De Chinese auto’s zijn in Europa gearriveerd! Het begon met de MG ZS EV en nu zijn ook Seres 3 en Aiways U5 hier. Tijd voor een vergelijking.
De diversiteit van (elektrische) auto’s in Europa neemt toe. Consumenten krijgen steeds meer te kiezen. Voor het eerst is er keuze uit meerdere Chinese auto’s. Ze hebben allemaal gemeen dat het om elektrische auto’s gaat. In het geval van de Seres 3, Aiways U5 en MG ZS EV zijn het ook nog eens crossovers. De Nederlandse leaserijder kan in plaats van de gebruikelijke merken ook voor één van deze kandidaten kiezen.
Chinese elektrische auto’s vergelijken
De drie Chinese elektrische auto’s hebben een vanafprijs van onder de 40.000 euro. Dat maakt ze al op papier interessant. Maar je kijkt natuurlijk ook verder dan het fiscale plaatje. Hoe zit het met comfort, luxe en kwaliteit aan boord van deze EV’s? In deze Autoblog video pakten we de Seres 3, Aiways U5 en MG ZS EV beet en kijken we tevens naar de prijs als leaseauto.
Seres 3
Een nieuwkomer met een nog relatief onbekende naam is de Seres 3. Net als de MG is dit een compacte crossover. De eerste indruk van de elektrische auto valt niet tegen! Het is toch moeilijk vooraf te bedenken wat je kunt verwachten. Het komt immers niet elke dag voor dat je op stap gaat met een, voor in Europa, nieuw automerk. Een minpunt is dat de EV slechts één fase kan laden. Maar dat hebben alle drie de auto’s gemeen.
Aiways U5
De grootste van het stel. Deze Aiways U5 is juist door zijn formaat heel interessant. Je hebt voor het geld een relatief grote SUV. Voor de prijs van een Volkswagen ID3 rij je een flinke SUV met een lengte van maar liefst 4,68 meter. Daarnaast heeft de Aiways het mooiste design van deze Chinese auto’s, nietwaar?
MG ZS EV
Een bekende kandidaat. De MG ZS EV kwam eind 2019 op de markt en was toen meteen een succes. Door zijn lage prijs en de toen nog lage bijtelling vlogen het aantal kentekens bij de RDW de deur uit. Ook in 2021 is de ZS EV nog steeds fiscaal aantrekkelijk. Een goedkopere elektrische crossover dan deze MG ga je voorlopig niet vinden.
De Seres 3, Aiways U5 en MG ZS EV zijn verkrijgbaar via Autoblog partner Mobility Service. Bekijk de Autoblog video waar tarieven, rijeigenschappen en de kwaliteit van de Chinese auto’s besproken worden.
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
Edge zegt
Als ik dat design zo zie kunnen ze de merknaam beter wijzigen naar Aiaiaihetdoetpijnaanmijnogenways. Ik vind het niet erg als een fabrikant kiest om iets anders te doen, maar het moet wel een samenhangend geheel zijn. Het lijkt wel of de koplampen van een totaal andere auto zijn. Dan doen Seres en MG het toch stukken beter. Die auto’s zijn vrij dertien-in-een-dozijn, maar het design klopt wel gewoon.
Ik ben niet zo’n dinosaurus die bij het horen van ‘Chinese auto’ meteen terugdenkt aan de onveilige en niet snelle Landwind, of de Brilliance die toch niet zo briljant bleek te zijn. Toch ben ik altijd wel enigszins terughoudend als het om een nieuw merk gaat. Het is altijd maar afwachten hoe de kwaliteit van dat soort auto’s zich verhoudt op de lange termijn en ook hoe het zit met onderhoud via het dealer/servicenetwerk. Van de nieuwe (EV) merken zou ik daarom in eerste instantie alleen blind bij Polestar durven shoppen, vanwege de connectie met Volvo en het gebruik van diens dealernetwerk.
HzR zegt
@Edge: maar als je hem in de lease hebt geef je hem toch na een jaar of 2-3 weer af en heb je heel de tijd garantie. Gebruikt van een paar jaar oud zou ik er ook niet snel aan beginnen.
marcus zegt
Wij hebben een MG ZS EV als tweede auto. 7 jaar garantie, dus qua kwaliteit zal het zeker niet onderdoen voor een Europese auto. Basis versie voelt ook basis aan, maar de duurste versie (met panoramadak en nep-leren dashboard bekleding) is stukken mooier van binnen dan de ID3.
boomhauwer zegt
Krijg je geld toe als je zoiets leased?
cazzo046 zegt
Nog liever een vierdehands Corsa dan deze meuk.
Steun de Westerse autoindustrie ipv chinees te kopen!
Robert zegt
@cazzo046: lekker genuanceerd. Zeg je dat ook van je smartphone, je computer, je huishoudelijke apparaten en je televisie thuis? Of je kleding? Je tuinmeubels, je barbecue of je opblaaszwembad? Dat komt er namelijk ook vandaan. Allemaal. In het beste geval wordt er nog een ‘westers’ merklogootje op geplakt. Wat feitelijk met de MG al is gebeurd! En let’s face it, die MG’s van Britse origine waren ook bepaald geen wonderen van techniek en/of betrouwbaarheid.
Ik heb de video met grote interesse bekeken, ook al ben ik nu nog lang niet in de markt voor een auto als deze. Ik vind namelijk dat die Chinezen, ondanks alle kleine tekortkomingen, het gat naar de Europese markt al véél kleiner hebben weten te houden dan dat die Koreanen en zelfs Japanners in prestatie- en kwaliteitsniveau bij de introductie nog moesten overbruggen. En dat niveau stijgt nog steeds in rap tempo.
Laten de ‘westerse’ merken daarom vooral niet denken dat die concurrentie voor hen ‘geen partij is’. Dat deden ze namelijk met ‘nieuwkomer’ Tesla ook al. En nu lopen ze in veel gevallen al weer hopeloos achter de feiten aan.
faalhaas zegt
@RRRobert: Hij loopt nog op klompen, en heeft Nederlandse geitenwollen sokken.
Robert zegt
@faalhaas: 👍🏻😂
cazzo046 zegt
Tesla is ook westers, maar dat terzijde.
Ik probeer idd zo weinig mogelijk meuk uit China te kopen, maar heb wel een Iphone.
Dat alles uit China komt is nonsens. Mijn spijkerbroek komt uit Polen, mijn schoenen uit Nederland, mijn koelkast is made in Italy, mijn BBQ ook, en ga zo maar door.
Er zijn genoeg alternatieven voor de grootste boeven ter wereld, maar je moet wel bereid zijn om niet overal de bodemprijs voor te willen betalen.
vondick zegt
Die iPhone komt ook niet uit China. Foxconn is Taiwanees en Apple Amerikaans. Overigens kun je het beste kijken wie de eigenaar is, niet waar het geproduceerd wordt. Het management maakt de keuzes. Als die Europees zijn is het eerder in ons belang dan met een Chinees management. Volvo is dus een no-go. Maar BMW dus prima.
Loek zegt
@vondick: draai je iPhone eens om en lees de tekst achterop.
vondick zegt
Ik heb geen iPhone. Ik heb een Nokia 9 Pureview. Mooi Europees product.
Nogmaals: wie trekt er aan de touwtjes?
Waar diegene zijn fabriekje neerzet is minder van belang (uiteraard liever ook in Europa).
vondick zegt
Nog erger: ik zou er zelfs nog liever een Toyota voor leasen. Ow gruwel…
bernoulli zegt
Laadpaal Bij?
vpowert zegt
Toch ook het vermelden waard: de Aiways U5 scoorde slechts 3 sterren bij EuroNCAP en de Seres is niet bij EuroNCAP langs geweest. De MG ES scoorde wel de volle vijf sterren.
grandvitara zegt
@autoblog waarom verwijdereren jullie mijn reactie wanneer ik kritisch ben op deze brandend content infomercails? Weinig informatief en vooral reclame maken voor partners en eigen dochter ondernemingen.
Robert zegt
@grandvitara: shit happens to me all the time. “Je reactie wacht op moderatie”. So be it.
Ik heb de video uitgekeken en ik had niet het idee dat het mooipraten is om ze maar te verleasen of verkopen. Er wordt door Wouter toch duidelijk gemaakt dat het geen rozengeur en maneschijn is. Wél dat dit een heel interessant alternatief kan zijn -of worden- voor de gevestigde orde. En heel concreet: wat kost zoiets nou? En dát is nou net wat juist de gemiddelde Nederlander vooral interesseert.
cazzo046 zegt
Ja dat laatste he, dat is het enige dat telt…
thjvanvlerken zegt
@grandvitara: ik weet niet of je het door hebt maar autoblog is een business. De business van business is business. Er moet wel iets verdient worden om de toko van licht te voorzien. Beter dan autoweek waarbij je het magazine moet kopen om de conclusie te krijgen van hun “dubbel test” terwijl je eerst naar slap geacteerd samenhangend lul verhaal mag lopen luisteren.
wimof zegt
De pers is in hetzelfde bedje ziek.
Het Laatste Nieuws, de Belgische Sun aanvaard geen kritische opmerkingen, alleen diegene die van 2 neuronen eigenaars komen.
Het zal hun economisch model zijn, durf ik te vermoeden.
intimrasiert zegt
Geproduceerd in China prima, maar dan wel graag ‘designed in California’ erop of iets dergelijks. Dit is zonde van het staal, verdient het niet om gekocht te worden.
marcus zegt
MG heeft een design studio in de UK. Overblijfsel van het oude Rover. De ZS EV is een beetje kleurgevoelig, in het zwart is ie niet mooi. In het lichtblauw, zoals ie op mijn oprit staat, is er weinig mis mee. Het is geen Stratos, Countach, 250 SWB, Dino, 504 cabriolet, etc. maar gewoon een neutrale compacte SUV.
vondick zegt
Geniet er van, het is je gegund.
Maar ga me niet vertellen dat er weinig mis mee is. Het sufste segment dat je kunt bedenken is de “neutrale compacte SUV”. En zelfs in dat segment bungelt hij helemaal onderaan met het minst sprekende ontwerp. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de handelstactiek van de opkomende Chinezen, door eerst met dikke subsidie en verlieslijdende producten de markt kapot te maken en zodra de concurrentie weg is de prijs op te voeren. Zie hoe ze dat tot nu toe met al hun producten hebben gedaan.
Nee koop alsjeblieft dan nog liever gewoon zo’n suffe Captur.
cazzo046 zegt
Exact. En dan nog dat akkefietje met die Oeigoeren, maakt niet uit natuurlijk, is ver weg.
mashell zegt
In het segment van de kleine SUV’s vond je juist de leukste modellen. De 2008 en de Captur zijn beide bijzonder sterke ontwerpen.
O plaat zegt
De Volvo XC40 kan er gerust ook tussen hoor, ondanks de Scandinavisch klinkende naam is hij even Zweeds als groene thee, Tibet en Kung fu.
vondick zegt
Juist, jij snapt het.
Charles Taycan 4S zegt
Steun elkaar, koop Europesche waar!👍😉
jje003 zegt
Electrisch, SUV/Crossover en Chinees?! Echt slechter dan dit kan het niet worden voor de echte autoliefhebber
wimof zegt
Anderzijds zou men kunnen stellen dat de mondialisering aan de basis van het korreltje zand in de ww ketting ligt.
Ttz het korreltje zand is het Covid virus.
Ik koop van nature Europese merken en blijf deze in ere houden, maw mijn Miele wasautomaat laat ik herstellen ondanks de factuur van 40% tov de nieuwprijs, idem met mijn T4.
Ik kan nog even daargaan, ik durf te vermoeden dat mijn leeftijd er voor iets tussenzit.
fanboy zegt
@wimof: Ja de globalisering van economie kent genoeg nadelen.
Daarnaast hou ik er ook van een degelijk apparaat te kopen, wat dan ook nog repareerbaar is zodat je er lang mee kunt doen.
Toch moet ik ook wel zeggen dat er veel al uit China komt. En ze maken elektrisch rijden wel betaalbaar in een segment waar je anders alleen een Up kon kopen met voorheen waardeloze range (is nu al flink beter)
Vooral als Europa niet haar eigen accu productie op gang helpt en het toch uit Azie wordt gehaald kun je je afvragen hoe nuttig het is.
Daarbij komt dat merken zich minder zullen onderscheiden omdat de aandrijflijnen hetzelfde worden.
In het geval van deze duurdere SUVs richting de 40K zou ik lekker een Kia eNiro kopen, dan weet je tenminste wat je hebt en schrijft niet zo hard af, voor de particulier.
Schnor zegt
Zou Nio in de toekomst wel kunnen scoren in Europa denken jullie?