Eens in de zoveel tijd staat er een dromer op die graag zijn eigen auto wil gaan bouwen. Soms lukt dat, soms ook niet. Vaak hoor je er niets meer van. Daarom gingen we zelf eens op zoek naar een antwoord op de vraag: hoe gaat het met de Nederlandse autoindustrie.
Als je in een sombere bui bent, zou je kunnen denken dat het slecht gaat bij alles en iedereen die iets met auto’s doet. De verwachting is dat er in 2016 niet meer dan 385.000 nieuwe auto’s verkocht zullen worden in Nederland. Dat is nog minder dan in 2014, en dat jaar was het absolute dieptepunt in 45 jaar. Geen wonder dat de AutoRAI is afgeschaft, zou je denken.
Maar dat is maar het halve verhaal. Er zijn ook dealers waar de vlag uit mag. Want je zult maar Tesla’s verkopen (+ 23,9% vergeleken met 2014). Of Kia’s (+5,9%). Of Mazda’s (+51,6%). Of BMW’s (+27,3%). En als je helemaal gelukt hebt, ben je Porsche-dealer. Dan kijk je niet alleen uit op een showroom vol lekkers, maar kon je ook nog een verkoopstijging van 110,8% noteren. En als je ineens twee keer zoveel nieuwe auto’s verkoopt, lijkt het ineens heel logisch om een nieuwe showroom voor je klassiekers neer te zetten, zoals Porsche Centrum Gelderland deed.
Maar dat is niet waar we de komende tijd naar willen gaan kijken. We willen weten hoe het gaat met de mensen die zelf auto’s bouwen, bouwden of zouden gaan bouwen. Kunnen we de Vencer Sarthe al oppikken voor een proefritje? Kan Wouter al een rondje gaan vliegen in de Pal-V? Kunnen we Casper op de trein naar Alkmaar zetten voor een test van de ZiL President? Rijden we onze volgende rondjes op Zandvoort in een Silvermine 11SR? En: van welke andere Nederlandse auto zou jij weleens willen weten hoe het ermee gaat? Laat het weten in de comments!
Image credit: Daf city combo, via autojunk.nl.
Dutchdriftking zegt
jullie mogen van mij wekelijks een Donkervoort testen, en sterke verhalen over Victor Muller zijn altijd vermakelijk.
branko zegt
Spijker
ponnie zegt
Ik vraag me ook af waarom er op de verschillende youtube kanalen eigenlijk nooit donkervoorts worden getest.
Alle andere obscure kleine lichte sportauto merken komen non stop aan bod.
martingtv zegt
@ponnie: shmee150, fifth gear en grip hebben aandacht aan Donkervoort gegeven.
ponnie zegt
@martingtv: Ah thx die van schmee had ik nog niet gezien.
Evengoed vrij magere coverage in vergelijking met bijvoorbeeld de caterhams.
roppp zegt
@ponnie: Caterham is Engels en de meeste van die programma’s zijn ook Engels. Bovendien bouwt Donkervoort maar een handje vol auto’s ivt Caterham. Wel veeeeeeeel betere en mooiere overigens.
rolov zegt
De Spyker . Daar hoor je nooit wat van. ;)
Edge zegt
Zozo, dat Mazda meer 51,6% geplust heeft vind ik wel heel leuk om te lezen. Het merk heeft de afgelopen jaren echt enorme stappen gemaakt, zowel op technisch vlak als op designvlak en ik ben blij om te zien dat dat zich (in Nederland tenminste) uitbetaalt!
Wat de Nederlandse auto’s betreft: Ik ben benieuwd hoe het zit met de Savage Rivale Roadyacht GTS. Ik vind dat geen bijster mooie auto, maar ik vind het wel een enorm interessant project. Een auto die eruit ziet als een vierzits Lambo, maar de luxe heeft van een Bentley en ook nog eens een ingenieus dakje heeft. Ik herinner me een filmpje met Jason Plato waarin de GTR versie van die auto echt van alle kanten bekritiseerd werd. Niks was goed, het deugde allemaal niet. Tijdje later stond dat exemplaar nog te koop, en sindsdien hebben we eigenlijk niks meer van het merk gehoord. Leeft het project nog? Zo ja, hoe ver zijn ze ermee? Hebben ze al orders mogen schrijven?
cliosport2000 zegt
@Edge: In Amerika gaat het ook bijzonder goed met Mazda! Staan nog wat leuke cijfers bij voor de liefhebbers:
http://www.prnewswire.com/news-releases/mazda-reports-181-percent-sales-increase-in-december-best-annual-sales-in-20-years-300199404.html
savagerivale zegt
@Edge: na 7 jaar ontwikkelen, bouwen, testen, reflecteren etc, zijn we goed op weg.
2013-2015 waren erg stille jaren waarin we louter verder hebben ontwikkeld.
2016 zal een erg interessant jaar worden omdat we binnenkort weer de media zullen opzoeken met onze nieuwste creaties!
Robert zegt
@savagerivale: doe eens leuk, geef Autoblog de scoop! ?
autoblogger zegt
@RRRobert: dat deden ze ooit al;) de eerste schetsen stonden op Autojunk:
http://www.autojunk.nl/?username=savagerivale
Waarvoor dank @savagerivale
escort77 zegt
Hoe staat het ervoor met de Carice mk1?
Open sportwagentje met retrolooks, minder dan 350 kg, electrisch, TU Delft.
Klonk allemaal erg leuk in 2014, ben benieuwd hoe het er nu voor staat.
Klassiekerrally zegt
@escort77: Een jaar levertijd. Bestaat dus nog steeds.
mikkeloentje zegt
Van welk Nederlands merk zou ik willen weten hoe het gaat? Ehm, Spyker was weer herrezen toch. Ga daar eens langs met een camera voor een interview of iets in die richting. Ook wel leuk inplaats dat eeuwige internet research toch redactie?
mikkeloentje zegt
@mikkeloentje: Hoe meer ik er over nadenk, hoe leuker ik denk dat het kan zijn. Jullie camera werk en video’s van testen zijn altijd top.
Dus ga eens langs zo’n fabriek, interview iets. Die herrezen zombie van een Muller is daar vast ook wel in voor.
Of bij Donkervoort, kijkje in de fabriek en wat uitleg. Volgens mij is klokhuis daar zelfs al eens geweest, met een zure peuter die zijn eigen auto wilde maken.
Kortom denk er eens over na, en nu ik toch bezig ben. Kunnen jullie @sacha ook niet weer eens afstoffen? Of is die nog zijn James May kapsel perfectioneren, of natuurlijk nog aan het wachten op die AMG GT GT3 GTR GTA dinges aan het wachten?
MartijnGizmo zegt
@mikkeloentje: Goede suggestie, staan we altijd voor open natuurlijk! :) Bij Donkervoort namen we vorig jaar al een (beknopt) kijkje, vanaf 01:14 in deze video: http://www.autoblog.nl/nieuws/donkervoort-d8-gto-performance-rijtest-en-video-78190
cliosport2000 zegt
De donkervoort D9? Kwam een tijd terug als eens langs! Hoe staat het daar ondertussen mee?
lexaudi zegt
Spijker!
gtwillem zegt
Avois Voisin, die hadden grote plannen met een soort Citroen C6 met Aui A6 techniek. Rizovari (sportwagen gemaakt door Rinus, Zoon Van Arie), is 40 jaar geleden aangekondigd dus die kan elk moment komen. Spyker, uiteraard. Die hebben al jarenlang plannen ;-). En zou Ruska niet ooit nog met iets komen?
Citrofiel zegt
@gtwillem: Goede, daar zou ik ook nog wel wat over willen weten. In de site lijkt weinig leven meer te zitten…
lexaudi zegt
Maar even serieus: misschien is het eens leuk om de vrachtauto industrie in Nederland te checken. DAF is een bekende (en echt een voorbeeld), maar ook Scania produceert flink in Zwolle.
henkhupelschoten zegt
@lexaudi: een mooie video over de DAF zou zeker niet mis zijn! of maak een special over de hele nederlandse auto-industrie, langs ome wim in Born door naar Eindhoven bij de DAF, Zwolle Scania en bijvoorbeeld ook de Nedschroef hier in Helmond, ongelooflijk wat die voor onderdelen maken voor de Automotive industrie! hoeft helemaal geen Top-Gear special te worden met een hele straat vol met britse auto’s maar ga gewoon een langs, ik weet dat ze hier in helmond ook bezig zijn met zelfrijdende auto’s en de euroNCAP, zijn wel alleen chinese merken zoals landwind en Tata die er testen maar toch, ergens moet een begin zitten, wie weet nog meer interessante plekken?
hanse1one zegt
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/a1/29/fc/a129fcfd775fc49037f32d6597c605b7.jpg
Deze… :)
donvincenzo zegt
Ik ben benieuwd naar Carlsey: http://www.carlsey.nl
JanJansen zegt
@donvincenzo: Erg fraaie keuze, ik kende hem nog niet! Eigenlijk heiligschennis dat AB nog geen patentwagen heeft gereden, toch een beetje waar het allemaal mee begonnen is.
henkhupelschoten zegt
Dat Porsche zo hard plust komt door de bijtelling, gelukkig is hij gelijk getrokken. Mooi voor merken zoals Renault met z’n prachtige Talisman en Peugeot met z’n 508. Kan me niet voorstellen dat Tesla deze lijn vol kan houden, zeker niet met de Model X, de deuren gaan niet eens omhoog wanneer je hem in de garage zet… ook leuk als iemand z’n auto dicht bij de jouwe zet, kun je er achter niet meer in…. Ben benieuwd naar de Duitsers wat ze gaan doen, Mercedes laat in begin 2018 z’n tesla rivaal zien (waarschijnlijk een elektrische E-klasse) en de Duitsers, zoals we ze kennen, komen ze keihard terug. Als ze met een elektrische actieradius weten te komen van 1300 KM kijk ik daar persoonlijk helemaal niet van op. die plug-in hybride’s zijn een (mooie) tussen oplossing.
Calimero zegt
Ik zou eigenlijk wel willen weten hoeveel Maxen er nog rondrijden in Nederland. Met Max bedoel ik niet Verstappen maar dat automerk wat een roadster op basis van de Citroën AX bouwde.(Max Motors BV)
Calimero zegt
Of als het dan over een huidig Nederlands merk hebt; Burton bv.
jasbelle zegt
Ik ben zelf echt benieuwd naar de Silvermine. Dat is een van de weinige kleine merken met een echt mooi design.
dafmaf zegt
Je zou bijna een verband zien tussen de rijken die rijker worden en de middenklasse (de motor van elke economie) dier armer wordt.
rufctr01 zegt
Misschien eens de Air Transportable Tactical Vehicle testen van het Korps Commando Troepen. Is gebouwd door het Nederlands bedrijf: Defenture.
riceaux90 zegt
Pal-V zijn ze nu druk met de regelgeving bezig ving ik ergens op. Project loopt in ieder geval nog wel.
Klassiekerrally zegt
Heb al veel te lang niets meer van de Huet Brothers gehoord…
De HB Special heb ik gereden, en dat was op dat moment mijn favoriete ‘TR6’. Helaas is het enige exemplaar gecrasht.
De broers introduceerden later geweldige renderings van een coupé, maar ook dat project lijkt een stille dood gestorven te zijn. Jammer… Of?
norge zegt
Hoe gaat het met platje?
aurora2001uk zegt
Beetje laat misschien, maar ik ben wel benieuwd hoe het gaat met Isis Cars? Die maakten toch mooie sportwagens. Of doen ze dat nog steeds?