Lotus zit in zwaar weer: gisteren maakte het bekend 325 werknemers, pakweg een kwart van het personeelsbestand, op straat te zetten. Het is de eerste stap richting kostenbeheersing, maar met alleen snijden komen ze er niet. Hoe komt het concern er weer bovenop?
Het leek allemaal zo mooi, op de voorlaatste Autosalon van Parijs: het kleine Lotus lanceerde een sloot aan conceptmodellen en de toekomst blonk harder dan het zuiverste goud. Haar helaas, dit Victor Mulleriaanse elan werd ingehaald door de realiteit en doofde als een nachtkaars, want de nieuwe CEO Dany Bahar bleek een megalomane clown te zijn. Ach ja, zoiets kan gebeuren.
Inmiddels zijn we vier jaar verder, Bahar a.k.a. ‘De Luchtfietser van Istanboel‘ is de tent uit geknikkerd, en ook van flashy rapvolk van de B-garnituur dat als ‘merkambassadeur’ fungeerde is afscheid genomen. Kortom: Lotus zit weer in rustiger vaarwater. Hoewel.. Nieuwbakken CEO Jean-Marc Gales (ex-Peugeot) zuivert noodgedwongen elke vierde werknemer in Hethel. Dat zal aardig hard aankomen bij het Britse traditiemerk.
De vraag is nu: wat is verstandig om voortbestaan op de lange termijn te garanderen? Onlangs bereikten ons berichten dat de plannen om een SUV te maken weer afgestoft gaan worden, maar dit is vrij slecht te rijmen met Colin Chapmans motto ‘simplify, then add lightness’ (aan de andere kant, met de huidige Evora S botst dat ook al aardig). Wellicht is een verbreding van de horizon de sleutel tot meer inkomen, maar vertel dat de puristen maar eens.
In mijn ogen zijn er 3 scenario’s mogelijk:
- Lotus blijft teren op het huidige aanbod, en maakt hier heel veel special editions van.
- Lotus gaat de breedte in, en maakt op eigen houtje SUV’s en sedans.
- Lotus (nu nog onderdeel van de jongens van Proton) zoekt een groot autoconcern dat een aandeel in de fabrikant wil nemen, en krijgt zo toegang tot veel grotere budgetten en de nieuwste (lichtgewicht-) technologieën. We hebben ons laten vertellen dat ene Ferdinand P. uit S. altijd honger heeft.
In Parijs krijgen we naar verwachting een speciaalte te zien in de vorm van een Elise S Cup. Daarna ligt de toekomst open voor het bedrijf dat van 1.200 naar een kleine 900 werknemers gaat afslanken. Wel verwcht het dit jaar 2.000 auto’s te verkopen, beduidend meer dan vorig jaar. Op e langere termijn acht Gales 3.000 verkopen per jaar realistisch.
Foto credit: Bartsmid, autojunk.nl
norge zegt
Of weer terug naar het Super Seven tijdperk.
tupperware zegt
@norge:
Ik kan me niet herinneren dat Lotus ooit echt een goed renderend bedrijf is geweest en toch ben ik dol op dat merk..
knipperlichtje zegt
Beetje een mix van Saab en Jaguar dit. Modellen die maar door een selecte groep mensen gekocht worden en door magere verkopen geen geld voor échte vernieuwing van het productportfolio. Saab ging op eigen houtje door, Jaguar zocht haar heil bij Tata. Als je kijkt hoe het inmiddels met die twee merken gaat is het wel duidelijk wat de beste strategie is.
lekbak zegt
Ff rekenen hoor:
2000 auto’s en net geen 900 mensen is 2.3 auto’s per persoon. Laat een werknemer nou eens €80.000 kosten dan moet er per werknemer alleen al bijna €35.000 per auto terug verdient worden…
Ze doen iets niet helemaal goed geloof ik. Ik hoop dat ze er bovenop komen maar als mijn berekening half goed is lijkt me dat moeilijk.
jaapiyo zegt
@lekbak: Idd, maar ik meen mij te herinneren bij cijfers uit het verleden dat ze ook relatief veel geld verdienden met projecten voor andere fabrikanten die bijvoorbeeld hun onderstellen wilden laten tweaken voor een model of modelvariant.
Maar die bee’s knees zal dezer dagen wel redelijk opgedroogd zijn.
tupperware zegt
@jaapiyo:
Juist, Lotus engineering is de poot waar het geld verdient wordt, Lotus cars is bij mijn weten nog nooit winstgevend geweest.
Dat is dan weer wel de charme van het merk, zij bouwen auto’s voor een zeer select groepje liefhebbers en dat mag van mij zo blijven. Ik hoop in iedergeval niet dat ze Porsche achterna gaan en hun naam te grabbel gaan gooien.
Dat was wel het plan van Bahar en we weten allemaal hoe het met hem is afgelopen..
roppp zegt
@tupperware: dat gaat Ferrari nu doen…..
fernie zegt
@lekbak: ze doen erg veel werk voor andere fabrikanten, hebben natuurlijk een race tak waar aan verdiend wordt en verkopen ook spares voor schade.
Maar inderdaad rijk zullen ze er niet van worden!
jaapiyo zegt
Als ze nou eens die Amerikanen en Aziaten hun filosofie duidelijk konden maken zouden ze er zo 3000 per jaar kunnen verkopen…Zeker in de VS waar trackdays steeds meer een ‘ding’ worden moet dat langzamerhand kunnen lukken.
De gemiddelde rijke aziaat gaat volgens mij nog steeds blind voor 600+ pk, een ‘dure’ badge en liefst nog steeds alle luxe (dus gewicht).
ahs1979 zegt
Stoppen met F1 lijkt me een goede optie…. ;-)
jaapiyo zegt
@ahs1979: Het enige goede wat Bahar gedaan heeft (trouwens belachelijk dat ze niet meteen doorhadden wat voor snoeshaan dat was) is voor een appel en ei de Lotus naam en badge op dat F1 team plakken. Sterker nog volgens mij betalen ze er al een tijdje geen cent meer voor maar je hebt wel de naamsherkenning.
En ja dit jaar doet dat team het slecht maar vorig jaar wonnen ze nog een race.
Sracerr zegt
Stoppen met het bouwen van plastic badkuipen maar auto’s maken!.
lekkaah zegt
Tsja, jochies hier willen dat het ‘puristen’ auto’s blijven, echter kopen zij er zelf uiteindelijk toch geen 1 (wordt op z’n hoogst een oude tigra).
Dus blijf lekker de purist uithangen en neem alvast afscheid. :’)
stephane8200 zegt
@lekkaah: spreek voor jezelf. Ik heb er 2 gehad en ik vond het leuke auto’s…voor stevig doorrijden en op circuit. Niet als dagelijkse auto.
1audi1 zegt
Zal mooi passen in het concern van jaguar en land rover.
desjonnies zegt
Met alle respect, maar LOTUS is altijd een schuurtjes merk geweest, met grandioze ideeën en sommige wagens waren ook grandioos.
Echt waar, vooral die aan het brein van Colin Chapman ontsproten waren, maar helaas, daar was u als trouwe LOTUS klant ook vaak de testrijder voor hun producten.
Zoals de achterwiellagers van de fameuze Elan modellen en de Elan SII coupé
Ik had vaak zo’n SII coupé onder mijn hoede, strak rechtsgestuurd, ze maakten ze niet eens LHD en iedere pakweg 10000 kilometers kon je je ketelpak aantrekken, de aandrijfassen los rossen en er nieuwe lagers insteken.
Daar kreeg je wel routine in. En je kreeg er wat voor terug, de Golf GTI was toen net uit en die sloeg je links en rechts om zijn oren met de Lotus twin-cam.
’s avonds een truucje om de ene koplamp die never noot omhoog ging omhoog goochelen enzovoorts.
Maar dat was des LOTUS
Ze waren ergens geniaal, de Europa, een platte pannenkoek met een standaard Renault 16 middenmotor, dat ding daar werd je claustofobisch in maar rijjjjen mijnheer, rijjjen zo’n ding, geweldig.
En je had gewoon te leven met de nukken die ieder model had.
Misschien wel dood gewoon stug doorgaan met die bestaande modellen.
tupperware zegt
@desjonnies:
Dank je, ik kan mij daar slechts bij aansluiten.
goofr zegt
Het probleem van Lotus is dat ze te duur zijn voor wat je ervoor terug krijgt. Ik ken veel mensen die wel een Elise zouden willen bezitten voor in het weekend (inclusief ikzelf), maar voor de huidige prijzen heb je ook veel ander leuk spul in je garage staan. Prijs omlaag en volume omhoog, volop voor de economies of scale. Tenzij ze natuurlijk niet efficiënter kunnen werken en dan is het maar de vraag wie wel nog geïnteresseerd is om een overname te doen. Dan wachtte ik ook tot er een faillissement van kwam begon ik erna met een schone lei!
lincoln zegt
Lotus is geen poor people Ferrari ..
maar een smart people Ferrari ..
ze hebben dus een lastige doelgroep ..
parker zegt
@lincoln: nietes, het is een ‘ik wil wel maar ik kan het niet betalen auto’ met een lullig klein rotmotortje
jrk68 zegt
@parker:
Mwah, ik heb liever een “lullig” klein 1.8tje in mijn autootje van 683kg dan een 1.2TSI in een lease A3 van 1300kg….
lamborgfan zegt
@jrk68: psssst.. Een diesel octavia combi weegt al 1240kg.
Denk dat die aadrie iets minder weegt..
Maar ook ik geef de voorkeur voor een leeg scheurijzer!
Op youbtoep staan ook veel filmpjes van lotus elise’s met zo’n honda K20 v-tec motor, dat lijkt me echt gaaf om te hebben/ bouwen!
tupperware zegt
@lamborgfan:
Die Vtech is een vrij standaard conversie, kan je gewoon in Den Hoorn bij van Sten laten doen. Veel auto’s met de Rover krachtbron krijgen zo’n transplantatie als het Rover motortje zijn beste tijd gehad heeft. Die worden immers niet meer gemaakt en spares worden ook schaars.
Een vriend van mij heeft een andere weg bewandeld, die heeft er een Vag 20vt motor in liggen. Getuned tot 270pk in een S1. Kost iets van 10k in ponden maar dan maak op elk circuit jgehakt van een 911GT3. Het geluid is echter niet om over naar huis te faxen, zeker als je het vergelijkt met de Vtech.
fastcars zegt
Porsche heeft nog wel wat klein geld ergens om de boel over te nemen, kunnen ze lotus een echte concurrent voor Ferrari maken.
xsaramtn zegt
Optie 3: samenwerken met Honda of Toyota? Via hun een grotere markt aanspreken. En een japans motorblok is nooit verkeerd onder de kap.
reistje zegt
@xsaramtn: Dat doen ze al? Of was het sarcasme.
xiran zegt
@reistje: ssssst hij denkt nog dat ze motors van Renault gebruiken.
gregorius zegt
Uiteindelijk is de vraag wat Proton met Lotus wil doen. Heb voor de grap eens gekeken wat Proton allemaal maakt. Een gedeelte ge-rebadge dingen en een gedeelte zelf. Uiteindelijk hebben ze best een lineup.
Wat te doen:
– Bouw nog wat special editions voor nu.
– Ontwikkel ondertussen 2 modellen op basis van een onderstel wat ze hebben. Gebruik wat luxere materialen: wat (meer) dingen uit alu of ander licht materiaal; koop en gooi een 3rd party entertainment systeem met een groot scherm erin (en/of apple/android carplay als optie). Maak een 2-sitter in de Elise stijl en een 2+2 in de Evora stijl. Beide zet je in de markt als voor de prijs als hoe je ze bij Proton in de markt zou zetten.
– Verder verkoop je dat ding met dunnere harde bandjes (a la GT86) en een gearbox set-up zodat ie geen kloot uitstoot. Vervolgens roep je een tunert in het Leven die er voor jou weer bredere banden opzet, andere schokdempers evt en misschien de chip verandert. Hoeft allemaal niet veel te kosten; kosten dekkend, maar ook klanten-aantrekkend.
– Zo krijg je een mooi ontworpen, vrij basic auto. Er hoeven geen elektrische stoelen in of stoelverwarming: maar wel aardige bekleding. Geen ingewikkelde Climate Control als airco, maar gewoon een optionele airco die je aan of uit kan doen, harder of zachter. Spiegels kan je zelf verstellen. Ik hoef ook geen hybride, geen parkeercensoren en al helemaal geen automatisch klapdak. Doe ook het minimale aan airbags erin.
– Die twee dingen verkoop je dan voor een goede prijs.
– En die dingen hoeven niet perfect te zijn. Ze hoeven ook geeneens het beste te presteren en ze hoeven ook niet onder de 1000 kilo uit te komen. Ze moeten leuk klinken en het idee geven dat je hard rijdt.
Volgens mij heb je zo weer een hype te pakken en langzaam schoef je de prijs en productie op. Ondertussen kan je rustig verder werken aan een beter en lichter onderstel.
jorgos zegt
Misschien bij AMG heil zoeken? Die hadden toch ook interesse in Aston Martin? Een Elise met AMG motor, wie lijkt dat nou niet leuk? ;)
abnerd zegt
Add lightness; minder personeel, minder special editions en zich richten op een nieuwe elise die vervolgens weer 10 jaar mee kan gaan. De techniek die lotus in huis heeft is interessant voor ieder ander merk.
w0o0dy zegt
Aandeel verkopen aan BMW/Toyota en motoren en versnellingsbakken en draadbomen en dergelijke daarvan gebruiken. Werk doen voor beide op “specialty-modellen” en rwd platforms combineren met andere r&d.
Problems solved.
reistje zegt
Zoals Lincoln al zei: Een heel erg lastige doelgroep.
Je moet mensen die al een auto(of meerdere) hebben. Daarnaast moeten ze nog een “leuke auto voor er bij” willen met een budget van pak hem beet 60.000 euro. (Prijs van een Elise S)
En dan nog moet je de puristen hebben die als wensenlijst heeft “Snel op het circuit”. 9/10 mensen zullen dan ook een SLK of een Z4 of iets in die richting kopen.
reistje zegt
@reistje: Oops die zin was vrij vaag ik bedoel dus:
9/10 mensen hebben een andere wensenlijst en bij hun is snel op circuit juist niet belangrijk dus gaan ze voor een SLK of een Z4 of *Vul in*.
gearhead zegt
Amusant, veel van die mijmerende herinneringen over hoe een Lotus episch was. Qua voortbestaan: sluit aan bij een grote fabrikant. Dan heb je cash in ruil voor de naam. Voortbestaan is zekerder dan. Zie Lamborghini en VAG. Gewoon een goede keus. Zonder waren ze reeds failliet.
poulehh zegt
Lichtgewicht sport sedan!
mtijntinus zegt
Ze moeten zorgen dat ze een goed aandeel verkocht krijgen voor mooie geldschieters, die zorgen dat het merk blijft leven.
Daarnaast denk ik dat het qua modellen belangrijk is uit te breiden. Mensen willen tegenwoordig ook meer bruikbare auto’s kopen, zie Porsche met Cayenne, Macan en Panamera…toen dacht ook iedereen dat het onzin was dat Porsche als sportmerk die auto’s ging bouwen.
Begin als Lotus met een grotere Evora-achtige Sedan, een lichte sedan tegenover de concurrentie die sportief stuurt…maar comfortabel is geveerd..dat meot te doen zijn.
motoragent zegt
@mtijntinus: Dat is precies het sterkste punt van de Evora, stuurt sportief maar is voor een sportwagen heerlijk comfortabel.
Daarnaast denk ik niet dat een sedan of SUV voor Lotus gaat werken. Porsche heeft een goede naam met veel status onder de ‘luxe paarden’, Lotus is meer een merk voor het simpelere volk met hun kleine plastic sportwagentjes. Als je als gooise kakker met een Lotus SUV aankomt lachen ze je eerder uit…
Nee, laat Lotus maar lekker Lotus blijven, een kleine sportwagenfabrikant kan goed overleven als ze maar niet boven hun stand gaan leven. Ik blijf ondertussen hopen dat ik over een tijdje Lotus kan gaan rijden…
jrk68 zegt
@motoragent:
Blijf dan wel bij Target weg, de prijzen mogen dan laag zijn, de kwaliteit en service zijn dat ook.
Die van mij is destijds particulier uit Engeland gehaald door iemand die er verstand van had en hier omgebouwd naar LHD.
Bijkomend nadeel is dat een goede, van origine Nederlands Elise S1 nog altijd zo’n 20K doet.
Als je dan bedenkt dat ze destijds nieuw 30K waren. Een 911 en een Boxster schrijven nog harder af. Een S2 is niet meer om te bouwen, de LHD dashboards zijn op in Hethel.
Je bent dus aangewezen op onderdelen van schade auto’s voor de conversie of hem RHD laten.
Mielie zegt
Even volledig offtopic: Hoe ontzettend stoer is het dat die Lotus Elise ‘JPS’ op z’n kenteken heeft staan? Daar zou ik als eigenaar zijnde iets mee gedaan hebben. Wellicht niet de hele livery, maar een leuke verwijzing zou gaaf zijn. ;-)
jrk68 zegt
@Mielie:
Yep, hij had natuurlijk ook gewoon een type 72 kunnen importeren….
damrakker zegt
Om nou Swizz beatz Als B garnituur te gaat wat te ver. Man is een van de betere producers. En 65 miljoen waard.
w0o0dy zegt
Heb recent gelezen dat de eerstvolgende update bij Lotus de nieuwe Evora wordt. Geen hele nieuwe auto natuurlijk maar een update waarbij er redelijk wat gewicht geloosd wordt en het vermogen van de Evora zo’n 15% omhoog gaat. Dat zou 322pk voor de gewone Evora betekenen of 400pk voor de Evora S. Power/weight moet beter gaan worden dan de vergelijkbaar geprijsde Porsches… Ik ben Benieuwd, in Geneve staan ze er..