Parkeergelegenheid in ’s lands hoofdstad blijft een hoofdpijndossier. Laat het maar aan het stadsbestuur over om met adequate oplossingen te komen.
De gemeente wil namelijk het parkeren op straat inperken, zo blijkt uit de Nota Parkeernormen. Het stadsbestuur krijgt per 2020 te maken met ongeveer 20.000 nieuwe woningen en de kans is aanzienlijk dat deze bewoners auto’s hebben die ze het liefst ook nog in de buurt van hun huizen willen parkeren. Amsterdam wil dat die parkeergelegenheden zoveel mogelijk binnen die nieuwbouwprojecten worden ondergebracht, onder of boven de grond.
Zulks heeft gevolgen voor het aantal parkeervergunningen dat aan bewoners van nieuwbouwwoningen wordt uitgegeven. Die parkeervergunning voor parkeren op straat is in de toekomst namelijk niet meer vanzelfsprekend. Voorts is het college van Burgemeester en Wethouders van plan om de parkeernorm per sociale huurwoning te schrappen. Bovendien verwacht (of hoopt?) de gemeente dat autodelen in de toekomst stukken populairder wordt. Op deze manier wordt alvast op die ontwikkeling geanticipeerd.
Let wel: het gaat nog om plannen van het college. De gemeenteraad zal één en ander nog moeten goedkeuren voor er echt dingen op de schop gaan.
Foto: Bentayga in Amsterdam, door @mzonneveld via Autojunk
theracetosucces zegt
Goed plan
martinus zegt
@theracetosucces: Nee, dit is gewoon pure auto-haat.
donvincenzo zegt
@martinus: Wat is er dan mis met een parkeerplek op eigen terrein bij nieuwbouwprojecten? Dat heb ik liever dan dat de bolide aan de straat moet staan.
martinus zegt
@donvincenzo: Dat is niet het werk van de gemeente, maar van een goede projectontwikkelaar.
donvincenzo zegt
@martinus: De projectontwikkelaar bouwt het, maar het parkeerbeleid wordt als sinds jaar en dag bepaald door de gemeente. Niet alleen in Amsterdam, maar overal in Nederland. En een eis als ‘parkeren oplossen op eigen terrein’ is daarbij heel gebruikelijk – met name voor utiliteitsbouw, maar waarom ook niet voor woningbouw.
Sterker nog: de gemeente stelt vaak niet alleen de eis *dat* je het parkeren op eigen terrein op moet lossen, de gemeente stelt zelfs normen voor het aantal parkeerplekken, bijv. 1 parkeerplaats op elke 100 m2 kantoorgebouw. Als projectontwikkelaar heb je aan die normen te voldoen. Dat is niks nieuws.
riri zegt
@martinus: Die laten je bont en blauw achter met rekeningen en kantoorruimtes.
Gulli zegt
@donvincenzo: en je scheel betalen voor extra eigen grond waar je je auto kwijt kunt? In de stad? Heb je nog een tonnetje teveel?
oxymoron zegt
@martinus: Onzin. Een straat die vol staat met geparkeerde auto’s is niet meer te gebruiken voor doorstroming. Zeker in het centrum kan het geen kwaad die twee functies te scheiden.
Dutchdriftking zegt
Deste meer redenen om dicht bij 020 te wonen, maar NIET er in.
peug206 zegt
@dutchdriftking: dan wel achteraan sluiten in de file elke ochtend! En niet voordringen!
Dutchdriftking zegt
@peug206: optijd de deur uit, en dan na de spits naar huis. Nergens last van.
vroaaar zegt
@dutchdriftking: zou je IN 020 wonen, dan had je helemaal geen auto nodig…
Dutchdriftking zegt
@vroaaar: niemand heeft er een nodig, maar het is zo leuk:)
mars1985 zegt
@dutchdriftking: leuk hoor werkdagen maken van minimaal 12 uur of meer elke dag, als je voor de file en na de files naar huis toe wil. Ik sla over. Ik woon trouwens vlakbij 020 en werk over het algemeen in het centrum van 020, maar ben de reistijden van 1,5 uur voor 30 km wel een beetje zat ?
Dutchdriftking zegt
@mars1985: Ach, overuren worden uitbetaald, dat went snel.
ghost zegt
@dutchdriftking: eens!
spykerboy zegt
Nog een reden voor mij om Amsterdam te vermijden kwa wonen….
JanJansen zegt
@spykerboy: ik wil mijn kids daar niet laten opgroeien, te veel sociale problemen. Ben daarom een half jaar geleden naar Haarlem verhuisd. Spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan.
donvincenzo zegt
@spykerboy: Want? Je wilt geen nieuwbouwproject met een eigen parkeerplaats? Je zet je auto liever langs de straat, met alle risico van dien?
spykerboy zegt
@donvincenzo: nee het feit dat er zo moeilijk gedaan word over parkeren etc, ik woon onder de rook van amsterdam, en heb nooit problemen met parkeren, en mijn auto’s staan of op privé terrein, in de garage of inderdaad gewoon langs de weg, mij maakt het niet zozeer uit hoe die geparkeerd staat, als dat maar kan zonder dat als je thuis komt eerst 5 min moet doorrijden voor je een plek vind om dan nog 10-15min naar je huis te lopen, en morgen ochtend weer naar je auto dat zelfde pokke eind moeten lopen.
pomoek zegt
Op zich prima. Vraag me af of er rekening wordt gehouden met zelfrijdende auto’s of dat de ov infra verder wordt verbeterd.
stfu zegt
@pomoek: OV mag wel een stuk sneller/beter ja. Alle trams zitten vaak stampvol en het duurt allemaal erg lang.
riri zegt
@stfu: De trams moeten weg ze zijn duur en traag en slurpen de openbare ruimte op.
dieselkameel zegt
Achja dat probleem kan maar op 2 manieren opgelost worden. Of je maakt meer parkeerplekken of je zorgt voor minder auto’s. Je zou er maar wonen en je auto niet eens bij je eigen deur neer kunnen zetten.
Achja de gemeente moet ook nog aan parkeren verdienen…
donvincenzo zegt
@dieselkameel: Als het parkeren bij nieuwbouwprojecten voortaan op eigen terrein opgelost moet worden, zal men dus juist wel voor de deur (of in de kelder) kunnen parkeren.
wijsneus zegt
@dieselkameel: Zo slecht is het parkeerbeleid echt niet hoor. In gemiddelde woonwijk in Ijmuiden, Almere of Nieuw-Venep is het helemaal hopeloos als je na 19 uur je bolide kwijt wil. Door de parkeertarieven in Amsterdam is mogelijk te parkeren als het nodig is. Zelfs op de grachten. Dat er op sommige plekken helemaal geen parkeerplekken weet je van te voren ook wel als je daar gaat wonen. Maar daar kan de gemeente weinig aan doen dat er in de Lange Leidsedwarsstraat geen parkeerruimte is. Hadden ze in 1500 maar aan moeten denken toen ze het centrum aanlegde.
pinut187 zegt
NL zal gewoon bij elk nieuwbouwproject een ondergrondse parkeergarage moeten bouwen, kost wat maar dan heb je ook wat.
martijn1994 zegt
@pinut187: moet ook nog interessant zijn voor de ontwikkelaar. De kosten krijg je er namelijk niet uit
donvincenzo zegt
@martijn1994: In Amsterdam wel. Er zijn mensen die hun hypotheek nagenoeg af kunnen betalen door het verhuren van de parkeerplek bij hun appartement.
riri zegt
@donvincenzo: dat zal wel een hypotheek uit de gulden tijd zijn geweest.
granlusso zegt
@pinut187: Ik denk dat het voor de echt grote projecten wel zeker een optie is, helemaal als je deze ook beschikbaar/verplicht stelt voor bewoners van aangrenzende wijken. Zo kan het qua kosten uit en zo lang het niet duurder is dan een parkeerabonnement in de ringwijken rond het centrum (in Groningen is dat bijv. maar 65 euro per jaar ofzo), is het misschien kostendekkend als je bezoekers van de stad gewoon een regulier parkeertarief laat betalen .
granlusso zegt
@granlusso: *zolang
riri zegt
@pinut187: Het parkeer probleem is hoofdzakelijk binnen de ring en vooral centrum en bepaalde buurten direct aan het centrum daar zit het vol met oude panden dus het is niet bestaand probleem exporteren naar de buitenwijken.
Wist jij dat pensioenfondsen bedrijven zoals Q-park financieren?
gregorius zegt
Parkeervergunningen afschaffen voor mensen met een sociale huurwoning? Sorry om te zeggen, maar lijkt me een goed idee.
Waarom heb je een auto nodig als je IN Amsterdam woont, maar eigenlijk te weinig geld hebt om een marktconforme prijs te betalen voor je huis?
Wat misschien ook werkt? De prijzen voor die vergunning (mits je er 1 kan krijgen) zijn echt lachwekkend laag. De duurste is ongeveer 1.5 eur per dag (centrum, per half jaar afgerekend).
En, afgezien van de buurt rondom Station Zuid, kosten de andere gebieden max 0.75 eur per dag.
Het hebben van een auto terwijl je in Amsterdam woont, is simpelweg, in veruit de meeste gevallen, een luxe.
Eerste stap: gelijk verhogen naar 100 eur per maand minimum voor gebieden binnen de ring; voor alle ‘normale’ vergunningen natuurlijk. Dan ben je gelijk af voor de mensen die een auto’tje voor ‘handig als ik een keer dit of dat moet’ hebben.
Geef de mensen die opzeggen en de auto de-registreren een klein krediet op een van de auto-share programma’s en of GVB-kaart.
En met 100 eur per maand, zit je nog steeds ver onder de meeste andere zelfrespecterende hoofdsteden.
lekbak zegt
@gregorius: welkom in de randstad. Het gebied waar geen koophuizen zijn voor een normaal bedrag en waar huren niet te betalen is zonder staatshulp.
Sociale huur is niet alleen voor de bijstandstrekker maar ook voor de arbeider die voltijd werkt voor een hongerloontje. Diezelfde arbeider die dus een auto nodig heeft om in de anders onbereikbare haven ofzo te komen…
gregorius zegt
@lekbak:
Goede response voor deze discussie.
In NL is de koopkracht na belasting relatief laag; zeker ook in de randstad.
Aan de andere kant is ‘de Nederlander’ ook iemand die doet, maar er wel over zeurt. En dat mag.
Nederland is ook klein genoeg dat je in stad kan blijven wonen terwijl je werk in de haven ligt.
‘De stad’ is echter iets wat zichzelf over tijd ook ontwikkeld. Amsterdam is er iig niet op ontworpen dat iedereen een auto heeft.
Afgezien van dat ik (als Amsterdammer) ook snap dat je liever in Ams wil wonen dan er buiten; is er wel wat voor te zeggen om te zeggen: wil je met je auto naar je werk? Ga ergens wonen waar ruimte is: er zijn genoeg woonwijken in dorpen/steden rondom Amsterdam waar het hebben van een auto geen probleem is. Wil je alsnog in Amsterdam wonen; neem een 2 wieler (met of zonder hulp) en als je een auto wil, moet je betalen.
Een parkeer plek (ongeveer 10 vierkante meter + 5 meters aan manouvre ruimte) in de stad, is vaak een plek wat niet in de hoogte gaat. Dat betekent dat het gewoon echt 15 m2 op de kaart is die verhuurd wordt. De gemiddelde huurprijs in Amsterdam = 14.88 eur per meter (en ruim 20 /m in het centrum). Dat is voor locaties waar dezelfde meter op de platte gemiddeld 3 tot 4x in de hoogte wordt verhuurd! Als je dan naar mijn voorstel kijkt van min 100 eur per maand, dan zijn die meters alsnog een stuk goedkoper vergeleken met woonmeters.
Sociaal huren in een stad vind ik ook belangrijk. In normale woningen horen mensen van alle rangen en standen te wonen. Echter, luxe hoeft van mij dan weer niet gesubsidieert te worden.
riri zegt
@gregorius: Ik woon er ook en wat doet de gemeente met mensen die een scooter rijden ? Een fiets is niet haalbaar voor grotere afstanden.
gregorius zegt
@riri: Met een elektrische fiets kan je binnen een uur 30 km ver komen, ook als in Amsterdam woont. Daar moet je toch de meeste locaties mee kunnen bereiken. Wil je harder? Neem een nette, scooter. Eentje die wel aan milleueisen voldoet: netzoals gevraagd wordt van nieuwe auto’s.
Nog langer? Koop een motor / motorscooter.
Wil je 4 wielen? Dan mag je best dokken als je hem kwijt wil op een plaats waar meer vraag dan aanbod is.
riri zegt
@gregorius: Het is duidelijk dat jij niet fietst of scooter rijdt ik kan je vertellen dat je slalommende met veel ergernis om de 15 meter of fietsers die naast elkaar fietsen of onnodig links rijdend tegenkomt zodat je constant niet harder gaat dan je zou willen.
De bekende auto’s die voorsorteren op het fietspad zorgen ook voor dat nooit snel kan rijden.
Nee er is genoeg ruimte alleen niemand houdt rekening met elkaar maar het kan erger door smog ik heb in Parijs gewoond en dat is pas erg .
lekbak zegt
@gregorius: ik denk zelf dat de auto niet het probleem is. Het werkelijke probleem is dat er geen goed alternatief is voor de auto. Openbaar vervoer is perfect als je naar de winkels wilt, maar naar je werk? Vergeet het maar in de meeste gevallen. Verhuizen is dan nog een alternatief wat je noemt. Zou opzich kunnen, als die huizen er dan ook zijn. Vooral als je sociaal moet huren is er zeer beperkt aanbod. Niet alleen in de randstad trouwens maar in heel Nederland. Daarom ben ik er op tegen om de auto alleen mogelijk te maken voor zij die veel inkomen hebben (100 per maand is serieus geld). Ook in buurten van sociale huur moet het mogelijk zijn om een auto voor de deur te hebben. Totdat er goede alternatieven zijn. Bijna gratis en extreem uitgebreid openbaar vervoer bijvoorbeeld (wat dan best ten koste mag gaan van de doorstroming van de automobilist).
riri zegt
@lekbak: Bekijk het plaatje van de PC en je ziet een bakfiets die het verkeer ophoudt en dat x100 en je bent in 020.
oxymoron zegt
@lekbak: Maar die arbeider hoeft zijn auto, zeker in het centrum, toch niet pal voor de deur te hebben staan? In een parkeergarage om de hoek staat het ding net zo rustig. Droog en desnoods aan een stopcontact.
lekbak zegt
@oxymoron: wanneer is een parkeergarage om de hoek? 5 minuten lopen, 10 minuten lopen? 5 minuten fietsen?
Dan komt er nog eens bij dat iemand die garage ook moet betalen. Een parkeergarage is natuurlijk veel duurder dan langs de weg parkeren.
oxymoron zegt
@lekbak: De weg is er in principe niet om te parkeren maar om er op te rijden. Ik heb familie in Amsterdam, op IJburg, die aan een parallelstraatje aan de hoofdweg (IJburglaan?) woont. Smal, eenrichtingverkeer, parkeren verboden. Dat doe je maar naast je huis als je daar genoeg ruimte hebt, of op een van de parkeerterreintjes die in die straat vrijgehouden zijn. De enige opstopping die daar voorkomt is als er iemand een verhuiswagen voor de deur heeft staan.
Ikzelf woon in Drenthe, in een flat die staat op de plaats waar vroeger een school stond. Gemeente stelde de eis dat onder de flat een parkeerkelder kwam, om overlast in de buurt (jaren 30/30, smalle straatjes) te voorkomen. Werkt prima. Opgegroeid in een vooroorlogse wijk in Rotterdam (Spangen) voordat bedacht werd dat mensen wel eens auto’s zouden kunnen krijgen. Destijds rustig en redelijk ruim, nu een en al blik langs de stoeprand. Ik weet wel wat prettiger wonen is.
riri zegt
@oxymoron: jij denkt dat op elke hoek een parkeergarage staat ??
super zegt
@gregorius:
over een jaar of 20 worden zelfrijdende autos grootschalig gebruikt en lost het probleem zich vanzelf op. nadat je auto je thuis heeft gebracht rijdt hij zelf naar een parkeergarage en komt je de volgende ochtend weer ophalen.
mashell zegt
“Voorts is het college van Burgemeester en Wethouders van plan om de parkeernorm per sociale huurwoning te schrappen”
Wat een fanstastische manier om mensen in sociale huurwoningen te stigmatiseren.
riri zegt
@mashell: Ze vergeten dat het een woning is dus je dak boven je hoofd wanneer kopen vaak te duur is.
Met andere woorden je hebt geen keus de meeste mensen in een sociale huurwoning zitten een in een soort val.
Kopen kan niet en vrij sector ook niet allebei onbetaalbaar en een sociale huurwoning van € 710,68 is niet echt sociaal je zou maar 1 cent neer huur hebben of net teveel soms ook centenwerk verdienen en al je toeslagen vervallen .
Ga je zo’n iemand straffen met autobezit ?!
Vergeet het menselijke aspect niet veel mensen zetten zich in voor langdurige zieken en ouderen en hebben een auto daarvoor hard nodig.
Oplossing is heel eenvoudig de stad niet volbouwen !!!!!
Ik erger me groen en geel aan nieuwbouw in het centrum de plekken juist openhouden met groen en andere voorzieningen om het oude juist er mooi eruit laten komen.
van mij had bijvoorbeeld de Stopera er nooit mogen komen om die lelijke ex ABN AMRO gebouw op de Vijzel die te aanwezig is ruimte opslokt en mooie straatjes afschermt .
Lelijke woonboten mogen ook weg laat er een paar staan en de rest mag van mij buiten de stad .
Genoeg ruimte voor nieuwbouw bijvoorbeeld ten oosten van de C.S en buiten historische en monumentale stadsgezicht.
kobus1967 zegt
Net als bij schiphol, parkeerterrein buiten de stad en shuttlebussen ernaartoe.
dare2think zegt
Als autosharen leuker en breder geaccepteerd wordt en het OV de stroom aan kan, kan dit best een oplossing zijn. Voor mij is een auto het symbool van vrijheid dus dan is Amsterdam even geen optie.
metalmike zegt
Dat dit nu pas wordt ingevoerd.
In Haarlem (volgens het artikel van laatst de tweede middelgrote stad met de meeste auto’s) is dit al jaren een verplichting bij nieuwbouwprojecten, inclusief beperking van vergunningen in de binnenstad.
Het probleem wordt er niet minder op geloof ik, het blijft een drama.
riri zegt
@metalmike: Haarlem haat auto’s als ik er heen ga en dat kan alleen met auto tenzij je 2 uur wilt reizen dan kom in een stad die onbereikbaar is geworden met de auto .
O plaat zegt
Simpele oplossing: Koop huizen met een garage er bij, ik heb er 2, een minuut stilte voor de bloggers zonder garage..
HZW zegt
Ruimte genoeg voor parkeergarage in Amsterdam Centrum, onder alle grachten kan zo een parkeergarage gebouwd worden, water er weer over en klaar.
Moet je zien hoe snel de auto van straat/grachten verdwijnt.