We hebben weer een creatie voor in ons steeds dikker gevulde dossier met driewielers. Ditmaal de Hodge Hawk, een fraai concept uit het verre Nieuw-Zeeland.
Het ontwerp komt uit de pen van Alex Hodge, een industrieel ontwerper uit Nieuw-Zeeland. Dit theoretische concept wordt aangedreven door een Honda RC51 V-twin 999cc motor. Met dit blok jaag je de toerenteller tot 10.000 omwentelingen per minuut en het vermogen is goed voor 120 pk op het achterwiel. De topsnelheid ligt op 233 km/u. De lichtgewicht eenzitter weer fatsoenlijk tot stilstand brengen zal geen probleem zijn. Achter de drie 19 inch lichtmetalen velgen huizen stevige remschijven en het achterwiel heeft er zelfs twee. Van buiten is veel glasvezel gebruikt en van binnen voornamelijk gegoten kunststof en leer.
Een driewieler moet het beste van twee werelden verenigen: de flexibiliteit van een motorfiets, met het comfort van een auto. Echt lekker doorbreken doen dit soort voertuigen niet, want je komt er zelden of nooit één tegen. Toch bevreemdt mij dat aan de ene kant een beetje. Er zijn miljoenen fans van motorfietsen en miljoenen liefhebbers van auto’s, maar voor een mengvorm zou dan geen animo te vinden zijn? Zelf zou ik mij graag lekker onderuit in zo’n capsule van A naar B verplaatsen.
Aan de ambitie van de designers zal het niet liggen, want er zijn concepten in overvloed. Het zal er vooral mee te maken hebben dat een driewieler naast het beste van twee werelden, tegelijkertijd een aantal belangrijke praktische voordelen mist. Voor dagelijks gebruik is ‘ie vanwege de beperkte ruimte een stuk minder handig dan een auto. Tegelijkertijd is ‘ie ook niet zo lekker compact als een motorfiets die je gemakkelijk overal even neerzet. Tot slot is ook het prijskaartje vaak niet het meest aantrekkelijke aan een driewieler. Maar het ziet er wel strak uit. (bron: alex hodge)
BmwMPower zegt
Erg mooie concept!
Ik hoop stiekem dat dit ding in productie gaat :)
papa zegt
die wil ik ook wel!
Race_Kees zegt
De VandenBrink Carver heeft toch al bewezen dat er geen animo is voor zo’n geval. De Carver is ook wel erg duur trouwens maar goed, komt ook door het kantelsysteem gok ik..
Zie ook de Kawasaki T-rex, erg tof maar wel weer open:
bub zegt
Mooi..Dingetje…
Wie weet komt hij..:)..
Laten we hopen;)
CRASH zegt
de prijs is het struikelblok
als je dit soort voertuigen voor onder
de 30.000 euro kan aanbieden
gaan ze als warme broodjes vermoed ik
Gnermo zegt
Zijn die velgen niet een beetje buiten proprtie?
bleegh zegt
vooral van gegoten kunstof, moet zijn kunststof
-edit: yep, is inmiddels aangepast-
Jan Rap zegt
Het ziet er heel gaaf uit, maar ik ben het niet eens met CRASH.
Als warme broodjes voor 30.000?
Als ie 8000 kost wordt ie voor mij interessant.
Anders is het een auto zonder bagageruimte en andere zitplaatsen. Het enige verschil is dat ie dicht kan, maar daar win je de oorlog ook niet mee.
Motorfietsen vind ik stom, maar dit ding zou ik nog wel willen hebben als plezierapparaat naast een normale auto. Zolang de prijs maar ruimschoots onder de 10000 blijft.
audi0holic zegt
@Gnermo, die zien er wel wat groot uit, maar vinden wij dat erg? Vind die neus wel iets weg hebben van een Gallardo… of ligt dat aan mij?
@ Jan Rap voor 8.000 euro kun je ook een Lada kopen of een mooie tweedehands Ducati. 15.000 euro lijkt mij een zeer goede prijs voor zoiets dergelijks.
Jandepandaman zegt
Tja, het is allemaal al genoemd:
– Ruimte: Je kunt meer autobinnenruimte krijgen voor het zelfde voertuigformaat
– Formaat: Veel motorfietsen tegenwoordig zijn bijna net zo luxe maar je flitst er wel veel makkelijker mee door het verkeer en je parkeert ze ook veel makkelijker.
– Geld: Voor dat soort geld koop je waarschijnlijk een luxere auto óf een net zo toffe motorfiets plús eeen aardige boodschappen-auto erbij.
– Die T-Rex is er inderdaad ook al en daar kun je tegenwoordig ook gesloten ruitwerk voor krijgen, dus dat marktsegment is ook al voorzien.
Goed- Als onze staatssecretaris voor verkeerszaken nu 3x zoveel wegen aanlegt voor ons, iedereen vrijstelt van BPM, wegenbelasting en de brandstof-accijnzen fors omlaag schroeft, en oh ja ook nog subsidies gaat geven op de bouw van extra privé-garages voor je extra vervoermiddelen, dán…. Heeft dit voertuig echt méér dan uitstekende bestaansgronden gekregen!
Máár- Léúke vormgeving! Alleraardigst! Voor als Science Fiction Realiteit wordt.
BMW M3 zegt
zo dat is keurig niet niks en trouwens lijkt net z’on donkervoort uitvoering!!
Citrofiel zegt
Zeker weten dat het geen HotWheels is? Die velgen… :o Des te stoerder als hij daadwerkelijk met zulke verhoudingen op de weg rijdt.
RA999 zegt
Een beetje rare proporties, het lijkt nu een beetje op zo’n mini-supercar :)
http://www.flickr.com/groups/mini-supercars/pool/
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
T’is weer eens wat anders, heeft wel wat.
blokker5 zegt
Als honda zelf hier serieus mee aan de slag zou gaan (wat ik niet verwacht als ik de site van de ontwerper bekijk) dan denk ik niet dat dit voertuig €30000 zou kosten. Ik heb even gegoogled(raar woord) en de motor (die met twee wielen) waarin dat honda rc51blok zit kost $10000. Ontwerpkosten hebben ze in ieder geval niet meet…
Davidov zegt
Hij zou wel voor mini-batbike door kunnen gaan. En dat derde wiel kan toch nooit 19 inch zijn?
Dennis zegt
@Davidov: Ik ben met je eens dat het achterwiel kleiner lijkt, maar de ontwerper zelf heeft het over drie 19 inch lichtmetalen velgen, dus zullen we zullen ‘m maar gewoon geloven.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Cool!
Ziet er mooi uit.
Voor een design-concept vind het wel het verschil klein met ‘anderen’ zoals de Carver en de T-Rex…
Buyck zegt
Een nog extremere variant van Ariel Atom en van KTM vierwielers. Zeer futuristisch zeker een kick om mee te rijden!
Erra zegt
WAT IS DÁT?!
Gatverdamme.
J zegt
Ook zit je erg dicht met je gat op het de grond.