Hij was boegbeeld van het Volkswagen dieselschandaal, werd opgepakt en sindsdien is het nogal stil rondom het persoon Martin Winterkorn. Hoe gaat het nu met deze man?
Geef maar toe. De intro van het artikel las je met de stem van Ivo Niehe in je hoofd. Helaas is Winterkorn geen tv-ster, dus een uitgebreid interview van de tv-show presentator zit er niet in. Wel is er een update te melden over de situatie van Martin Winterkorn.
Het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat het dieselschandaal aan het licht kwam. Namelijk september 2015. Destijds was Martin Winterkorn topman binnen de Volkswagen Groep. Toen er koppen moesten rollen was het onvermijdelijk dat ook de naam van deze Volkswagen-man werd genoemd. Aanklagers kijken nog altijd in hoeverre Winterkorn nu was betrokken bij het schandaal en waar hij precies verantwoordelijk voor was. In dat kader valt er nieuws te melden.
Streep door aanklacht
De rechtbank in Braunschweig (Duitsland) heeft bepaald dat Winterkorn niet langer vervolgd zal worden voor het manipuleren van de markt met sjoemeldiesels. Reden voor deze uitspraak is dat de straf die hij zal krijgen in een andere zaak naar verwachting behoorlijk heftig zal uitpakken. Zo staat Winterkorn ook terecht voor fraude. Simpelweg omdat hij de autoriteiten niet op tijd heeft gewaarschuwd toen Volkswagen willens en wetens aan het klooien was met de software van diesels.
Fraudezaak in februari
Het is nu niet zo dat Martin Winterkorn de dans ontspringt. In februari zal de rechtbank de fraudezaak van de voormalige Volkswagen-topman gaan behandelen. Het is uiteindelijk afwachten wat voor uitspraak de 73-jarige te horen gaat krijgen. (via Autonews)
RAW zegt
Ik moet bij Martin Winterkorn altijd denken aan de IAA in 2011 toen hij de Hyundai i30 de maat ging nemen (letterlijk met rolmaat en magneetje) en wilde weten waarom de Golf niet zo kraakvrije stuurverstelling had. Iets met kosten … dat ze vervolgen iets wisten te vinden om de kosten te drukken is nu geschiedenis.
Robert zegt
@raw68: hoe anders waren de tijden dat de Japanners, en later de Koreanen en de Chinezen de Europese modellen vanuit alle hoeken fotografeerden en opmaten.
Ik heb persoonlijk niks tegen Winterkorn, maar als hij inderdaad schuldig wordt bevonden, hoop ik maar dat ze hem hard aanpakken. Los van de schadepost voor VAG (die naar verluidt als meer dan 30 miljard bedraagt) is de hetze tegen dieselmotoren en de daaruit voortvloeiende afschrijving en kapitaalvernietiging op ICE auto’s ronduit absurd (no flame intended).
erikabarth zegt
Ach kijk aan wat is dit nu.
A million Vauxhall drivers may be in line for compensation following emissions test cheating claims
https://www.cityam.com/a-million-vauxhall-drivers-may-be-in-line-for-compensation-following-emissions-tests-cheating-claims/
henkp1 zegt
Hij zal wel een flinke douw krijgen. Terecht. Maar de nog hogere verantwoordelijken zullen hoogstwaarschijnlijk niet aangepakt worden, deze grootaandeelhouders (Nedersaksen, Qatar, families Porsche/Piëch) zitten daarvoor te hoog op de apenrots.
mashell zegt
Aandeelhouders zijn toch niet verantwoordelijk voor het beleid van een bedrijf?
henkp1 zegt
In dit geval zeker wel hoor.
Trouwens in andere gevallen ook. Op z’n minst indirect, maar via de aandeelhoudersvergadering kunnen de aandeelhouders zeker wel richting geven aan een bedrijf.
mashell zegt
@henkp1: richting geven aan is iets heel anders dan verantwoordelijk zijn voor. De bestuurders zijn verantwoordelijk, die worden gewoon royaal betaald om de kop van jut te zijn.
erikabarth zegt
@henkp1 zeer zeker niet! de dagelijkse leiding en eind verantwoordelijkheid ligt bij de CEO.
Niet bij de aandeelhouders.
henkp1 zegt
Klopt, de dagelijkse leiding wel. Maar de aandeelhoudersvergadering is uiteindelijk het hoogste orgaan van een bedrijf en kan zeker invloed uitoefenen op het beleid en bepalen wie er aan het roer zit/zitten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_vergadering_van_aandeelhouders
slickrick zegt
@henkp1: aandeelhouders mogen zich niet bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering, is wettelijk vastgelegd. Hoe wil je trouwens een aandeelhouder van een beursgenoteerd bedrijf vervolgen ? Dat is belachelijk.
henkp1 zegt
Kan wel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_vergadering_van_aandeelhouders
porker zegt
Ivo nie nee, dacht wel inderdaad, lang niets gehoord van de stakker die denk ik ook maar deed wat iedereen deed en van hem verwachtte. De markt, de aandeelhouders, de consument die al lang weet dat fabrikant cijfers niet deugen. Nee, schuldig is hij maar iedereen eigenlijk. Dus moet er een voorbeeld gesteld worden. Ter preventie. De man zal zijn straf wel thuis mogen uitzitten schat ik zo in. Boetes aan de fabrikanten werken beter. Helaas is de consument daar de dupe van. Door besparingen bij VAG hollen de Interieurs van hun producten achteruit in standaarduitrusting en luxebeleving.
pier zegt
Dus geen Volkswagen meer kopen maar wat anders?
henkp1 zegt
Iets Europees! Genoeg keuze, vaak beter èn voordeliger!
Pascal zegt
@henkp1 hmmja… maar wat dan precies? Vanuit bovenstaand schandaal bezien zou je VAG links laten liggen, dus geen Skoda, Volkswagen, Audi, Seat, etc. Dan heb je de Italianen, maar daar is de keuze niet echt reuze, inclusief de kwaliteit. De Fransen hebben wel veel keuze, maar zelfde verhaal; je moet ervan houden en toch is er een hoop gezeur nog steeds met elektrische storingen. Mercedes en BMW zijn prachtig, maar moeten in je budget vallen. Bovendien ook alles behalve vrij van problemen. Of Europees echt goedkoper is valt ook nog maar te bezien. Als ik van m’n eigen geld nu een steengoede auto zou willen aanschaffen zou ik uitwijken naar Japans en even bij de Toyota of Mazda dealer gaan praten, daar krijg ik voor m’n geld ook nog eens vaak veel leuke opties.
krisp zegt
De tijd dat de Fransen vol zaten met elektrische storingen, ligt inmiddels wel achter ons. De motorenissues die ze daarna hadden, kwamen net zo hard terug bij VAG. Hooguit kun je iets vinden van de infotainment die ze nu in hun auto’s stoppen, maar VAG is daar met al die sliders niet veel beter in…
Voorlopig wijk ik ook uit naar Aziaten (Japans/Koreaans). Betrouwbaar, goede prijs en veel features. Het is misschien niet het mooiste design, maar ook dat wordt steeds beter.
Pascal zegt
@krisp heb je gelijk in, de Fransen hebben grote stappen gezet. Die THP motoren waren nog wel ff een dingetje inderdaad, maar voor zulke grappen moet je bij VAG net zo goed niet zijn. Ik rijd nu Tesla dus mijn verwachtingen qua kwaliteit zijn ook heus niet het meest hoog gespannen :) Maar als ik nog eens iets betrouwbaars wil dan hebben die Aziaten zeker mijn stem.
henkp1 zegt
Die THP-motoren: de Fransen worden daar vaak op aangekeken, maar vergeet niet dat deze motor in samenwerking tussen BMW en PSA is ontwikkeld. Vanuit de Engelstalige wikipediapagina:
“There has been several cases of recalls and/or extended warranty due to failing HPFP (high pressure fuel pumps) in the Prince engine [15]
There was a service bulletin issued in 2013 due to failing timing chains and timing chain tensioner, both designed by BMW, in the Prince engine [16]”
henkp1 zegt
Europese kwaliteit is echt niet minder dan de Japanse of Koreaanse of de Chinese. Ook het prijsniveau scheelt niet heel veel. Voor onze economie (en dus voor onszelf!) is het gewoon beter om Europees te kopen. Franse auto’s zijn gewoon goed, net als de Italiaanse, echt niks mis mee. BMW en Mercedes zijn wat duurder in aanschaf, maar dat geldt ook voor Audi en VW.
Ik heb net in ieder geval een Renault Talisman besteld. De laatste benzine/sedan vermoed ik zo; volgende zal wel een elektrische crossover ofzoiets zijn. Renault NL laat het niet merken (bang dat ze er te veel verkopen?) maar die Talisman is ècht een goede aanbieding: groot, uitermate luxe en compleet, goed en voldoende snel en scherp geprijsd.
Esprit_de_Flandre zegt
@henkp1: Je hemelt de Talisman op als voorbeeld van wat Europa kan. Maar het is een Koreaan met een Renault-badge…
henkp1 zegt
Welnee man. De Talisman wordt gewoon door Renault zelf gebouwd in hun eigen fabriek te Sandouville. Doe maar googelen.
Jij bent wellicht in de war met de Latitude en tweede Safrane. Dat zijn Renaults die inderdaad in de Koreaanse fabrieken werden gebouwd. (van Samsung motors, dat onderdeel is van de Renault Group).
erikabarth zegt
@henkp1 Europese auto’s worden grotendeels gebouwd met dezelfde componenten.
Het is fanboy geneuzel dat merk A beter zou zijn dan merk B, alle Europese auto’s scoren middelmatig.
Toyota staat eenzaam hoog aan de top, maar dat design bah bah, echt voor bejaarden of een blinde.
Doe mij maar een top afgewerkte auto en goed rijgedrag met beleving dus Bmw.
Pascal zegt
@porker de consument is mede schuldig omdat die had moeten weten dat er iets aan de cijfers iets niet klopte? Ik heb een ander idee: Als consument mag ik gewoon verwachten dat fabrikanten eerlijk communiceren.
petroldrinker zegt
een fabrikant kijkt altijd naar de regelgeving, als ze daar aan voldoen is het goed. logisch natuurlijk want de regelmakers (lees eu) maakt de regels en legt ook eventuele boetes op, wij als simpele kopers kunnen dat niet, dus is het logisch dat ze het zo beredeneren als ze doen ipv eerlijk naar ons zijn…
Dan moeten we met zn alle consequent zijn en niks meer kopen, maja dat kan 99.99999999% vd mensen natuurlijk weer niet, die vinden het te leuk iets nieuws te kopen…
ghost zegt
Maar hoe is het nou werkelijk met Martin? Niemand die het weet.
mashell zegt
Dat vraag ik me ook af? Hoe vult hij zijn dagen? Past hij nu op de kleinkinderen? Zit hij haatcommentaren over Franse merken of zelf Volkswagen op het internet te posten? Heeft hij het eind van Netflix al bereikt?
vacano zegt
Om een voorbeeld te stellen zal de Rechtbank Winterkorn tot 20 jaar gevangenisstraf veroordelen.
Voorwaardelijk
erikabarth zegt
Ach onze Martin is net zo schuldig of onschuldig als de rest van dat hele automotive CEO kliekje.
Autofabrikanten gebruikten massaal sjoemelsoftware in hun diesels”
Eigenlijk is de wetgever de hoofdschuldige die met onrealistische eisen kwam.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/autofabrikanten-gebruikten-massaal-sjoemelsoftware-in-hun-diesels~b200ec82/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.autoweek.nl%2F