
In september 2014 zagen we voor het eerst hoe de Silvermine 11SR eruit zou gaan zien. In de loop van 2015 zou het merk uit het Overijsselse Overdinkel een eerste exemplaar tonen. Die hebben we even gemist. Tijd om te bellen met Frank van Rouendal.
‘Het tonen van die auto is niet gelukt, zoveel is duidelijk. We zijn echter nog volop bezig, dus het is niet zo dat we de handdoek in de ring hebben gegooid. Er zijn twee redenen waarom het langer duurde dan we vooraf gepland hadden. De eerste is dat we het goed willen doen; de kwaliteit is belangrijker dan een auto met alle geweld op een bepaald moment klaar hebben. De tweede is dat we te maken hadden met voortschrijdend inzicht. Soms verandert je mening in de loop van de tijd, of eigenlijk vooral in de loop van het proces.’
Dat laatste klinkt raadselachtig, maar gelukkig licht Rouendal het toe. ‘Eerst wilden we een auto bouwen, gaandeweg kwamen we tot het inzicht dat het een trackday-auto moest zijn. Alleen dan kun je min of meer betaalbaar een auto bouwen die écht rijplezier biedt. Al zullen we als dat eenmaal staat vroeger of later ook echt wel straatversies gaan produceren, maar nu concentreren we ons volledig hierop.’
Die betaalbare auto is in dit geval volledig zelf ontworpen, op de van Subaru afkomstige motor na. Bijna als vanzelf denk je daarom aan dat andere Nederlandse merk, Saker: óók zelfgebouwd, óók Subaru-motoren. ‘Dat zijn twee overeenkomsten, maar ook bijna de enige twee. Zij maken wat zij denken dat goed is, wij maken wat wij goed vinden. Een Saker is ook meer een racer, een auto waarbij rondetijden voorop staan. Wij richten ons echt op rijplezier.’
Natuurlijk zijn we toch wel benieuwd wanneer we het eindresultaat kunnen bekijken. Rouendal: ‘Kijk, de auto is ontworpen door twee broers, Marco en Andries van Overbeeke. Die zijn iets… Wat zal ik zeggen? Ze zijn iets mediabewuster dan ik. Op dit moment worden de carrosseriedelen gebouwd en daarna moeten ze nog verscheept worden, want dat gebeurt buiten Nederland. Maar natuurlijk gaan we in 2016 die auto laten zien. De progressie die we maken is te volgen via onze website. En reken maar dat we het van de daken gaan schreeuwen — ik ook — als ‘ie écht helemaal af is.’
Kijk: itt tot Savage en Vencer wel even de tijd nemen en gewoon je verhaal doen. @Frank van Rouendal: Puntjes gescoord, succes met het vervolg!
Netjes hoor, alleen een auto met deze looks, daar wil je toch ook de weg mee op? Of zeg ik dan rare dingen? Alleen op het circuit knallen dan gaat functie toch voor vorm…..
@dutchdriftking: Ik vind die achterkant er maar goedkoop/lelijk uitzien.
@centric: Komt door dat wasrek wat eronder hangt
@centric: ik moet zeggen dat ik hem juist prachtig vind… Zelfs dat ‘wasrek’ :-)
Laten we ook voor hen hopen dat het wat wordt.
Het zou leuk zijn als een van deze Nederlandse merken het ooit voor elkaar weet te krijgen iets in de richting van het nieuwe Pagani/ Koenigsegg te worden. Een mooi succes verhaal. En ik moet wel zeggen dat deze Silvermine naast een hele mooie naam, ook echt wel een mooie wagen is om te zien.
Zoals @dutchdriftking ook zegt, zou het wel leuk zijn als je er ook mee de weg op kan. Dit lijkt mij nou de ideale auto om over de B wegen in Frankrijk of Italië te knallen.
wordt niks
@bas_bzb: Met zo’n instellingen hadden we allemaal nog in een grot gewoond en in berenvellen rond gelopen.
@FB_100002177943068: t glas is vaak half leeg bij jou, of niet?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ATS had een mooi wagentje ontwikkeld met Subaru techniek geloof ik. maar wat moet/kan je met dit soort creaties uit NL? zeer beperkte markt als die er überhaupt is!. Er zit te veel v/h “oude”” in verwerkt. geen innovaties en revolutionaire techniek.
@sracert: Dit ding is de visie van 1 man, die al jarenlang loopt te sleutelen aan zijn creatie. Qua innovaties en revolutionaire techniek kun je in je eentje simpelweg niet opboksen tegen giganten als Ferrari en Porsche, die zitten met honderden tegelijk, dag in dag uit aan een auto te werken. Het is niet voor niets dat merken als Donkervoort, Vencer en Noble zo’n pure, no nonsens sportwagen neerzetten, dat komt omdat ze (met gepaste moeite) niet meer kunnen.
Gelukkig zijn er nog merken die dat niet kunnen, want het lever wel pareltjes van auto’s op. Auto’s waarbij de bestuurder centraal staat, en niet de cijfertjes. En zo hoort het.
Wel gaaf ding!
Beetje laat maar toch even mijn reactie. Een trackday car is leuk en fijn en prima, maar is natuurlijk ver verwijderd van een auto die op de openbare weg is toegestaan. Om het maar heel flauw te zeggen: Een trackdaycar kan ook een afgerost 205-je zijn van € 500,-. Daar beleef je op een trackday ook best veel plezier aan.
Ik ben afgestudeerd op het ontwerp van een andere auto van Silvermine, de 11P. ’t Was een fijne samenwerking en ik wens Frank al het goede toe!