Volkswagen moet flink herstructureren. Het concern kan met een bezuinigingsplan een aantal scenario’s gaan uitvoeren.
VAG is groot. Heel groot. Genoeg plekken om te snijden dus. We geven een aantal opties.
Naast alle submerken is bijvoorbeeld Audi sinds 2012 volledig in het bezit van motorfabrikant Ducati. De deal vond destijds plaats voor een slordige 860 miljoen euro. Als de bezuinigingen aanstaande zijn, moet VW wellicht snijden in een merk als Ducati?
Naast het Italiaanse motormerk, heeft Volkswagen-Audi ook een paplepel in voetbalclub Bayern München. (waar Matthias Müller overigens groot fan van is). Namelijk een slordige 8,3 procent. Een leuk extraatje, maar een kostenpost van vele miljoenen.
Ook zit VAG in de truck-sector. Scania en Man zijn in handen van het concern, en kunnen indien nodig los van elkaar verkocht worden aan geïnteresseerde partijen.
Een doemscenario is dat Volkswagen afstand zou doen van Audi of Porsche. Maar dat is als Pasen en Pinksteren op één dag vallen. Er moet wel heel veel poep in de ventilator komen, wil dat gebeuren. Zeker gezien de relatie tussen beide merken.
Het Duitse concern hoeft zich op dit moment echter nog geen hele verontrustende zorgen te gaan maken. De beurs heeft de grootste klappen al opgevangen en zal zich de komende tijd vermoedelijk gaan herstellen. Volkswagen heeft 6,7 miljard euro apart gelegd (eigenlijk een slordige kwartaalwinst) voor dieselgate, met dit bedrag komen ze een eind. Pas wanneer er serieuze aanklachten of boetes in beeld komen, kunnen de hierboven geschreven scenario’s overwogen worden.
Toch is de koek rondom het schandaal is nog lang niet op. Verschillende onderzoeken vinden momenteel plaats en Volkswagen heeft zijn borst inmiddels flink nat gemaakt. De beurzen schommelen en steeds meer onregelmatigheden komen aan het licht. Wat het uiteindelijke verlies zal zijn, komen we pas te weten wanneer Discovery Channel in 2032 een documentaire zal maken, met een duistere voice-over en VW-opaatjes op een stoel met sinistere belichting en klappende kunstgebitten. Eigen complottheorieën kunt u droppen in de comments.
kingdante zegt
Geen seconde medelijden met VAG. Hoop dat de onderste steen boven komt.
ziekegeest zegt
@kingdante: soms vraag ik me echt af waar vag al die haat aan te danken heeft? De meesten die vag lopen te bashen hebben nauwelijks slechte ervaringen met vag gehad maar toch vinden ze het nodig vag de grond in te stampen. Wees een man en doe je verhaal even, ben oprecht geïnteresseerd in waar deze frustraties vandaan komen.
poeperman zegt
@ziekegeest: zieke geest
nord zegt
@ziekegeest: ben jij voor Ajax of Feyenoord? Of doe je liever aan korfbal..
jpoers zegt
@nord: wat heeft een balsport ermee te maken, ik kijk geen van allen maar kijk liever auto/motorsport.
ziekegeest zegt
@nord: Feyenoord.
kingdante zegt
@ziekegeest: waar schrijf ik dat ik VAG haat. Ik ben van mening dat iedere organisatie die de boel bedonderd. Daar ook voor op de blaren moet zitten, ongeacht of ik nou golf type 1 rijder ben of niet.
ziekegeest zegt
@kingdante: ik wel zo een indruk van: vag moet dood! Vooral omdat het tegewoordig helemaal in is om vag te bashen heb ik het zo geïnterpreteerd
prop zegt
@ziekegeest:
True. Snap t ook niet.
Daarbij. Wat heeft VAG gedaan wat andere merken ook doen
amgsoixanttrois zegt
@onlylosersdrivevag: word wakker, slaapkop! De hele autoindustrie wordt bij elkaar gefraudeerd, door constant stijgende normen etc., alleen heel veel wordt nooit betrapt.
amgsoixanttrois zegt
@onlylosersdrivevag: hhahahahahahahha vraag eerst eens na welke titels ik reeds bezit of in de nabije toekomst ga bezitten en kom dan praten, jochie. 20 jaar en reeds twee masters in de pocket, binnenkort drie, nu jij weer ??
noreplacementfordisplacement zegt
@amgsoixanttrois: welke masters dan, best knap. ben 25 en heb er nog maar 1
amgsoixanttrois zegt
@noreplacementfordisplacement: ik heb een dubbel-master gedaan in accounting en finance en wil over een paar jaartjes miss voor een derde gaan, iets in fiscaliteit lijkt me wel interessant of banking haha zoveel keuzes, maar we zien het wel
e1000bmw zegt
@amgsoixanttrois: Ah, zo’n eeuwige student… Trouwens, accounting & Finance… Laten nu juist dát soort figuren de hele auto-industrie naar de klote geholpen hebben…
desjonnies zegt
@e1000bmw523i:
Behoorlijk groot gedeelte van de wereld
noreplacementfordisplacement zegt
@e1000bmw523i: als je 20 bent en je hebt 2 msc degrees ben je in mijn ogen niet een eeuwige student…
berlinetta zegt
@amgsoixanttrois: Bescheidenheid siert de mens.
noreplacementfordisplacement zegt
@amgsoixanttrois: lekker excellen van 9 tot 9, maar wel startsalaris van 60k, top!
rossi46audi zegt
@onlylosersdrivevag: goed onderhoud begint bij de gebruiker. Heb een audi uit 83 en een passat uit 05 en werken perfect. Elke auto heeft problemen geen 1 is 100% foutloos.
psycholoog zegt
@onlylosersdrivevag:
Volgens mij gaat het niet zo goed met je. Ik adviseer een biertje. Mensen die een fabrikant haten hebben hulp nodig. Of dit nu Mercedes,alfa,Renault of vag is. Avatars kunnen soms tegen je werken. Laat je boosheid gaan. Dan voel je je
Al een stuk beter. Ik heb het beste met je voor kerel. Alles komt goed.
psycholoog zegt
@onlylosersdrivevag:
Ik snap dat er jaren van opgekropte woede in je verborgen zit die niks met auto’s te maken heeft,en dat je thuis en op je werk je woede niet kwijt kan hoor. Maar ik ben hier altijd om naar je te luisteren.
amgsoixanttrois zegt
@onlylosersdrivevag: jij bent zo’n zielig figuur, he. Waar ik vandaan kom, daar hou jij het niet eens een week uit mafketel, keyboard-warrior, mensen als jij eet ik op voor ontbijt, maar helaas ik weet met 100% zekerheid dat jij in real life een klein miezerig mannetje bent, die amper zijn bek open durft te trekken, dus met die gedachte in me achterhoofd, kan ik je niet eens serieus nemen. Fijne dag nog verder
P.s. Refereer nog een keer naar me moeder en je hebt een probleem, low-life figuur
nord zegt
@amgsoixanttrois: haha.. Moeder
nord zegt
@nord: shit ik heb een probleem nu haha
desjonnies zegt
@amgsoixanttrois:
één ding weet ik zeker.
Frans is NIET jouw ding
soixant trois
jrcornelisse zegt
@onlylosersdrivevag: je bedoelt: het is nog niet bekend dat de rest op grotere of kleinere schaal heeft gerotzooid. Je moet ook wel onder een steen leven als je dat denkt. Ik ben het met zieke geest eens, VAG voor mij nog steeds een prima merk met prima auto’s die zich met deze case flink in de vingers heeft gesneden.
biohazardracer zegt
@onlylosersdrivevag: Ik ben dan toch wel zeer benieuwd welk merk (buiten de VAG groep) volgens jou het in het laatste decennia beter heeft gedaan dan een gemiddeld VAG product qua kwaliteit, uitrusting en weet ik veel wat allemaal (Met het oog op een gemiddelde nederlander met een normaal salaris! Mijn inziens wordt daar het meeste aan verkocht)
Ik denk dat er zeer weinig over blijft!
rufctr01 zegt
@biohazardracer: er zijn klachten genoeg over VAG auto’s. Tros radar heeft er onlangs een avondvullend programma aan gewaagd. Het probleem is dat mensen roepen dat het goed is, dan zijn andere merken ook goed, zo niet beter. Als Franse of Italiaanse merken een probleem hebben lullen we er over 30 jaar nog over en zijn ze altijd slecht. Als het VAG is dan wordt het met de mantel der liefde bedekt en er is niets aan de hand.
bofkont zegt
@onlylosersdrivevag: met zo’n gebruikersnaam ben je al zeer bedenkelijk bezig, hoge bomen vangen veel wind zo denk ik altijd maar weer, uiteraard zijn er kwaliteitsproblemen geweest met de TSI/DSG , na 2012 zijn die problemen echt grotendeels opgelost. VAG is kwalitatief niets minder of beter dan de gemiddelde Europeaan.
sr20det zegt
@bofkont: jongens jongens jongens dit is weer typisch zo’n wie heeft de langste piemel discussie die niet te stoppen js net als Ajax VS feyen of real VS barca..
Elke voetbal club heeft zn eigen bagger speler die het want minder doet en elk automerk heeft iets waar ze minder goed in zijn. En als barca of real alleen maar bagger spelers heeft zou real of barca niet zo’n goeie club zijn, t zijn allebei grote spelers in de voetbal. En dat is precies net als vw, bmw en Mercedes, als een merk alleen maar flut kut troep zou verkopen zou het niet zo’n grote speler in de auto industrie zijn.
desjonnies zegt
@onlylosersdrivevag:
waarom zo bitter?
ik ben beslist geen VAG fan,maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat mijn 2003 Passat B5 TDI (rode D en rode I) in highline uitvoering één van mijn allerbeste auto’s ooit is geweest en, omdat ik nooit nieuwe auto’s koop, dit een noodkoop was omdat ik mijn RangeRover destijds voor een bereprijs kon doorverkopen.
Ik wilde deze zwart op zwarte Passat een half jaar houden, zwart leder climate control en cruise control om hem uiteindelijk van de hand te doen met 450000 kilometers.
Reed 1 op 20, was comfortabel en stil ok, mijn collega had een 406 en dat reed nog net iets sjeuïger, maar ik heb nog altijd een groot zwak voor de B5 Passat.
Ik ben het wel met je eens dat de auto’s daarna kwalitatief minder zijn geworden, ik heb voor Alfa Diesel gekozen en dat is probleemloos.
Maar dar oer-degelijke gevoel van die B5 , de Alfa gaat niet stuk iseigenlijkbeternog , maar dat oer-degelijke gevoel dat heeft een Volkswagen wel.
rossi46audi zegt
@prop: vag werd te goed en te groot. Dus ook te duur dus moeten ze het waarschijnlijk doen met een goedkoop slap afgetrokken japans cq koreaans blik en kijken ze jaloers naar vag. Niet dat japans of koreaans verder slecht is ofzo
Foramen zegt
@kingdante: je weet dat de VAG een half miljoen werknemers heeft? Ik vind zeker dat ze schuldig zijn en hiervoor moet compenseren maar er zijn te veel mensen van afhankelijk om ze graag om te zien vallen.
Dutchdriftking zegt
@kingdante: ach gossie toch, vind je dat? Stoere vent!
potjak zegt
Men dient efficiënter te gaan werken in de toekomst. Dat er bezuinigd moet worden staat als een paal boven water. Zolang ze maar niet bezuinigen op kwaliteit want daar is alle ellende begin deze eeuw mee begonnen.
mout zegt
Hmm, ook ik had op wat inhoudelijkers gehoopt. Dan vind ik mijn eigen plempsel van woensdag nog overtuigender: http://netwerk.autoblog.nl/gebruikers/mout/activity/2039281/
gtwillem zegt
@mout: Volledig mee eens. Beetje raar en vooral incompleet artikel: Ach ja, het is weekend ;-)
roppp zegt
@gtwillem: “Naast alle auto-sub merken is bijvoorbeeld Audi sinds 2012 volledig in het bezit van motorfabrikant Ducati.” en dan ook nog onjuist. Althans ik kan mij niet voorstellen dat de Italiaanse motorclub het beleid bepaalt bij Audi.
gtwillem zegt
@roppp: De zin klopt wel, maar kon makkelijker geconstrueerd worden. Maar dat moet ik nodig zeggen: ben er ook vaak schuldig aan.
Maar het is meer de summiere informatie die er staat. Als je dan een overview wilt maken van de bedrijven die vallen onder de Volkswagen Group Holding, maak hem dan compleet.
Maar ach, voor iedereen is het weekend, en er staan zat leuke artikelen, dus een paar mindere af en toe mag best.
amnesia zegt
Audi in het bezit van Ducati? Of andersom ;)
dragspert zegt
@amnesia: Ik las de zin ook verkeerd. Maar als je ‘m een tweede keer leest klopt ‘ie wel:)
3246cm252kw zegt
@dragspert: ja in die tussentijd veranderen ze het namelijk ook ?
remcott zegt
@3246cm252kw: maar het staat er nog steeds Audi is in bezit van Ducati.
Of draai het om of zeg Audi heeft het bezit van Ducati
HZW zegt
@amnesia: Nee, niet andersom.
Audi is eigenaar van Lamborghini en Ducati maar op een dusdanige manier dat het beide nog steeds volledige Italiaanse bedrijven zijn.
De kans dat Ducati verkocht gaat worden is zo goed als uitgesloten, de aankoop was een Piëch opdracht.
Want 2 van de 4 Audi ringen zijn voor DKW en NSU, en deze 2 merken stonden beide bekend om hun motorfietsen.
Verder is Ducati Audi’s antwoordt op de BMW motorfietsen, Mercedes heeft nu een vergelijkbare constructie met Agusta.
desjonnies zegt
@HZW:
NSU is never nooit een ring vanAuto Union geweest :
Horch
Audi
Wanderer
DKW
NSU bouwde motorfietsen en is pas na WW 2 met auto’s begonnen
Hele interessante en mooie auto’s dat weer wel dan zoals :
1200 TT
Spider
R0 80
K 70
henkhupelschoten zegt
@desjonnies: Schitterende wagens, zie ze vrijwel nooit meer, grappig is wel dat ik nog wel eens een simca tegen wil komen.
marc94 zegt
@amnesia: is de fiets in het bezit can amnesia?, of is amnesia in het bezit van die fiets.
Ik denk beide.
amnesia zegt
@marc94: mijn fiets heb ik 2.5 jaar geleden mee verhuisd en die staat sindsdien nog steeds op dezelfde plek weg te roesten.. Geen idee waarom ik hier op reageer eigelijk.
Heb je ook wat boeiends te melden?
remcott zegt
Mooi stukje en goed geschreven, ik ga ervoor zitten: Discovery over 32 jaar met m’n klapperende kunstgebit!
sanderm3 zegt
@remcott: implantaten jonguh!
fit4fun zegt
Als de koers nog een flink duw naar beneden krijgt komen er wellicht ook claims van bijvoorbeeld pensioenfondsen. Zij hebben in goed vertrouwen aandelen VW/VAG gekocht, en als die zeg 40% naar beneden gaan door opzettelijke en bewuste fraude/oplichting, dan kunnen daar rechtszaken van komen….
basbasbas zegt
@fit4fun: juridisch: nee
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk dat GM de boel in 1 keer helemaal opkoopt en overal Opels van maakt
jerommeke zegt
@svenska_aeroplan_ab: it’s a tsjerman
thomasthomas zegt
@svenska_aeroplan_ab: geen Daewoo?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@thomasthomas: Nee gewoon Opels, om VAG te sarren. Opel Golf, Opel A8, Opel Huracan, etc. ?
mout zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Is je favoriete merk misschien stuk gemaakt door er rebadge-Opels van te maken, dat je het VW ook toewenst? :-)
bmwtouring zegt
@mout: Saab deed veel meer dan alleen rebadgen.
Nooit de aflevering van top gear gezien over de geschiedenis van Saab?
Saab kreeg motoren en platformen toegespeeld van Opel/GM.
Bedoeling was dat ze deze ongewijzigd gebruikten.
Wat Saab dus niet deed, ze brachten her en der wijzigingen aan, tot ongenoegen van GM.
moveyourmind zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Opel… Das Auto!
Klinkt best lekker, alsof de slogan ervoor gemaakt is…
bmwtouring zegt
@moveyourmind: Dat WAS ook oorspronkelijk een Opel slogan…
kwakmare zegt
@svenska_aeroplan_ab: sjevrolet
Dimglor zegt
Ik kijk nu al uit naar die Discovery special!
De aandelen zijn de laatste 2 dagen trouwens weer even gestegen.
rodger zegt
Ik zie kansen voor Victor Muller
3246cm252kw zegt
Het zou misschien wel goed zijn voor Audi om los te komen, dan moeten ze eens iets anders bouwen met echt eigen producten ipv luxe VW’s met hergebruikte of door ontwikkelde spullen.
HZW zegt
@3246cm252kw: Ik zie dat nog wel gebeuren dat Audi, samen met Lamborghini en Ducati los komt van VAG.
Dit drietal is prima in staat om zelfstandig te overleven, er stroomt genoeg geld binnen.
Als dit gebeurt, dan is het ook een mooi moment om alle dwars geplaatste MQB sh#t te lozen.
De kleinere producten (A1/A2) kunnen dan mooi verder als volledig elektrische “E-tron” producten A3/TT kunnen dan mooi over naar MLB EVO met echte 60-40% quattro.
Ook het quattro systeem kan wel een modernisering krijgen waarbij de motor verder naar achter verplaats wordt.
samoht zegt
@3246cm252kw: Hoop ik al jaren voor dat Audi zich los weekt van VW en zelfstandig wordt, zou er niet van verbazen dat Audi in een complot zit in verband met de valse co2 uitstoten van VW de laatste weken. Want Scania of/en Man verkopen zal niet genoeg zijn voor alle schuld te laten verdwijnen. Audi, Porsche, Lamborghini en Ducati zouden samen moeten gaan van de VW groep.
geertvn zegt
Iedereen is in deze verliezer. Auto’s zullen niet (veel) schoner worden en er zullen er niet minder rijden. Het is wel zeker dat we in de toekomst meer zullen betalen voor dezelfde auto.
desjonnies zegt
Ik mag vurig hopen dat de balans wordt hersteld in Europa, want eigenlijk heeft ALLES wat we zo’n beetje vandaag over ons heen krijgen heeft als oorzaak dat de balans in Europa verstoord is .
@fit4fun
Aandelen is eigenlijk hetzelfde als naar het casino gaan, heb ik me laten vertellen 1
remcott zegt
@desjonnies: you win some, you lose some. En de handelaars maar commissie rekenen, die verdienen altijd
basbasbas zegt
@remcott: Als je handelaars als woord hanteert zul je weinig winnen.
remcott zegt
@basbasbas: ach broker is toch een sjieke naam voor handelaar. Zij hebben alleen een beter verdienmodel. Zelf maken ze geld door de hoeveelheid handel, niet door de koers van de handel.
Maar heb wel het idee dat ze in principe niks anders zijn als een handelaar in gebruikte auto’s.
w0o0dy zegt
Plausibel scenario is dat er 3 groepen worden gemaakt waarbij de VW/seat /Skoda tak de grootste klap gaat opvangen. De aandeelhouders krijgen aandelen in Audi AG (met Lamborghini en Ducati) en Porsche en Bentley in een andere groep. De waarde leidt dan minder onder het gedoe van Vw en als die groep omvalt koopt men het terug…
smex zegt
Wel mooi dat ze Bayern München sponseren terwijl daar van oorsprong de grote concurrent van Audi, BMW vandaan komt.
HZW zegt
@smex: Audi standoord Ingolstadt behoort ook tot de Duitse deelstaat Beieren. ;)
remcott zegt
@HZW: standoort toch? Dacht even standaard te lezen
HZW zegt
@remcott: volgens mijn is het gewoon Standoord (znw.)
remcott zegt
je hebt helemaal gelijk Mea Culpa
toniominestrone zegt
@smex: Heeft alles te maken met de marketing strategie van beide merken, naast de auto en motorsport houdt BMW zich bezig met golf, tennis en hockey, laat voetbal over aan Audi en de hooligans
basbasbas zegt
@toniominestrone: vergeet niet dat de vier ringen per jaar ook een enorm budget uittrekt om liquideerders en ramkraakvluchters van nieuwe wielen te voorzien
HZW zegt
@toniominestrone: Audi houdt zich ook bezig met golf, skiën en zeilen.
danmar zegt
Ik denk dat ze eerder SEAT af zullen stoten, bepaalde (niche) modellen uitstellen of helemaal cancellen en de toeleveranciers nog verder uitknijpen. En wellicht een van de twee vrachtwagenmerken verkopen.
En dan maar de storm uitzitten.
henkhupelschoten zegt
Paccar neemt scania over, MAN zullen ze niet loslaten. Ducati zal ook wel weer losraken, aan wie durf ik niet te zeggen en raar genoeg lijkt het me ook reëel als ze lambo verkopen als het echt moet
remcott zegt
@henkhupelschoten: waarom Bentley dan ook niet in de verkoop?
desjonnies zegt
@remcott:
Een zelfde gevoel waarom Merkel vluchtelingen in Duitsland heeft uitgenodigd.
’t is rationeel niet uit te leggen, vluchtelingen worden uitgenodigd door een eeuwig durende Duitse schaamte en Bentley gekocht omdat ze uiteindelijk willen laten zien dat ze toch beter zijn dan die Verdammte Engländer die de oorlog hebben gewonnen.
En omdat de Britten aan de goede kant stonden hebben die daar dan weer geen enkele moeite mee dat een stuk industrieel erfgoed in Duitse handen is
Basil Fawlty : Who won the bloody war (episode The Germans van Fawlty Towers)
henkhupelschoten zegt
@desjonnies: Precies! Juist die reden, anders gaat BMW of Mercedes er wel mee aan de haal. Ook dubbel. Overigens the germans bij fawlty towers was wel echt geweldig. ” ich kann mit einen eierlöfel flettermausen töten”. Maar we dwalen af
HZW zegt
De SEAT naam zou best voor veel geld aan een Chinees te verkopen zijn.
Verder kan je er niets mee, omdat het veel te veel verweven zit met de rest van VAG.
Dus naam verkopen en verder de stekker er uit.
hansiehansie zegt
@HZW: De naam is ook ’t enige wat ’t is. Alle VAG modellen delen dezelfde tsi / tdi motoren en ook nog eens dat ‘mqb’ platform.
norge zegt
Of VAG wordt overgenomen door het Chineese INA waarna de namen van die twee samen worden gevoegd tot…
norge zegt
@onlylosersdrivevag: Blijft hetzelfde :)
nord zegt
@norge: haaa.. Ben al bezig met een nieuw logo!
e1000bmw zegt
@norge, @onlylosersdrivevag, @nord: LOL!!!
thomasthomas zegt
En dat te bedenken dat ze een tijdje terug nog vijandig Alfa Romeo en zelfs heel Fiat wilde overnemen. Ben toch blij dat die Italianen dat tegen hebben gehouden.
bofkont zegt
VAG komt er wel overheen, kapitaal krachtig genoeg en meer dan genoeg klanten die trouw blijven, niemand heeft baat bij een failliete VAG groep.
nord zegt
@bofkont: to be honest, en dit zeg ik niet om de liefhebber een hak te zetten. Ik denk dat het juist goed zal zijn voor de industrie als een grootheid komt te vervallen. De autoindustrie is allang verzadigd en in veel gevallen, zoals de Duitse en de Franse, wordt het in stand gehouden met overheidssubsidie of andere protectionistische vormen van staatsteun.
Worst Case Scenario: Volkswagen verandert van structuur en gaat minder verkopen.
Overige concurrenten hebben meer lucht. Er zal meer vertrouwen op de markt en zijn product zijn.
Componenten gaan niet verloren maar worden verkocht. Werknemers gaan onder een andere vlag aan de slag.
Dutchdriftking zegt
Ach, met zo’n vaart zal het niet lopen gok ik.
fritsroos zegt
de claims gaan enorm oplopen, boven de 300 miljard euro, dat gaan ze niet redden, DAS WAR DAS AUTO.