Met de 4 Gran Coupe (F36) lanceerde BMW alweer het zesde model in zijn F3x-reeks, dat zich het best laat omschrijven als een 4 Serie Coupé met een paar extra deuren. In hoeverre heeft het model bestaansrecht?
Er is natuurlijk weinig op tegen als een fabrikant een extra variant op een bestaand model maakt, of zoals ze het zelf noemen: ‘een compleet nieuw segment uitvindt’. Als men er brood in ziet, dan doet men dat toch lekker? Bovendien toont het succes van de A5 Sportback aan dat het publiek kennelijk wel graag de coupélijn heeft, maar niet de flink langere voorportieren en lastige instap voor achterpassagiers.
Om de vergelijking met zijn naaste broertjes en zusjes wat concreter te maken zetten we 4 varianten uit een aantal verschillende hoeken naast elkaar: de 3 Sedan en Gran-Turismo, en de 4 Coupé en Gran Coupé. Zoals je ziet zijn er verschillen aanwezig in lampdesigns, reflectoren, grille-omlijstingen, en dat soort zaken.
Maar maakt juist deze layout de Gran Coupe de begeerlijkste Bimmer uit zijn klasse?
Design_Driven zegt
Ik had me eigenlijk niet gerealiseerd hoe klein het verschil was tussen de Gran-Turismo en 4 Gran Coupe. Net of de designers niet konden kiezen tussen de 2 en de directie zei: Doe ze dan zusammen maar.
Hoe meer te kiezen hoe beter vind ik zelf, zolang BMW de ontwikkelingskosten er uit krijgt is het toch prima?
De f32 is hier wel het lekkerst, misschien dat ze hier nog een shooting break kunnen maken om weer een niche op te vullen.
e30325notsoeconomic zegt
Laatste niche:
http://s184.photobucket.com/user/Lambooghini/media/BMW-4-SeriesShootingBrake3.jpg.html
michelinman zegt
@e30325notsoeconomic: Jezus, wat een foeilelijk ding!
e30325notsoeconomic zegt
@michelinman: Daarom moeten ze dat ook niet doen!
mashell zegt
@e30325notsoeconomic: dat zei ook iedereen toen ze op basis van de Z3 een coupe in elkaar flansten.
w211 zegt
@e30325notsoeconomic: michelinman, wat een prachtig ding!
drivingpleasure zegt
@sketcher: Ik vind dat 3GT meer een lijn hebben van de A5 dan de 4 serie…
martijn1993 zegt
De sedan en deze nieuwe 4-deurs coupé zijn lastiger van elkaar te onderscheiden (en profile) dan een A4 en A5 Sportback, best een kunst eigenlijk. Iets meer verschil had er toch wel mogen zijn om dit nieuwe model te verantwoorden.
drivingpleasure zegt
@martijn1993: Inderdaad het is net zo erg tegenwoordig als bij Audi. Gewoon iets anders gelijnd en kleine veranderingen. overigens vind ik de A5 stuk meer op de 3 gt lijken qua lijn…
martijn1993 zegt
@drivingpleasure: Qua lijn inderdaad, proporties is weer een ander verhaal.
645ci zegt
Ik vind het uiterlijke verschil tussen de sedan en GC niet enorm groot.
Ik gok eigenlijk dat de GC alleen met zwaardere motoriseringen verkrijgbaar zal zijn en dat op termijn de 3 en de 4 verder uit elkaar zullen groeien.
Als ze dat niet doen zie ik persoonlijk het nut niet zo. De 6 GC is wel een heel ander model dan de 5 sedan, dus het kan wel.
En als ik tussen deze 4 moet kiezen, doe dan de 4 coupe maar.
bruinbeer zegt
Als ik een 4 deurs wil hebben dan koos ik de 3 sedan. Als je voor de looks gaat, neem je de 4 coupé. De 4 Gran Coupé heeft voor mij geen meerwaarde. Ik heb de Audi A5 Sportback ook nooit een mooie auto gevonden.
bruinbeer zegt
@bruinbeer: Trouwens, als je een 4 deurs auto koopt voor de looks, geef de Maserati Ghibli alsjeblieft een kans!
reactief zegt
@bruinbeer:
Ben het geheel met je eens!
Ontopic: Niemand kijkt hier de gallery volgens mij :-) Die foto schuin van voren maakte mij direct duidelijk dat dit artikel van Sir_Smokalot is! Heerlijke humor! :-)
reactief zegt
@reactief: kijkt -> bekijkt…
faalhaas zegt
Gefeliciteerd BMW, je hebt Audi overtroffen!
timhuiderjw zegt
@faalhaas: je naam doet je na deze uitspraak, eer aan
JeejEm zegt
Stiekem weinig onderscheid tussen de modellen. Leuk dat je kunt kiezen maar als je rationeel denkt kun je eigenlijk niet om de normale sedan heen. Scheelt een ruime 6.000 euro met de coupe als je kijkt naar de basisdiesel (320d). Ervan uitgaande dat de Gran Coupe nog duurder is dan de gewone coupe krijg je een gat van – meer dan – 6.000 euro tussen modellen die er amper anders uitzien. De Gran Coupe is ook ongeveer zoveel duurder maar die voegt tenminste nog ruimte toe. Ben benieuwd hoeveel mensen er gek genoeg zijn om zoveel extra geld voor de Gran Coupe neer te leggen…
645ci zegt
@JeejEm: als je rationeel denkt kom je denk ik altijd bij een fiat multipla terecht. :)
Ik probeer zo weinig mogelijk rationeel te denken, daar koop je veel leukere auto’s van. :)
JeejEm zegt
@645ci: Heb je helemaal gelijk in. Echterrrrrrr, ik vind het zelf een hoog Apple gehalte krijgen dit soort premium meerprijzen. Je betaalt een heleboel extra voor een heel erg klein extra’tje. Aan de ene kant hoop je dit soort creatievere uitspattingen vaak op de weg tegen te mogen komen. Aan de andere kant hoop je dat dit soort meerprijzen afgestraft worden; het is gewoon gebakken lucht verkopen voor een bak extra pecunia. Marketingtechnisch briljant, maar ik trap er niet in.
645ci zegt
@JeejEm: Ik zie het nut van deze zoek de verschillen ook niet zo. Bij de 5 en de 6 serie zijn de verschillen m.i. wel relevant(er).
Ram-G-maN zegt
Hoe ver kunnen de ramen naar beneden bij de 4 Serie Gran Coupe? Gaan die tot halverwege?
Doordat de achterruit met het kofferklep opengaan maakt het voor mij geen “coupé”. Al was het al geen coupé nu het vier portieren heeft. Ik denk dat ze bij RDW het ook als een 5-deurs hatchback zien.
alcantara zegt
@AutomotiveDesigner: 350Z is dus ook geen coupé?
Om maar één van de vele coupés te noemen met een volledige kofferklep.
ar156sw zegt
Het bestaansrecht zal blijken uit de verkoopcijfers…
Maar, op zich juich ik het bieden van meer varianten toe. Even los van de discussie over naamgeving. Het is natuurlijk voor de fabrikant ook wel makkelijk: paar kleine aanpassingen en hoppa, weer een nieuw “model”. Klant wil toch wat kunnen kiezen. (Licht off-topic: dat snap ik dus ook niet aan het huidige Alfa Romeo… waarom is er geen 5 deurs MiTo? Waarom is er geen Giulietta Sportwagon… en misschien zelfs een 3 deurs? Kan toch niet veel kosten om te ontwikkelen en je hebt er meteen een lading nieuwe potentiële klanten bij)
Specifiek deze 4GC zou bijvoorbeeld bij mensen die wél een hatchback, maar géén station (3 touring) of hoge instap/rijhoogte (3 GT) willen.
De truc is natuurlijk klanten afpakken van de concurrentie, en niet van jezelf…daar zit denk ik de uitdaging. Maar, als er vraag is in een bepaalde niche en je vult hem niet, gaat de klant dus naar de concurrentie.
erce zegt
Ik vind hem zelfs zo mooi dat ik overweeg om eind dit jaar mijn 5serie er voor in te ruilen.
mout zegt
‘Coupe’ betekent ingekort, of bijgesneden. Het is dus de lichtere, compactere versie tov een sedan. Dat heeft BMW fijn begrepen: Een 420i is 1,4 cm langer en 30 kg zwaarder dan de 320i.
De 4-serie Gran Coupe is gewoon een liftback versie van de sedan. Net als Renault 9 en 11. Of Corolla liftback en sedan. Of Sierra. Ik ben zelf wel een fan van die lay-out. Fransen zijn er vanouds gek op: R 25, BX, XM, GSA, CX. Heerlijke laadopening, fraaie lijn. En in het geval van de XM een mysterieuze 13e ruit, om de achterpassagiers uit de wind te houden bij het beladen.
De GT is een ander verhaal: Langer, breder, hoger, ruimer, zwaarder. Iets hogere zit. Kortom, alles waarvoor je normaal niet een 3-serie koopt. Toch lijkt het me wel wat.
erce zegt
@mout: Exact, als we rationeel een auto moeten gaan kopen, kiezen we massaal voor een Dacia.
griffendahl zegt
@mout: Ik gok dat ze hem daarom ook GRAN coupé genoemd hebben… Je hebt netjes opgezocht wat coupé betekent, helaas ben je volledig voorbij gegaan aan ‘gran’.
mout zegt
@griffendahl: Ehm, nee. Ik bedoel dat de gewone coupe langer en zwaarder is.
De maten en gewichten van de gran coupe heb ik nog niet gezien.
kapiteinaudi zegt
Audi’s zijn allemaal hetzelfde… Oh wacht ….!
dbonline zegt
Zoveel mensen dat zaniken over de 3 serie tegenover de 4 serie Gran Coupé, terwijl deze buiten het interieur, voorruit en motorkop op alle vlakken qua design verschilt. De 4GC is breder, langer + langere wielbasis, grote hatchback kofferklep, andere daklijn, ander bumpers en lichten. Dat de 4GC voor en achterkant deelt met de 4 coupe vind ik logisch, terwijl er genoeg verschillen zijn om het als variant van de 4 coupe te bestempelen. De lijnen zijn naar mijn mening eleganter en gestroomlijnder dan de 3 serie wat voor mij de naam Gran Coupé rechtvaardigt.
JamesBond007 zegt
Ik moest lachen +1
Tevens vind ik de 4-grancoupe wel de mooiste!
2cool4school zegt
@JamesBond007: zeker grappig! Ik vind de achterkant (op de vergelijkende foto’s) van de GC het beste eruit zien.
roppp zegt
@JamesBond007: gelukkig, het is opgevallen. Zijn ze hier een keer echt grappig, gaan ze hierboven Bloedserieus een volledig overbodige discussie voeren (BMW doet echt niets anders, omdat jullie dat willen).
ddimi zegt
Ben hier geen fan van, BMW gaat idd Audi hun kant op met de bedoeling al hun modellen opeen te laten lijken..
bobster92 zegt
Maar wanneer komt nou de 4-serie touring?
Edge zegt
@bobster92: Weet je, het zou mij niks verbazen als die er ook nog komt. Mercedes flikte het ook met de CLS (oke, die is wel een prijsklasse hoger) dus waarom zou BMW geen coupé-achtige station kunnen maken?
mashell zegt
Ik zou een 3GT bestellen met M435xd typeplaatjes. Gewoon om autospotters te jennen.
flutterby zegt
Het verschil is minimaal, maar de 4GC is toch mijn favoriet. Verschil genoeg dus.
Wel beetje jammer dat die (waarschijnlijk) een flinke meerprijs krijgt op 3 serie. Of dat het waard is..
dbonline zegt
@flutterby:
basisprijzen Duitsland:
320D sedan MT 35.900 EUR
420D Gran Coupe MT 39.200 EUR
flutterby zegt
@dbonline: valt mee, maar ben benieuwd wat je krijgt voor 3300 extra behalve een ander design.
Edge zegt
Ik zou voor de 4GC gaan. Iets lager en sportiever gelijnd dan de 3-serie, deuren zonder deurstijlen (doet voor mij op de een of andere manier luxer/sportiever aan), en geen problemen met instappen/parkeren vanwege lange deuren. En een setje extra deuren vind ik persoonlijk ook makkelijker voor als je een jas op de achterbank kwijt wil ofzo.
norge zegt
Iets met “door de bomen het bos niet meer zien”.Toch maar weer eens langs de brillen boer gaan..
Kvgorp zegt
Garage met weinig vloeroppervlakte. “Heeft u de BMW 4 GT gran coupe cabrio in station uitvoering?” Nee sorry die hebben we niet in de showroom staan maar ik kan hem wel laten komen van de importeur voor u uiteraard.
maximfabian zegt
Hulde voor de walvis.
OT: Prachtig ding die grancoupe, BMW’s worden mijns inziens de laatste jaren steeds mooier. Als dit zo blijft weet ik al wat voor leaseauto er voor de deur mag komen te staan.
Ash zegt
good job bmw! vind em wel mooi!
die walvis.. geweldig..!
Tommy2 zegt
BMW verslaat Audi met het klonen van modellen.
tupperware zegt
@Tommy2:
Dan is de dominantie van BMW nu compleet, dat was het laatste waar ze in Ingolstadt beter in waren dan in München.
georgieporgy zegt
Mooi om zo´n oud topic eens terug te lezen. Die 4 serie Gran Coupe is het populairste model van de 4 serie geworden. Hadden velen toen niet gedacht! Hij verschilt in het echt ook meer van de 3 serie en de 3 GT dan op de foto´s lijkt. Het is gewoon een heel fraaie wagen!