De gefacelifte Renault Mégane heeft slechts drie Euro NCAP-sterren gekregen. Een simpel stukje tekst had daar vier sterren van kunnen maken.
Dat de Euro NCAP-score niet alles zegt, schreef collega Casper vorig jaar al in dit betoog. Gelukkig verscherpte Euro NCAP begin dit jaar de regels zodat niet iedere auto meer met twee vingers in de neus vijf sterren haalt. Maar misschien is Euro NCAP wel iets te streng geworden.
De Renault Mégane kreeg recentelijk een facelift en moest daardoor opnieuw de crashtests ondergaan. De auto gedroeg zich goed en zou daarvoor vier sterren krijgen. Echter was er één klein dingetje waar de testpoppen graag over wilden mierenvrijen. De Mégane heeft -zoals het een veilige auto betreft- een gordelreminder voor alle zitplaatsen. Die reminder werkt op de voorstoelen met lampjes, wat volgens Euro NCAP helemaal oké is. Maar wanneer je op de achterbank de gordel niet draagt krijgt de bestuurder een melding doormiddel van een tekstbericht, en dat bericht is slechts in enkele talen beschikbaar. De Euro NCAP vindt dat onveilig en geeft de auto daarom slechts drie sterren. Belachelijk maar waar.
Euro NCAP:
A seatbelt reminder system is standard for the front and rear seats. The system for the front seats met Euro NCAP’s requirements. However, the system for the rear seats uses text to inform the driver of the status of the rear seatbelts and, as this information was not available in all languages, the system failed Euro NCAP’s assessment. Renault intend to address this issue very soon. With a compliant system, the Mégane Hatch would have been rated as four stars overall.
Renault gaat het uiteraard snel aanpakken, wat een kwestie van een ieniemini software-update is. Toch zijn ook vier sterren voor het merk maar magertjes. Renault heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Het feit dat de Mégane al even meegaat speelt natuurlijk mee, maar Renault had misschien toch even beter zijn best moeten doen om zijn imago in stand te houden en de Mégane met vijf vertrouwde sterren de markt op de sturen. Het had bij de facelift bijvoorbeeld een automatisch remsysteem kunnen toevoegen. Euro NCAP eist tegenwoordig namelijk meer actieve veiligheidssystemen. In 2008 haalde de Mégane nog de maximale 5 sterren.
jerry zegt
Zal ze leren, die chauvinistische Fransen…
arjontje zegt
Zolang fabrikanten auto’s bouwen na de regels van een bots proef organisatie. Is er weinig veilig aan. Die bots proeven zijn niet representatief voor wat er op de weg gebeurt.
Wat wel representatief is, is wat Volvo doet. Die haalt Volvo’s op die betrokken zijn bij een ongeval. En bootst het na om daar van te leren. Dat zie je niet terug bij deze organisatie.
Laat euro ncap maar die testen uitvoeren die ze in Amerika doen. Die smal overlap crash geeft veel prijs namelijk.
bigcar zegt
@arjontje: Staar je niet blind op Volvo, Mercedes-Benz is daar al veel langer mee bezig
‘Accident Investigation and Vehicle Safety – Mercedes-Benz’
http://www.youtube.com/watch?v=T9JcUAWgBzc
Voor de rest ben ik het met je eens. ;)
Onehp zegt
@arjontje: deels met je eens, in de zin dat de Euro NCAP niet veel verdere verbetering mogelijk maakt in de toekomst als ze het aantal tests niet uitbreiden. Maar historisch heeft Euro NCAP enorm veel verschil gemaakt in de werkelijke veiligheid van auto’s, dwz in het aantal gewonden en doden die vallen ten gevolge van ongevallen is sterk naar beneden gegaan dankzij de verbeterde passieve veiligheid. De woordvoerder is ook lang een Zweed geweest met connecties bij Volvo…
De small overlap test is gewoon een hardere, moeilijkere test dus ja daar zie je grotere verschillen. Misschien kan inderdaad Euro NCAP daar naartoe. Ik zou persoonlijk ook een crashtest van achteren zien, dat is vaak een zwak punt bij vele wagens…
Dimglor zegt
Raar dat ze nu inderdaad maar zoveel sterren halen..
Ze halen al een hele tijd altijd 5 sterren..
w0o0dy zegt
@Dimglor: & @ko3n: de score is lager door (veel) strengere eisen. Aangezien Renault een relatief oud model aanbiedt is deze niet op de allerlaatste stand Vd techniek. Actieve systemen tegen inslapen, automatisch remmen voor obstakels en dergelijke zaken zijn geen gemeengoed in het c-segment en biedt Renault niet (op dit model) als standaarduitrusting of optie. Maar vrijwel geen enkele concurrent doet dat.. Hooguit modellen die de afgelopen 2 jaar zijn geïntroduceerd hebben rekening kunnen houden met de toekomstige strengere normen… En die zullen dus wel 4 sterren gaan halen.. (Golf is een goed voorbeeld aangezien bijna alles wel te krijgen is, zij het tegen inlevering van een nier oid)
Dimglor zegt
@w0o0dy: Ja allemaal goed en wel, maar veel van die systemen zijn enkel te verkrijgen als optie… En als ik mocht kiezen tussen mooie velgen of een extra waarschuwingslampje, dan is men keuze rap gemaakt… (zoals waarschijnlijk bij vele mensen..)
Dus is ook niet echt representatief als de wagen 4-5 sterren haalt als die opties in die testwagen wel aanwezig zijn…
gop1 zegt
Veiligheid is het laatste waar ik naar kijk bij het uitzoeken van een auto, komt door dit soort onzin. Het zegt allemaal niets.
chimaera zegt
@gop1: Inderdaad. Daarbij dienen fabrikanten in Europa zich te houden aan bepaalde richtlijnen qua stevigheid/bestendigheid. Dus een “onveilige” auto zul je niet snel tegenkomen op Europese bodem.
moveyourmind zegt
Als je echt stappen wilt maken op het gebied van verkeersveiligheid dan kan je beter bumperkleven, snijden en ander idioot rijgedrag keihard aanpakken.
Auto’s zijn onderdehand wel veilig genoeg, zo veilig dat de meeste bestuurders zich onaantastbaar wanen en zich ook zo gedragen.
ko3n zegt
Hmmm dat is niet zo’n goede score voor een renault
maseratizzzzzzzz zegt
Een crashtest gebeurt toch niet bij supercars/hypercars?
MARS zegt
Nee, dat doen de kopers van die super/hypercars zelf @maseratizzzzzzzz: ….
Design_Driven zegt
@maseratizzzzzzzz: jawel, de fabrikanten zijn verplicht verschillende crashtests te doen maar super- en hypercars worden uiteraard niet door ncap getest. Ook publiceren de meeste super en hyper merken de resultaten niet maar ze gebeuren wel degelijk.
knipperlichtje zegt
Ach man, wat moet je ook met die resultaten. Laat een Range Rover en een Twingo frontaal met 50 km/u tegen elkaar aanklappen. Ik wed dat die NCAP-sterren dan een vertekent beeld geven
ramshoek zegt
@knipperlichtje:
Wel als je het over een nieuwe Range Rover hebt.
Maar zet een nieuwe Twingo tegenover een grote maar oude wagen met een veiligheidsimago, bijvoorbeeld een Volvo 740 en de resultaten zullen je verbazen.
Er is veel, heel veel gebeurd op het gebied van de ontwikkeling van veiligheid!
parker zegt
@ramshoek: oei oei, Volvo-extremisten worden heel erg boos als je dit voorbeeld aanhaalt.. Het wachten is nu op de eerste die hier met allerlei complottheorieën op de proppen komt, o.a. dat de motor uit de 940 was gehaald..
dotternetta zegt
@knipperlichtje: zoek maar eens op youtube naar Fifth Gear crasht oid, daar doen ze het met een oude volvo en een renault.
miezemiez zegt
@parker:
Maar die test was niet reëel want er zat geen motorblok in de 940 en Volvo is de veiligste auto in dit universum en bla bla bla……..