Het kan zijn dat je nog nooit van de Belg Tony Gillet hebt gehoord en dan is het tijd om daar verandering in te brengen. De man is namelijk een petrolhead van de eerste orde.
Als je op de website van Gillet kijkt, zie je daar wel staan dat het bedrijf de bouwer van de Vertigo is. Echt fancy is die site verder niet, dus we vatten even voor je samen wat je moet weten. Eigenaar Tony Gillet is onder meer voormalig heuvelklimkampioen, maar hij nam ook twee keer deel aan Parijs-Dakar. Dat hij een petrolhead is bewijst hij verder doordat hij al sinds 1982 importeur is van Donkervoort, tot de dag van vandaag. In 1994 presenteerde hij echter ook zijn eigen auto, de Gillet Vertigo. In datzelfde jaar zette hij daar het wereldrecord 0-100 km/u mee, in 3,266 seconden! Inmiddels is het bedrijf aangekomen bij de Vertigo.5 en zoals de naam al verraadt is dat de vijfde versie van de Vertigo.
Helaas worden er nu geen Vertigo’s gebouwd, vertelt een woordvoerster. ‘Op dit moment zijn we niet actief met de Vertigo, maar we hopen dat weer op te pakken. Het laatste model dat we zelf hebben gebouwd is de Vertigo.5 Spirit. In totaal hebben we in de loop der jaren zo’n 30 Vertigo’s gebouwd.’ Een behoorlijk aantal, als je in aanmerking neemt dat het om een klein merk gaat dat uit het niets een auto bouwde. ‘Wij vinden van wel. Je moet niet vergeten dat er zo’n 3.000 werkuren in een auto zitten bij ons. Er kwam hier laatst iemand van een grote Belgische autofabriek, die zei dat ze daar iets meer dan twintig werkuren in een auto steken. Dat is nogal een verschil, niet?’
Overigens is het niet zo dat de medewerkers van het bedrijf nu met hun armen over elkaar zitten. ‘Het is niet zo dat we niets doen,’ aldus de woordvoerster. ‘Onlangs hebben we namelijk een vijftal auto’s gebouwd voor Zagato.’ Dat is de volledige oplage van de Zagato Mostro. De basis? Die Gillet Vertigo dus. En nu die vijf gebouwd zijn? ‘We hebben een nieuwe opdracht voor nog eens vijf auto’s. Dat zijn roadsters.’
Dit verhaal is onderdeel van een serie op Autoblog over de Belgische autoindustrie. Eerder bekeken we ook de Nederlandse autoindustrie.
freeze zegt
Iedereen die de eerste delen van Gran Turismo heeft gespeeld kent de Vertigo! Jeugdsentiment!
rens1997 zegt
@freeze: Inderdaad! In GT4 een van de lichtste racers volgens mij, ik deed er altijd hillclimbs mee
denniss00 zegt
@freeze: Jaa, de gele Vertigo Race Car met 910 pk!!
perry_snijders zegt
@freeze: Oh ja, dat is ook zo. Ik ben qua games een beetje blijven steken bij Outrun ;-)
stephane8200 zegt
@perry_snijders: daar ken ik hem ook van.
bassx zegt
Ken het dankzij oude Gran Turismo games. Het was de goedkoopste en langzaamste race auto die standaard achteraan reed in de endurance races.
mercedesclk350 zegt
@bassx: of dat was de CLK GTR, die met wat upgrades de top van de LMP1 er zo uitrijdt maar als de computer er mee speelt…
g40freak zegt
@bassx: hij was alleen maar langzaam omdat de bak te kort stond.
Dan was zijn top rond de 320, terwijl de meeste racers rond de 370 gingen.
Bak langer zetten en probleem was opgelost.
Dutchdriftking zegt
Z’n broer zit in de scheermessen?
dutchcorvette zegt
@dutchdriftking: die scheerde hem voorbij
undifined1 zegt
Kan het zijn dat ik dit ken van GTR2?
nicktexel zegt
@undifined1: daar ken ik hem in ieder geval wel van
sportevo zegt
@undifined1: GTR en/of GTR2 inderdaad, daar ken ik hem van
sportevo zegt
@sportevo: http://www.gamersnet.nl/images/nieuws/2005/1106145014/Gillet_Vertigo.jpg
Michiel_vd_Brink zegt
Ik ben recent nog bij Gillet op bezoek geweest. Leuk bedrijfje!
Ze bouwen nu misschien even geen Vertigo’s meer, maar de werkplaats stond wel vol met ander leuk spul, zoals Zagato’s Alfa TZ3 en de Maserati Mostro. Verder is Gillet ook een algemeen garagebedrijf en zijn ze vooral druk met onderhoud en restauratie van klassiekers.
biohazardracer zegt
Ik heb tot vandaag nog nooit gehoord van dit merk. Wel vind ik de vertigo een zeer mooie auto
gwnbmw zegt
das een scherpe auto…
Rohrl-fan zegt
Als Belg ben ik best wel fan van Vertigo, maar toch even opmerken dat ze bij Singer Vehicle Design in L.A. ongeveer 25 Porsches PER JAAR ombouwen en daar zitten maar liefst minstens 4000 manuren per auto in. Alles is dus relatief… ;-)
Dat gezegd zijnde, voor mij graag een Vertigo 3 met de klassieke Alfa Romeo V6 onder de kap!
qoekje zegt
VDS GT 001 R is wel het gekste op basis van de vertigo
duderuud zegt
@qoekje VDS als in Marc van der Straten?
pinut187 zegt
Was deze alweer vergeten, vind hem nou niet echt super mooi alhoewel er een mooi kont op zit.