We duiken even in de verkoopcijfers van bedrijfswagens.
Over 2 maanden is het alweer 2025 en dat betekent: je gaat als ondernemer BPM betalen op je bedrijfswagen. Deze maatregel van de overheid is natuurlijk aardig marktverstorend, dus er werd dit jaar een run op nieuwe bedrijfswagens verwacht. Hoe zit het daarmee?
Het jaar is natuurlijk nog niet voorbij, maar de eerste drie kwartaal wel. De cijfers daarvan zijn nu bekend. ACEA meldt dat er in totaal 70.758 bedrijfswagens verkocht zijn gedurende drie kwartaal. Daarmee is er zeker sprake van een run op busjes, want in heel 2023 zijn er 69.293 bedrijfswagens verkocht.
Om precies te zijn gaat het om een stijging van 31,7% in de eerste drie kwartaal van dit jaar. En dan moeten de cijfers van het laatste kwartaal nog komen, waarin er waarschijnlijk de grootste run op bedrijfswagens ontstaat.
Het is ook interessant om nog even naar de cijfers van elektrische bedrijfswagens te kijken. Die zijn volgend jaar nog steeds vrijgesteld van BPM, dus daar heeft het overheidsbeleid geen invloed op. Volgend jaar zouden er echter wel zero-emissiezones ingevoerd worden waar je met een nieuwe dieselbus niet meer in mag, dus je zou ook verwachten dat er óók meer elektrische bussen verkocht zijn.
Wat blijkt echter? Er zijn juist minder elektrische bussen verkocht. In de eerste drie kwartaal van dit jaar zijn er 7.358 verkocht, tegen 7.368 vorig jaar. Dat zijn er maar tien minder, maar toch…
Bron: ACEA
Robert zegt
Ik las vorige week een interview met een ondernemer die wèl heeft geïnvesteerd in een elektrische bus voor zijn bedrijf. Die hekelde de tendens om de zero-emissie zones ‘dan maar uit te stellen’. Die plannen waren namelijk al 10 jaar(!) geleden aangekondigd en dan zou de conclusie gerechtvaardigd zijn, dat ‘de markt’ zich daar ruimschoots op tijd heeft kunnen voorbereiden. Het uitstellen of terugdraaien van die regeling zou zijns inziens ook verkapte concurrentievervalsing zijn.
Nu is in de tussentijd de juridische poging om uitstel te verkrijgen mislukt, dus kunnen de steden hun plannen voor de zero-emissie zone gewoon doorzetten, maar ik vond het wel opvallend dat het aspect van tien jaar voorbereiding eigenlijk volledig onbelicht is gebleven in alle voorgaande berichtgeving.
tsteg zegt
Precies dit. Het is echt verrassend hoe sterk er kant gekozen wordt in de media en hoe eenzijdig de berichtgeving is.
Ik ben er niet van betroffen, maar ben er echt verbaasd over dat het al zo lang bekent is en nu iedereen er zo verrast over doet.
harrie zegt
Volgens mij is er echt helemaal niemand verrast, maar roepen ze al 10 jaar dat er ook wat moet gebeuren aan het netwerk, en dat de praktische inzetbaarheid van EV bedrijfswagens voor veel ondernemers vooralsnog te kort schiet. Leuk dat die zuurdesemyuppenbakker ID.Buzz heeft gekocht voor zijn clientele binnen de stadsring, maar voor een marktkoopman of aannemer is het toch echt een ander verhaal.
En zolang die zaken niet redelijkerwijs op orde zijn, is uitstel van op deze vooral op idealisme gedreven maatregel best schappelijk.
Robert zegt
Het zijn vooral de gemeenten zelf die te kort schieten. Als jij een marktplein met 40 marktkooplui wekelijks wilt ontvangen, dan zul je die mensen ook fatsoenlijk moeten faciliteren met laadplaatsen. Maar daar begint het al, want: “kan niet want netcongestie”. Vertel me niet dat tien jaar te weinig tijd is om dit aan te pakken.
schuimbekje3 zegt
Nou, als we van alle proefballonnen en onzin uit Den Haag moesten geloven dan konden we helemaal niets meer doen in nederland…
Dan hadden we al rekeningrijden gehad, stond alles links van de lijn vlissingen-groningen onder water, was Russisch al de voertaal in Nederland (of Chinees), En waren we al verbrandt door het gat in de ozonlaag, gesmolten door zure regen of verdampt door een meteorietinslag…
In het verleden gooide we doemdenkers die hun mening ventileerde op basis van niets, of van aannames op basis van aannames, op basis van dubieuze berekeningen die weer op aannames gebaseerd waren op de brandstapel..
Nu mogen ze zelfs politiek bedrijven via de rechterlijke macht.. Ongehoord… Hoe kan in een trias politica een rechter een politiek besluit nemen? Hoe kan een rechter niet iets anders concluderen als ‘niet ontvankelijk’?
Anyway, de meeste ondernemers die het geld hadden, anders belastingkorting misliepen en toch al het wagenpark moesten vervangen, zullen al een BEVstelbus hebben gekocht.. De ECHTE milleubewuste ondernemers doen dat niet, want waarom zou je een nog goed werkend voertuig voortijding slopen voordat end-of-life status heeft bereikt… DAT is pas millieuvervuiling. De rest van de ondernemers kan waarschijnlijk niet eens meer in Nederland hun computerpark aansluiten op de stroom, want er is te weinig… Gaat zo’n batterij (pun intended) van BEVstelbussen dan minder problemen veroorzaken voor de stroom aansluiting? Dacht het niet… En alle medewerkers elke 100-400km gratis een pause geven totdat de bus weer van 10 naar 80% is gegaan? Dat kost bakken met geld… Nu zijn ze in 2 minuten klaar als er weer 40+ liter diesel in getjopt wordt.
Er is nog niets in de geschiedenis, met uitzondering van kutbrommers misschien, beter geworden van batterijficatie. Auto’s zijn geen uitzondering.. Natuurljik is instant koppel leuk, maar het gewicht van 10 gevulde subwooferkasten met versterker (en dan bedoel ik 1000W RMS woofers, en niet de china watjes) in de auto meezeulen ten alle tijden? Als je al in fijnstof spook gelooft, dan is dat wel erg huichelachtig om een auto op benzine van 800kg om te bouwen naar een BEV met 1800kg…
Ik ga er ook vanuit dat veel ondernemers, na de klappen van de euro-invoering, de bullying van Frankrijk en Duitsland, toen corona, de geldrukkerij van de EU, de energie-crisis, de megaflatie die daarop volgde, het gebrek aan personeel waarschijnlijk nu nog geen geld over hebben voor een BEVstelbus… en er eigenlijk misschien wel denken, als we niet meedoen, wordt het probleem groot genoeg zodat we wel een uitzondering of uitstel krijgen.. Of misschien dat de politiek alsnog de calamitosas excogitatoris de plek geven die ze verdienen..
RutgerK zegt
Houd nu toch eens op met die onzin op een autoforum. De grenzen van Nederland staan open om naar het walhalla in het buitenland te vertrekken.
Iedere 5 kilometer legt een Ford Transit uit 2014 bijna 1 kilo CO2 neer! Na 5000 kilometer is dat het verschil tussen die 800 kilogram wegende ICE auto en die BEV van 1800 kilogram die je aanhaalt. Doe niet alsof CO2 niet bestaat en ‘slechts’ vervuiling js. Eén kilo CO2 heeft een inhoud van 9 liter. De uitstoot na 5000 kilometer is 9 kubieke meter aan CO2. Dat is meer dan je in een Transit kan vervoeren.
Maar nee, laten we er vooral nu niets aan doen.
harrie zegt
Zooitje bomen planten, die smullen ervan. Super circulair.
RutgerK zegt
Zeker. Je geeft je planten ook in één keer al het water dat ze een heel jaar nodig hebben want daar groeien ze goed op?
harrie zegt
Je vergelijkt appel en perenbomen.
mashell zegt
Het is nog steeds nonsens wat je schrijft maar je gebruikt nu wel hoofdletters, mijn complimenten!
harrie zegt
Nu een run dus betaal je waarschijnlijk de volle mep plus misschien nog een premium voor je busje, volgend jaar BPM en een dikke korting van de dealer. Zal het uiteindelijk veel uitmaken?
schuimbekje3 zegt
Om een of andere reden zie ik niet een verkooptopper meer in een Toyota Landcruiser professional 2.8 met 3500kg trekhaak voor 72.000 euro, of over 3 maanden voor 200.000 euro? (even de BPM/CO2 belastingverhoging per 1 jan 2025 niet meegerekend)…
harrie zegt
Oja, dat maakt wel wat uit ja… Hoeveel scheelt het op een basic Transit of Transporter?
Ergo, koester je bedrijfswagen uit 2024 of eerder, die gaat amper afschrijven.
schuimbekje3 zegt
mijn laatste transit (2022) kostte 28.000 euro exl 17.000 btw en 11.000 bpm (105pk/310Nm).. 1200km range, 2750kg trekgewicht en 943kg laadvermogen… de.mild hybrid trend kost al 88.000, de bev is ambiente 50.000 maar dan heb je een real life range van 150km snelweg-koud volbeladen…
rob5nismo zegt
Snel nu kopen en een kenteken van 2025 erop vanwege de dagwaarde.
Owwŵ wacht
japhy zegt
Elke zzp schilder, stukadoor of loodgieter die zo nu en dan amsterdam in moet kan toch veel beter een benzineautotje voor €1000/2000 kopen voor naast de werkbus om zo toch hun klanten te kunnen bedienen. En voor alles buiten de zone’s lekker je werkbus gebruiken.
harrie zegt
Of een kar!
V8Vantage zegt
Ga eens werken jonguhs, wat een lange reacties in de baas zijn tijd. Of hebben jullie vakantie en niets beter te doen dan achter een schermpje kruipen? :-p
zjos zegt
Er zijn maar een handjevol grote steden met een zero emissie zone. Landelijk gezien zijn dat maar heel weinig klanten die je daar perse met zo’n EV ding moet bezoeken.. Gezien zo’n EV bus in praktisch gebruik een aantal nadelen heeft koopt geen enkele ondernemer zo’n ding als ie weinig last heeft van het verlies van die paar klanten in die zero emissiezone.
Als je dus weinig last hebt van een zero emissie zone omdat je daar maar een paar potentiële klanten hebt zitten koop je dus gewoon een traditionele diesel bus met flinke actieradius die je binnen 5 minuten vol tankt en waar je ook nog eens een vette aanhanger mee kan trekken.