasen maar!
Puur financieel gezien dan.
griffendahl zegt
@dromedaris: gaat nogal mank naar mijn idee… als je een mooie benzine hebt staan die 1:5 doet en je baas verlangt dat je 80.000km per jaar gaat rijden zou ik heel sn die leasebak accepteren ;)
wimof zegt
@dromedaris: Een leasingfirma is in veel gevallen een bank. dat zegt al voldoende.
Er staat een (zeer)ruime infrastructuur achter, die geld kost.
Resultaat, kan een leasingwagen goedkoper zijn dan zelf beheren?
ekidey zegt
@wimof: Bij mijn weten is geen enkele leasemaatschappij nog verbonden met een bank. Zou kunnen dat ik het fout heb natuurlijk.
Daarnaast, is leasen ook niet gewoon prettig omdat je een stuk zekerheid hebt wat mobiliteit betreft? Tankpas, auto geen omkijken naar!
lincoln zegt
@ekidey:
VAG Pon leaseboer zijn allemaal financieringstoko,s ..
Leasebakker is afbetaler ..
peke zegt
@ekidey: eens.
Heb hier zelf recent een lease geval, bespaar ik handen vol geld? Nee, 1:1 ongeveer (ik had voorheen geen afschrijving en onderhoud met eigen auto…lang verhaal).
De lease auto is ook minder leuk, maar wel heel veel gemak. Onderhoud wordt geregeld, winterbanden, schade (minimale eigen risico etc).
Kortom: het geeft ook veel rust.
Het is misschien niet altijd direct rendabel, maar kan wel gemakkelijk zijn.
poes zegt
@wimof: hierbij ga je voorbij aan een groot aantal punten. Zoals inkoopkorting. Een lease maatschappij betaalt een stuk minder voor hun autootjes dan jij als particulier. Hetzelfde geldt overigens bij verkoop. Daarbij weten zij perfect te berekenen wat wel en niet courant is. Dat kun je alleen maar als je grote aantallen auto’s beheert.
silenro zegt
@poes: Ja, alleen het verschil tussen wat jij betaalt bij de dealer en de leasemij blijft mooi ergens halverwege aan de strijkstok hangen. Prima voor de rest, ik gun iedereen zijn boterham, maar ga mij alsjeblieft niet zitten vertellen dat een leaseauto zoveel voordeliger is als zelf een auto aanschaffen. Dat is het niet. En welke rekensom je er ook op los laat, met een normale rijstijl en een beetje logisch nadenken durf ik te stellen dat een eigen (nieuwe) auto rijden zeker niet duurder is.
wimof zegt
@poes: Misschien bekijk ik het vanuit mijn eigen ervaring.
De inkoopkorting lag voor de leasingmaatschappij op hetzelfde niveau als voor een particulier( die soms nog meer kreeg)Ik ben niet zeker of die korting ook in de berekening is vervat. Een leasingmaatschappij krijgt een korting op de onderdelen bij onderhoud en herstelling.
Op banden hebben ze 5% meer.Beter beheer houdt in dat ze altijd beter weten dan diegene die aan de wagen werkt.
Een particulier die zekerheid wil kan zich indekken met een service contract, wat in mijn visie te duur is.
Als ze denken dat de wagen niet volgens het boekje gebruikt is komt de factuur jou richting toe.
Als ze een steenslag (dehalve de eerste vijftig centimeter op een motorkap bvb) of andere schade komt de factuur eraan.
Als je je wagen wil terugkopen komt er een duizelingwekkende offerte aan.
Dit is mijn visie na 38 jaar.
danivdengel zegt
@desjonnies: onzin. Ik lease puur voor werk omdat ik 50.000 op jaarbasis heb gereden afgelopen jaren. Voor het weekend een eigen auto. Beetje kort door de bocht.
lincoln zegt
@danivdengel:
50.000 km per jaar !!
Wat een rijkdom ..
danivdengel zegt
@lincoln: hahaha
crashingduke zegt
@lincoln: Absoluut. 5000 met een Supra, 15000 met een BMW R1200RS en 35000 met een Daimler Six. Pure rijkdom ?
desjonnies zegt
@danivdengel:
Ik begrijp de samenhang niet, omdat je 50000 per jaar rijdt lease je?
Heeft niemand je ooit verteld dat een moderne Diesel bij normaal gebruik die afstand 10 keer kan afleggen zonder bijzondere kosten ?
Of raak je opgewonden van iedere twee jaar een nieuw modelletje ?
Of is de dealer je ‘vriend’?
Of moet ik gaan bluffen dat ik ooit een ton kilometers per jaar reed en leasen onmogelijk duur was, mijn werkgever de auto al inruilde voor de volgende een goed haar later, voordat er één kilometer mee gereden was.
danivdengel zegt
@desjonnies: durf bijna niet te zeggen dat ik de afgelopen 2 jaar 3 verschillende modellen had. Jaa ik geniet ervan en het geeft een heerlijk gevoel. Ik ben zelf niet te handigste met auto’s waardoor ik geen projectauto neem of een oudere als eigen. Ik probeer jaarlijks 20.000 met de eigen te rijden en vind dat prima. Een leaseauto is heerlijk als je zoveel op de weg zit. Snap je frustratie niet?
Jochempie zegt
@danivdengel: Hm.. En hoe denk je over de energie en het materiaalgebruik dat bij de productie van een nieuwe auto komt kijken? Het is niet alsof die van 2 jaar geleden 30% meer verbruikt…
danivdengel zegt
@jochempie: Zijn zaken waar ik mij, niet lullig bedoeld, niet in interesseer of diep op in ga.
Jochempie zegt
@danivdengel: waarom, als ik vragen mag?
danivdengel zegt
@jochempie: puur omdat die auto toch wel overgenomen wordt. Het is niet dat ze na, in dit geval gem 8 maanden, compleet afgeschreven zijn en niet meer gebruikt kunnen worden. Het was nu een beetje extreem hoe vaak ik wisselde maar als ik er normaal een jaar mee doe, is het volgens de baas welletjes geweest en mag er een nieuwe komen en wordt de oude of bij de leasemaatschappij achtergelaten of een nieuwe collega krijgt die van mij.
jochempie zegt
@danivdengel: maar op die manier komen we wel aan een overschot aan auto’s op de markt, terwijl we ze niet nodig hebben. Oftewel, we belasten het milieu onnodig als we aan de lopende band nieuwe auto’s kopen.
karhengst zegt
@desjonnies: Sommige mensen zitten nu eenmaal veel op de weg. Dan is het toch heerlijk een moderne, stille en betrouwbare auto te hebben. Tevens met de wetenschap dat wanneer er wat is je een net vervangend model hebt?
Mij lijkt het juist zonde wanneer je een leuke tweedehands hebt en je deze op moet rijden tegen een schrale KM-vergoeding, terwijl je er ook veel langer van had kunnen genieten als tweede auto.
En met een halve ton per jaar neem ik aan dat er op z’n minst een afgeladen C-segmenter of fatsoenlijke D-segmenter staat. Geen schraaphok uit het koekblik segment. Je moet dan wel erg sterke principiële bezwaren tegen lease hebben om dat niet als het betere alternatief te zien.
desjonnies zegt
@karhengst:
Ik heb het beste en goedkoopste gereden met een B5 Passat TDi en de huidige 159 JTDm.
Allebei als tweedehandsjes gekocht en geen drol voor betaald.
Ooit vertelde een hele hoge ome bij Volkswagen me met droge ogen dat VW primair een financiële instelling is die toevallig auto’s maakt.
Ik ben daarna nooit meer onder de indruk geweest van merken, noch van terminologie als premium.
De Passat heb ik met 450000 kilometers verkocht, de Alfa staat ‘slechts’ op een schamele 240000, die is10 jaar oud vrijwel probleemloos en ik zou geen enkele reden kunnen bedenken om hem van de hand te doen.
Al heb ik een gruwelijk goede aanbieding gekregen om een demo-Giulia over te nemen.
SimonMc zegt
@desjonnies: sommige mensen zijn ook gewoon allergisch aan een 2de-hands. Ik daarentegen zou nooit een nieuwe kopen, gewoon omdat het weggesmeten geld is als je ziet wat de waarde maar is na een aantal jaar.
Maar ook omdat een nieuw model nog wat kinderfouten heeft, en bij een auto die een aantal jaar oud is, kan je zeer gemakkelijk (online) vinden wat de aandachtspunten zijn. Is ook nog een goede en makkelijke manier om wat van de prijs af te doen.
Veel mensen kopen nieuw, omdat ze dan denken dat er nooit iets mee kan gebeurd zijn. Die mensen raad ik sterk aan om eens naar de haven te gaan, en te kijken op welke manier die auto’s van de boot worden gereden. En dan heb ik nog niet gesproken over de aparte plaats waar men de schadegevallen zet… “Nieuwe auto”…juist ja.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Volgens een aantal ben je jaloers op het succes van anderen met een leaseauto.
Ik moet nog ondervinden waarom je succesvol bent als je een auto mag uitzoeken van je baas voor een bepaald bedrag.
silenro zegt
@viezefreddyw: ik kies al jaren een auto uit op kosten van de baas! En dat bevalt me uitstekend. En het voelt inderdaad behoorlijk succesvol ja :)
blo3to3t zegt
@silenro: me too
rolov zegt
@silenro: ik heb het nooit begrepen waarom mensen een harde piemel krijgen als ze een auto mogen uitzoeken van de baas . Je ziet ze voor he ogen veranderen. Kijk mij eens volk. Kan er niks mee. Heb er niks mee.
acizane80 zegt
@rolov: in mijn geval was meer loon geen optie omdat dit fiscaal niet aantrekkelijk was voor mijn baas. (Belgische wetgeving)
Dus ik heb mooi om de 2 jaar een nieuwe auto mogen kiezen waar ik 45000km mee deed met een tankkaart.
silenro zegt
@rolov: mijn baas heeft geen verstand van auto’s (alleen van het huishouden eigenlijk). Daarom mag ik van haar zelf uitkiezen wat ik koop en dat bevalt mij prima.
jorden zegt
@viezefreddyw: je ziet het verkeerd. Althans mijn werkgever zorgt voor mijn auto, omdat hij vindt dat ik te aller tijden, mobiel moet zijn om m’n werk uit te voeren. Als je beslist je werkgereedschap (meer is het niet) privé te gebruiken, moet je een paar euro per maand betalen.
SimonMc zegt
@jorden: *te allen tijde ( sorry ).
lincoln zegt
@desjonnies:
Lijkt me voor pakketdienst boys helemaal zo gek nog niet ..
Sowieso voor mensen die vervoer gebruiken als gereedschap ..
Vergeet ook niet dat wij ( jij en ik ) verwende kneuzen zijn met werkplaats kennis gereedschap en cash ..
Dat wij gewoon voor de lol en de gein barrels durven kopen op hoop van zegen ..
Niet iedereen zit in die positie ( is een verwende kneus ) ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Je vergist je, na een week of twee krijg je geheid een factuur voor uitdeuken spuiten omdat je het kreng niet schadevrij hebt ingeleverd.
En dat ding rijdt allang voor DHL Litouwen.
lincoln zegt
@desjonnies:
Joh .. ik HAAT autorijden ..
Liefst zo min mogelijk ..
Toch weet ik zeker dat de gemiddelde leaserijder minder automotieve kosten heeft als mij ..
fmgarcia zegt
@lincoln: Ik vervang ook elke 10k de distributieketting. Puur zodat jij en sjonnie mij niet kunnen uitgelachen op autoblog.
lincoln zegt
@fmgarcia:
Welkom bij de kneuzenclub ..
rikus zegt
@fmgarcia: Taalnazi’s kunnen dat wel.
autodrop zegt
@lincoln: dan ik….
lincoln zegt
@autodrop:
Zo zie je maar ..
Taalnazi’s kunnen nergens om lachen ..
fmgarcia zegt
@lincoln: Ze zullen wel meer kosten dan wij hebben..
moveyourmind zegt
Kost een paar knaken, maar dan ben je er wel vanaf…
Het zou pas echt beroerd zijn als je voor veel geld je baby-Volvo zou moeten overnemen die totaal afgetrapt is omdat je iedere ochtend haast hebt omdat je te lang op je nest blijft rotten en je er schijt aan hebt dat de motor nog niet warm is omdat het toch maar een leasehok is…
bartsmit zegt
Leasen is voor losers. Ga toch werken.
pier zegt
@bartsmit: *zucht*
klaasjevaak zegt
Maar hoe wordt je nu afgezet? Waar zitten de verschillen in de te hoge en reële afkoopsom in? Na dit artikel ben ik nog niets wijzer…
jandevries zegt
@klaasjevaak: Ik vind het ook vaag. Financial, operational of beide leasevormen?
Civic06 zegt
@klaasjevaak: dat is nou precies het probleem met die VZR….die roepen altijd maar lekker, maar met onderbouwde cijfers komen doen ze niet. Daarbij staat VZR volgens mij voor “Vereniging voor de zakelijke rijder”. Dat wil naar mijn idee zeggen dat ze er zijn voor de berijder van een zakelijke auto. De berijder van de zakelijke auto is niet de klant van de leasemaatschappij.
Blijft over: leasecontract is een verbintenis tussen de klant en de leasemaatschappij. Klant verzoekt om voortijdige beëindiging van het leasecontract. Leasemaatschappij berekent daarvoor een bedrag en doet dat voorstel aan de klant. Klant voert vervolgens de afspraak uit de autoregeling (o.i.d.) uit met de berijder. De autoregeling waar de berijder met het volle verstand voor heeft getekend!!
Conclusie van VZR: leasemaatschappijen rekenen te hoge kosten….
Volgende punt: VZR stelt dat de leasemaatschappij de kosten voor voortijdige beëindiging in rekening brengt (en die “kosten” te hoog zijn) en adviseert berijders om de reële kosten in kaart te brengen. Ten eerste brengt een leasemaatschappij natuurlijk niet puur het verschil tussen boekwaarde en verkoopwaarde in rekening. Waarom zouden ze? Het zijn geen stichtingen, maar gewoon bedrijven die winst moeten draaien.
Daarnaast is het een volslagen kul advies aan berijders om de reële kosten in kaart gebracht te krijgen. Berijders hebben en krijgen geen inzicht van een leasemaatschappij in de werkelijke kosten. Dat krijgt de klant vaak al niet eens.
Het enige advies dat de VZR zou moeten geven aan berijders is om de autoregeling goed door te nemen en pas te ondertekenen als je begrijpt wat de consequenties zijn.
hplh zegt
Leasers willen toch ook graag genaaid worden?
karhengst zegt
@hplh: Daarom op een date altijd even vragen of ze een lease auto heeft.
jaspervdwinden zegt
Kosten? Gewoon grotendeels gederfde inkomsten. Dat is wat anders.
fmgarcia zegt
Ik ben net afgezet door een uber. viel best mee
50mchljn zegt
Ach, hemeltjes, een lease-auto. Armoe noemen we dat ! Ik zal het uitleggen ; je vraagt de baas om salaris. Deze zegt dan dat het helaas niet mogelijk is om meer salaris te geven, je weet wel kosten enzo, dus je krijgt een auto die je alleen neemt vanwege de buren in de armoedige doorzonwijk waar je woont. Zo lijk je nog een beetje succesvol ! Loosers !!!
jaspervdwinden zegt
@50mchljn: je snapt zelf zeker ook wel dat je complete onzin uitkraamt en absoluut niks bijdraagt aan Autoblog op deze manier he?
Kartmans zegt
@50mchljn: jij hebt zo te horen geen lease auto van je baas gekregen?
stijnvermeersch zegt
@50mchljn: als je een Volvo V90 met flink wat opties voor slechts 170€/maand, alles inclusief, voor de deur staan hebt dan is dat idd. armoedig dat je er niet meer moet voor betalen.
OT: Als ik voortijdig mijn werkgever verlaat is die wagen en afkoopsom, zijn probleem en niet het mijne. In de praktijk blijft die wagen op de parking staan tot er een collega aan een andere wagen toe is.
wildbeest zegt
@stijnvermeersch: mensen die geen leaseauto nemen krijgen waarschijnlijk meer betaald voor hetzelfde werk. Jouw baas krijgt de auto niet gratis…
lincoln zegt
@stijnvermeersch:
Als je baas zou zeggen .. 4 meier cash per maand in je handen ..
Zou je dan ook voor de leasebak gaan ??
jaspervdwinden zegt
@lincoln: dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Het is maar wat je belangrijk vindt en ook in hoeverre er een zakelijk belang aan zit. Rij je voor de zaak veel kilometers, of is het vooral woon-werk en prive. Voor die 400 rij je denk ik prive geen nieuwe C-segmenter inclusief afschrijving, kosten, etcetera.
Bijtelling daargelaten.
stephane8200 zegt
@lincoln: zo is het fiscaal niet geregeld. Zowel de werknemer als werkgever heeft er baat bij want geen verplichtingen (excl. werknemer die moet betalen of niet afhankelijk van afspraken en regelingen – zie artikel) en geen kapitaalverlies. Dat drukt het eigen vermogen en meer.
Ik vind het wel jammer dat deze discussie weer eens totaal ontspoort doordat bepaalde mensen hun stempel drukken om materie waar ze te weinig van afweten.
lincoln zegt
@stephane8200:
Ben het met je eens ..
Er is te weinig zwart geld op de juiste plekken om de economie gezond te houden ..
stephane8200 zegt
@lincoln: genoeg zwart geld en andere illegale geldstromen die de economie draaiend houden maar dat heeft werkelijk helemaal niets met dit artikel te maken.
Maar je blijft je best doen en dat waardeer ik.
rolov zegt
@lincoln: ik ken er een die een baan zocht waar een leaseauto werd gegeven . Anders nam hij de baan niet . Alles voor de buitenwereld .
karhengst zegt
Een beetje vreemd omschreven. Het is de (voormalig) werkgever die met de kosten blijft zitten, die heeft immers een contract met de leasemaatschappij. Niet de werknemer.
Hoe een eventuele afloop is geregeld is tussen de werkgever en de werknemer. En ja vele werkgevers gebruiken het graag als gouden ketting. De enige reële afkoopsom waar ik mee akkoord ga / zou gaan is wanneer ik vrijwillig boven m’n stand lease en mijn werkgever met een te dure auto op zou zadelen die een collega niet over zou willen nemen. Al het andere komt niet te sprake, al helemaal niet met een looptijd van 60 maanden wat je in Nederland nog wel eens ziet.
Maar goed, men is er zelf bij wanneer het contract getekend wordt.
autodrop zegt
Wat een gejank hier toch altijd op lease-auto’s en leasers. Sinds kort behoor ik ook tot de groep leaserijders en het bevalt mij uitstekend. Natuurlijk heb ik naast mijn lease(ge)bakje graag een ’65 Mustang, een W140 en een F355 staan, maar hey, lievere koekjes worden niet altijd gebakken. Vooralsnog ben ik blij met het stuk salaris in natura, hierdoor ben ik namelijk zowel zakelijk als privé goed mobiel.
lincoln zegt
@autodrop:
O,joh .. maakt het uit ..
Tis toch allemaal komedie ..
De hele autoindustrie is sinds het bestaan niet anders dan komedie met een beetje drama ..
Handel dus ..
RuVi zegt
Wat een sensatie weer. De kwaliteit wordt er echt niet beter op hier op Autoblog. Als het niet over een scheet van Max Verstappen gaat dan is het een uit verband getrokken nieuwtje. Zonde, jullie kunnen veel beter.
cliosport2000 zegt
@rudyv: Je bent niet verplicht om alles te lezen hè, Just Saying .. Scroll er lekker langs als het je niet interesseert.
RuVi zegt
@cliosport2000: het interesseert me heel veel, ik zit zelf in de leasing. Maar als het artikel zo geschreven is dan heb je er niks aan.
jaspervdwinden zegt
@rudyv: er wordt in de titel inderdaad gedaan alsof je na het lezen van het artikel te weten bent gekomen hoe je nou precies genaaid wordt, hoewel daar in het artikel eigenlijk geen duiding aan wordt gegeven. Maargoed, de publieke opinie is ook belangrijk… ?
mashell zegt
@rudyv: het is augustus, komkommer seizoen. Nog even geduld, dan barst het IAA nieuws los en kunnen we het weer over auto’s hebben.
tge1 zegt
Ik heb geen leaseauto. Als ik zie wat er gemiddeld aan leaseblik rondrijdt, is dat voor mij een zegen. Ik gun het iedereen uiteraard, maar ik ben toch blij dat ik zelfvoorzienend ben.
thearchitect zegt
Ik begrijp die instant-haat niet zo goed tegen lease-auto’s en/of leaserijders.
Ik heb dus een lease-auto, waarmee ik per jaar zo’n 15.000 km prive rij en 35.00 zakelijk.
Mijn netto bijtelling is € 400 per maand.
In dat bedrag zit de wegenbelasting, verzekering, afschrijving, winterbanden, brandstof en onderhoud. Vier jaar lang datzelfde bedrag per maand. Ten eerste is dat een stukje zekerheid dat veel mensen op prijs stellen, daarnaast betwijfel ik of je met dit kilometrage en deze maandelijkse kosten 4 jaar lang een privé auto kan rijden. Ik betwijfel het.
Natuurlijk is er een omslagpunt, als je je maximale budget en maximale eigen bijdrage gaat benutten bij je werkgever, maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.
Wat betreft de term leasehok of leaseblik: Klopt, er rijden vele anonieme Golfjes, Astraatjes of 308’jes in het rond in het zilver, zwart of grijs. Is ook niet mijn keuze, maar nogmaals: moet iedereen lekker zelf weten.
Persoonlijk heb een ik een goed budget en vrijheid van merk, dus heb ik een leuke auto uitgekozen.
lincoln zegt
@thearchitect:
Satan rijdt ook een leasebak ..
Daarom dus ..
thearchitect zegt
@lincoln: Oh, Gerard Joling least ook ? Wist ik niet..
RuVi zegt
@thearchitect: amen!
Civic06 zegt
@thearchitect: ik begrijp die haat ook niet zo eerlijk gezegd. Juist lease-auto’s (of zakelijke koop) zorgen ervoor dat er relatief jonge occasions (jaar of 4-5 oud) beschikbaar zijn op de markt. Dit zijn de jaren van de meeste afschrijving op een auto. Stel dat iedereen privé z’n auto’s nieuw koopt, dan loopt het aandeel van de wat “luxere” of “duurdere” auto’s sowieso al harder terug. Die investering zal vaak te hoog zijn. Daarnaast zal het aandeel “jonge” occasion drastisch afnemen, omdat mensen de eerste 5 jaar dusdanig veel afschrijving hebben op die auto dat ze deze veel vaker zullen doorrijden naar een jaar of 8-10. Maar goed, dat beseffen veel “lease haters” niet. En voor de “lease haters” die uit principe geen ex lease auto kopen…..waar denk je dat de occasions bij autobedrijven zoal vandaan komen?
Het kunnen rijden van een privé auto tegen de kosten waar jij het over hebt hangt gewoon volledig af van de kilometervergoeding van je werkgever. Daarnaast is het dan maar wel de vraag of je een vergelijkbare auto privé kan rijden. Ik rijd zelf altijd met een gebruikte auto die relatief jong is (jaar of 3/4 oud) en na verkoop heb ik dan gemiddeld ongeveer maandlasten die in de buurt zouden liggen van de bijtelling.
Staat tegenover dat ik wel zelf de risico’s draag en dat ik niet zelf de samenstelling van de auto heb gekozen. Hoe je het ook went of keert, het blijft bijna altijd een soort compromis. Ben uitermate tevreden, dat is het niet. Maar had ik de keuze dan zou ik denk ik ook “gewoon” voor de bijtelling kiezen.
rickieev zegt
@thearchitect: Eensch! En wat is de leuke auto?
thearchitect zegt
@rickieev: Een BMW 330e (2016)
karhengst zegt
@thearchitect: Ja maar daar zit natuurlijk subsidie op waar hardwerkende mensen voor moeten bloeden om het te bekostigen. En je stekkert natuurlijk niet want je hebt een tankpas van de baas waarmee je dagelijks met 150 over ’s heeren wegen blaast, terwijl de hardwerkende Nederlanders zuinig moet doen. De haat is volledig terecht.
PS. Geniet van je auto, beste bak!
v60germany zegt
@karhengst: lol, aannames ohne ende (algemeen bedoeld hoor).
Ik rij zakelijk + privé vorig jaar 55.000km (en dat in de tijd van de internet revolutie).
Thuis laden is de hoofdzaak, omgerekend met alle kWh’s is er een aandeel van +/- 5.500km elektrisch gereden.
Stroom is wat dat betreft ook aan kosten per km een stuk goedkoper tov benzine noch diesel… daarom een stekkerbak met lage bijtelling.
Nee, mijn beperking staat in de hoofdzaak op de BPM, die was icm de kilometrage nogal hoofdzaak de juiste keus.
Volvo Financial Services in Duitsland verpand het leasecontract trouwens naar Santander. Viel me destijds trouwens wel op, dat deze leasing ruim € 200,- per maand goedkoper is tov Nederland. Gesproken over concurrentie in Europa?
Wat de meeste honden (ik hoor namelijk vaak de term; mijn baas) dan bedenken over een leaseauto ipv loon, heeft natuurlijk puur te maken met de zakelijke fiscaliteit. Investeringsaftrek, enz. Die worden gevoed door de vrienden van de belastingdienst. En die tankt weer bijtelling binnen van deze groep werkende puppies… how the world goes round and round.
thearchitect zegt
@karhengst: Integendeel waarde man, ik heb een (prive)laadbox aan de muur van mijn huis, dus de Dreier gaat elke avond braaf aan de stekker.
Dat van die 150 over ’s lands heeren wegen klopt dan wel weer. :)
sabrerator zegt
@thearchitect:
Ik volg je redenering, zit zelf in min of meer dezelfde situatie en heb een leaseauto gehad.
Jij hebt het erover dat je voor je €400 bijtelling geen eigen auto kan rijden. Klopt.
Maar de meeste werkgevers hebben een regeling voor vergoeding van met de eigen auto gereden kilometers voor de werkgever.
En die is echt niet altijd de schraperige €0,19 per kilometer.
Ik krijg een tamelijk riante vergoeding die op 35.000 declareerbare kilometers uitkomt op ruim €1000,- netto per maand. Daarboven kan ik dan nog de virtuele bijtelling rekenen, want die ben ik op z’n minst kwijt. Daarvoor reken ik zelf €350,- per maand. Dus dan is mijn maandbudget €1.350 per maand. En daar is zéker een leuke auto van te rijden.
imarinos zegt
Heerlijk, de reactie’s zijn leuker om te lezen dan het artikel zelf!
Leasen is een keuze. Veel mensen kunnen een leuke auto niet in 1 keer betalen, maar wel per maand de kosten dragen van de bijtelling. Dan moeten ze dat lekker doen, autorijden moet leuk zijn toch :)
Joost zegt
Gewoon je autoregeling net zo goed lezen als je arbeidsovereenkomst.
Jaarcontract en leaseregeling voor 48 maanden met altijd een boete bij voortijdige beëindiging? Ik heb ze gezien. En dan heb je dus op een belangrijk moment liggen slapen..
rickieev zegt
Dus alle anti-lease mensen rijden liever 50dkm p/j voor hun werk in hun eigen privé auto met een schrale km vergoeding dan in een lease wagen van de baas??
I don’t get it ..
saxoke zegt
@rickieev: als die kilometervergoeding ongeveer overeenkomt met de kosten die ik heb voor de auto zakelijk te gebruiken zou ik dat onmiddellijk doen.
Nu heb ik een Ibiza waar ik zakelijk jaarlijks 25000km mee doe. privé mag ik m niet gebruiken, maar als ik de keuze zou hebben om gewoon een “mobiliteitsbudget” te kiezen en daarmee zakelijk uit de kosten zou komen om een grote C of D segmenter te rijden die privé wel gebruikt mag worden, dan deed ik het meteen.
als ik met de auto dan zakelijk 25000km per jaar doe en privé 12500 dan moet de kost van die auto voor 2/3 gedekt zijn. Volgens mij zit je dan zelf voor een kleiner bedrag zelf privé te rijden dan dat je least en bijtelling betaald.
voor mij telt da Nederlands regeltjes gedoe ni, want hier in België zou ik dan voordeel alle aard betalen, maar het idee is wel hetzelfde.
frisian zegt
Als werknemer moet je zo’n leasecontract met afkoopverplichting ook gewoon weigeren.
Dan maar niet.
Ik rij een auto van de zaak dat ook een lease auto betreft, voor het geld rij ik privé dezelfde auto niet. Al heeft het ook allemaal z’n beperkingen. Dat ik bijvoorbeeld prima tevreden ben met m’n v60 D4 met 20% bijtelling en ik er ook best 250.000 km mee wil rijden interesseert de leasemaatschappij niets. Die wil hem met 180.000 km terug en “vergeet” voor het “gemak” de laatste beurt.
healey zegt
Ik ga nu, na 20 dienstjaren, van baan veranderen waardoor ik een boete mag betalen. Deze is €4950,-. En hoewel alle bedragen in het contract bruto zijn, is dit bedrag netto. Gelukkig biedt m’n nieuwe werkgever spontaan aan dit bedrag te betalen. En ik ga naar een eigen auto omkijken. En ja leasen is veel voordeliger, maar ik wordt goed gecompenseerd en kan weer de zelfde auto kopen, nu privé.
crusader zegt
In België kost dit de werknemer niets…heb nog nooit gehoord dat een werknemer daar moet gaan betalen om van job te kunnen veranderen…is ook tegen de Europese gedachte van vrij verkeer van goedere, diensten en personen…
dennisdd zegt
Ik ben nu bij m’n derde nieuwe werkgever en heb stuk of 10 leasecontracten gehad bij verschillende leasemaatschappijen. Maar de boete voor de medewerker is altijd alleen het resterende bedrag eigen bijdrage. Ga je 30 per maand boven je budget, dan betaal je 30x het aantal resterende maanden.
Niet eens heel oneerlijk. Een ex-auto gaat naar de pool of shortlease. En die berijders mogen vaak niet kiezen dus zitten met jouw opties opgescheept.
dotternetta zegt
Lacht zit rot met eigen auto op de zaak van mijn vrouw, 10% regeling en geen btw, 30000 km/jaar en 70 euro wegenbelasting per kwartaal
kenner zegt
Lacht zich rot fietst 10 minuten fluitend naar werk en krijgt ook reiskostenvergoeding (50 euro maar toch )
v60germany zegt
@kenner: fietsen is ook gezond.
Fietsplan is ook nog interssant.
King of the road, eerlijkheidshalve gezegd!
rotasaxal zegt
Leaseauto’s zijn voor bedrijven zonder eigen middelen om auto’s te kopen.
rickieev zegt
@rotasaxal: grapjas..
kapiteiniglo zegt
Iedereen hier praat over zijn/haar baas maar alleen honden hebben een baas.
jasper84 zegt
Concreet en tegelijk idioot voorbeeld hiervan;
Ivm nieuwe bijtelling regime wilde ik het contract van mijn 508 hybride 9 maanden eerder beëindigen om zo nog een v60 tegen 7% te kunnen leasen (bij dezelfde leasemaatschappij). De afkoopsom voor de 508 bedroeg ruim 11x het maandbedrag! De auto houden was dus zelfs goedkoper dan hem afkopen!
Oja, ik kreeg tegelijk het ‘aantrekkelijke’ aanbod om na het afkopen van het leasecontract de 508 over te nemen voor een prijs 5k hoger dan de marktprijs..
Uiteindelijk overigens gelukkig een collega blij kunnen maken met de 508 en toch nog de v60 kunnen scoren.
Hupke zegt
Die afkoopsom hebben we bij ons niet, dat is gewoon voor het bedrijf, die leasen dat ding.
neleev zegt
Er moet toch geld verdiend worden, eerlijke verkoop bestaat niet. Voor de een past lease, de ander koopt liever. Is maar net de situatie wat beter past en laat die situatie nu eens vaak flink verschillen onderling.