Koop jij een occasion zonder onderhoudshistorie, of laat je die lekker links liggen?
Stel je voor. Je hebt op Marktplaats jouw perfecte occasion gevonden. Het merk is perfect, het model ook en dat geldt ook voor het aantal kilometers, de uitvoering en de kleur. Bovendien is de prijs ook nog eens prima te doen. Er is alleen geen onderhoudshistorie bekend.
Wat doe je dan? Ga je toch kijken naar de occasion, of besluit je dat je hem lekker links laat liggen? Durf je het risico aan, of brand jij je vingers niet aan een auto waarvan niet bekend is of hij wel op tijd zijn beurtjes heeft gehad?
Onderhoudshistorie is belangrijk
In principe is de onderhoudshistorie bij een occasion ontzettend belangrijk, maar er zijn natuurlijk ook gevallen waarbij dat helemaal niet zo is. Als jij namelijk een oude Volkswagen Polo koopt voor 500 euro, waarvan je weet dat hij al 450.000 kilometer onder de wielen heeft en het binnen een jaar begeeft, dan boeit het niet zoveel.
In alle andere gevallen geldt dat niet. Dan is het wel degelijk belangrijk om de onderhoudshistorie te kennen. Want als die er niet bij zit, kun je niets anders doen dan de verkoper op zijn blauwe ogen vertrouwen dat het wel goed zit. Uit eigen ervaring weet ik dat je dan echt de mist niet in hoeft te gaan, maar slim is het niet.
Wat kun je allemaal bekijken?
Mocht je interesse hebben in een occasion en willen checken of deze zijn beurten netjes heeft gehad, dan is er een aantal manieren om dat te checken. Zo heb je het onderhoudsboekje, waarin de beurten -als het goed is- netjes staan vermeld. Verder geven de APK rapporten ook wel een goed beeld.
Helemaal fijn is het als er ook nog een mapje met onderhoudsfacturen bij zit. Aan de hand daarvan zie je tot op het laatste boutje exact wat de vorige eigenaar allemaal heeft laten doen. En al is het geen garantie, de kans dat je voor nare verrassingen komt te staan is wel een stuk kleiner.
Verder is het handig om even op de site van de RDW te kijken of de kilometerstand wel juist is. Dat wordt daar keurig voor je bijgehouden. Maar wel met 1 grote mits. Bij een geïmporteerde auto heb je er weer helemaal niets aan, omdat de RDW daar aangeeft dat ze er geen inzicht in hebben.
Eigen verantwoordelijkheid bij je occasion
Dan is er natuurlijk ook nog het stukje eigen verantwoordelijkheid. Of er nu wel of geen onderhoudshistorie bekend is, het is altijd raadzaam om zelf ook het een en ander te checken. Zijn er sporen van -gerepareerde- schade zichtbaar? Hoe is de staat van het interieur? Hoor je kraakjes en rammeltjes?
Al die zaken kunnen ook een indicatie geven of jouw occasion wel echt is wat er in de advertentie staat. Een auto met 100.000 kilometer, maar met een volledig versleten rem- en koppelingspedaal kán duiden op een flink hogere kilometerstand. Het hoeft niet, maar het kan wel.
Kortom, als je een occasion gaat uitzoeken, zorg er gewoon voor dat het er een is waarvan de onderhoudshistorie bekend is. Al is het geen garantie, de kans op onverwachte problemen is een stuk kleiner. En je kunt de auto ook nog beter doorverkopen als je alles compleet hebt.
Want wie koopt er nou een occasion zonder onderhoudshistorie?
Precies!
Controleren van de onderhoudshistorie
Nu is het onderhoudsboekje natuurlijk het meest waardevolle document in dit verhaal, naast de verschillende facturen die de verkopende partij misschien nog bijlevert. Maar er zijn ook daadwerkelijk partijen die uit verschillende bronnen proberen de informatie per kenteken te verrijken. Zo heeft Carfax bijvoorbeeld meerdere bronnen om samen te komen tot een vaak waardevolle momentopname over de auto in kwestie.
Want naast onderhoud wil je natuurlijk ook graag weten hoe het zit met het aantal schades en eventuele info over het gebruik van het voertuig (je hebt immers liever geen ex-taxi of huurauto).
herbienl zegt
Leuk stukje, maar bij een auto uit het duurdere segment (danwel aanschaf, danwel reparatiekosten) zou ik aanbevelen om ook een aankoopkeuring door een expert te overwegen.
Laatst gaan kijken voor een rode Maserati 4200 GT die er op het eerste oog perfect uit zag. Ik was blij dat ik Adnan van AS Motorsport had gevraagd om de auto te keuren….abnormaal hoeveel er mis was met deze auto. Zat zo voor 5000-7000 euro herstel- en reparatiewerkzaamheden in. Auto dus netjes laten staan ;-)
shalomleon zegt
Ik heb een aantal jaar geleden zo een Saab 9-3 sport estate gekocht via een handelaar. Ik kwam voor een bmw, daar was alles netjes gedocumenteerd alleen de auto was compleet uitgeleefd en bleek veel kleine schades te hebben. Ik vertelde aan de verkoper dat ik liever “zo’n Saab als die daar in de hoek wilde kopen, maar die kon ik toch niet betalen”. Zegt die beste man dat die prijs niet eens zo gek ver uit de buurt van de bmw lag. Dus ik rijden, voelt goed, net iets meer dan 2 ton op de klok. Echt nul speling op hendeltjes, schakelaars allemaal oke etc. Het enige wat ik kon vinden was dat het LEDje van de brandstofmeter het niet deed. (Auto heeft boordcomputer dus lekker boeiend) Alleen de laatste 120.000 km geen service in het boekje ingevuld. Prijs was goed, ik het ding gekocht. Zonder garantie of wat dan ook. Ik ga enkel af op mijn gevoel. Een beurt besteld en alles wat ik mij maar kon bedenken bij die km stand preventief besteld. Zodra ik de filters eruit trok, en de bougies zag ik al OEM Saab. Daarbij was de olie kraakhelder en de rem schijven en blokken konden weer retour naar de onderdelenboer. Ik heb in 30.000km 1 gebroken veer gehad (goede reden om te verlagen, een verlagingsset is goedkoper dan 2 losse veren) en een thermostaathuis wat lekte, meer niet. Ja een carterpan omdat mijn vriendin in een haastbui die kapot gereden heeft.
Ik oordeel een auto op gevoel, maar ik blijf realistisch dat er mogelijk kosten uitkomen.
rulefollower zegt
Dat heb je dan met verlaagde auto’s.
v70t6r zegt
Correctie: dat heb je als de persoon met de baarmoeder achter het stuur zit van de verlaagde auto
shalomleon zegt
Jep, dat, en de door @jaapyo zo gehate front overhang
shalomleon zegt
Klopt, dat ding was koning op de snelweg maar echt helemaal ruk in het dorp
alcantara zegt
LOL voor een BMW gaan kijken en dan een Saab kopen. Wat was de reden dan om voor BMW te gaan kijken? In ieder geval niet het rijgedrag lijkt me.
shalomleon zegt
Ik zocht een auto die gemaakt is om voornamelijk snelweg kilometers te maken.zo eentje waarbij je een redelijk verbruik hebt maar ook tenminste wat oempf als reserve hebt
Svenska II zegt
Ineens een geniale ingeving, kan iedereen overkomen ;)
kniesoor zegt
Recent een oud beestje gekocht waar de historie niet bijzat. Goedkoop ding. Even een stuk mee gereden, deed wat-ie moet doen. Omdat-ie over alle zaken beschikte, die wilde hebben en de oto rijdend een goede indruk maakte, ‘m gekocht. Dit gaat tegen alle basisregels van ‘verstandig een oto kopen in’, dus niet zonder risico. Er inmiddels dik 10.000 km mee gereden en – behalve een niet goed functionerende thermostaat (die is ondertussen vervangen) – nog geen gekkigheid mee gehad. Hoop, dat dat zo blijft, ding bevalt prima.
petroldrinker zegt
In mijn beleving, totaal niet, de autos met geschiedenis heb ik over algemeen meer issues mee gehad dan autos zonder boekjes (voonamelijk autos als M3’s, supra MKIV, nissan Z’s etc)
Toegegeven, ik koop liefst wel met geschiedenis, niet voor mijzelf, maar omdat ik mijn autos na 6 maanden altijd weer online zet (uitgekeken en wil weer wat anders dan) dan is de historie toch wel handig bij verkoop van zulke auto’s, zou het gewoon om regulier spul gaan zoals golfjes of clios of zoiets dergelijks zou het me weer geen ene reet interesseren
maotje zegt
Hoop voor je vriendin dat je daar niet op uitgekeken bent na 6 maanden.
petroldrinker zegt
Gelukkig is dat niet het geval nee
maotje zegt
Mooi zo. Maar zeg dit soort dingen niet waar ze bij is. Gratis tip 😂
pivavar zegt
Ik heb een ex persdemo (uitgelezen, meer dan 10000 rpm gedraaid…) en een ex-huurauto. Van die persdemo is er in 30k nog geen lampje kapot gegaan, en van de ex-rental, 2 lampjes en nu net de condensor en een storing op de centrale vergrendeling. Beide uit 2009. Gewoon iemand met verstand meenemen of inderdaad een aankoopkeuring laten doen. En vooral niet vergeten, mensen willen graag bedonderd worden.
racerx zegt
Teveel facturen is ook geen goed teken, kwam ik achter toen ik een perfect gedocumenteerde Alfa 159 SW TBi met 90.000 op de klok kocht. De nieuwe eigenaar heeft er hopelijk meer geluk mee, ik was ‘m na 1,5 jaar zat.
frank2b zegt
De bal ligt voor het doel, wie schopt ‘m er even in?
Crosscabouter zegt
Normaal gesproken zou ik het helemaal met je eens zijn @autoblog, maar mijn Honda ontbeerde toch echt elke vorm van onderhoud, maar zag en voelde zeer goed verzorgt uit. Hij was niet eens opgepoetst voor de verkoop.
Van de eerste eigenaar die er 8 jaar in gereden had, dus op de gok gekocht en gelijk bij de Honda dealer een afspraak gemaakt voor 1 maand later. Kon ik even rustig ontdekken of er wat mis was en gelukkig goed gegokt. Nu 50.000km verder en niks behalve regulier onderhoud.
Bewaar nu alle bonnen wel goed, zodat ik in ieder geval wel alles gedocumenteerd heb.
maotje zegt
Kocht rond kerst 2017 een ford mondeo station. 170.000 gelopen geen, geen enkele vorm van geschiedenis over onderhoud erbij.
Wel met 13 mnd apk en bij een betrouwbaar adres. 2k zo meenemen. Prodfrit gedaan reed gewoon prima. De intentie was er 1 – 1,5 jr mee te rijden. 4,5 jr en 80k km verder rijd ik er nog steess mee.
Wat kleine dingetjes als gevolg van normaal onderhoud aan gehad meer ook niet.
rutte2 zegt
Het onderhoud aan mijn auto’s doe ik zelf, dus garage stempeltjes ontbreken altijd in mijn boekjes, wat ik wel altijd doe is facturen bewaren en de km stand erop schrijven wanneer het onderhoud is uitgevoerd.
dvaerden zegt
Hangt ook veel van de prijs af is mijn mening. Ik koop persoonlijk liever een goedkopere auto zonder geschiedenis waarbij ik budget overhoud voor achterstallig onderhoud of herstellingen dan een duurdere met volledig gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis. Aan die laatste is de kans dat er iets kapot gaat niet noodzakelijk veel kleiner.
Zo ooit een 2dehands Focus gekocht, rechtstreeks bij de Ford dealer waar hij nieuw gekocht was en altijd zijn onderhoud had gekregen. Gelukkig met garantie en gratis pechbijstand. “Dealer onderhouden” stond er bij de advertentie en in het onderhoudsboekje stonden inderdaad allemaal stempels met km-standen en datums die aangaven dat er op de juiste tijdstippen door de dealer onderhoud uitgevoerd was.
Niets dan problemen mee gehad, bijna wekelijks ging dat ding met een takelwagen naar de garage en uiteraard elke keer opnieuw discussie over het al dan niet onder garantie vallen.
Wat bleek na heel veel discussie en de rechtsbijstandsverzekering er bijhalen: auto was inderdaad bij de dealer onderhouden en de stempels waren niet gelogen. Wat er echter in hun eigen systeem nog bij stond (en ze uiteraard achter hebben gehouden) waren opmerkingen als “klant geeft aan roetfilter niet te willen vervangen”, “klant geeft aan remvloeistof niet te vernieuwen”, …
Bij elke onderhoudsbeurt of herstelling was er wel iets waar de vorige eigenaar niet voor wilde betalen, maar het onderhoudsboekje was wel netjes volgestempeld met Ford stempels.
rikus zegt
Ik wil alles weten. Van A tot Z. Elk detail, elk factuur, alles compleet. Het mooiste zou zijn als de vorige eigenaren ook de tankbonnen bewaard hebben.
Ik bedoel, een occasion kopen is niet zomaar iets. Ik geef g×dverdikke 350 euro uit aan zo’n bak durfs zelfs wel tot €375 te gaan, dan wil je toch dat de boel voor mekaar is.
bmwe46m3balling zegt
WHAHAHAHAHAHA 😂😂😂
frank2b zegt
Aantal eigenaren in de laatste 24 maanden is veelzeggender.
novazezi zegt
Altijd op je gevoel afgaan, heb je dat niet dan moet je iemand mee nemen die dat wel heeft. Persoonlijk veel ervaring met “oudere” Mercedessen.
Wij wisselen onze bij-auto elke 6 maanden en zoeken altijd iets exclusiefs.
W211 E55 AMG 2004 – winst op gemaakt, WOK-melding, 7 jaar stilstand, compleet hersteld en ongelooflijk veel schik van gehad gedurende 6 maanden.
W211 E420 cdi 2007 met 300.000km –
60.000km in 6 maanden bij gereden zonder 1 storing. Daarna gechipt naar 420pk / 850nm en na 2 weken verkocht….365.000km bij verkoop.
W218 CLS350CDI 2012 met 200.000km te weinig op de teller. Grote beurt, 2 nieuwe banden en 80.000km plezier van gehad.
W211 E500 5,5l v8 2007 met 150.000km te weinig op de teller en carrosserie schade. Grote beurt, 1x nieuwe remmen, airco pomp en helaas 1 luchtbalg t.w.v. €450. Rondje Polen van 4.000km zonder problemen en nu al 80.000km mee gereden. Gekocht voor €5.500 dat dan weer wel.
Op dit moment is de bij-auto een Mercedes E500 V8 bi-turbo 2012 met 4matic, luchtvering en bijna alle opties. Getuned naar 483pk en 811nm koppel door de vorige eigenaar. Gekocht zonder te rijden, alleen proef gezeten.
Na aanschaf grote beurt, remmen rondom en wat sensoren/rubbers preventief vervangen. €750 onderdelen als je het zelf doet.
Oja, gekocht met 275.000 km……
Verder hebben we nog een S204 C350cdi 2012 met v6 diesel stage 2 getuned met 275.000km en die zou ik met garantie nog durven verkopen.
Bovenstaand lijstje zijn allemaal auto’s waarvan men zegt “oooeeeeh jij durft…’ terwijl diezelfde mensen ook weten dat je met een 300+pk auto duurder onderhoud óf torenhoge afschrijving kan verwachten.
Wij onderhouden alles wat bij ons rijdt maniakaal en hebben net zoveel schim in een bij-auto met dubieus verleden inclusief schade, terug geschroefd km-stand en dikke zwarte olie. Je technische klier moet er een goed gevoel bij hebben, heb je die niet dan ook niet aan beginnen.