The fast and the Führer met in de hoofdrol een Auto Union D-type racer uit 1939. Het klassieke exemplaar was eigendom Adolf Hitler en één van zijn favoriete racebolides. Op 14 augustus zal de racewagen worden geveild en naar verwachting minimaal 6,4 miljoen euro opleveren. De auto werd in 1939 tijdens de Gran Prix gereden door Hitler’s vriend Hans Stuck. Er zouden slechts 3 exemplaren bestaan.
Vandaag de dag zou je geen enkele coureur zonder doodswens gek genoeg krijgen om achter het stuur van deze auto te kruipen. Gordels ontbreken evenals ieder andere vorm van crash-protectie. De motor heeft specificaties die zelfs vandaag de dag nog respect afdwingen. De drie liter V12 is goed voor 485 pk en brengt de racer -die nog geen ton weegt- tot snelheden van meer dan 320 km/u. Het koppel is zo groot dat zelfs bij een snelheid van 160 km/u de wielen nog kunnen spinnen wanneer extra gas wordt gegeven.
Het is een interessant collectors-item en dan vergeten we even dat de auto van Hitler is geweest. Ik ben zeer benieuwd voor welk bedrag de bolide straks van eigenaar zal wisselen. Op dergelijke veilingen trekt men zich meestal niet zoveel aan van de crisis. Er zou veel belangstelling zijn vanuit Rusland. (bron: bonhams.com via: dailymail)
Met dank aan Geert voor de tip!
MMQuint zegt
Zal wel op gas lopen deze auto
bartholomeo zegt
prachtig stukje techniek; maakt niet uit wie de eigenaar was, als je deze klassieker kan kopen en bewaren verhoogt hij alleen maar in waarde
Guy zegt
geile bak!
vla zegt
@ MMQuint
De tonnetjes Zyklon B worden erbij geleverd.
Citrofiel zegt
Ik wist niet dat Hitler een autofan was? Benieuwd welke neo-nazi we binnenkort hierin zien rondcrossen!
Lol @ The fast and the Führer. :D
Entwicklung88 zegt
Misschien is het maar beter dat je uit de auto geslingerd wordt bij zulke prestaties..
Erg indrukwekkend voor een auto van 60 jaar oud!
VonStroke zegt
Duizelingwekkende cijfers en dat voor die tijd. Ongelofelijk. (maar de gedachte dat hij van Hitler geweest is maakt het er niet prettiger op)
JPM zegt
Ja? Bent u zeer benieuwd hoeveel hij opbrengt? Want ja 5,9 miljoen of 6,3 miljoen dat is interessant. Prachtige auto trouwens, erg premium.
Entwicklung88 zegt
@ Stupid me
70 jaar oud..!
ErwinLagcher zegt
Alleen jammer dat hij geen sterwielen heeft ;)
OT. Bizarre specs voor die tijd, eigenlijk gewoon een bom op wielen.
Klassiekerrally zegt
Hey, frickin’ hell! Deze heb ik gemist! :(
Ik heb wel de Bugatti van Ettore…
Klassiekerrally zegt
Overigens: Hitler stimuleerde de racerij. Pure propaganda. Er zijn hele interessante verhalen over te lezen. Zelfs over een Britse coureur die voor het Derde Rijk reed… Ben slecht in namen… Wie kijkt even op Google?
AMG Powerrr zegt
Fast and the Fuhrer is :) :)
@Citrofiel,
haha, ik ben eigenlijk ook best wel benieuwd welke neonazi er in gaat rijden.
Ik vind het zelf ook wel wat hebben, al zie ik liever de Mercedes SSK van de Fuhrer. Alleen die auto heeft van die opzichtige vlaggetjes waardoor je gelijk als de nieuwe Fuhrer wordt gezien. En dat is waarschijnlijk ook niemands bedoeling.
Misschien een leuk idee om te kijken wat voor tijd de auto doet op de Nordschleife.
bozewolf zegt
Ongelofelijk apparaat. Hebben ook wel wat dappere jonge mannen het leven in gelaten. Stond nog stukje in TG magazine vorige maand.
RenesisHP zegt
Hitler was zeker verstandig genoeg om deze auto niet zelf te besturen?
Ik vraag mij af hoe het verhaal had gelopen als dit wel het geval was.
Mutina zegt
@JPM daarvoor alleen al zou ik een krant kopen…of toch niet
lol je hebt wel gelijk!
Thomaz zegt
Met single frame grill, zo retro.
Mutina zegt
…of gewoon op het net lezen hoeveel ie ging
RenesisHP zegt
@AMG Powerrr.
Waarschijnlijk geen tijd. Voor het einde van het rondje ben je dood. :twisted:
Larrs zegt
Maakt niet uit van wie deze bolide geweest is, het merk en de techniek is vele male interessanter.
Klassiekerrally zegt
Ik moet opeens denken aan een film waarin per ongeluk een Mercedes van Adolf bij een Museum gejat wordt die -dom genoeg- op een podium landt van een Neo Nazi bijeenkomst… Hoe heet die film ook al weer?
Nijntje_ zegt
Wow, prestatie zat voor zo ’n oude bak!
lol @ fast & führer ::D
Polygoon zegt
Misschien iets voor een of ander hitler museum
Fova zegt
Rat Race?
Citrofiel zegt
@ klassiekerrally; Leuk hè, die slechte films. ;) Helaas kan ik ook niet op de titel komen… :?
G_deGroot zegt
@KLassiekerrally
Ik weet wel dat ze bij Rat Race uiteindelijk kwamen bij een Amerikaanse veteranen bijeenkomst met Hitler’s Mercedes-Benz.
Heyhuub zegt
http://www.youtube.com/watch?v=myxMudtFX6g&translated=1
Iedereen moet dit filmpje van deze 3 verschillende Auto Union replica’s moeten zien. Gereden door volgens mij onder andere Allen Mcnish en Frank Biela.
Ongeloofelijk wat voor geluid er uit deze machines komt.
Mee zegt
@Klassiekerrally
Richard Seaman ;)
Golfke zegt
@ Klassiekerrally
Jij bedoeld “Rat Race” maar daarbij werd de auto per ongeluk op het podium van een oorlogsveteranen bijeenkomst gereden. Leuke film, erg grappig.
vla zegt
@ Fova
Correct!
@ Klassiekerrally
Heb die film ook gezien. ;)
Klassiekerrally zegt
@ G_deGroot: dat was het inderdaad… Ze waren juist op de vlucht voor de Neonazi’s…
En inderdaad Citrofiel, af en toe zijn die B-films (of verder in het alfabet) best leuk ;)
@ Mee: Ja, inderdaad! Hier is meer info te vinden.
frank zegt
het schijnt dat deze machines niet op benzine lopen, maar op een of ander mengsel waardoor de tranen je uit de ogen lopen als je er achter langs loopt met draaiende motor…
arbo wetten hadden ze nog niet in die tijd
Klassiekerrally zegt
@ frank: ethanol?
gilein brouwer zegt
ik ben benieuwd hoe deze veiling verloopt. ze hebben toch in het verleden wel eens problemen gehad met veilen van een enexemplaar omdat de geschiedenis van de auto niet klopte ofzo iets??? er waren toen geloof ik te veel onderdelen vervangen. weet het ook niet zeker maar zoiets.
lincoln zegt
Hitler !! Hitler !!
is dat niet die kerel van 1 europa en 1 munt-eenheid enzo ??
kei mooi karretje iig ..
lincoln zegt
Napoleon en J.Cesar waren dan weer helden ..
vla zegt
@ frank
Als we bij mij thuis de oldtimer met volle choke starten, prikt het ook in de ogen hoor. ;)
AMGJunk zegt
Krijgen we aan het eind van het jaar ook een top 10 met beste comments van het jaar?
Dan moet MMQuint zowizo in de lijst voorkomen!
Met de reactie: “Die zal wel op gas lopen deze auto”
:lol: :mrgreen:
Klassiekerrally zegt
@ vla: hahaha! Herkenbaar!
(laat de boomknuffelaars het niet horen! ;) )
ErwinLagcher zegt
Je kan wel vol GAS de boomknuffelaars om zeep helpen :)
Oeps ik dwaal af…………. ;)
vla zegt
@ Klassiekerrally
En dan moet ik nog eens kijken of hij mooi achteruit over de smeerput rijdt. :roll: Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het niet graag doe! :P
frank zegt
over de mercedes w25: Initial power ratings for the car was 314 bhp at 5,800 rpm. Using a new fuel mixture provided by Standard Oil that replaced the gasoline/benzol with methyl alcohol horsepower was bumped to 354 bhp. A new golden era of racing had begun.
over de mercedes w25: Like Auto Union, they took their very successful W25 GP car and equipped it with the latest version of their supercharged eight-cylinder, M25B, that was still under development for the 1935 GP season. The displacement was 3.992 cc and the power output, using the special W.W. fuel, was 430 HP (other sources say 398 HP).
over de mercedes w125: Fuel used was a custom mix of 40% methyl alcohol, 32% benzol, 24% ‘A’thyl alcohol and 4% gasoline light.
ik kan over de auto union even niets vinden, maar deze auto’s waren concurrenten, dus ze zullen dezelfde soort brandstof gebruikt hebben
Windhoos zegt
Dit is racemachine in de roots, geen hulpmiddelen en elk foutje kan letterlijk dodelijk zijn. Iedereen die hier in durft te rijden is iig superdapper (of supergestoord…) ;-)
W1ck3D-78 zegt
Toegeven, hier gaat mijn petrolhead hartje sneller van slaan.
Dit is mooi.
Joost zegt
Dit is vast niet roadlegal?
Wat zijn de 0-100 specs?
RDS zegt
Echte coureurs willen geen rollbar, echte coureurs gebruiken hun hoofd. :D
JPM zegt
@ lincoln
Nee dat was die kerel die een bevolkingsgroep als zwart schaap aanwees en ze allemaal weg wilde hebben… ownee dat is Wilders.. ach wat maakt het uit.. komt op hetzelfde neer
woem zegt
@ lincoln
niemand houdt van verliezers…
Stefan-Venema zegt
Als er 1 auto in de wereld is die ik graag zou willen, dan is het deze. Een magnifiek stuk techniek :!:
BmwMPower zegt
LOL @ The Fast and The Führer! :lol:
gogogomagazine.com zegt
@Klassiekerrally: Ahh, Richard ‘Dick’ Seaman, ik weet toch zeker dat ik daar laatst op techno classica een boek over heb gezien??
Is dit niet een van die Auto Union’s die is opgeknapt door die engelse firma Croswaite & Gardiner, of is dit die ene die door de Russen in beslag was genomen en uiteindelijk in stukken in de jaren 80 weer Oost-Duitsland uit gesmokkeld is? En daarna natuurlijk weer in elkaar is gezet?
deepep zegt
auto union type-C graag ! met een w16 uit 1934
Guido zegt
Aj, je moet het maar durven, snelheden op die bandjes :P
Arnoud zegt
Effe ’n klein bommetje droppen voor de Audi boys: Welk meesterbrein zit er achter de ontwikkeling van deze Grand Prix wagen? Jawel: Ferdinand Porsche.
ferrenzi206 zegt
dan ben ik toch eerder voor de auto’s van de dag tegenwoordig.
Neemt niet weg dat dit een mooi staaltje van techniek is…
Jansen zegt
Er zit geloof ik nog een Frans staartje aan dit verhaal; er was een tijdschrift wat in Frankrijk 1.000.000 Ffr uitloofde voor de (Franse) autoproducent die deze dingen kon verslaan. Allemaal hebben ze meegedaan en uiteindelijk lukte het Delahaye… Deze Auto-Unions waren dus helemaal niet zo lang ubermachtig…. Ik kan echter op internep zo snel niets vinden om mijn stelling te bewijzen.
Nuvolari zegt
@ Original_Arnoud
Audi had toen nog niets met Autounion te maken.
6C Jordy zegt
@Original_Arnoud,
Doe dan 2 bommetjes.
Adolf was niet alleen eigenaar van deze wagen maar ook de financieerder van de race-activiteiten van Auto-Union. (en Mercedes)
Lustigson zegt
@ Nuvolari
Zeker wel: Audi was een van de merken in Auto Union.
@ Original_Arnoud
Overigens werkte Porsche in de jaren 30 voor zowel Auto Union als Mercedes-Benz, en ook nog eens voor de Kraft durch Freude-wagen… ofwel de latere kever.
Nuvolari zegt
@ Lustigson
Audi opereerde separaat van Auto Union. De sportieve successen van Auto Union mogen daarom toe worden toegerekend aan Audi. In dat geval moeten de successen van Ferrari, Maserati en Alfa Romeo worden toegerekend aan Fiat.
Jurrian zegt
Bijzonder interessant wat er allemaal in de reacties staat mannen! dat filmpje is ook leuk, het geluid klinkt als van die dragracers.
Lustigson zegt
@ Nuvolari
Dat is wat anders, inderdaad. Want onder Auto Union produceerden alle merken — naast Audi ook Horch, DKW en Wanderer — hun eigen modellen. In die zin staan Audi en Auto Union los van elkaar.
Nuvolari zegt
@ Lustigson
Uiteraard gebruikt het huidige Audi dit onrechtmatig als marketing. ;)
Bert zegt
Nog een reden om geen Duits premium spul te kopen voor mij dan.
Marco zegt
Nazi-Racer, hahaha ik zie het al voor me, The Fast & The Fuhrer, hahaha zo zittend met ze snorretje met 300 km/h langs knalle in die bak.
Maar oke, wel een supervette auto, zou er zelf wel in willen rijden
gogogomagazine.com zegt
Ja nu weten we het wel, alle duitse automerken zijn uiteindelijk allemaal nazi, feit. Gelukkig maken ze wel allemaal nog auto’s van überragende qualiteit…
JanC zegt
Gut de ene historische fout na de andere.
JanC zegt
Laat me het zo stellen. Ik denk dat je de Daily Mail niet als serieuse bron moet gebruiken.
JanC zegt
Auto Union omvatte de merken Audi, DKW, Wanderer en Horch. Overigens alle gevestigd in wat we een tijdlang Oost-Duitsland noemden. Op alle auto’s van Audi, DKW, Horch en Wanderer uit die tijd (en nog veel later) zagen we de 4 ringen, ongetwijfeld geïnspireerd op het Olympische logo, van Auto Union terug, het logo dat later VAG aannam om DKW’s onder de naam Audi te verkopen. Auto Union deed alle marketing voor de vier merken.
Audi is natuurlijk ook het enige merk van de vier dat nog “leeft” en dus is de vergelijking niet zo schreef als sommigen hier beweren.
nick zegt
Geef mij dan maar de 1937 Auto Union Type C Streamliner
meer dan 400 km/h in die tijd!!!
M-lover zegt
*kwijl*
Lekker die dingen, en voor die tijd absolute top!
Hitler mag dan wel een beetje rare opvattingen hebben over sommige dingen, maar hij had zeker wel smaak wat betreft auto’s!
LJ zegt
heel gaaf! en zeer nette spec zeg! jammer dat hij van Hitler is geweest maar desalniettemin een prachtbak!
Oxymoron zegt
Waar staat dat Hitler de eigenaar van deze auto was? Het blijkt nergens uit de toelichting van Bonhams en die zouden zo’n prijsverhogend detail vast niet weggelaten hebben. Was Dennis nog een beetje roezig na Pinkpop?
Noodle zegt
Ik heb afgelopen weekend deze in Autostadt zien staan, maar volgens mij was dat een v16 variant.. Weet iemand hier meer over? Ik zal de foto’s nog even op autojunk zetten!
W115 zegt
@M-lover
Ja Hitler had zeker smaak wat autos betreft, het volk Volkswagen laten rijden terwijl hijzelf Mercedes reed. Deze Audi is ook leuk, maar ik zou niet durfen om voluit te gaan met zo’n ding, niks geen electrische hulp, Just you, the engine and the wheels :D
CowboyHenk zegt
Mooie auto, geweest van een mooie man.
Klassiekerrally zegt
@ CowboyHenk: speelde jij in Brokeback Mountain, of heb jij een khaki uniformpje en de neiging om een armpje de lucht in te steken? :?
CowboyHenk zegt
Ik vrees dat ontkennen van het in bezit hebben van een Afrikakorps uniform inderdaad zinloos is. Dit overigens groenkleurige uniform heeft me een behoorlijke tijd gekost om er aan te geraken. Maar de moeite was het zeer zeker waard. Hangend aan een torso bij de ingang van mijn huis siert dit exemplaar het lichte halletje.
RenesisHP zegt
Who shit. Weirdo alert.
m5 zegt
heb een tijdje geleden een boek gelezen over Bernd rosemeyer die heeft met zulke auto’s gereden en is er helaas ook mee verongeluk . wat een godenzonen moeten dat geweest zijn toendertijd om met zulke auto’s over de 400kmh te rijden
lincoln zegt
@m5 ..
je mag snelheid metingen uit die periode gerust met een flinke schep zout nemen ..
dat deden ze toen met een koekoeksklok ..
m5 zegt
@ lincoln klopt vroeger waren de metingen niet zo nauwkeurig als nu .
btw die 400kmh werd niet met de D-type gehaald maar met een stromlinienwagen volgens het boek liep die 430kmh laten we voor het gemak eens zeggen dat ze er 40kmh naast zaten kom je uit op 390kmh dat is nog steeds zeer snel voor toen ;)
kwam nog een mooi filmpje tegen
http://www.youtube.com/watch?v=B3h89rc7HJ0
Lotus-Omega zegt
dit vind ik héél gaaf! oude racers, zoals bugattie typ 35 enzo!
gaaf!
lincoln zegt
@m5 .. zal het filmpje op youtube opzoeken .. krijg hier geen connectie ..
maar ik ken de strekking ..
een hoop herrie .. mannen gooien petten in de lucht ..
chauffeur op schouders .. een hoop bombarie ..
zal best spektaculair geweest zijn .. maar die “snelheden” waren meer een marketing stunt dan een tijdswaarneming ..
lincoln zegt
@Klassiekerrally .. zeg er eens wat van !!
Klassiekerrally zegt
@ lincoln: hoezo? pesten ze je? :twisted:
Ik ben druk met het omzetten van klassiekerrally.nl, geen tijd voor autoblog.nl op het moment! ;)
CrazyHenkie zegt
´´Met dank aan Geert voor de tip!´´
Geert Wilders zeker? ;)
@ Klassiekerrally
Jazeker, om de superioriteit van Duitsland op technisch gebied te laten blijken ;) en Rosenmeyer, die was toch omgekomen toen hij met een Stromliner +/- 400 op een afgesloten Autobahn reed, en er een windvlaag onder kwam?
Lustigson zegt
Overigens, om wat meer over Auto Union, Mercedes-Benz, jaren 30 Grands Prix en hun connectie met de NSDAP te lezen, kan ik ‘Hitler’s Motor Racing Battles’ van Eberhard Reuss zeer aanbevelen.
Sjoerd zegt
Misschien een beetje laat maar nog een geweldig filmpje. Echt het bekijken waard!
http://www.youtube.com/watch?v=myxMudtFX6g&NR=1
Het geluid is geweldig.
ZwerverRoodbaard zegt
Wat is dat een prachtig kunstwerkje :D
Vooral dat blok ziet er fantastisch uit.
JanC zegt
@Oxymoron: Inderdaad, dat krijg je als je die krant als bron neemt…