Want alles goed en aardig, maar je wil natuurlijk niet rondrijden in een occasion die ooit schade heeft gehad. Of is dat niet erg?
Bij het uitzoeken van een ‘nieuwe’ occasion zie je soms door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten als je in de markt bent voor een tweedehands auto. Kan ik hem betalen, heeft hij voor mij de juiste brandstof, zit er garantie op en ook belangrijk; heeft hij ooit schade gehad?
En over dat laatste gaan we het vandaag eens hebben. Want hoe goed ze schades tegenwoordig ook kunnen repareren, je wil het liefste niet rondrijden in een auto die ooit in de kreukels heeft gelegen… En helaas is niet iedere verkoper zo eerlijk dat hij de schade netjes in de advertentie meldt.
Check jouw occasion op schade
Er zijn verschillende manieren waarop je je occasion op schade kunt checken. Allereerst kun je het gewoon zelf doen. Met je ogen, oren en andere zintuigen. Er valt namelijk uit genoeg aanwijzingen te zien of een auto ooit schade heeft gehad.
Let bijvoorbeeld op kleurverschillen in de lak. Dat kan erop wijzen dat de auto ooit is overgespoten. En al hoeft dat niet direct te wijzen op een enorme schade, het loont wel de moeite om er even over door te vragen bij de verkoper.
Kijk eens in de kofferbak. Trek de matten weg zodat je bij het metaal terecht komt. Zien de lasnaden er ‘origineel’ uit? Is het plaatwerk nog mooi strak? En zijn er ook hier geen kleurverschillen te zien? Dan is de kans groot dat deze occasion in elk geval van achteren geen schade heeft gehad.
Kijk ook naar de naden tussen de verschillende carrosseriedelen. Behalve bij Tesla’s kun je bij alle andere fabrikanten verwachten dat die mooi recht zijn. Ook de afwijkende dus niet symmetrische zogeheten ‘panelgaps’, enorm brede naden tussen de panelen zijn een no-go. Nogmaals, tenzij je voor een Tesla gaat shoppen, daar zijn ze standaard.
Nieuwe onderdelen op een auto zijn mooi, maar soms ook verdacht als ze te nieuw voor de auto zijn. Bijvoorbeeld koplampen met een afwijkende productiedatum van de leeftijd van de auto zijn een vraag aan de verkoper waard. Evenals een motorkap die aan de onderzijde veel te nieuw is.
Leg ook je oor eens te luisteren. Tijdens een proefrit kun je soms gekke geluiden horen vanuit plekken waar ze niet vandaan zouden moeten komen. Bij de ophanging bijvoorbeeld. Het hoeft niet, maar het kán op oude schade duiden. Of luister naar het dichtslaan van de deuren. Als daar een geluidsverschil inzit, kan hetzelfde gelden als in bovenstaand voorbeeld.
Check tenslotte de zijkanten van de deuren en de dorpels die daaronder zitten. Kijk wederom of er kleurverschillen zijn en voel of ze mooi glad zijn. Lasnaden op die plek duidt in de meeste gevallen op herstelde schade. Of herstelde roest, maar beiden is niet iets wat je zou willen. Maar denk ook aan de deurrubbers, haal deze een stukje opzij en kijk of eronder net zo mooi is gespoten als ernaast. Bij overspuiten zie je hier namelijk vaak wel
Schade online checken
Tegenwoordig doen we alles online, dus checken of jouw occasion ooit schade heeft gehad ook. Zo kun je naar een site als kentekencheck.nl gaan om te zien wat het schadeverleden van een auto is. En als je niet naar die site wil, je vindt er legio op Google.
Staar je er alleen niet blind op, schade kan ook hersteld zijn zonder dat dit geregistreerd is. Om echt zeker te weten of een auto ooit een flinke schade heeft gehad, is een aankoopkeuring echt aan te bevelen. Dan gaat de auto op de brug en kijkt een pro of alles nog keurig recht is.
En mocht je daar je geld nou niet aan uit willen geven, dan kun je met bovenstaande tips misschien wel uit de voeten.
En dan is er natuurlijk nog de overweging of een goed herstelde schade überhaupt een afknapper moet zijn?
isleofman zegt
Check ook de ramen en in de lampen staat altijd een productiedatum. Als deze overeenkomt met de productiedatum van de auto is het prima.
Michiel1 zegt
Beetje jammer dat het steeds over tesla moet gaan….
petroldrinker zegt
Hoezo? Niks mis met zo een grap
CYBRTRK zegt
Ja inderdaad, beetje hetzelfde als dat we nu nog steeds zouden klagen over de vreselijk slechte autoblog app. Dingen kunnen verbeteren en zijn verbeterd (zoals de panelgaps bij Tesla)
petert zegt
Ik zou ook als tip mee willen geven een site te zoeken die op VIN (voertuig identificatie nummer) kan controleren. Dan vind je vaak meer terug van de geschiedenis van de auto dan op kenteken. Zeker als je een auto in het buitenland koopt kan dit een hele goede zijn. Zo kon ik ook mooi de geschiedenis van een BMW terug vinden die ik bekeken had nabij Rotterdam, deze was dus voor de import teruggedraaid. Daar waren toen ook 2 Duitse advertenties te vinden met andere kilometerstanden.
Laatst zelf op kenteken een rapportje opgevraagd en daar waren geen gekke dingen die naar voren kwamen, echter bij de auto aangekomen kon ik na de motorkap geopend te hebben zien dat deze een nieuwe bumperbalk had. Door de garage echter niets over verteld, ondanks dat ik dit wel had gevraagd alvorens langs te gaan.
Dutchdriftking zegt
@petert: Heb jij die site voor mij?
petroldrinker zegt
Carvertical.com
bmwe46m3balling zegt
Lekker boeien of een auto schade heeft gehad. Zolang het frame van de auto geen schade heeft gehad en het goed en mooi is herstelt moet het helemaal niet uitmaken.
Zoals schadeherstellers altijd zeggen: een goede schadehersteller herstelt niet alleen de schade, hij moet het ook goed verhullen.
Loek zegt
@bmwe46m3balling: maar dat is juist het probleem. Vaak wordt het dusdanig ‘verhuld’ dat je met een snelle check rondom niks meer eraan ziet, maar onder de carrosserie het één en ander niet echt meer lekker in elkaar zit. Als een auto een schadeverleden heeft, kun je het even iets grondiger (laten) checken. Wel zo fijn ;)
Robert zegt
Ik heb een collega wiens bij de merkdealer gekochte occasion, ook een verborgen schadeverleden had. En niet alleen dat, enkele airbags waren geploft en i.p.v. dat ze waren vervangen door nieuwe, had men er op elk een overbruggingsweerstandje ingezet om zo de foutmeldingen in de ECU te vermijden. Pas na twee jaar kwam de collega er bij toeval achter. Die collega heeft dus twee jaar rond gereden in een auto die potentieel veel minder veilig was dan geadverteerd.
Stefje zegt
iedereen is vrij om te doen en laten wat ze willen, maar ik zou geen schadeauto meer kopen. Er wordt zoveel matig hersteld dat ik het de gok niet meer waard vindt. Dan maar iets meer betalen voor een dealerauto met garantie.
isleofman zegt
Dealer auto is toch ook niet gegarandeerd schade vrij?
Voor mij met name van belang hoeveel schade er is geweest. Als gordelspanners en airbags er uit zijn geweest, zou ik de auto niet willen. Maar een paaltje en wat parkeerschade zou me een zorg zijn mits goed hersteld.
Dutchdriftking zegt
Een bumpertje vervangen is geen ramp, een kromme carrosserie daar in tegen….
Johanneke zegt
Hangt heel erg van de schade en hoe die gerepareerd is af. Ik ben een jaar of 7 geleden met onze Ford Ka op een roodrijder geklapt, mijn linksvoor op zijn rechts achter. 6000 euro schade, is door de verzekering betaald en alles is weer gemaakt. Zag en voelde je niets van, we hebben de auto nog steeds.
Mijn vorige baas, zijn vrouw is van de snelweg af gebeukt, iemand dacht ik ga naar rechts, in haar 1e gen ford focus. Auto heeft met de kont in de sloot gelegen en was total loss. Paar maanden later kentekencheck, en ja hoor het ding was weer verkocht. Dus er reed iemand rond met een waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk opgeknapte Focus waarvan de achterkant onder water heeft gelegen. Dat zijn de schade auto’s die je natuurlijk niet wilt. Maar goed, kom er maar eens achter.
sportabgasanlage zegt
Als een auto een WOK-melding heeft gehad, mag die niet zomaar de weg terug op en moet opnieuw gekeurd worden. Het is vrij eenvoudig te achterhalen of je auto ooit een WOK-melding en / schadeverleden heeft gehad.
Mike zegt
Ik probeer me voor te stellen hoe jou linksvoor op zijn rechtsachter is gekomen, dat kan alleen maar als je hem van achteren hebt aangereden maar dat klopt weer niet met roodrijder denk ik
Johanneke zegt
Velperbroek. Ik kwam de “rotonde” op, hij reed er al op, door rood.
Robert zegt
Bekende situatie. Ik rij er elke werkdag twee keer over en heb er gelukkig nooit meer dan wat rubberstrepen voor hoeven te offeren.
testpiloot zegt
1. Lakdiktemeter;
2. Auto rondom inspecteren (panelen, ruiten, koplampen, panelgaps;
3. Lasnaden bij de kokerbalken/frame controleren;
4. Auto op de brug. Controle op vervangen onderdelen;
5. VIN-nummer Googlen/controleren;
6. Uitlezen met ODB2 dongle.
Als bovenstaande niet lukt: aankoopkeuring bij een vertrouwde en/of gerenommeerde garage.
sportabgasanlage zegt
De lakdikte kan op heel veel zaken wijzen. het is allemaal afhankelijk van de leeftijd, hoe de auto is onderhouden, hoe vaak hij is gepolijst, etc. Een auto die opnieuw is overgespoten en daarna gepolijst kan gewoon een OEM lakdikte hebben. Een auto die nooit schade heeft gehad maar wel (meermaals) gepolijst is kan/zal een lage lakdikte hebben op sommige plekken.
sportabgasanlage zegt
Een kleine blikschade of wat kleine deukjes en krasjes die hersteld zijn boeien me weinig, zolang je er maar niks van ziet. Dus tip van flip: als je ooit schade aan je eigen auto laat herstellen, MAAK FOTO’s van de schade vóór en na herstel.
Ik heb in het verleden auto’s met lichte schade gekocht zodat ik precies wist wat er kapot was. Daarna keurig laten herstellen en bij verkoop eerlijk zijn over het verleden van de auto, mét bewijs. Doet niemand moeilijk over zolang je maar transparant bent.
PunicaOase zegt
Heb ook nog een tip: in mijn auto althans vind je ook onder de motorkap en ook op andere plekken, zoals deurscharnieren schroeven en bouten als die los zij geweest, dat kan je makkelijk zien aan hele kleine beschadigingen dan geeft dat ook te denken..
shizzle zegt
Een andere tip is om met het chassisnummer van de auto die wil gaan kopen even bij dealer van dat merk langs te gaan. Die kunnen vaak de historie van de auto vinden (mits die bij de dealer is hersteld).
Een andere tip is de hoogte van de bruto BPM van een geïmporteerde auto te vergelijken met die van een vergelijkbare auto die nieuw in Nederland is geleverd. Als die veel te laag is dan is die met een schaderapport geïmporteerd.