Het CBR verandert een verkeersregel en we zijn benieuwd of jij nog weet hoe het zit en zat.
Er wordt wel eens (onofficieel) gepleit voor nieuwe regels omtrent het auto-theorie-examen. Die haal je namelijk, vervolgens mag je de weg op en hoef je al deze regels eigenlijk nooit meer op te kunnen dreunen. Als jij op je achttiende je rijbewijs haalt en pas op je tachtigste stopt met rijden, heb je 62 jaar niks hoeven te doen met de theorieregels om toch zo lang te mogen rijden. Zo kan het zijn dat bepaalde zaken totaal verwateren of vanaf het begin al redelijk irrelevant leken.
Militaire colonne
Dat gevoel kwam bij ondergetekende terug bij het leren over de militaire colonne. Het lijkt mij vrij duidelijk wanneer een colonne begint en eindigt aan het type voertuig te zien, als er achter zeven legergroene Scania’s een witte Iveco met “De Vries Logistiek” op de trailer rijdt, mag je toch concluderen dat de colonne eindigt bij de zevende Scania. Toch zijn daar dus regels voor om de voertuigen aan te duiden die deel uitmaken van de colonne, en de voertuigen die de colonne leiden en afsluiten. Dat zat overigens zo: het leidende voertuig voert een blauwe vlag aan beide kanten en een blauwe rechter koplamp, het achterste voertuig een groene vlag rechts en een groene rechter koplamp en alles ertussen in voert één blauwe vlag rechts en een blauwe rechter koplamp.
Verandering
Doe vooral geen moeite om dit alles uit je hoofd te leren, want per 1 januari 2025 zijn de regels veranderd. Een militaire colonne is nu te herkennen aan één blauwe vlag aan het eerste voertuig en één groene vlag aan het laatste voertuig. Alles ertussen krijgt geen speciale vlaggen en ook de koplampen worden overbodig gemaakt. De reden hiervoor is dat Nederlandse militaire colonnes zo gelijk geschakeld worden aan internationale regels voor colonnes. Zo hoeven de tekens niet aangepast te worden bij een grensovergang.
Dan weet je dat ook weer. Mocht je binnenkort je theorie-examen hebben: die zijn al aangepast op de nieuwe regels voor de militaire colonne.
jandevries zegt
Het CBR verandert een verkeersregel? Zouden ze het ministerie links of rechts hebben ingehaald.
Waar blijft die nieuwe adjunct hoofdredacteur.
spidermann zegt
Ik weet nog in de jaren ‘80 lange colonne ingehaald met veel voertuigen en tanks op de autosnelweg.
perry_snijders zegt
Wel handig voor de Russen dat ze ons nu kunnen binnenvallen zonder die vlaggen en koplampen te hoeven veranderen.
jayhovah zegt
Ik denk altijd maar zo: als er een tank van links of rechts komt krijgt ie bij mij altijd voorrang. Een misverstandje in dit geval los je niet op met een lakstiftje…
moveyourmind zegt
Nog een weetje…
Als je een legervoertuig die én een blauwe lamp rechtsvoor heeft én een groene vlag weet je dat het hele Nederlandse leger in collonne onderweg is en het hoogste tijd is om je noodpakketje tevoorschijn te halen
luchtgekoeld zegt
Ik was in 82 chauffeur op n 616 en had regelmatig met dat gedoe te maken. https://youtu.be/OGVemy4LnsA?si=-_Y5WVrUWUYI-AxV
mashell zegt
Misschien moeten we gewoon eens ophouden met militaire colonnes? Geef ze allemaal een TomTom en vertel ze waar het naar toe gaat en laat ze niet zo onhandig achter elkaar aan in de weg rijden.
Flutterbear zegt
Op deze manier hoeft niet elke chauffeur een geldig rijbewijs te hebben. De colonne is eigenlijk één voertuig en mogen de volgers dus ook bijvoorbeeld door rood rijden.
mashell zegt
Ik zie er eigenlijk alleen maar voordelen in om wel van elke chauffeur een geldig rijbewijs te vereisen en de kolonnes niet toe te staan door rood te rijden.
Flutterbear zegt
Naast het roepen van “pang, pang” krijgen we straks media berichten dat de Defensie oefeningen moet uitstellen omdat ze niet genoeg chauffeurs met C rijbewijs hebben. Die rijopleiding is zwaar overdreven voor rijden in een colonne.
mashell zegt
Ach ja. Ik ben passivist. Nu Rusland er al bijna drie jaar niet in slaagt Oekraïne te veroveren kunnen we wel concluderen dat de vijand zwak is. Er is dus ruimte om te bezuinigen op defensie en hun impact op de samenleving zoals oefenterreinen, onhandige kollones en luide F35 vluchten te verminderen.
Flutterbear zegt
De Vries Logistiek mag gewoon tussen de colonne rijden hoor. Het is niet gebruikelijk en hoewel je ze niet mag doorkruisen maar je ze wel voor de helft inhaken, invoegen en later verder met inhalen.
zjos zegt
Begin eerst eens met een theorie rijexamen alleen over het verkeer te laten gaan in plaats van de examenkandidaten te ondervragen over totaal niet ter zake doende milieu aspecten. Want toen ik eens de vragen van een van mijn kids bekeek kreeg ik de indruk dat er iemand met teveel linksdraaiend maagzuur in de examencommissie heeft gezeten.
mashell zegt
En daarom zit het juist in het examen. Het verkeer is onderdeel van de samenleving en dat is waar je aan deelneemt. Dus moeten de leerlingen weten dat je gewoon de motor uit doet voor de openstaande brug.
verdebosco zegt
Zo lang links altijd voorrang heeft en ik bij oranje licht moet gas geven om door te rijden, zolang dat niet verandert, dan hoef ik geen hernieuwd theorie-examen.
Ze mogen wel regels toevoegen: zoals knipperen met groot licht betekent ‘aan de kant’. Ook van achteren benaderd worden binnen 5 meter betekent ‘aan de kant’. Tenslotte moet je lege kruispunten met rood licht gewoon kunnen oversteken als je vindt dat het veilig is. Zou mij veel irritatie schelen zulke verbeteringen.
mashell zegt
Maar knipperen met grootlicht betekent juist “je mag voor mij rijden”! Let maar op de professionals in het verkeer, de vrachtwagenchauffeurs.
Als een inhalende vrachtwagen de ander eindelijk voorbij is knippert de ingehaalde vrachtwagen even met grootlicht om aan te geven dat de inhaler er voor kan.
nicolasr zegt
Ik heb in 29 jaar rijbewijs en anderhalf miljoen kilometers ofzo slechts 1 keer een militaire colonne in het echt gezien. Met blauwe lampen enzo.
Dus die regels, het zal wel. Colonnes zijn net zo zeldzaam als Elfstedentochten. Met hun vlag.