In Genève leek alles nog koek en ei bij het Chinese Brilliance, ze waren in Zwitserland aanwezig met maar liefst drie verschillende modellen. De grote BS6, de iets kleinere BS4 en de coupe BC3. En toen werd werd deze week ook nog eens bekend dat de BS6 & BS4 voorzien zullen worden van de zelfontwikkelde 1.8 Turbo motor met maar liefst 175 pk en dat is een stuk meer dan de 130 pk waar de BS6 het tot nu toe mee moest doen.
En toen kwam een paar dagen geleden ook nog eens het bericht dat de eerste 500 Brillance BS6’en wiel op Europese bodem gezet hebben. Alles leek dus op rolletjes te lopen, maar helaas het Duitse Dekra heeft een paar BS6’en onderworpen aan een crashtest en de resulaten waren niet denderend. Het was niet zo slecht als bij de inmiddels beruchte Landwind.
De Brilliance is met een vaartje van 56 km/u tegen een betonblok gereden en zou uitkomen op een score van 2 sterren. Bij een EuroNCAP test gebeurt dit echter met een vaartje van 64 km/u en zal de vervorming van de A-stijl vermoedelijk een stuk serieuzer zijn. Ook de zijdelingse protectie is door het ontbreken van zij-airbags niet optimaal en voor de passieve veiligheid is het ontbreken van ESP natuurlijk nooit een pré. Nu maar hopen dat de BS4 en BC3 een stuk veiliger zijn…
alfafan zegt
De chinezen moeten nog veel leren…
smoke zegt
Het verbaast me niet zo van die Chinezen, er moet goedkoop geproduceerd worden en in het eigen land is er nou eenmaal niet zoveel focus op veiligheid of milieu of dat soort ‘randaangelegenheden’. Willen ze serieus meedoen op de globale automarkt, dan is het toch zaak hier meer nadruk op te leggen, maar dat gaat natuurlijk weer ten koste van koopargument nummer 1: de prijs. Ik blijf er bij: goedkoop is in veel gevallen toch duurkoop!
Citrofiel zegt
Waarvan was het nou een concurrent? Nou ja, dat doet er eigenlijk niet toe. Voor elke klasse is dit schrikbarend laag. Chinezen: Way to go!
PieterA zegt
Hoera!, weg met die meuk! Ik hoef die troep hier echt niet te zien, vervuild niet alleen het milieu maar doet zeker ook pijn aan de ogen.
Bertus zegt
Voor een paar duizend euro minder heb je dus gewoon een lelijke, onveilige en slecht afgewerkte chinese auto, waarvan je weet dat tijdens de produktie een loopje is genomen met werknemers en het milieu. Hoe dan ook, de rekening moet ergens betaald worden.
Ejay zegt
Lang leve de georganiseerde autoindustrie. Die zien de bui al hangen met die goedkope chinese auto’s. Oftewel lekker lage NCAP score is het gevolg. Zag je ook met de landwind die bij de officiële test er beter uitkwam dan die ANWB en de Duitse zus van de ANWB voorspelden, maar het leed was toen al geleden. Maargoed het zal niet lang meer duren of de Chinezen weten dit te omzeilen en ze hier in grote getalen zullen rijden. (waar ik dan overigens niet zo’n fan van ben, want het design is erg vaak gajat en wat zelf ontworpen is kan het daglicht niet verdragen)
DAT zegt
Brilliant !
Citrofiel zegt
@ Ejay; Dus volgens jou hebben autofabrikanten invloed op de EuroNCAP? Ik dacht dat het er bij het EuroNCAP juist om onafhankelijkheid ging…
Armada zegt
brilliant is verdammt
Tim (de Hummergek) zegt
– Nu maar hopen dat de BS4 en BC3 een stuk veiliger zijn… – Niks hoepn, gewoon die auto’s in China en de rest van Azië laten rond rijden! Ze hebben in de voormale Sovjet-Unie landen dat soort auto’s nodig, want de prijs is laag en het komt ui de buurt!
stefan zegt
Hopelijk komen die dingen nooit naar europa het is niks meer dan goedkope ziel loose troep.Geef mij gewoon een mooie Japaner.
Robin zegt
Goedkoop moet ergens compenseren
Rossi zegt
Ben geen voorstander van deze auto’s maar wat zeiken we nou! Alsof een donkervoort, oude mini, 10jaar oude BMW etc zo veilig is.
LTZ zegt
@Rossi: Een 10 jaar oude BMW is in ieder geval veiliger dan de Brilliance. Trouwens gaat het niet alleen maar om het feit dat sommige andere auto’s even onveilig zouden zijn, maar om het concurreren in z’n eigen klasse.
Dan maar liever een Chevy Epica…
miki zegt
Op zich wel een mooie auto maar het is natuurlijk niet alleen dat dat telt
Fuego zegt
De Brilliance zal ingevoerd worden door Cardoen Roosendaal en de prijzen schommelen tussen de 25.000 euro (voor de 2.0 Comfort) en 30.000 euro voor de Deluxe versie. De Deluxe versie heeft dan wel een open dak, lederen interieur en automatische airco. Navigatie is niet te verkrijgen, stabiliteitsprogramma en zijdelingse airbags zijn opties. Een diesel versie komt later op de markt. Brilliance brengt in de nabije toekomst nog een SUV en een compacte BS2 op de markt. Voor de prijs van een Brilliance heb je een Mazda 6, Fiat Croma of Kia Magentis… Het “design” is ontworpen door Giugaro, het onderstel werd aangepast door Porsche en de motoren komen van Mitsubishi. Brilliance wil auto’s op de markt brengen die 10 tot 15 % goedkoper zijn dan de Koreaanse concurrenten.
floryn zegt
het verbaast me niet zo erg dat ze niet zo veilig zijn hoor maar ooit komt het wel goed met die chinezen