Als we aan Carice denken, dan denken we aan Game of Thrones. Aan De Passievrucht. Aan Zwartboek. Maar in Delft worden al anderhalf jaar pogingen gedaan om een elektrisch autootje met dezelfde naam tot een succes te maken. Houdt het dan nooit op?
Carice is een van de vele kleine Nederlandse automerken die we niet telefonisch konden bereiken. Dus vroegen we per mail of de productie inmiddels is begonnen. Hoeveel auto’s er verkocht zijn. Of er nieuwe plannen zijn. ‘Het gaat goed met ons en we blijven rustig verder werken aan de auto’s en het bedrijf,’ laat oprichter Richard Holleman weten. ‘Na het persbericht in de zomer van 2014 konden we de pilotserie van tien auto’s gemakkelijk verkopen. Er bleek zelfs vraag naar meer auto’s.’
Op zich kunnen we ons er iets bij voorstellen. Hoewel de Carice MkI wat lullig oogt met de kleine wieltjes die bovendien wat te ver naar binnen staan, belooft het rijden erin best vermakelijk te zijn; het ding weegt namelijk nog geen 350 kilo. Alhoewel je dat gewicht ook niet al te letterlijk moet nemen, want je krijgt dan een accupakket waarmee je hooguit afstanden tot 70 kilometer kunt rijden. En ik weet niet hoe het bij jou is, maar mijn passagiers raken meestal al in blinde paniek als het benzinelampje op het dashboard begint te branden — en in mijn auto kan ik dan nog zo’n honderd kilometer rijden. Voor enige praktische bruikbaarheid ben je dus aangewezen op een versie met groot accupakket (tot 200 kilometer bereik) of een versie met range extender (oneindig bereik zolang je benzinepompen of stopcontacten op je route hebt).
Hoewel we niet met de Carice MkI hebben kunnen rijden, zijn er kennelijk genoeg mensen die er wat in zien. Het ding kreeg namelijk ook de eerste prijs in de Rabobank Young Innovator competitie van 2013. Richard Holleman: ‘We werken momenteel aan het opschalen van de productie om aan de vraag in Nederland en in het buitenland te kunnen voldoen. Daar zijn we de komende tijd wel even druk mee. In ieder geval kunnen we voorlopig door met onze passie en het ontwikkelen van mooie machines!”
Dutchdriftking zegt
Ach, ze zijn wel geinig. Maar een echt goede business case is het natuurlijk niet.
flik2punt0 zegt
Staat er vaak eentje bij het universitair sportcentrum leiden! Een groene met brommer kenteken
jeppie zegt
@flik2punt0: upload hem eens zou ik zeggen.
flik2punt0 zegt
@jeppie: is al een keer gedaan, stond toen naast een grijze skoda octavia als je hem op zoekt en als ik hem zie zal ik het doen!
nvn1993 zegt
@flik2punt0: haha klopt die zie ik ook vaak staan!
remcott zegt
Electrische 356 replica
mikkeloentje zegt
@remcott: Ja, alleen kloppen hier de verhoudingen niet van.
autonieuwsvandestraatje zegt
@mikkeloentje: gevalletje OCD?
edftw zegt
Beetje lullig artikel voor een merk waar het gewoon goed mee gaat toch? Gun het ze van harte, en ja oke, die auto ziet er ook wel erg lullig uit
perry_snijders zegt
@edftw: Vind je? Er staat alleen dat ‘ie er door z’n kleine wieltjes wat lullig uitziet. Even een paar andere wielen erop en het is al heel anders misschien.
edftw zegt
@perry_snijders: door dat kleine stukje (negatieve) mening lijkt het hele artikel een beetje spottend terwijl er hartstikke goede feiten opgesomd worden. Het is vast goed bedoeld hoor en ik vind de artikelen over Nederlandse merken hartstikke leuk! Dus vat het niet te persoonlijk op :-)
consumptieverplicht zegt
@edftw: De toon van het artikel is inderdaad een tikkeltje denigrerend. Chauvinisme lijkt mij juist hier op zijn plek: Een nieuw Nederlands automerk neerzetten is een behoorlijke prestatie. En niet weer een dergelijk circuitkanon, maar gewoon een leuk en vooruitstrevend idee realiseren. Chapeau!
norge zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
dutchcorvette zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
sbelali zegt
Mogen ze beginnen met een nieuwe ontwerper inhuren.
gtwillem zegt
Hoe zeer ik dit soort initiatieven kan waarderen lijkt het meer een iets grotere speelgoedauto te zijn dan een volwaardige auto. Maakt van de Daihatsu Copen een macho auto.
driver28 zegt
-edit: ontopic aub-
escort77 zegt
Leuk bericht, van alle Nederlandse merken gaf en geef ik hen de grootste kans op een (beperkte) serieproductie. Zie het als alternatief voor een smart of twizzy.
In deze klasse is het makkelijker te beginnen dan met een of andere exotische sportwagen of limousine.
freezzr zegt
Maar waarom een 356 Speedster body? Zo’n geweldig ontwerp, zo raar aangepast. Ik val huilend in slaap na het zien van dit wagentje :;
Robert zegt
Ik vind hem wel een zekere mate van aaibaarheidsfactor hebben. Spuit hem rood en het is net de auto van Donald Duck!
basbasbas zegt
@RRRobert: niet fucked met de 313. Dit is toch meer de auto van Suske en Wiske
SimonMc zegt
Als ik morgen de lotto win, komt er zo één in. En dat meen ik. Puik ding !
kobus1967 zegt
@SimonMc: als ik de staatsloterij win komt er een Tesla roadster die met de laatste update een range van 600 km heeft. Gelukkig willen we niet allemaal hetzelfde?
Alfarobert zegt
Denk dat ze goed kunnen verkopen in China(Keicar).Voor binnen de stadsgrenzen zal het best een leuk autootje zijn.Waarom klagen ze hier altijd zo.Het is geen Porsche,kost ook geen Porsche maar denk dat je er net zoveel zo niet meer plezier in hebt.
flippiez06 zegt
Mijn 2CV heeft een betere kreukelzone
kle500 zegt
Wat ik me dan afvraag met dat gewicht en dat hij blijkbaar op bromfiets kenteken kan; hoe rijdt het? Opgevoerde brommobiel/ golfkar of leuke lichte elektrische auto?