Omdat ze fiscaal nogal aantrekkelijk zijn, struikel je in Nederland bijna over de Tesla’s. In Amsterdam zijn de elektrowaggies zelfs in gebruik als taxi. Logisch dat Tesla voor Nederland koos als locatie om een fabriek neer te plempen. Hoe gaat het daar?
De Model S is alweer een paar jaar op de markt (kan iemand zich de Tesla Roadster nog herinneren?), maar toch zie je ze nauwelijks gebruikt te koop staan. Bevalt ‘ie zo goed dat je ‘m voor altijd houdt? Als je enthousiaste believers als Maarten Steinbuch en Leo de Haas moet geloven, zou je denken van wel.
Wouter’s test van een Tesla Model S stamt alweer uit 2012. Zelf reed ik afgelopen jaar met een P85D, die toen 700 pk leverde. Om range anxiety tegen te gaan, organiseerde het merk de First European Tesla Rally. De bedoeling was om een flink stuk door Europa te rijden, met Amsterdam als bestemming. De startplaats werd veranderd van Kopenhagen naar München, later van München naar Milaan, daarna van Milaan naar Londen, en uiteindelijk liet Tesla me van Bunnik naar Amsterdam rijden om te demonstreren dat je met een elektrische auto echt vet ver kunt rijden…
De 700 pk sterke Tesla Model S P85D waarmee ik dat deed, heeft opvallend genoeg nog ‘maar’ 469 pk. Eerder telde Tesla namelijk simpelweg het vermogen van de elektromotoren bij elkaar op, maar inmiddels is dat veranderd. De accu’s hebben namelijk niet de capaciteit om de motoren gelijktijdig hun maximale vermogen te laten leveren. Toch hebben klanten niet geklaagd dat hun auto ‘ineens’ ruim 200 pk minder heeft, zo vertelt woordvoerster Berith Behrens. ‘Het is een theoretische discussie, hebben we gemerkt. De prestaties van de auto zijn onveranderd. De Model S is nog steeds de snelst van 0 naar 100 accelererende vierdeurs productieauto ter wereld. Ze voegt er aan toe: ‘Voor de achtergrond van de pk’s in een elektrisch aangedreven auto in vergelijking met een auto met een verbrandingsmotor, verwijs ik naar de uiteenzetting van onze CTO JB Straubel.’ Logisch is het wel dat de klanten er geen al te groot probleem van maken, want hoewel het vermogen nu op papier lager ligt, zijn de auto’s in de praktijk natuurlijk nog precies even snel.
Over de productie van de Model S in de Tilburgse fabrieken wil ze niet veel kwijt. ‘Over exacte aantallen met betrekking tot productie per markt doen wij geen mededelingen,’ klinkt het. Wat we wél weten is dat er in september 2015 een tweede fabriek in Tilburg werd geopend, waarmee de maximale capaciteit groeide van 225 auto’s per week tot 450 exemplaren. Die maximale capaciteit lijkt echter nog niet bereikt. Behrens wil namelijk nog wel één dingetje kwijt over de fabriek: ‘We gaan ook Model X in Tilburg assembleren.’
Echt spraakzaam is Tesla niet, zoals je ziet, maar alles lijkt goed te gaan met het merk. Gelukkig maar, want de Model S schopte het wel tot Autoblog auto van het jaar 2013. Al hebben we — eerlijk is eerlijk — nog nét iets liever de onderzeeër van Elon Musk dan een Model S die in 3,0 seconden naar de 100 sprint.
Image-credit: Tesla Model S, via autojunk.nl.
fit4fun zegt
Merk doet het prima op de Amerikaanse markt, in 2015 was de Model S de meestverkochte auto in het luxe segment:
http://learnbonds.com/126291/tesla-motors-inc-tsla-model-s-dominates-premium-car-market/
stfu zegt
Vermogen is onveranderd, alleen wat Tesla mag zeggen. Dus de snelste gaat nog steeds in 3 seconden :)
Ben vooral benieuwd naar de toekomst. 31 maart meer info over de Model 3 en zag dat de Model X leveringen al opschieten. Ik ben van plan om mijn Tesla zeker 5 jaar te rijden, want er is geen fijnere alternatief qua rijden en kosten per km. Dus snap wel die weinig gebruikte auto’s. Plus zal wel veel vraag naar zijn.
stfu zegt
@stfu: en sinds vandaag kan mijn auto zonder bestuurder uit en in een smal parkeervak rijden. Ik wacht nog op een merk die zijn klanten gratis bijzondere updates geeft. Daarom al geen BMW meer voor mij.
shalomleon zegt
@stfu: en natuurlijk heeft het ermee te maken dat je een occasion tesla niet mag verhandelen. Enkel via de dealer. Dat speelt mee met het huidige aanbod. Als je al in markt bent om er zelf 1 te kopen dan zal dat waarschijnlijk een nieuwe zijn
stfu zegt
@shalomleon: Uh, als ik ‘m wil verkopen kan ik dat toch prima doen? Tesla houdt dat niet tegen hoor haha.
ater zegt
Je hebt ze in Rotterdam als het goed is ook als taxi. In Amsterdam zijn ze wit, in Rotterdam zwart.
stfu zegt
@ater: zie af en toe ook blauwe taxi’s. Maar meeste zijn wit inderdaad. Daarom heb ik ook een BMW achtige blauwe en niet een witte 8)
amg65 zegt
@stfu: Ik zou zeggen 50/50 blauw en wit.
jackass266 zegt
De prestaties zijn indrukwekkend vind m alleen niet echt sexy.
fijnkonijn zegt
In Zwitserland én de USA verkocht Tesla in 2015 méér Model S’en dan BMW, Audi, Mercedes én Porsche SAMEN verkochten in dit prijs-segment. Dus meer als alle high-end Fünfers, E-klassers, A6en, A7, A8′ 7 series, Panameras en S klassen samen.
Ik vond dat eerst maar bullshit maar de cijfers over 2015 in deze twee landen logen er toch echt niet om. Ben benieuwd hoeveel sjagerijnige sales-managers de Model X gaat veroorzaken…
ThomasBol zegt
@fijnkonijn: bron?
fijnkonijn zegt
@ThomasBol: Terechte vraag. Ik heb het artikel er nog even bij gepakt. Wat ik schreef klopt slechts gedeeltelijk.
Er zijn meerdere van zulke artikelen. Deze is van InsideEVs.com
http://insideevs.com/tesla-reports-q4-2015-and-full-year-earnings/
“Even on our competitors’ home turf and in countries without government incentives to purchase electric vehicles, Model S is winning. For example, in Switzerland, Model S outsold the Mercedes Benz S-Class, the BMW 7-Series, the Porsche Panamera and the Audi A-8 combined for the full year, and also outsold the Mercedes Benz E-Class.
In Germany in Q4, Model S outsold the Porsche Panamera.
Finally, across all of Europe last year Model S outsold the Audi A8 and A7 combined and the BMW 7-Series and 6-Series combined.”
http://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/02/tesla-sales-US-2015.jpg
mmarzzz zegt
@fijnkonijn: bog steeds indrukwekkende cijfers. Wanneer je in een model S gezeten hebt weet je ook dat hij zich aardig kan meten met een S-klasse of A8, maar hij heeft natuurlijk we een heel ander imago. Ik denk dat CEO’s die “corporate citizenship” willen uitstralen voor hun bedrijf, dat relatief goedkoop in een Tesla kunnen doen
Michiel1 zegt
@fijnkonijn: ik ben wel heel benieuwd waar je dat vandaan haalt….
bofkont zegt
@fijnkonijn: Ja idd graag even een bron.
olivier420 zegt
@fijnkonijn: Dit vind ik wel heel erg veel, kan mij bijna niet voorstellen dus een bron zou fijn zijn.
usbeetje zegt
@fijnkonijn: Het is per model, niet samen. Zie: http://cleantechnica.com/2016/01/15/1-large-luxury-car-in-us-tesla-model-s-2015-sales-comparison/
Tesla Model S: 26.566
Mercedes S: 21.934
BMW 7 serie: 9.292
Etc.
cupsport zegt
@usbeetje: lekkere vergelijking… Een S Klasse en 7 Serie zijn van een ander niveau (en prijsklasse) dan een Tesla. Een vergelijking met een E Klasse of 5 Serie vind ik meer op zijn plaats en dan zien de cijfers er heel anders uit!
pramm zegt
@cupsport: want? Een Tesla model s komt qua afmetingen en prijs veel dichter bij de eerder genoemde auto’s dan bij een e klasse. Qua motorisering zit ie aan de top van de eerder genoemde auto’s. Dus een vergelijk met een e klasse, BMW 5 of Audi a6 is irreëel.
stfu zegt
@pramm: mwa, m’n Tesla is net zo lang als een 5 Ssrie. Alleen wat breder. Je kunt ‘m beter met een A7 vergelijken dan een A6. Zo ruim ie ook niet achterin.
lekkaah zegt
@fijnkonijn: subsidie
pramm zegt
@lekkaah: wel eens gezien hoeveel subsidie de Europese fabrikanten aan subsidie en belastingvoordelen in hun eigen land krijgen? Als dat er af zou gaan, zouden de auto’s ook fors duurder zijn.
fijnkonijn zegt
@lekkaah: in Zwitserland krijgen we géén Subsidie.
Er zijn een paar kantons waar ze een korting geven op de wegenbelasting maar dat is kruimelwerk in vergelijk tot NL en al helemaal met NO.
maseratizzzzzzzz zegt
Hybrideauto’s oke, maar vol elektrisch ? Nooit van mijn hele leven hoop ik.
stfu zegt
@maseratizzzzzzzz: want je 1.6 TDI klinkt en loopt zo lekker?
maseratizzzzzzzz zegt
@stfu: N/A 2.8 VR6, klinkt toch beter ;)
Donstil zegt
@maseratizzzzzzzz: Maar gaat stuk en is veel langzamer.
robert110 zegt
@Donstil: Alles gaat een keer stuk (wanneer en hoe is sterk afhankelijk van de eigenaar).
maseratizzzzzzzz zegt
@Donstil: alsof een tesla niet stuk kan gaan? Een telsa heeft geen emotie, Buiten dat die snel is vanaf stilstand. En bij mij staat emotie toch echt op nummer 1 als het om autorijden gaat. Ik weet niet hoe dat bij jou zit?
stfu zegt
@maseratizzzzzzzz: voor 99% van de kopers niet… Ik wil nog een leuke auto voor erbij kopen (funcar. 350Z of 370Z) maar ik heb serieus nooit zo’n heerlijke, rustgevende doch snelle auto gehad. Als het aan mij ligt nooit meer een brandstofauto. Je moet het (lang) ervaren om het te waarderen.
pramm zegt
@maseratizzzzzzzz: emotie is enorm persoonlijk. Ik heb zelf niets met de herrie van een motor en de geur van benzine of diesel.
fijnkonijn zegt
@maseratizzzzzzzz: geen emotie? elke keer dat ik het pedaal intrap en Porsches of ander “veel herrie, weinig wol” materiaal zoek rij en ik voel hoe mijn organen op de achterbank belanden, is emotie puur.
En niet alleen van het stoplicht weg, maar nog veel sterker met tussen-acceleraties. Als we achter een vrachtwagen hangen, en die gaat naar rechts, en we geven beide full power, dan is er bijna niets wat me bijhoud tot ca. 170 (harder ga ik sowieso nooit want Zwitserland…)
Ja, is een andere vorm van emotie, maar “füüüüüüüück wat gaat dat haaaard” is automobiele emotie, hoe je het ook wend of keert.
Anderzijds vind ik het ook heerlijk om muziek te kunnen genieten zonder dat er “iets” tussendoor blèrt (motor, wind).
Tot 120 en op goed asfalt is een Model S / X muisstil en komt muziek goed tot zijn recht.
Zijn allemaal emoties.
Ps. nu niet emotioneel worden he ;-)
mmarzzz zegt
@maseratizzzzzzzz: nog geen Tesla gereden? Je bent zomaar om, die elektromotor naar 20.000 toeren horen gaan is genoeg beleving icm die stoot in je rug
knipperlichtje zegt
Wisten jullie dat de Mercedes A-klasse 750 pk heeft en daarmee in 10,6 seconden naar de 100 gaat. Theoretisch kun je dat vermogen namelijk prima uit 1,6 liter halen, kijk maar naar hun 1,6 liter F1-motor. Dat de motor in de praktijk maar 102 pk levert is slechts een theoretische discussie. ;)
Even serieus dan, het maakt in de praktijk niet uit en je zult de koopovereenkomst er ook echt niet om kunnen verscheuren, maar het is nou niet echt geweldige communicatie om een hele Golf GTI aan theoretisch vermogen bij je auto te rekenen.
stfu zegt
@knipperlichtje: pk’s zijn sowieso lastiger uit te rekenen bij een EV. Het koppel van 900+ Nm vanaf 0 tpm is eigenlijk veel interessanter. Ze hebben wel eens een Tesla op eem dyno proberen te zetten… Eerste auto die burnout wilde maken op de rollerbank. Zegt genoeg hoeveel koppel dat ding heeft haha.
knipperlichtje zegt
@stfu: rollenbanken en Tesla’s zijn inderdaad geen vriendjes. Wat ik heb begrepen is dat een rollenbank alleen koppel meet en het vermogen berekent door ook het toerental uit te lezen. Maar bij een tesla is het toerental van de motor natuurlijk totaal onbekend, dus wordt het gokwerk. Verliezen in de aandrijving zijn ook niet te meten, gas los is immers regeneratie. En natuurlijk is het koppel bij stilstand zo hoog dat de auto haast van de bank af springt ;)
robert110 zegt
@stfu: Veel heb je er alleen vrij weinig aan want er mag geen aanhanger achter zo’n onding en je hebt minder laadvermogen dan bij een Volkswagen Polo.
robert110 zegt
@robert110: *Je hebt er alleen vrij weinig aan.
Typen en een gesprek voeren werkt bij mij blijkbaar niet.
stfu zegt
@robert110: Bij Model X mag dat wel. 2500 kg ofzo. En denk je niet dat bij de Model S dat ook beschikbaar komt? Overigens hoef ik geen trekhaak… Voor die 1x per jaar huur ik wel wat.
robert110 zegt
@stfu: Dat vind ik nog weinig voor een auto die bijna net zo veel weegt als een Land Rover Discovery, ongeveer evenveel pk’s heeft als een Discovery maar bijna 2x zoveel koppel heeft, dan mag je toch wel 3,5 Ton verwachten.
stfu zegt
@robert110: dan is je accu binnen 50km ws op… Dat nekt de EV. Ding kan niet ALLES…
lekbak zegt
@stfu: dude, echt. Zeg dan niks als je het niet snapt.
Koppel is echt het laatste wat je nodig hebt en zegt echt geen ene drol. Lees je eens in hoe het werkelijk werkt zodat je niet als een papegaai in die marketing gelooft.
Vermogen is wat telt. Vermogen is wat je wilt. Vermogen is wat je doet accelereren. Vermogen is wat je topsnelheid geeft. Vermogen is waarmee je een kar trekt.
Kleine hint, koppel zonder toeren is niks, ja nutteloos. Maar dat is het dan ook wel.
norge zegt
@lekbak: Nou loop je toch echt onzin te verkopen knul, met alleen vermogen begin je niks.Of denk je dat je zomaar een Motorfiets motor in een auto kan leggen ?
Draaimoment x toeren is pK .
Met veel draaimoment heb je niet veel toeren nodig.
Het draaimoment is eigenlijk belangrijker dan het aantal pk bij een auto, bij een Motorfiets is het weer andersom.
lekbak zegt
@norge: nope. Jij snapt het blijkbaar niet.
Mits je de juiste vertanding hebt (een cvt eigenlijk) accelereert een auto met 200pk motorfiets blok harder dan een met 150pk koppelrijke V8. En dan vergeten we ff het gewicht.
Ga eens een zootje koppelkromme’s en vermogenskromme’s bestuderen. Dan zal je zien dat ook jij en ik het vermogen opzoeken om snel te gaan, niet het koppel.
De reden dat we allemaal veel koppel onderin willen is omdat we dan veel vermogen onderin hebben. Ja daar heb je het weer, dat vermogen wat je doet accelereren!
lekbak zegt
@norge: ik wil trouwens nog ff ingaan op je laatste zin.
Het topvermogen is bij een motorfiets niet meer of minder belangrijk dan bij een auto. Koppel is echter wel belangrijker bij een auto. De reden is dat je meer verschillende toeren gebruikt dan alleen die van maximaal vermogen. Je wilt in de rest van het toerenbereik ook vermogen om die zware auto vooruit te krijgen, dat krijg je door een hoog koppel. Echter is dat dus niet persee noodzakelijk als je het toerental van max vermogen vast kunt houden.
pramm zegt
@lekbak: je verhaal klopt van geen kanten. Vermogen geeft je een hoge topsnelheid, koppel trekkracht en dus hoe snel je kan optrekken.
knipperlichtje zegt
@pramm: jij bent juist degene die het nog niet helemaal snapt, koppel zegt wat over de elasticiteit van een blok, voor de rest is het een nietszeggende waarde. Dat een diesel bij lage toeren zo lekker trekt komt door z’n vermogen bij lage toeren, wat op zijn beurt weer door het koppel wordt veroorzaakt. Acceleratie is geen koppel, maar de PK/gewichtsverhouding. Naarmate je harder gaat begint de luchtweerstand ook mee te tellen. Topsnelheid is het punt waarop de energie die het blok levert gelijk is aan de energie van de luchtweerstand plus wrijvingsverliezen over een bepaalde tijd en afstand. Toch kun je het koppel wel voelen, dat zijn namelijk de trillingen van het motorblok.
lekbak zegt
@knipperlichtje: dit is zo’n beetje de eerste keer dat ik ergens op het internet lees dat iemand het snapt. Bizar eigenlijk…
pramm zegt
@knipperlichtje: excuses, ik zat er echt helemaal naast.
lekbak zegt
@pramm: waarom trekt die Volkswagen bus van laatst dan in 8.2 seconden (of zoiets) naar de honderd met 1100nm koppel en 280pk? Iets wat trouwens een redelijke normale waarde is voor een zwaar voertuig met 280pk…
bassx zegt
@stfu: Eerste auto die een burnout doet? Nee, niet echt. Normaal wordt de versnelling uitgekozen met de tien-seconden-regel, dit wil zeggen dat er altijd een versnelling gekozen wordt waar het netto koppel op de wielen dusdanig laag is dat er een normale meting gedaan kan worden. Koppel x toerental is immers het vermogen. De kans dat er een te lage meting gedaan wordt bij een lage versnelling is groot (lees: doorslippen/burn-out), daarom kiest men bij snellere auto’s vaak voor de 4e of 5e versnelling. kortom: In een lagere versnelling heeft ook een gewone verbrandingsmotor, dankzij de versnellingsbak, veel te veel koppel op de wielen net als een Tesla.
stfu zegt
@bassx: ok thanks:)
rvvm zegt
Ik ben ook erg benieuwd naar de verkoop van de model X. Heb het idee dat ze nog spijt gaan krijgen van die over de top deuren en voorruit. Ik heb vooral interesse in de model 3
amg65 zegt
Beetje apart artikel, je vraagt je af hoe het gaat met de ‘productie’ in Tilburg / hoe het gaat met Tesla. Vervolgens gaat de grootste alinea over de ‘pk-vermindering’. Geen financiële cijfers / model 3 / model X ?
perry_snijders zegt
@amg65: Samenvatting voor je: ze willen niet zoveel kwijt over de productie, maar willen wél kwijt dat klanten niet klagen over de vermogensvermindering.
daffaa zegt
Tuurlijk gaat het goed met tesla in nl ik zie ze 5x per dag
JaxDryke zegt
@daffaa: Ik vijf keer per uur…
usbeetje zegt
Verkoopcijfers Tesla Model S:
2016: 159 (0,23% marktaandeel)
2015: 1.891 (0,42%)
2014: 1.437 (0,37%)
2013: 1.194 (0,28%)
JaxDryke zegt
mitch306 zegt
“Hoe gaat het met Tesla in Nederland? “Alles lijkt goed te gaan met het merk..”
Slap artikel.
robert110 zegt
@mitch306: Maar het gaat over het heilige tesla, dus dan maakt het voor 99% van de lezers al niet meer uit wat er in staat, zolang het maar positief is.
rulefollower zegt
Waarom er zo weinig 2e hands tesla’s zijn?
Desinvesteringsbijtelling.
Komt en masse als ze 5 jaar worden.
fijnkonijn zegt
@rulefollower: nou tot nu toe zijn ze erg waardevast. Ook de wagens van 2012 (4 jaar gelee).
parker zegt
@rulefollower: correct
mcshine zegt
Over het aanbod aan tweedehands Tesla’s, 90% van die auto’s is met een hoop premies aangekocht. Die moet je dus (gedeeltelijk) terugbetalen waarschijnlijk..
fijnkonijn zegt
@mcshine: hoe kom je op die veronderstelling? waarom moet de 2e eigenaar iets terug gaan betalen???
rulefollower zegt
@fijnkonijn: Nee, de oude eigenaar:
– Vamil
– MIA
– KIA een veel gevallen (vallen normale personenauto’s niet onder, maar wel elektrische).
rulefollower zegt
@rulefollower: je wordt geacht de auto 5 jaar te houden, als je na 3 jaar verkoopt moet je bijv. 40% van de subsidies terugbetalen.
fijnkonijn zegt
@rulefollower: ok really. poe.
Ach ja, Nederland. Al kan ik er gedeeltelijk wel begrip voor opbrengen. Some of it makes sense.
Hier in CH hebben we zulke subsidies niet dus ik ben niet bekend met zulke constructies/regelgeving.
snoopie zegt
die prestaties zijn natuurlijk betrekkelijk, want als ze een paar keer hard optrekken dan moeten ze (waarschijnlijk ?) op zoek naar een laadplek ? En lang hard rijden zit er helemaal niet in; 170 + = range anxiety, dus dan gaan ze snel aan de kant. Theoretisch dus een hele snelle auto, in praktijk niet echt.
fijnkonijn zegt
@snoopie: een paar keer hard optrekken is een druppel op een gloeiende plaat. De batterij is zo groot.
Ik rijd in Duitsland altijd 160. Als ik naar NL of noord Duitsland rij, rij ik met het verkeer mee. Ik rijd dan idd. van SuperCharger naar Supercharger (al sla ik vaak ook over want er staan er intussen genoeg). Tijdens het opladen doe ik een plasje en giet ik een bak koffie naar binnen. No problem. Het gaat snel genoeg.
99% van de tijd (in CH rondrijden) voldoet de auto aan al mijn eisen. Ik rijd s’morgens altijd met een volle batterij weg, kan al mijn klanten bereiken (verste is 170km dus 340km heen-en-terug) en hoef onderweg nooit op te laden. Dus ik hoef overdag ook niet “te wachten”.
Kortom, geen problemen gaan zitten oplossen die er niet zijn.
En range-anxiety heb ik al helemaal niet. Nergens voor nodig. Ik denk dat je het Tesla concept niet begrjipt.
pramm zegt
@fijnkonijn: mooi altijd hoe mensen hun vermoedens zonder enige ervaring of onderbouwing als waarheid plaatsen. Natuurlijk neemt de range bij 160 fors af. Maar rij je met een benzine auto 100 of 160 dan neemt het verbruik ook een factor 2 1/2 toe.
fijnkonijn zegt
@pramm: precies. Mijn oude V8 was qua verbruik heel ok (1:10) want veel snelweg (stad is een ander verhaal). Maar owee als ik in Duitsland het gas intrapte, dan zoop ie als een Duitser op Oktoberfest. Dan reed ik echt van pomp naar pomp.
Daarnaast, zo hard rijden houd je niet vol. Veel te veel ander verkeer. Telkens weer in de ankers moeten. Vermoeiend na een tijdje. Met de Tesla gebeurt precies het zelfde.
En daarmee is de cirkel rond. Ik ben me niet anders gaan gedragen als vroeger en heb net als vroeger geen problemen.
Again, geen problemen oplossen die er niet zijn.
snoopie zegt
@fijnkonijn: Ik heb geen Tesla, en er ook nog niet in gereden, dus ik ben er idd onbekend mee (@pramm; vandaar de vraagtekens…). Wat ik begreep is dat lang en hard rijden niet echt een optie is omdat de ‘range’ dan erg afneemt cq het systeem te veel belast wordt, en dat is ook wat ik zie in praktijk.
Ik heb zelf een 330d waarbij als de tank leeg raakt, ik zelf ook wel even aan een pauze toe ben. Ook als je hard rijdt 180+ is de motor vrij zuinig, plm 1:10, dus dan zit je op zo’n 600/700 km.
Ik vind de Tesla overigens een erg interessant project en hoor er goede dingen over (probleemloos een fiets acher in gooien, heel snel, etc) en ik denk dat voor de gewone doordeweekse ritjes het een prima optie is, alleen voor langere tochten NL – DE; NL – CH, NL – NO, nog niet echt. Wat je m.i. ziet is dat de T eigenaars het nadeel tot een voordeel maken (koffiedrinken bij het laden, relaxen) wmb natuurlijk ook een prima optie is om er mee om te gaan. Voor langere ritten wil ik persoonlijk zo snel mogelijk van A naar B.
Op dit moment zou ik het liefst een goede diesel (3.0 l BMW) met een electro combi zien. Als de accutech nog beter wordt dan is een verbrandingsmotor waarschijnlijk geen optie meer.
pramm zegt
@snoopie: Fijn dat je het inderdaad als vraag neer zet. Er zijn zoveel mensen die zonder enige ervaring negatief oordelen.
Overigens vind ik de Tesla juist voor de lange ritten een heerlijke wagen. Ja het duurt allemaal wat langer, vanwege het bijladen (op een rit naar zuid frankrijk doe ik er 2 uur langer over). Zoals je ook aangeeft, worden door de rijders de nadelen als voordeel beschreven. En het stomme is, doordat je op dat moment niet anders kan, ga je de rit al heel anders is. Toen ik met diesel’s naar 1200+ km reed, was het inderdaad zo hard en lang mogelijk door blijven trappen om maar zo snel mogelijk op je locatie aan te komen. FF snel tanken en weer door, want dan kon je vakantie beginnen.
Nu merk ik dat ik veel ontspannender de rit afleg. Zowieso zitten de superchargers bij prettigere locaties dan de pompstations. Om de 2 1/2 a 3 uur pak je pauze van ca. 45 minuten. Dus als je einde avond / in de nacht vertrekt, heb je de eerste laadbeurt rond 3 uur ’s nachts, dus ff 45 minuten slapen. De volgende laadbeurt, vroeg ontbijt bij een hotel, volgende laadbeurt koffie, die daarna nog even met lunch (kunnen de kinderen al het zwembad in bij het hotel) en dan het laatste stuk naar de eindbestemming.
Je zou het eigenlijk eens moeten ervaren. Dan merk je eigenlijk hoe we vaak als gekken proberen door te knallen.
Daarnaast heeft de Tesla (ik heb nog een 2-wiel aangedreven uitvoering) een enorme bagage ruimte. Waar ik met een Passat variant een dakkoffer nodig had, krijgen we nu alles gewoon in de auto gestopt en de open ruimte tussen de voorstoelen, blijkt ideaal voor een kleine koelbox. Dus juist voor die lange afstanden is het een top auto. En het verlies in tijd tijdens zo’n lange trip, wordt gedurende het jaar weer goed gemaakt, doordat de auto iedere ochtend volgeladen is, dus je hoeft niet meer naar t pompstation, wat je al snel 10 minuten kost, en je auto hoeft je niet te krabben.
snoopie zegt
@pramm: Ik zet er vraagtekens bij, wat aangeeft dat ik het niet zeker weet toch. Het is m.i. gewoon een discussie waarbij je een (interessant) onderwerp van verschillende kanten belicht. Natuurlijk heb je dan aannames en vermoedens. Er is niet 1 waarheid en daarnaast hebben verschillende mensen verschillende behoeften… In praktijk zie ik Tesla’s vrij langzaam en constant rijden. Lekker rasen auf die autobahn heb ik tnt nog niet gezien (200+ en berg op). Dus ik ben idd benieuwd naar de praktijk verhalen.
fijnkonijn zegt
@snoopie: Dat je Tesla’s zelden echt hard ziet rijden komt omdat de kopers meestal 35+ zijn. Die hebben vaak minder behoefte aan gejaag.
Ik rijd meestal 130 a 140. Ook omdat de boetes hier zo hoog zijn trouwens.
Veel Tesla rijders zijn ondernemers of mensen met een goed baan. Wij zijn de hele dag met ons hoofd bezig. Voor mij is de rit van en naar klanten etc. een moment van rust in het hoofd. Of om te telefoneren (dan ga ik zelfs 100 rijden). Dat ze constant rijden is vanwege de cruisecontrol. Lekker relaxed.
Een Tesla is weliswaar enorm snel, maar geen Golfje GTI. Just because you can, does not mean you should.
Er zit ook geen tokkie/petjesvolk in… (uitzonderingen: Taxi-schjaufuuers, rappers etc.)
“Lekker rasen op de Autobahn” is een ander publiek. Mensen boven de 35 zijn misschien wijzer (ik zeg express misschien ;-)
Je ziet Ferrari’s of Porsches ook meestal normaal rijden. Dit soort auto’s hoeven niets te bewijzen. Hetzelfde geld intussen voor Tesla. Zelfs de goedkoopste/langzaamste versie zit in 5.4 seconden op de 100… De “P90D” versies maken gehakt van 99% van wat zich op de openbare weg bevind. Youtube staat er vol mee dus nothing to prove.
(edit: de P85D hat minder fut boven de 170/180. Dat is met de P90D opgelost)
In het begin, toen er nog weinig Tesla Model S’sen op de weg waren, was het voor velen een onbekende auto en ik werd ook vaak uitgedaagd.
Dus daar komt zoonlief, in de RS4 van pappa, hangt praktisch in mijn bumber (oppleure ouwuh) totdat deze zak het pedaal intrapt en gewoon verdwijnt. Had bijna altijd een glimlach tot gevolg. Een enkele keer een middelvinger (assholes blijf je altijd houden).
In Duitsland rij ik standaard 160. Dat deed ik vroeger ook al omdat het een goede gemiddelde snelheid is. Desto sneller je gaat rijden, des te eerder en harder moet je in de ankers omdat de baan niet vrij is (en op een 2 baans snelweg een vrachtwagen inhalen met hoge snelheid is zowieso stompzinnig en levensgevaarlijk).
Bij 160 rijd het relatief vloeiend is mijn persoonlijke ervaring. En je wint praktisch geen tijd met sneller rijden als je telkens weer moet vertragen.
Betreffende de range. Tuurlijk gaat dat bergafwaarts, maar die draaikolk ik je tank mag je ook niet vergeten. Eigenlijk is er niets veranderd. Snel rijden heeft zijn prijs.