Ooit kon je een Volkswagen Up GTI kopen voor minder dan twintig mille. Anno 2022 is dat een ander verhaal.
Van Golf GTI naar Up GTI
De Volkswagen Up GTI is de spirituele opvolger van de eerste generatie Golf GTI. Compact vanbuiten met onder de motorkap een gretige aandrijflijn. Een verrassend leuk recept, helemaal voor het Nederlandse wegennet.
Van NEDC naar WLTP
De VW Up GTI kwam al in 2017 op de markt. Het autobelastingsysteem in Nederland zag er toen nog wat anders uit ten opzichte van nu. CO2-belasting werd op dat moment nog berekend op basis van de vaak bekritiseerde NEDC-meetmethode (New European Driving Cycle). Die viel iets rooskleuriger uit dan de WLTP-meetmethode (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) die per 1 juli 2020 werd ingevoerd. Die was aanzienlijk strenger, waardoor de uitstoot van auto’s op papier sterk is gestegen.
Prijs in 2017
In 2017 kwam de Volkswagen Up GTI op de markt voor een prijs van 19.840 euro. Een prima prijs voor een ontzettend leuke gooi-en-smijt-hatchback met 115 pk sterke 1.0 TSI driecilinder. Maar die prijs van minder dan 20.000 euro is al enige tijd niet meer. In januari 2020 was er al sprake van een prijs van 22.630 euro. Een toename van 2.790 euro ten opzichte van de prijsstelling in 2017.
Prijs in 2022
Wie de vanafprijs van de Volkswagen Up GTI nu bekijkt, merkt op dat je al bijna 24.000 euro moet betalen. Rijden kan nu voor 23.890 euro, all-in. Dat is gebaseerd op de prijs van 2017 een prijsstijging van een slordige 20,4 procent, oftewel 4.050 euro. De oorzaak? In ieder geval zorgt een op papier hogere CO2-uitstoot voor een hogere BPM-boete. Die BPM-boete is in Nederland alleen maar strenger geworden, waardoor vrijwel alle auto’s duurder zijn geworden.
Deze prijsontwikkeling geldt dus niet alleen voor de Up GTI, al blijft het natuurlijk wel jammer dat een hot hatchback die in 2017 best bereikbaar was, nu door met name regelgeving aanzienlijk duurder is geworden. Toch blijft de Up GTI ook voor 24 mille een ontzettend leuke hot hatch.
Een 207 pk sterke Polo GTI is tegenwoordig dik 14.000 euro duurder… Voor een Volkswagen Golf GTI betaal je tegenwoordig al 53.390 euro. 53 mille! Daar kun je dan weer wel twee Up GTI’s voor kopen. Een Golf R kruipt richting de 70.000 euro vanaf. De echt leuke auto’s worden in Nederland daardoor steeds minder interessant om nieuw te kopen.
Alternatief Up GTI
Is er dan nog een alternatief voor de Volkswagen Up GTI? Tweedehands natuurlijk ontzettend veel. Maar wij kijken even naar nieuwe auto’s. Ook dan is er een alternatief. Kijk eens naar een Suzuki Swift Sport mild-hybrid. Die is er vanaf 25.850 euro. Die heeft een 1,4-liter Boosterjet turbobenzinemotor met 129 pk aangevuld met een 14 pk sterke starter/generator. Haast net zo licht als de Up GTI en lekker veel fun voor ietsje meer geld.
kevindb zegt
Wat is dat toch met de Polo GTI die in elk artikel genoemd word? Zijn jullie op de redactie allemaal op zoek naar een nieuwe Polo GTI?? Tip, doe het niet. Koop voor 38k een leuke Mini Works van een paar jaar oud. Veel meer fun en betere auto.
torsen zegt
@kevindb: *woosh*
dijan zegt
kevin ; kun je niet vergelijken nieuw of tweedehands is iets met appels en peren?
petroldrinker zegt
voor 24K in een up rijden… dan doe je iets fout in mijn ogen, voor die 24K koop je zoveel andere auto’s die ook echt autos zijn ipv een stuk karton op 4 wielen zoals de Up dat is…
krikke240z zegt
@petroldrinker: …zoveel echte andere auto’s? Zoals?
bernoulli zegt
Fiesta 125PK ST-Line is wel een goed alternatief. Maar het zijn er inderdaad minder dan je denkt.
krikke240z zegt
@bernoulli: Inderdaad maar is ook een pak duurder.
bernoulli zegt
Ook 24K
karhengst zegt
Je moet wat als je per sé een GTI badge wilt hebben. Weinig fans zo loyaal als VW fans wat dat betreft en die drie letters hebben dan een magische aantrekkingskracht.
Ik heb met dit model echter altijd het gevoel gehad dat het vooral marketing is. De originele GTI ging in minder dan 10 seconden naar de 100, wat in die tijd echt rap was, de doorsnee golf deed er anderhalf keer zo lang over. Auto’s met 50-60pk waren geen utizondering maar de norm.
Ik twijfel er niet aan dat de Up GTI een leuk gooi en smijt boodschappenwagentje is, maar met z’n snelheid ga je nergens indruk op maken.
techniekmeneer zegt
@petroldrinker: Je hebt blijkbaar nog nooit in een Up GTI gereden.
petroldrinker zegt
hoeft ook niet, heb een normale up gereden, en als er een type auto is waar je me niet in gaat zien, zijn het die kleine kartonen doosjes, mij te onveilig, dat is waar ik meer op doelde met echte auto’s ik noem autos in de klasse van een Up doodskisten….
basman147 zegt
Ietsjes meer uitwerking was fijn geweest. Is de Nettoprijs helemaal niet gestegen de afgelopen paar jaar? Hoeveel extra BTW moet er nu betaald worden? (van 19 naar 21). Stukje roept meer vragen op dan het beantwoord.
En het belangrijkste is natuurlijk, wat kun je wel krijgen voor 24k wat vergelijkbaar is qua prestaties.
torsen zegt
@basman147: Niets. Beste optie in de buurt is een Swift Sport vanaf € 25.850,-
Anders kom je al snel bij de Abarth 595 vanaf € 28.546,-
basman147 zegt
Ik dacht eerst dat de Suzuki een versie met turbo was, maar 95pk en dan nog duurder ook… en zoveel groter is een Swift nu ook weer niet.
torsen zegt
@basman147: Je hebt iets te snel gelezen denk ik 95 kW = 129 pk
Poulusma zegt
@bart oostvogels
‘Wie de vanafprijs van de Volkswagen Up GTI nu bekijkt, merkt op dat je al bijna 24 euro moet betalen.’
Bijna 24 euro? Waar kan ik ze bestellen? 😁
@kevindb
Een Mini? Daar zou ik niet dood in gevonden willen worden. Ongeacht of het goed rijdt… Koop je voor dat geld geen dikke Fiesta ST?
bernoulli zegt
Elke keer weer diezelfde denkfout om bedragen uit verschillende jaren 1 op 1 met elkaar te vergelijken.
“Een bedrag van € 19.840,00 euro uit 2017 is nu € 21.838,75 op het prijskaartje. ”
“Een bedrag van € 23.890,00 in 2022 was in 2017 evenveel als € 21.703,51.”
Bron: http://www.inflatiecalculator.nl
Dus ja, hij is duurder geworden. Maar niet met dik 4.000,- zoals in het artikel staat. De werkelijke meerprijs is gerekend in 2022-geld ongeveer 2.000,-.
roadster1976 zegt
Het tweede, zeer slecht geschreven, artikel over een VW Up in een korte tijd. Schrijf dan niets…
roadster1976 zegt
Voor de liefhebber
https://www.autoblog.nl/nieuws/welke-kleine-autos-zijn-het-meeste-geschikt-als-stadsautos-2969278
meetsysteem zegt
In dit artikel wordt de UP! GTI als voorbeeld genoemd, het is dus niet alleen een artikel over dit autootje in het bijzonder. Bart had wel de inflatie mee mogen nemen in het geheel, hoewel dit fenomeen maar een gedeelte van de prijsstijgingen bepaalt.
roadster1976 zegt
@meetsysteem: deze gaat ook niet over de Up. ;) https://www.autoblog.nl/nieuws/welke-kleine-autos-zijn-het-meeste-geschikt-als-stadsautos-2969278
meetsysteem zegt
Klopt hoor.
faalhaas zegt
Gewoon inflatie hoor.
mashell zegt
Dankzij inflatie geldt voor de prijs: the only way is Up!
Jetlag zegt
@Bart_Oostvogels: lamazitten… ;-)
ronaldotour zegt
En is de standaard uitvoering ook hetzelfde gebleven of zijn er dingen toegevoegd i.v.m. de veiligheidseisen?
ronaldotour zegt
Afschrijving is nihil, ik zie een originele Nederlander van 3 jaar oud met 22.000 km. nieuw 20.500,- nu voor 18.800,-