Wie een blik op de beurswaarde van Tesla werpt zou denken dat het piepjonge automerk – pas actief sinds 2003 – er goed voorstaat. Daar dacht Elon Musk, goldenboy van het internet en mede-oprichter alsook CEO van Tesla, twee jaar geleden nog heel anders over.
In 2013 ging het namelijk ronduit ruk bij de Californische bouwer van elektrische auto’s. Elon zou daarom geen andere uitweg hebben gezien dan een deal te sluiten met Google. Er was zelfs al een overeenkomst (lees: er werden handjes geschud) tussen de twee techgiganten. Daarmee scoopt Bloomberg zojuist, op basis van een voorpublicatie uit het boek Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future.
Alle begin is moeilijk, ook voor Tesla
Tesla begon in 2012 met de uitlevering van de Model S. De eerste ‘eigen’ auto van het merk, gebaseerd op een zelfverzonnen platform. Al snel kwam het Tesla-team erachter hoe moeilijk het is om een auto volledig in eigen beheer te bouwen, want de eerste exemplaren zaten vol met bugs. Deurhandels faalden geregeld, in het interieur zaten de nodige missers, waardoor het al snel klachten regende in Palo Alto, de thuisbasis van Tesla. Dit resulteerde in talloze pre-orders die werden geannuleerd. Pre-orders die Tesla zo hard nodig had om de productie te financieren.
De problemen werden voor een groot deel toegeschreven aan een gebrek aan middelen. Tesla moest roeien met de riemen die het op dat moment had, en die waren niet al te best. Het merk werd ook totaal niet serieus genomen bij onderdelenleveranciers. Een voorbeeld daarvan zijn de alom bekritiseerde zonnekleppen in de Model S, die bij een derderangs leverancier vandaan kwamen. Een probleem dat pas werd opgelost toen de auto al rondreed, aldus hoofddesigner Franz von Holzhausen in het boek.
“If we don’t deliver these cars, we are fucked”
Volgens de schrijver van het boek kwam Tesla door de geannuleerde orders in een neerwaartse spiraal terecht, waardoor Elon in februari 2013 besloot om het roer om te gooien. Hij verzamelde de belangrijkste executives binnen Tesla om zich heen en gaf ze de directe order om pre-orders om te zetten in koopovereenkomsten. Musk:
“If we don’t deliver these cars, we are fucked. So I don’t care what job you were doing. Your new job is delivering cars.”
Ondertussen klopte Musk aan bij Larry Page, mede-oprichter van Google en een persoonlijke vriend van ‘m. Hij opperde dat Google het bedrijf moest kopen, onder de voorwaarde dat Musk het bedrijf nog acht jaar zou mogen runnen én het langverwachte derde model (Model 3) op de markt zou brengen. Page ging akkoord.
Bizar eigenlijk. In de media kreeg de Model S destijds de ene na de andere lofzang over zich heen (vooral van Musk-geile techsites). Ondertussen had Musk de fabriek in Fremont stilgelegd, in de hoop dat Google met miljarden klaar zou staan om de toko te redden en de productie weer op gang te krijgen.
In de weken na de deal met Page werkten de advocaten van beide bedrijven de deal uit, waarna de agressieve salestactiek zich begon uit te betalen. Tesla noteerde in het eerste kwartaal van 2013 opeens een kleine winst, de verkopen trokken weer aan en de beurswaarde ging omhoog.
Tesla had dus weer cash. Genoeg om te overleven en genoeg om de overheidslening van $465 miljoen vervroegd terug te betalen. Bovendien waren er een aantal financiële details waar Google en Tesla niet uitkwamen. Opeens maakte dat niet meer uit, want de beurskoers steeg naar recordhoogte. Elon trok zich terug uit de onderhandelingen met Google.
Stefje zegt
Het aandeel staat er momenteel goed voor maar heeft al meermaals duidelijk laten blijken zéér volatiel te zijn. Opgekocht worden door Apple of Google is de enige juiste oplossing voor ze, want alle voorsprong die ze in 2003 hadden zijn ze intussen kwijt aan veel grotere en rijkere bedrijven.
terminator zegt
@Stefje: ik had ze gekocht toen ze 30 USD waren en verkocht toen ze 280 waren…
11 duizend euro winst!!!
rolov zegt
@terminator: netjes
Stefje zegt
@terminator: knappe winst op 44 aandelen. Alhoewel ik hier ook kan zeggen dat ik 500 aandelen gekocht heb op 40 en verkocht op 265. Niemand die het kan controleren ;)
lekkaah zegt
@Stefje: Meestal als iemand het van de daken afschreeuwt (al helemaal op een autoblog) is het iets wat in onze wereld een droom heet. :)
MaartenD zegt
@terminator: en toen werd je wakker..
terminator zegt
@maarten020: nee hoor, ik had visie
terminator zegt
@terminator: ik lieg niet, voor de duidelijkheid…
Ik kocht ze heel vroeg, en het was mijn beste koop ooit.
terminator zegt
@terminator: en nog een toevoeging: ik deed er een paar jaar over…
lambo4all zegt
Zo zie je maar weer dat zelfs met een miljardair achter je het niet makkelijk is de autobranche binnen te dringen, ookal heb je een uniek product dat niemand anders heeft.
Stefje zegt
@lambo4all: Elon Musk ís de miljardair.. ;)
stfu zegt
@Stefje: Haha precies. De man die ruim voor z’n 30e een McLaren F1 kon kopen en naast Tesla ook nog even een raketbouwbedrijfje bezit (SpaceX) en iets met zonnepaneeltjes (Solar City). Deze man is een held en dankzij hem wordt tenminste de autobranche eens wakker :)
terminator zegt
@stfu: en nog even een hyperloop concept maakte, echt een geweldige man!
lambo4all zegt
@Stefje: dat zeg ik toch?
swordfish zegt
Weer eens een leuk en informatief geschreven stuk, zonder die kleuter-geenstijlschrijfstijl. Top.
Off-topic: gebeurt steeds vaker dat ik op Autoweek eerder toffe video’s vind (RS3) dan hier. Werk aan de winkel heren!
berlinetta zegt
@swordfish: Ik heb die van de RS3 ook al bekeken gisteren. Was een informatieve video.
speedzz zegt
@swordfish: de laatste tijden loopt autoweek wel voorop vind ik
power369 zegt
@speedzz: nou, ga dan maar op autoweek rondhangen
swordfish zegt
@power369: Cursusje feedback ontvangen lijkt me op z’n plaats voor jou. Feedback geven (en ontvangen) is juist een vorm van betrokkenheid. Ik waardeer Autoblog enorm en wil dat het zo blijft, dat kan alleen als bezoekers ook feedback/kritiek uiten.
power369 zegt
@swordfish: oke, waar kan ik mij inschrijven?
stfu zegt
@power369: Als autoliefhebber moet je zeker alleen op Autoblog komen? Wat een kul. AB is leuk en de filmpjes zijn wat flitsender, maar informatief zijn ze vaak totaal niet. Alleen wat standaard geklets over hoe snel die is, met volgens 2 min lang Wouter die iets ’tussen haakjes’ zegt (erg storend om te luisteren) en kinderachtig FWD-spinnende bandjes. De tests van AW zijn vaak erg informatief, alleen soms wat saai. Neemt niet weg dat beide sites goede dingen doen.
bofkont zegt
@power369: Ach volgens sommige oude azijnzeikers hier lopen daar geen kenners en is er al helemaal geen niveau.
stephane8200 zegt
In dit kader is Revenge of the Electric Car wel een interessante docu op Netflix. Gaat ook over die tijd bij Tesla dat ze het moeilijk hadden, naast ook een aantal andere fabrikanten die ermee bezig waren.
Dutchdriftking zegt
Hmm, het nieuwe geld moet wel juist geïnvesteerd worden, anders is het snel weer op!
thierryvth zegt
Simpele comments op een complexe materie
Stefje zegt
@thierryvth: Wat was er precies simpel aan mijn comment?
lekkaah zegt
@thierryvth: Ik begrijp je reactie niet.. Te complex.
mrrallycross zegt
Knap dat je je bedrijf uit die neerwaardse spiraal krijgt.
gregorius zegt
Ik denk dat de belangrijkste actie van Tesla nog moet komen en daar is de aandelen prijs ook op gebaseerd.
De concurrentie komt eraan en uiteindelijk denk ik dat de koper toch liever een MB, Audi of BMW koopt op het moment deze vergelijkbaar is met de Tesla.
Of ze nou een SUV & misschien een middenklasser van grote Golf neerzetten met de techniek van de Model S: leuk, t zal waarschijnlijk ook wel winst maken; maar daar zit de beurswaarde niet in.
Ze moeten binnenkort een prachtig autonoom-rijden concept gaat laten zien.
Of ze moeten alsnog gekocht worden door een grote. En dat zal Google of Apple moeten zijn (MS lijkt me niet), want dat zijn de soort bedrijven die erg veel over-betalen voor dit soort bedrijven (beats bijv). Stel dat je met GM, Ford of een Duitse concurrent in zee gaat, krijg je een stuk minder voor je aandelen.
Anyway, Tesla heeft een invloed gehad op de automarkt en het elektrische gedoe in een stroom versnelling gebracht.
mopar zegt
@gregorius: als standalone merk doet Tesla het juist heel goed. Als MB, of BMW op hetzelfde niveau komen dan denk ik nog dat er zat mensen zijn die liever een Tesla hebben.
Wellicht minder in Europa, maar in de VS waar “drive American” nog een begrip is, kan het nog eens lastig worden.
Woon nu in Azië en zie hier nu genoeg tesla’s rijden terwijl de i3 en i8’en echt een zeldzaamheid zijn.
Exclusiviteit is hier echt een pre en aangezien weinig mensen hier weten wat een tesla is, is dat voor hun eigenaren weer een soort krom gevoel van verhevenheid. Als je een BMW of Mercedes logo (merken die hier zowat normaal aan het worden zijn) op plakt, gaat veel van die exclusiviteit verloren.
Het bewijs is er al. Echt niemand koopt hier (in Azië) een S-hybrid of 7-hybride.
Jay leno zei het eens heel treffend: “mensen die hybrides rijden willen graag dat de hele wereld ziet hoe ze anoniem de planeet aan het redden zijn” Diezelfde vlieger gaat ook op bij electrische auto-eigenaren.
Een merk dat zich specialiseert in het maken van 1 bepaald product (in dit geval elektrische wagens) zal voor velen altijd de voorkeur hebben boven iets anders.
lekkaah zegt
Is hij nu nog vriendjes met die google-meneer?
Ik denk dat die Elon egocentrisch is.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekkaah: Waarom zou hij geen vriendjes meer zijn met die Google-meneer? Denk je dat Page nog nooit een overnameprocedure heeft zijn afspringen?
En waarom egocentrisch? Omdat ie in tijden van nood een overnemer zoekt, maar als het plots blijkt beter te gaan daarop terug komt? Lijkt me niet meer dan logisch. Zo’n bedrijf, daar start je mee om een droom waar te maken, niet gewoon om een job te hebben. Dus als je een kans ziet om door te gaan, dan doe je dat…
stfu zegt
“Ik denk dat die Elon egocentrisch is.”
Ik denk eerder dat ie Tesla als zijn kindje ziet. En je weet hoe briljante mensen kunnen zijn: briljant maar ook een beetje gek (zie Nikolas Tesla). Als je Elon Musk hoort praten, dan stamelt hij heel veel. Niet omdat ie dom is, maar omdat ie NON STOP nadenkt over dingen. Work-a-holic for sure.
lekkaah zegt
@stfu: Jij denkt dat ‘workaholic’ zijn het enige is wat nodig is om je tent succesvol te kunnen leiden?
Relatieonderhoud is misschien nog wel belangrijker.
stfu zegt
@lekkaah: Ik doel enkel op waarom hij het toch niet verkocht heeft. Service is ook heel hoog bij Tesla, dat scheelt
bofkont zegt
tesla is ongetwijfeld goed bezig met zijn techniek, maar het duurt niet lang voor de grote Duitse 3 hun in gaat halen, helemaal op het gebied van interieur afwerking/materiaal keuze/ kwaliteitsbeleving laat Tesla nog grote steken vallen.
stfu zegt
@bofkont: het gaat bij de Tesla dan ook vooral om de techniek, gratis updates en dus een altijd vernieuwde auto. Terwijl je bij je Duitse 3 voor alles dik moet bij betalen en wil je nieuwe features, dan moet je maar wachten op een facelift. Je mist volgens mij het hele punt van Tesla :)
bofkont zegt
@stfu: Tijdens onderhoud krijg je bij elk merk de laatste updates gratis, en het is volgens mij een kwestie van tijd dat het bij iedereen zo ook op afstand via het internet gaat gebeuren.
Mensen die nu een dikke Duitser rijden krijg je niet zo snel in een Tesla op dit moment, die willen het totaal plaatje, goede afwerking etc etc etc
stfu zegt
@bofkont: dus jij krijgt deels zelf rijden, automatisch remmen en andere veiligheidsvoorzieningen gratis erbij? En gratis tuning? En gratis een verbetert navi?
bofkont zegt
@stfu: Kwestie van tijd dat iedereen dat gaat aanbieden.
stfu zegt
@bofkont: daarom zijn veel BMW 5-rijders nu ook Tesla-rijders :’)
bofkont zegt
@stfu: Laat veel nog maar achterwege, een aantal bedoel je.
lamborgfan zegt
@stfu: ja zeker..
*kuch* WIA KIA VAMIL – 0% bijtelling..
stfu zegt
@lamborgfan: kuch, 4% bijtelling en alleen nog maar MIA. Los van de reden rinden er zat BMW rijders nu Tesla.
mopar zegt
@bofkont: ik heb liever een electrische wagen met ultramoderne techniek en een goede actieradius dan een wagen met een mooi dashboard en een accu die maar 80 kilometer meegaat voor die leeg is….
Daarnaast is er weinig mis met het interieur van een Model S, niet op S-klasse niveau maar daar concurreert de wagen ook niet mee.
bofkont zegt
@mopar: Valt wat voor te zeggen, en uit nuchter oogpunt heb je ook gelijk.
Maar veel mensen die dik betalen willen het perfecte totaalplaatje, afwerking op hoog niveau etc etc
stfu zegt
@bofkont: doe mij dan maar 700 pk voor 107.000 euro, goedkoop rijden en alles er standaard op :)
itest zegt
@stfu: voor 107k heb je de basis, alles erop en eraan en je zit op 135k
stfu zegt
@itest: ja weet ik ook wel. Maar voor 107 is een basis niet gelijk kaal. Luxer dan welke concurrent dan ook.
itest zegt
@stfu:
Dat wat je wilt in een auto van die prijs klasse zit er standaard niet op…. de eerder genoemde ‘gratis’ veiligheidsvoorzieningen betaal je ook extra voor ( auto pilot )
stfu zegt
@itest: Autopilot zit standaard op een Tesla.
Esprit_de_Flandre zegt
@bofkont: Aangezien het goed gaat met Tesla, zal bij de volgende generatie Model S, of waarschijnlijk al bij de Model X en/of facelift van de S, geen sprake meer zijn van “derderangsleveranciers”, maar kopen ze gewoon in bij the big boys. En kunnen ze dus bij Tesla hun afwerkingskwaliteit snel de hoogte in duwen…
bofkont zegt
@Esprit_de_Flandre: Zou mooi zijn,en dan aub tegen dezelfde prijs.
bmwalpina zegt
En ik heb gister bijna seks gehad. Dus ik beschouw het meer als non-nieuws
zonneschijn zegt
@bmwalpina: Klik dan toch niet op de titel van het artikel? Niemand dwingt je dit te lezen hoor :)