Not bad.
Autoverkopen in de Verenigde Staten. Voor ons niet heel interessant, al maken we voor Alfa Romeo graag een uitzondering. Terecht, want de verkopen vorig jaar waren fors beter in vergelijking met 2016.
In 2016 wist Alfa Romeo 516 auto’s te verkopen in de Verenigde Staten. Een treurig getal voor een land met meer dan 300 miljoen inwoners. Niet zo gek ook, want men kon alleen de 4C kopen. Daarnaast hebben Amerikanen vooral een voorkeur voor eigen auto’s en Aziatische auto’s, want: goedkoop. Gaan ze premium doen, dan ligt de voorkeur bij Audi, BMW en Mercedes. Alfa Romeo? Man, dan moet je écht wat anders willen.
Toch waren er Amerikanen die de stap durfden te maken. Vorig jaar verkocht de Italiaanse autofabrikant 12.031 auto’s in het land. Dat is meer dan het twintigvoudige in vergelijking met 2016. Dit heeft alles te maken met de komst van de Giulia en Stelvio. Knap, want de concurrentie is (in het geval van de Giulia) met een Mercedes C-klasse, Audi A4, BMW 3 Serie en Jaguar XE niet misselijk. Om nog maar te zwijgen over de concurrenten in het SUV-segment.
Van die 12.031 auto’s waren ongeveer 2.500 exemplaren* een Giulia. Daarmee bungelt de sedan onderaan qua verkopen in Amerika. Auto’s als de Cadillac ATS (2.900 verkopen), Hyundai-Genesis G80 (4.400 verkopen) en Lincoln MKZ (6.400 verkopen) deden het beter. Bovenaan staat de BMW 3 Serie met 25.600 verkopen.
Alfa Romeo is daarmee een kleine speler in de Amerikaanse markt. Het merk is actief met 177 dealers in het land. BMW en Mercedes hebben minstens het dubbele aantal. De verkopen voor 2018 zullen vermoedelijk vorig jaar gaan overtreffen. De Stelvio is recent gearriveerd en zal de autoverkopen een boost geven. (via Bloomberg)
PS: Hoe Alfa Romeo het afgelopen jaar in Nederland deed lees je HIER.
*UPDATE: het gaat hier om 2.500 verkochte Giulia’s in het vierde kwartaal van 2017. Uit de volledige cijfers van de FCA blijkt dat Alfa Romeo in 2017 precies 8.903 Giulia’s verkocht, waar wij terecht op werden gewezen in de comments.
desjonnies zegt
Verkocht of verprivate-leased ?
alfisstii zegt
@desjonnies: dan zijn ze toch ook verkocht? Aan de leasemaatschappij.
poes zegt
@desjonnies: kun je uitleggen wat voor een verschil dat voor jou maakt? Alfa zal het weinig kunnen schelen.
povel zegt
@desjonnies: ze leasen er vrij weinig autos. Het meeste wordt op afbetaling gekocht.
shadowbroker zegt
@povel: Bijna het zelfde als leasen
leandro zegt
@shadowbroker: nee hoor, als je hem kapot rijdt is de schade voor jou wanneer je hem koopt. Bij lease is dat verlies voor de leasemaatschappij. Bij het einde van de looptijd heb je de auto bij afbetaling en bij leasen niet. Dat lenen onverstandig is, is een andere discussie maar het is zeker niet hetzelfde als leasen.
shadowbroker zegt
@leandro: Lees ‘Bijna’
leandro zegt
@shadowbroker: Voor bijna zijn de verschillen wel heel groot ;)
Jochen zegt
@leandro: fout. Er zijn verschillende soorten leaseconstructies. De twee grootste soorten zijn financial en (full)operational lease. In de eerste vorm gaat het puur om de financiering van de auto.
leandro zegt
@jochen: Klopt, maar ik ben tot nu toe geen Private lease tegen gekomen op basis van Financial lease ;)
eefie zegt
177 dealers voor iets meer dan 12.000 verkopen. Dat zijn er niet veel.
Robert zegt
@eefie: ik gok er op dat die dealers ook iets anders (Fiat? Maserati? De merken uit de Chrysler stal?) in de showroom heeft staan, want van gemiddeld 11 auto’s verkocht per twee maanden kan geen dealer bestaan.
eefie zegt
@RRRobert: dat zou best kunnen, maar voor AR blijft het gewoon erg weinig
Jochen zegt
@RRRobert: geld wordt verdiend op onderhoud door de regel genomen.
Er zijn echt voldoende dealers (verkooppunten) in Nederland die serieus moeite hebben om 150 nieuw weg te zetten. Al met al een lage score als je bedenkt dat er in de US veel dealers zijn die 1000+ wegzetten.
poes zegt
@eefie: het zullen in veel (alle?) gevallen Chrysler/Dodge dealers zijn welke tegenwoordig ook Fiat/Alfa erbij doen.
Dan nog is het aantal verkochte auto’s op het totaal aantal dealers inderdaad erg laag.
min2max zegt
@poes: Alfa Romeo’s worden in Amerika via eigen geselecteerde dealers verkocht (vaker Maserati of Fiat/Abarth dealer). In beginsel kun je géén Alfa’s kopen bij de veel meer mainstream millennium dealers van Chrysler-Dodge-Jeep-Ram.
min2max zegt
@eefie: Alfa Romeo dealers worden verkocht via geselecteerde Maserati en FIAT/Abarth dealers. In totaal zijn overigens 8.903 Giulia’s verkocht in de VS (2.500 in Q4). Daarnaast zijn 2.721 Stelvio’s en 407 Alfa 4C Coupé/Spider’s afgeleverd. De verkopen zijn de afgelopen maanden flink gestegen. In december wist men meer dan 2.000 Alfa’s te verkopen. De verwachting is dat in 2018 Alfa meer auto’s gaat verkopen in de VS dan Fiat. Fiat wist in 2017 ruim meer dan 25.000 auto’s te verkopen.
dunhozzie zegt
@min2max: interssant. Wat is je bron als ik mag vragen?
min2max zegt
@dunhozzie: https://www.prnewswire.com/news-releases/fca-us-reports-2017-december-and-full-year-sales-300577018.html
dunhozzie zegt
@min2max: top Thx!
dunhozzie zegt
@min2max: ik zie het later terugkomen in de reacties. Dank
thomasthomas zegt
Kun je gelijk zien hoe Nederland meetelt met 1700 stuks voor 2017. Niets dus!
timberleek zegt
@thomasthomas: Als totaal aantal inderdaad niet, maar 1700 stuks op 17M inwoners tegen 2500 stuks op 300M inwoners…
min2max zegt
@timberleek: In Nederland zijn ongeveer 750 Giulia’s verkocht in de VS waren dat er 8.903. De Giulia is in NL de nummer 4 in zijn segment (direct na Mercedes & Co.). In Amerika staan ze in de top 10. Merken als Lexus, Infiniti, Acura, Cadillac, Lincoln etc. spelen daar naast Mercedes & Co een grotere rol.
c-greg zegt
@timberleek: het waren bijna 9000 ipv 2500 zoals vermeld.
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/alfa-romeo/alfa-romeo-giulia/
thomasthomas zegt
@timberleek: dan snap je niet wat ik bedoel.
mashell zegt
Italië doet wel haar best om America weer great te maken.
min2max zegt
@mashell: In december werden voor het eerst meer Giulia’s en Stelvio’s verkocht in de VS dan op op de Italiaanse thuismarkt. Voor Maserati is ook de VS al de grootste markt.
allesmetturbo zegt
Go Alfa?
Hoe meer alfa’s, hoe beter!
harryw zegt
Net terug uit Amerika
Inderdaad word met alle merken uit hun assortiment verkocht dus ook Maserati. En om maar gelijk over de prijzen te zeuren. 280ps veloci 48000usd. Daar word je vrolijk van. Heb andere merken ook bekeken. Prijzen zijn echt zo veel goedkoper is niet normaal gewoon. Ze moeten dan wel propetybelasting betalen. Maar dat valt in het niets. Je ziet inderdaad echt veel Japanners. Maar veel Lexus en Infiniti. Well done
poes zegt
@harryw: tsja, als je het magere aantal Lexi in Nederland (en Europa) bekijkt dan kun je weinig anders concluderen dat wij Europeanen behoorlijk blind zijn. Ik denk dat een Lexus het summum is van wat je kunt kopen. Die auto’s zijn zo ontzettend goed. En in het geval van de IS nog mooi ook. De RX vind ik overigens ook wel goed te pruimen tegenwoordig.
harryw zegt
@poes: helemaal mee eens
Rij zelf na 25 jaar BMW gereden te hebben een Infiniti Q50. Hoef echt geen Duitser meer?
Jochen zegt
@harryw: ik stap na 3 nieuwe Duitsers in 8 jaar over op een tweedehands FX
mashell zegt
@poes: haha. Ik heb Lexussen gezien die van s’middags klokslag twaalf tot middernacht een storend defect vertonen.
Een merk dat het prominente goedkope LCD klokje in de middenconsole de helft van de dag de foute tijd laat aangeven kan ik gewoon niet serieus nemen.
monsieurleloure zegt
@mashell:
Dat jij het verschil tussen dag en nacht niet weet zal Lexus weinig interesseren.
gamma81 zegt
Iets zegt me dat dit verhaal niet klopt;
12000 verkoop – 2500 giulia, en laten we ff gokken – 500 4C,
Dan zijn er dus in korte tijd 9000 Stelvio’s verkocht.
Heeft Bloomberg misschien 2 modellen verwisseld?
min2max zegt
@gamma81: 2.500 Giulia’s zijn alleen al in het vierde kwartaal verkocht. Dat betekent dat in het premium D-segment 1:50 auto’s een Alfa Giulia is (marktaandeel 2%). In totaal zijn 8.903 Giulia’s, 407 Alfa 4C’s en 2.721 Stelvio’s verkocht.
gamma81 zegt
@min2max: Het antwoord is dus.. ja.
Hoop dat ze bij Bloomberg dan wel het verschil tussen Pizza en Pasta weten.
min2max zegt
@gamma81: Artikel van Bloomberg was duidelijk. Het artikel op AutoBlog helaas niet.
healey zegt
Een merk kan toch niet overleven met zulke kleine aantallen. Zo komen de ontwikkelingskosten er nooit uit.
poes zegt
@healey: dat is momenteel ook het grote probleem van Fiat/Alfa. Weten ze zelf ook, daarom zijn zo naarstig op zoek naar een partner. Het lijkt er echter op dat niemand z’n handen er aan durft te branden.
min2max zegt
@healey: Dat is ook de reden dat Alfa Romeo een ultieme poging doet om met echte auto’s zoals Giulia, Stelvio en Quadrifoglio’s de wereld te veroveren. In China en VS weten dat steeds meer mensen te waarderen, in het oude Europa gelukkig ook. In 2018 gaat Alfa voor het eerst sinds 2004 break-even draaien.
RobUSA zegt
@ Rubenpriest : “Autoverkopen in de Verenigde Staten. Voor ons niet heel interessant ”
Juist heel belangrijk, zonder Amerika waren al die X5/7 Q5/7 Cayenne er nooit geweest nl.
En waarom als AB met oogkleppen kijken naar vooral de oosterburen, Amerika is het grootste autolovers land ter wereld en alles globaliseerd we gamen met mensen van over de hele wereld/kijken dezelfde films/Netflixen/wachten op de laatste I-Phone en dan zou opeens de Amerikaanse automarkt niet belangrijk zijn ?? De Amerikaanse automarkt als geheel zou veel meer kudo’s moeten krijgen hier trouwens, de duitse 3 zijn de laatste jaren voorbij geraced door hun tegenhangers uit de USA.
OT: Al een paar van die snelle Giulia gezien trouwens.
min2max zegt
@robusa: Eens. Weet ook dat de steeds meer Duitse premium auto’s worden gebouwd in Amerika. De nieuwe BMW X7 wordt gebouwd in Amerika (aan dezelfde lopendebandwerk als waar ook de X5 en X6). De Mercedes GLE en GLS komen ook allemaal uit de VS. Weet ook dat een Dodge Charger en Challenger in VS de meest geliefde sportieve auto’s zijn. Een Dodge HEMI Demon met 840HP kost bijna zoveel als een Porsche 911. Een klassieke 1971 CUDA convertible HEMI heeft recent $3,5 miljoen opgebracht. Ik kom ook net terug uit NY. Wat een geweldige wereld, ook voor autoliefhebbers.
Donstil zegt
Wat even belangrijk is om te weten is het feit dat auto fabrikanten auto’s als verkocht markeren in de States als ze naar de dealers gaan. 12.031 verkochte exemplaren kan dus ook betekenen dat 80% nog op voorraad staat.
Iets wat bij ons anders werkt.
min2max zegt
@donstil: Verkopen aan retailklanten door dealers in de VS zijn afgeleid van het New Vehicle Delivery Report (“NVDR”) -systeem en worden bepaald als de som van (A) alle verkopen geregistreerd door dealers gedurende de maand na aftrek van alle tot het einde geregistreerde niet-uitgevoerde transacties van die maand (ongeacht of de oorspronkelijke verkoop werd geregistreerd in de huidige maand of in een voorgaande maand); plus (B) alle verkopen van voertuigen tijdens die maand toe te schrijven aan eerdere afwikkelingen die eerder waren teruggedraaid bij het bepalen van de maandelijkse verkoop (in de huidige of voorgaande maanden).
chrisvis zegt
Vind de giulia een plaatje maar als ik in Amerika zou wonen geef me dan toch maar de caddilac ATS-V…die wagen is wat mij betreft toch een beetje onderbelicht bij ons, een 3.6 dacht ik met dubbele
chrisvis zegt
@chrisvis: turbo dus en bijna 500 pk en een wegligging die eindelijk wat ‘europees’ aanvoelt
alfalfa zegt
@chrisvis: heb dit leuke filmpje van Head to Head even voor je opgezocht. Deze mannen zijn duidelijk ATS-V liefhebbers: https://youtu.be/WGAU7aFMFwQ
Dutchdriftking zegt
Doen ze netjes!
spidermann zegt
Aantallen in USA zijn uiterst bescheiden. Ik vraag me serieus af welke Amerikaan een Alfa koopt. Amerikaanse en Japse concurrenten zijn goedkoper en mn BMW en MB zijn alom vertegenwoordigd. Alfa is helaas heden ten dage een “no-name” voor de gemiddelde “Joe the plumber”.
doublechevron65 zegt
@spidermann: idd en hebben d’r geen emotie bij; passion en een -sentimenteel- gevoel hoort bij dit merk, als het dan gewoon makkelijker is een Jeepy te verkopen, dan gebeurt ‘t en what the F of Alfa
Edge zegt
Dat zijn gewoon hele goede aantallen in de VS. Natuurlijk is het nog niet op het niveau waar Ome Sergio Alfa Romeo wil krijgen, maar het begin is gemaakt. Ruim 9000 Giulia’s verkopen in het eerste jaar dat ‘ie in de VS te krijgen is is gewoon razend knap als je kijkt waar Alfa Romeo vandaan komt. Ruim 20 jaar niet op de Amerikaanse markt actief geweest, en toch gelijk ongeveer evenveel Giulia’s verkopen als dat Jaguar XE’s wist te slijten.
alfalfa zegt
Jammer, is er eindelijk goed nieuws over Alfa, maakt Autoblog er een potje van door het persbericht niet goed te lezen.
T5Power zegt
Ik verkeerde in de veronderstelling dat Alfa Romeo in de VS gestopt was na de 164.
“Long time ago, Alfa Romeo sold cars in the United States. Their final model year was 1995, and their final model was this: the Alfa Romeo 164 sedan.”
Maar kennelijk proberen ze het er sinds kort opnieuw.
racerx zegt
@T5Power: Klopt, de 4C was volgens mij de eerste weer in USA verkrijgbare alfa, Giulia en Stelvio volgende daarna. Opzich wel prima geregeld middels het FCA dealernetwerk.
min2max zegt
@t5power: In de jaren zestig en zeventig was Alfa Romeo relatief populair in de VS. Echter vanaf 1978 dalen de verkopen. In de midde jaren tachtig is er een opleving. Het record aantal verkopen in VS stond op 8.200 (1986). Dat record is nu in het eerste volledige jaar van de Giulia verbroken (12.000). In 2018 heeft de Stelvio zijn eerste volledige verkoopjaar in de VS. De verwachting is dat dit nieuwe record de komende jaren verder wordt verbeterd. De lat is door de CEO Sergio Marchionne gelegd op 150.000 verkopen in de VS.
ramshoek zegt
Lincoln MKZ.
Met zo’n naam zou het ding hier nooit een succes worden.