Al sinds het eind van de jaren ’70 bouwt Donkervoort auto’s die gericht zijn op rijplezier. Het familiebedrijf is bijna het tegenovergestelde van Spyker; nooit grote verhalen, altijd stug doorgaan met fantastische auto’s bouwen. Hoe gaat het nu in Lelystad?
De D10 was geweldig, de D8 GTO briljant, maar de allermooiste Donkervoort is Amber, de dochter van oprichter Joop. Een van de weinige frivoliteiten die de serieuze autobouwer zich ooit veroorloofde, was dat hij één van zijn modellen S8A noemde. Raad maar waar die A voor staat… En omdat we benieuwd zijn hoe het met de Nederlandse autoindustrie gaat, hadden we weer eens een goede reden om Amber te bellen. ‘We hebben niets te klagen over 2015; we hebben drie special editions uitgebracht en daarnaast hebben we een filiaal in Düsseldorf geopend. Bovendien hebben we veel evenementen gedaan, waaronder de Mille Miglia en Schloss Dyck.’ Over 2016 is ze nog wat mysterieuzer. ‘Het nieuwe jaar wordt een heel mooi jaar met heel veel nieuws, maar meer kan ik daar nu nog niet over zeggen. Nog een paar weekjes geduld!’
Inmiddels is dat nieuws op z’n minst gedeeltelijk onthuld, want op 3 februari showde Donkervoort een teaser voor de line-up voor 2016. Die bestaat naast de D8 GTO uit de D8 GTO-S, D8 GTO-RS en de D8 GTO-R. Verdere details ontbreken nog, maar weten we wel dat de S meer op comfort gericht zal zijn (alhoewel de S voor Sport staat) en de R (die staat voor Race) niet straatlegaal is. En de RS? ‘Wat zijn ambities inhouden laten we aan uw eigen fantasie over.’ Je kunt er nog een paar maanden over fantaseren, want de levering van de gelimiteerde oplage van 40 stuks begint in juni.
Natuurlijk willen we ook nog wel even weten hoe exclusief een Donkervoort precies is. Volgens de cijfers zijn in 2015 slechts twee Donkervoorts op kenteken gezet, net als in 2014. Dat betekent dat je met een Donkervoort een veel exclusievere auto hebt dan een Lotus (4), Lamborghini (8), Rolls-Royce (8), Aston Martin (11), Ferrari (29) of Bentley (35). ‘Maar er is natuurlijk meer dan de Nederlandse markt alleen,’ vult Amber aan. ‘In totaal hebben we zo’n 25 auto’s verkocht in 2015.’
martinus zegt
Sympathiek merk.
Dutchdriftking zegt
Blijft een schitterend merk!
jeppie zegt
@dutchdriftking: helemaal mee eens
Alfarobert zegt
Van de Nederlandse markt kan geen enkel merk bestaan.Mooi dat ze met 25 verkochte auto’s al een goed jaar achter de rug hebben.Het blijft een mooi merk en Hollands trots natuurlijk.
bofkont zegt
@Alfarobert: Waar lees jij dat het een goed jaar is geweest??
Donkervoort is een prachtig merk en hoop absoluut op het voorbestaan. Maar het is behoorlijk penibel bij Donkervoort, een kennis van mij heeft er jaren gewerkt.
Maar enkel respect voor het merk Donkervoort van mijn kant, laat dat duidelijk zijn.
drietand zegt
@bofkont: Mevrouw Donkervoort zegt dat ze niets te klagen hebben over 2015. Dus een slecht jaar kan je het in ieder geval niet noemen…
autoblogger zegt
@drietand: zouden ze het zeggen als er wel wat te klagen is?
drietand zegt
@autoblogger: misschien niet met zoveel woorden. Misschien iets als ‘er zijn verbeteringen mogelijk’ of een of andere politiek correcte uitspraak ;)
spykerboy zegt
Dat ze ervan kunnen leven met 25 autos in een jaar… Kudo’s!!
stfu zegt
@spykerboy: ik vraag me ook af of ze niet nog iets ‘ernaast’ hebben om evt. mindere verkopen te compenseren. Moet haast wel.
sr20det zegt
@stfu: Dr is toch ook zo’n kleding merk wat donkervoort heet? Misschien heeft dat er iets mee te maken
siemi zegt
@stfu: onderhoud, onderdelen, race ondersteuning, tuning enz
berlinetta zegt
Als ik het geld had, waren dat er 26 geweest.
JanJansen zegt
Zelfs Audi vindt het een prachtige imago booster. Hoe mooi is dat.
hans75 zegt
@JanJansen: het blijft inderdaad vreemd dat iemand uit vrije wil een audi blok in een auto legt…
gtwillem zegt
@hans75: die vijfpitter is wel een érg blok. Voldoende koppel onderin, heerlijke sound. Daarbij zijn ze voor (of door) Donkervoort nog wat spectaculairder gemaakt.
En de officiële back-up van Audi is toch gaaf? Zo’n grote fabrikant die een klein merk als Donkervoort met trots voorziet van motoren.
nord zegt
@gtwillem: nee
Kvgorp zegt
@nord: ik zou nooit een Audi kopen. Maar als ik de Donkervoort GTO met 5 cilinder kon kopen dan deed ik het meteen.
nord zegt
@Kvgorp: fijn, iemand met hetzelfde sentiment..
Mijn punt is dat die 5 cylinder een huis-tuin-en-keukenblok is. Niet zo avant garde als de auto zelf. Ik zou Het geld er voor over hebben met een mooi blok van Ricardo, costworth of Mugen. Maar geen Ikea van de Autowereld ofwel VAG, zou ik niet doen, te makkelijk en een groot vraagteken wat betreft betrouwb…..
Het zal ook wel met netwerk te maken hebben, maar ik vind het gewoon geen imagoboost.
Dat doen sommige gasten in Engeland wel beter. They don’t take shortcuts..
JanJansen zegt
@nord: @nord: Een Honda Mugen noem je geen huis-tuin-en-keukenblok? Een Civic motor in een Donkey, ehm nee en ook geen gratis petje.
Cosworth verbouwd Ford blokken. Die weg hebben ze vroeger met succes bewandeld en is inderdaad ook een mogelijkheid. Maar in een Caterham of Zenos liggen ook zulke blokken. En die zijn van een goedkopere klasse, daar snijd je jezelf mee in de vingers als mensen je product daarmee gaan vergelijken.
Dan Ricardo, ja als je VAG heet kan je een miljoen verlies draaien per Veyron die je verkoopt. Als je maar 25 auto’s per jaar verkoopt en winst wilt maken, dan is dat geen optie. Een eigen motor ontwikkelen is gewoonweg te duur.
Dan blijven er maar een paar opties over. De keuze voor de 5 cyl Audi is in mijn ogen een slimme zet. Ook omdat de fabriek zo dichtbij zit.
Een andere optie vinden die zo licht, krachtig en betrouwbaar is, ik weet het zo snel niet.
nord zegt
@JanJansen: de audiblok is van het simpelste soort en helemaal niet licht.
Een lange van een krukas, een bijbehorende carterpan met veel olie inhoud, een turbo, gietijzer als materiaal. Sorry hoor maar dat vind ik helemaal niet passen.
nord zegt
Even terugkomend op foutje in de tekst, een zware, lange krukas. Veel zwaarder als bijvoorbeeld een krukas van een v8.
JanJansen zegt
@nord: een korte slag heb je niet heel veel aan bij een turbo gedreven motor. Verder zit er nu dry sump op en heeft nauwelijks een carter. Het blok in de GTO is echt niet zinder de nodige aanpassingen overgenomen uit de TT. Zoek de beelden maar eens op. Alleen het middelste gedeelte is van gietijzer. Jammer idd anders was de Donkervoort nog lichter (hij is al vreselijk licht).
nord zegt
@JanJansen: dry sump wist ik niet! Dat scheelt! Is dat in eigen huis ontwikkelt? Dat is fijn inside info. Had een cross plane V6 geen mooiere oplossing geweest, atmosferisch. Volgens mij hebben ze zoiets off the shelf bij Ricardo.
Anyway, ik begrijp goed dat Audi een makkelijke partner is voor Donkervoort, mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een motorenfabrikant die ad hoc het concept van de auto verder verfijnt. En dat doet de lompe, ouderwetse 5 in lijn van Audi niet.
nord zegt
@nord: crossplane V8 uiteraard ;)
JanJansen zegt
@nord: waarom geen flatplane? Dat is de reden waarom Ferrari motoren zo veel toeren kunnen draaien.
Een minder krachtige (lees meer betrouwbare) versie van een Hartley of Powertech V8 zou ik wel eens in de Donkey willen zien.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: helemaal mee eens. En je kan zeggen wat je wilt, maar ze kunnen prima motoren bouwen.
87sandyd zegt
@hans75: heb jij ooit problemen gehoort over de 5-cilinder? Imo het beste blok van de huidige generatie. Wat een heerlijke motor met dito geluid. Ik kan me geen beter geluid bedenken van de huidige generatie auto’s. De motor overtreft imo het geluid van alle 6inline motoren van BMW.
fmgarcia zegt
@hans75: Ja de Aventador heeft echt een lullig motortje!
agera zegt
@fmgarcia: hahaha! Wil je hiermee zeggen dat de V12 uit een aventador een audi blok is?! Mochten ze willen
fmgarcia zegt
@agera: Nope olie fikt niet zo snel;). Punt is dat het 5 cil blok heerlijk is. En ik mag ervan uitgaan dat Donkervoort nog wel het een en ander zelf aan het blok tweakt. En ik weet best dat het onzin is om het een Audi motor te noemen.
E34M5Touring zegt
Ontzettend knap dat ze nog steeds volop bezig zijn. Dit segment is ontzettend klein en als je daar met zo’n model gewoon jaren kunt overleven en zelfs modellen kunt door ontwikkelen doe je toch iets heel goed. En van de pers te woord staan hebben ze hier ook meer kaas gegeten zo te lezen. Ik heb bij Cars and Coffee een hele tijd bij die GTO staan kijken. Prachtig afwerkingsniveau vind ik. Mooie details ook. Onderweg met een andere Donkervoort nog even een kort sprintje gedaan, dan is een Camaro ineens niet zo snel meer :)
lekbak zegt
Slechts 25 auto’s in een heel jaar. Daar kan je toch geen bedrijf op laten draaien èn nog zoveel moderne technieken ontwikkelen en gebruiken? Of verkopen ze hun kennis en hebben ze dus meer inkomsten?
Schitterend merk trouwens. Jammer dat je er zelden eentje ziet. Ik hoop dat we nog lang trots mogen zijn als Nederland op dit merk!
roppp zegt
@lekbak: ik weet niet precies wat een Donkervoort af fabriek kost (dus zonder BTW en andere belastingen). Stel dat je 20 mensen in dienst hebt, die bruto €50.000 p.j.p.p. kosten, is dat inclusief werkgeverslasten €75.000 p.j.p.p. Vermenigvuldigd met 20 ben je aan personeelskosten alleen al €1.500.000 p.j. kwijt. En met 20 man kun je echt niet zoveel. Dan heb je nog inkoop van grondstoffen en half fabrikaten, het pand, machines en nog tig andere zaken. Dat is dus geen vetpot.
lekbak zegt
@roppp: ik denk dat 75.000 per werknemer veel te weinig is. Een bedrijf als donkervoort heeft een hoop geschoolde mensen nodig dus het zal wel aardig hoger liggen.
Ze zullen dus andere inkomsten nodig hebben met zo weinig verkochte auto’s.
roppp zegt
@lekbak: als je op de site kijkt, hebben ze tot nu toe 1100 auto’s geproduceerd en proberen ze zoveel mogelijk het onderhoud en de modificaties zelf uit te voeren en daar kan ook een stevige boterham mee verdiend worden. Er wordt ook gesproken over ontwikkelingswerk voor derden. Geen idee voor wie en hoeveel, maar geld is geld ?
MaartenD zegt
Onzettend veel respect voor dit sympathieke merk, maar de auto’s zelf kunnen mij maar weinig boeien, al sinds de jaren ’70 met een praktisch ongewijzigde lotus 7 aan komen zetten..lijkt prosche met zijn 911 wel…;-)
fijnkonijn zegt
@maarten020: heb je er wel eens in gereden? Dan heb ineens een andere mening. Het zijn fantastische auto’s.
Oh als ik toch genoeg centjes had… :-(
MaartenD zegt
@fijnkonijn: dat heb ik toevallig een flink aantal jaren geleden gedaan toen het bedrijf nog in loosdrecht zat en het is echt een rijdersauto en de rijbeleving is waanzinnig. Maar ik heb het niet over de rijbeleving maar over het design, door de jaren heen niet veel meer veranderd dan een ander koplampje, velgje of achterlicht…
martijn11 zegt
Blijft een mooi merk
gtwillem zegt
Altijd al een fan geweest van Donkervoort. Mooi om te zien hoe ze zichzelf telkens opnieuw uitvinden en doorontwikkelen. Ja, het zijn nog steeds sigaren op wielen, maar zet hem naast een nieuwe Caterham en je ziet dat de Donkervoort van een totaal andere orde is.
25 stuks lijkt niet zo veel, maar gelukkig doen ze nu voornamelijk de dikkere topmodellen (waar Caterham bijvoorbeeld ook onderaan de sportwagen markt opereert met de Ford Sigma motoren). Daarbij hadden ze volgens mij een redelijk succesvolle kledinglijn, doen ze ongetwijfeld onderhoud en zijn er nog de race-activiteiten.
Eigenlijk is Donkervoort het enige échte Nederlandse automerk. (Ze produceren tenminste nog auto’s, belangrijke voorwaarde ;-))
lekbak zegt
@gtwillem: ik vind het helemaal niet zo ‘gelukkig’ dat ze zo hoog in de markt zitten. Ik had liever gezien dat ze ook goed konden draaien terwijl ze meer auto’s weg zetten voor minder. Dat betekent namelijk dat ze minder buiten bereik komen. Als ik nu een sigaar op wielen wil hoef ik echt niet aan donkervoort te denken. Ver, ver buiten bereik. Vind ik voor mezelf erg jammer, al snap ik absoluut dat ze deze weg zijn ingeslagen.
thefmanl zegt
Geweldig merk. Wat zijn eigenlijk de concurrenten? Wiesmann bestaat toch niet meer en tvr is nou ook niet echt booming, blijft caterham over. Of ik heb het fout natuurlijk
gtwillem zegt
@thefmanl: Ze hebben hun eigen niche gecreëerd, eigenlijk. Het is een soort Caterham Non Plus Ultra geworden. Een vergelijkingstest tussen een GTO en 620R zou wel interessant zijn.
Qua concurrentie zou je verder kunnen denken aan Lotus (Exige), maar dat is toch een andere auto. De Ariël Atom is ook een adrenaline pomper pur sang. Een beetje in die hoek moet je het zoeken denk ik.
xiran zegt
@gtwillem: niet een eigen niche. Meer een doorontwikkeling van de Engelse kitcars van vroeger.
gtwillem zegt
@xiran: Dus een niche. Marketing term voor een heel klein afgebakend deel van de markt. Het is inderdaad waar wat je zegt, de Donkervoort is technisch gezien een doorontwikkelde Lotus 7, en marketingtechnisch een niche speler in de sportwagenmarkt ;-)
agera zegt
@thefmanl: eigenlijk zijn alle fabrikanten van trackdayauto’s een concurrent. Bijvoorbeeld BAC, Ariël, caterham, KTM, Westfield etc.
w0o0dy zegt
@agera: dat Is niet helemaal juist want dankzij het instelbare onderstel is een Donkervoort door de eigenaar in minuten zo af te stellen dat het een redelijk comfortabele GT wordt qua demping. Natuurlijk nog steeds geen electronica die je helpt op de weg te blijven maar meer geschikt voor de dagelijkse kilometers dan de meeste trackday specials.
kempenaer zegt
2 auto’s per maand. Dat je daar een bedrijf op kunt draaien. Ik ben benieuwd naar de boeken. Ik hoop dat er geen faillissement aan het aankomen is. Misschien moeten ze een wat betaalbare, kale versie voor op de weg aanbieden zonder absurde vermogens. Dan wordt de basis wellicht wat steviger.
kwatkam zegt
25 auto’s is niet veel. In de jaren 80 heb ik in Loosdrecht stage gelopen bij Donkervoort en toen bouwden ze er 50 per jaar met een man of 8 a 10. In die tijd kostte de S8a rond de 70000 gulden geloof ik. Hij wilde naar 100 auto’s per jaar maar is nooit gelukt.
Maar met een stukprijs van iets over de ton zal hij nu wel zijn hoofd boven water kunnen houden. Gelukkig toch nog een mooi Nederlands merk dat de crisis overleeft.
gallardogt zegt
Als Donkervoort het over meer comfort heeft dan is het al voldoende wanneer ze op één of andere manier de 7 speed S tronic aan de Audi motoren kunnen koppelen. Heerlijk speels, hangend op de toeren van de dikke turbo compressor met vijf cylinder roffel, shortshift je alle dikke supercars zoek.
HZW zegt
Als je een jaar of 5 a 10 verder bent zal het buizenframe ook wel vervangen zijn door een Carbon variant.
Het buizenframe lijkt mijn op dit moment het meest arbeid intensief omdat het helemaal handmatig gelast wordt.
w0o0dy zegt
Deel van de reden dat ze overleven Is lage kosten. Veel van de techniek wordt door HTC studenten bedacht en ontwikkeld tot productielijn. Wat ook helpt is dat veel van de auto’s die ze afleveren veel personaliserings opties hebben en dus veel meer kosten dan de vanaf prijs die wij ergens kunnen vinden.
w0o0dy zegt
@w0o0dy:
HTCHTSHZW zegt
Ik kijk echt uit naar de D8 GTO RS.
Met name omdat ik kijk naar wat Audi op motor gebied te bieden heeft dit jaar.
Om te beginnen gaat de nieuwe Audi TT RS komen, en deze TT RS krijgt als eerste Audi de geheel nieuwe lichtmetalen (was tot nu toe gietijzer) 5 cilinder 2.5 ltr TFSI motor met 380-420 pk.
Dus dan is het denkbaar dat de nieuwe D8 GTO RS deze motor ook gaat gebruiken.
Als je zou uitgaan van de slogan ‘No Compromise” dan zou de D8 GTO RS geen 5 cilinder meer moeten krijgen, maar de nagel nieuwe Audi V6 (bi)Turbo motor met bovenliggende Turbo(s).
Dit V6 motorblok is goed voor 357 pk met één turbo en vanaf 475 pk met 2 turbo’s in Audi toepassing, met Donkervoort aanpassingen zullen andere vermogens mogelijk zijn.
btw, als je de foto lichter maakt, is goed te zien dat de nieuwe voorkant van de GTO RS en GTO R, (2016 Design) veel dichter is dan bij de GTO S die nog de oude voorkant heeft.
Vraag mijn af of er nog genoeg koellucht naar binnen komt, om radiateur en intercooler goed te kunnen koelen. (of de voorkant van die 2 moet nog gecamoufleerd zijn op de foto. ?
Verder lijkt het er op dat de voorkant breder is geworden (of de hele auto ?), de RS en R zijn beide wel volgens het nieuwe 2016 design gebouwd, wat dus theoretisch een doorontwikkelde GTO is, dus waarschijnlijk zijn er wel meer veranderingen dan alleen het design.
Edge zegt
Het is toch wel heel erg mooi om te lezen dat Donkervoort nog steeds goed gaat! Het is misschien geen enorm groot bedrijf, maar ze weten toch maar jaar na jaar het hoofd boven water te houden en toffe auto’s op de markt te brengen. En ze staan Autoblog ook nog netjes te woord, dat is ook al een hele prestatie als ik Vencer en Savage Rivale mag geloven!
HZW zegt
Om nog even verder in te haken.
Donkervoort zal waarschijnlijk wel een nieuwe motor moeten gaan gebruiken in de D8 GTO’s.
De huidige gietijzeren 5 cilinder 2.5TFSI motor nadert zijn productie einde.
De Audi TT RS is de eerste Audi met de nieuwe lichtmetalen 5 cilinder motor, in 2016 stapt ook de gefacelifte RS3 over op deze nieuwe motor en de toekomstige nieuwe RS Q3 zal ook de nieuwe motor gaan krijgen.
De 5 cilinder is tevens een door quattro GmbH gebouwde motor met lage productie aantallen omdat hij maar in 3 modellen toegepast wordt.
De nieuwe V6 (bi)Turbo motor zal waarschijnlijk een goedkopere motor zijn omdat hij in veel grotere productie aantallen gebouwd gaat worden.
anders zegt
Erg leuke serie dit… Komt deze ook nog voorbij?
http://www.automobilesvoisin.com/drupal/content/entreprise
perry_snijders zegt
@anders: Mooi dat je ’t leuk vindt – en ja, die komt ook nog.
autoblogger zegt
@anders: check
http://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-staat-het-met-de-nederlandse-terugkeer-van-voisin-79750
anders zegt
@autoblogger: check! Bedankt! ;-)
norge zegt
Doe maar een super seven..
Orichy zegt
Familie Donkervoort, maakt fantastisch auto’s.
HZW zegt
Een “Quote” van “Hans-Georg Treuer” ; Insgesamt tolle Autos. Auch wenn aufgrund der geringen Stückzahlen die Marge für den Hersteller größer als bei einem Großserienauto sein muss, sind die Preise nicht nachvollziehbar.
HZW zegt
Waarom veranderen die k#t text verwerkers steeds woorden.
Het moet “Hans-Georg Kreuer” zijn.
ghost zegt
Amber Donkervoort is inderdaad een vrouw met ballen (aan de voorgevel).