De Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond zet grof geschut in tegen werknemers die het nog wagen om achter het stuur gebruik te maken van Whatsapp.
Topman Frits van Bruggen heeft in een interview met AD namelijk laten weten dat de ANWB alle (alle!) 4.500 werknemers verbiedt om achter het stuur gebruik te maken van Whatsapp. Dat zal ze leren! Het aantal verkeersslachtoffers neemt toe en afleiding door telefoongebruik in de auto speelt daarbij een grote rol. Sterker nog: wie tijdens het rijden zit te appen of sms’en loopt 23 keer meer kans om bij een ongeval betrokken te raken.
Overigens is de ANWB niet de enige organisatie die zich bemoeit met het telefoongebruik van haar werknemers. Diverse universiteiten, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, TomTom, en Transport en Logistiek Nederland tekenen vandaag een convenant waarin telefoongebruik achter het stuur zwaar wordt afgekeurd.
Eerder gaf minister Schultz al aan dat zij mogelijkheden onderzoekt om telefoongebruik achter het stuur technisch onmogelijk te maken. Een totaalverbod zit dan ook in de planning, maar we hierbij komen we op een puntje dat steeds weer terugkeert als deze discussie wordt aangezwengeld: handhaving. De boete voor telefoongebruik achter het stuur is verre van mals, maar de pakkans is dusdanig laag dat veel weggebruikers het toch niet kunnen laten om domme dingen te doen terwijl ze op de weg zitten.
Het is bewezen dat telefoongebruik in de auto voor meer ongelukken zorgt. Toen in Dubai het telefoonnetwerk drie dagen lang uitviel, werden er 20% minder ongelukken gemeld. Er zijn veel studies gedaan naar negatieve gedragseffecten van smartphonegebruik in het verkeer. UnitedConsumers heeft recentelijk in kaart gebracht
wat de cijfers en ongelukken zijn waarbij smartphones betrokken zijn.
trust zegt
In Nederland vind ik het nog wel meevallen als ik het hier met Oostenrijk vergelijk. Het is echt dramatisch veel, je spot ze al van mijlen ver, achter een vrachtwagen slungelen, slingeren, etc.
mashell zegt
@trust: in Duitsland zie ik het juist veel minder dan in Nederland.
Erik zegt
@mashell: logisch, omdat het in Duitsland dusdanig geregeld is dat als bewezen wordt dat je in het verkeer ‘onachtzaam’ bent geweest (bv. telefoneren, document lezen achter het stuur), geen enkele verzekering uitbetaald. Ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering.
karhengst zegt
@mashell: Daar / hier is men nog druk bezig het handsfree bellen in te voeren…
mashell zegt
@karhengst: ja, daar heb je een punt. De netwerkdekking is ook op driestrooks Autobahnen erg mager (bijvoorbeeld tussen Fulda en Kassel valt je verbinding weg, zelfs met Telekom).
postzegel zegt
@mashell: Fuldabrücke! #Flits
scooper zegt
@trust: hier in Kroatië hetzelfde, bijna iedereen (zelfs motorrijders) of aan het appen of telefoneren (zelfs politie meermaals gezien). Maar ja, boete ter plekke of binnen 3 dagen na ontvangst is maar 30 euro…
dutchneon zegt
@trust: Het zou om aandacht in het verkeer moeten gaan, dan zijn er ineens een heleboel zaken gevaarlijk.
Zelfs een goed inhoudelijk gesprek kan al heel veel afleiden van het verkeer.
– Make up
– Eten
– Instellen navigatie
– Iets pakken van de bestuurderstoel
– Kinderen achterin
We kunnen alles wel verbieden, maar zolang mensen gewoon vrijuit gaan die anderen de dood in rijden omdat ze er even niet bij waren met hun hoofd…. vind ik een bekeuring voor handheld bellen met mijn automaat belachelijk (niet dat ik er ooit 1 gehad heb) maar af en toe pak ik hem aan het oor omdat de bluetooth nog uit stond oid. het maakt voor mijn concentratie geen bal uit dat ik hem in de hand heb… het gesprek zelf is de afleiding.
Het is allemaal betutteling en drang om regels… dan kunnen we net zo goed zorgen dat iedereen minstens een circuit licentie moet hebben, want sommige mensen hebben geen verkeersinzicht en zullen dat ook niet krijgen….. het zou ook veiliger zijn om die niet op de weg te hebben….. pffff hou toch op met die onzin. Ongelukken gebeuren als je het 1 verbied is er weer een andere afleiding!
87sandyd zegt
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit doen. Ik zie soms moeders met 2 kinderen achterin met de mobiel in de handen door de stad rijden ..
Ik rij dagelijks op de A1 en je kan van een afstand al zien wie de mobiel in de handen heeft. Blijf het vreemd vinden dat mensen dit risico nemen. Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen
mashell zegt
Gezien het plaatje verbied de ANWB het alleen in linksgestuurde auto’s.
pomoek zegt
@mashell: Place your screen here…
postzegel zegt
@mashell: rechts gestuurd
poes zegt
Prima maatregel toch? Het is ook levensgevaarlijk.
spykerboy zegt
wat een gezeik toch altijd over de telefoon’s.als we dat gaan verbieden zullen we dan meteen het volgende verbieden:
– drinken achter het stuur
– eten achter het stuur
– praten achter het stuur
– make-up doen achter het stuur
Dit zie ik vaak om mij heen, het gaat ze immers om afleiding van het rijden, de boven genoemde bezigheden trekken ook de aandacht van de weg, maar daar hoor je ze nooit over bij onze overheid, wat in principe gek is want het is exact hetzelfde. Ik rijd ook vaak genoeg met telefoon in de hand, kan prima zolang je maar weet hoe het moet.
bertorelli zegt
@spykerboy:
Ik moet toegeven, dat ik me in het verleden ook wel eens aan schuldig heb gemaakt, maar de mobiel blijft tegenwoordig gewoon in de tas. Die appjes kunnen wel even wachten en anders is er altijd wel ergens een [P] langs de weg.
Dus wie schrijft dat ‘het prima kan zolang je maar weet hoe het moet’ die heeft het niet helemaal begrepen.
Wie achter het stuur zit van een auto zit, moet bezig zijn met maar één ding en dat is; het verkeer. PUNT.
Dus niet nog even een appje versturen, oogschaduw opbrengen, scheren (M/V) of nog even de notulen van de vorige vergadering doorlezen.
Het technisch onmogelijk maken heeft ook zo zijn bezwaren, want wat doe je met de meerijders?
Kunnen die ook geen mobieltjes meer gebruiken? Lijkt me niet handig.
lohran zegt
@spykerboy: In Frankrijk is het al verboden om achter het stuur te eten en make-up te doen. Ook bellen via koptelefoon/oortjes is daar verboden. Dus wie weet krijgen we dat hier ook..
trustmeiamanengineer zegt
@spykerboy: Je kijkt toch niet elke hap naar je boterham als je aan het rijden bent?! En dat is juist het probleem, je kan prima rijden met iets in je klauwen, maar je ogen moeten op de weg gericht zijn, en daar gaat het fout met een telefoon. Men kijkt veel te lang op een scherm, omdat je het besef van tijd verliest in zo’n situatie. ‘ff op de telefoon kijken kan in werkelijkheid tientallen seconden achter elkaar zijn.
jack_abarth zegt
@trustmeiamanengineer:
Dan zou je dus volgens jouw redenering wel handheld mogen bellen?
trustmeiamanengineer zegt
@jack_abarth: Neen, maar het is wel minder gevaarlijk dan op de telefoon kijken. Bij alleen bellen zijn je gedachten ergens anders, net als met een gesprek voeren met je bijrijder eigenlijk, maar zijn je ogen tenminste nog op de weg gericht. Mensen zijn gewoon heel slecht in multitasken, én in alert reageren als er iets fout gaat terwijl ze niet op zitten te letten.
Dus iedereen moet gewoon constant goed vooruitkijken, beide handen in ‘kwart voor drie’ positie aan het stuur en geen zeikende vrouw naast zich of kinderen op de achterbank, en er gebeurd nooit meer een ongeluk ;)
lekbak zegt
@jack_abarth: Handheld bellen is alleen gevaarlijker in de bbk en met een handgeschakelde bak. Puur omdat je dan je belhand nodig hebt om te schakelen. Een hele hoop onderzoeken hebben dit al aangetoond en één van de Scandinavische landen heeft het dus ook weer legaal gemaakt.
lichtmetalenbelg zegt
@spykerboy: Aan je reactie te zien ben je nog niet op een leeftijd dat je het begrijpt. Geeft niks, sommige mensen hebben gewoon een paar goeie schrikmomenten nodig om dingen te leren. Ik hoop voor jou dat je die oei-nou-ben-ik-goed-weggekomen-momenten mag meemaken zonder dat er anderen bij in de buurt zijn.
spykerboy zegt
@lichtmetalenbelg: die momenten heb ik al genoeg gehad hoor maak je geen zorgen, en ook al wat auto ongelukken gehad (waarvan 1x mijn schuld) waarvan een aantal door de telefoon, lekker boeiend zolang mn schade betaald word….
Ik maak mij gewoon geen zorgen om zulke dingen… in mijn optiek als je je om zulke dingen zorgen maakt, hoor je al niet thuis in het verkeer…
wijsneus zegt
@spykerboy: Natuurlijk heb je een punt. Het beste zou het zijn als iedereen met opperste concentratie achter het stuur zou zitten. Maar toch is eten een of drinken achter het stuur een stuk minder gevaarlijk dan appen. Dat broodje kan je in je mond stoppen zonder je ogen van de weg te halen. Als je whatsaap gebruikt zit je vaak secondenlang niet op de weg te letten.
unknown234 zegt
@spykerboy: 3 van de 4 dingen die je noemt, kun je gewoon een boete/pv voor krijgen. Gewoon een artikel 5.
theracetosucces zegt
Snap echt niet dat mensen zichzelf niet even kunnen beheersen. Hoe moeilijk is het?
nielsson zegt
@theracetosucces: Rij eens over een gemiddelde weg met trajectcontrole op 100km/h of een provinciale 80km/weg met inhaalverbod waar een bejaarde een paar km lang 60km/u rijdt.. dan ga je je eigen dood vervelen
kapiteiniglo zegt
@nielsson: Je gaat jezelf ook dood vervelen als je in de cel terecht komt wegens een (dodelijk) ongeluk omdat je op dat moment op je telefoon bezig was.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@nielsson: Ja, en dan? Als je je dan niet ff kan inhouden moet je niet gaan autorijden…
Erik zegt
@nielsson: en als jij je doodt rijdt hoef jij je nooit meer te vervelen.
trustmeiamanengineer zegt
@nielsson: Ga dan met de trein, kan je lekker doen wat je wilt.
730ld zegt
Zoiets kun je wel verbieden maar daar blijft het ook bij. Stuurtechnisch zegt men. Een smartphone weet niet wie achter het stuur zit, wel dat je beweegt maar gps kun je per functie/app uitschakelen. Maar wat als ik passagier ben? Ik vind het meer stemming makerij en bangmakerij.
mashell zegt
@730ld: en waarom zouden passagiers wel moeten kunnen Whatsappen? Die kunnen toch gewoon weer rode auto’s gaan tellen, daar zijn hele generaties mee groot geworden.
orion84 zegt
Definieer “telefoongebruik”. Hele volksstammen die hun smartphone in een houder gebruiken met een navigatie app. Mag dat met een totaalverbod ook niet meer?
Ik snap het probleem van afleiding en mensen die gevaarlijke situaties veroorzaken door te whatsappen en dergelijke, maar vraag me ten zeerste af hoe je dit in wetgeving wilt gaan gieten en wilt gaan handhaven.
martingtv zegt
@orion84:
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.
Er is ook artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
orion84 zegt
@martingtv: maar blijkbaar is dat dus niet genoeg als de politiek aan het kijken is naar verdergaande maatregelen.
Mijn vraag was dus vooral dat ik niet zo goed voor me zie hoe verdere maatregelen er uit zouden moeten zien.
lekbak zegt
Nou nou nou, ze gaan iets verbieden wat al verboden is. Nog meer regeltjes die het vervoeren want één keer verbieden is niet genoeg.
Ga toch eens handhaven! Dan hoeven er ook niet nog meer en dubbele tegeltjes te worden bedacht die toch niet helpen omdat je toch niet gepakt word!
2wheeler zegt
@lekbak: dit dus…
mashell zegt
@lekbak: maar dit is Nederland. Je kunt iets verbieden, twerijl dat iedereen dan nog gewoon doet: op het gras lopen, wildplassen, te snel rijden, downloaden, onnodig links rijden, bumperkleven, drugs gebruiken, etc. Of je kunt het echt verbieden! Dat laaste gebeurt als de ANWB de Almachtige Nederlandse Wetten Bewaker iets roept.
povel zegt
Hier in Italie is het helemaal belachelijk. Iedereen appt. Buschauffeurs, en politie agenten zitten ook volop te whatsappen terwijl ze achter het stuur zitten.
xenonlampje zegt
Transport en logistiek doet ook mee :’) ik zie tegenwoordig meer bellende dan niet bellende (vrachtauto) chauffeurs op de lange baan….
Dutchdriftking zegt
Tja, ik zie het met name tijdens traject controles gebeuren. Als we gewoon 130 km/h zonder controle mogen rijden dan zijn we actief aan het autorijden en laten we onze telefoon links liggen. Als we 95km/h sukkelen op een extreem brede schitterende maar doodsaaie weg dan slaat de verveling toe, en gaan we domme dingen doen…
tim12321 zegt
Stel er iets met je familie gebeurd wat moet je dan doen
beefcake zegt
@tim12321: verklaar je nader.
mashell zegt
@tim12321: dat is belangrijk en gaat dus per spraakverbinding. En als je daarna meteen iets moet doen dan is dat belangrijk genoeg om de auto voor aan de kant te zetten.
cossiekiller zegt
Als ik achter het stuur zit ben ik meestal toch te dronken om ook nog eens te WhattsAppen…
B00G1E zegt
IOS 11 heeft nu de optie om do not disturb automatisch aan te zetten tijdens het rijden. Je krijgt nog steeds telefoon oproepen binnen maar alle notificaties staan uit. Google maps/waze werken ook nog gewoon prima en het werkt dus automatisch. Werkt super!
tarquesh zegt
Ik kan niet appen, want mijn auto stuurt heel direct.
Mijn auto ligd als een scheermes op de weg, dus ik hou me bezig met echt autorijden.
Maar als ik een ander zie appen, ik wind me daar niet over op. Er bestaat ook zoiets als vrijheid.
En we willen met z’n allen toch geen Sovjet Unie 2?
Of toch?
timberleek zegt
@tarquesh:
Probleem is een beetje dat er nogal wat mensen levensgevaarlijke situaties veroorzaken doordat de nieuwe foto van de puppy van die verre vriend o zo leuk is.
Op de weg pik je ze er zo uit. Auto’s zwalken van links naar rechts, snelheid zakt in etc.
Schijnbaar zijn mensen dusdanig verslaaft aan de telefoon dat gezond verstand niet meer werkt. De daling van de ongevalcijfers is alweer gestagneerd en begonnen aan een stijging (1 jaar overigens). Natuurlijk spelen daar veel meer factoren in, maar de smartphone werkt hier zeker in mee.
dolledries zegt
Nou dan ga ik toch sms-en
spykerboy zegt
@trustmeiamanengineer: nee tuurlijk doe ik het niet, het gaat mij erom dat als 1 ding niet mag achter het stuur omdat ze zeggen dat het je aandacht van de weg haalt, dat de rest ook verboden zou moeten worden, waarom zou het een je aandacht wel van de weg halen en de andere dingen die ik noem niet? dat noem ik hypcriet, en daarom maakt het mij ook totaal niet uit als mensen hun telefoon gebruiken achter het stuur, het is voor mij 100% het zelfde als de andere dingen die ik benoemde :)