Of het lullig is om beide concerns naast elkaar te zetten? Wel een beetje ja, want daar waar het Italiaanse concern een recordwinst behaalt van €266 miljoen, behaalt het Amerikaanse concern een recordverlies van €26,5 miljard. Eens even kijken, dat zijn zo’n 500.000 Phantoms voor de man en zo’n 5500 BMW M3’s voor het vrouwtje. Moet genoeg zijn, denk ik…
We beginnen maar met het slechte nieuws: naast het recordverlies, schrapt GM ook nog eens 74.000 banen van de 260.000 banen. De omzet van 181,1 miljard dollar lijkt weliswaar hoog, maar is toch 12% minder dan een jaar geleden. Het recordverlies is ongetwijfeld een gevolg van de enorme afschrijvingen in kwartaal 3. Dit recordverlies van GM moet natuurlijk precies op het moment vallen dat het bedrijf 100 jaar oud is.
Dan het goede nieuws, Ferrari heeft namelijk nergens last van! Werden er in 2006 nog 5671 auto’s verkocht, in 2007 is dit aantal gegroeid naar 6465 auto’s. Hiermee is de winst van €266 mln. voor Ferrari ruim 45% hoger dan het jaar ervoor. En dit ook nog eens in het jaar dat Ferrari z’n zevende wereldtitel in de wacht heeft gesleept. Overigens is €299 mln. van de omzet (€1668 mln.) gereserveerd voor investeringen en Research & Development. Er moet toch een keer gespaard gaan worden voor o.a. de kostbare hybride-technologiën…
Luca di Montezemolo had er het volgende over te vertellen:
“2007 was an historic year for Ferrari: not only did we celebrate the Company’s 60th anniversary with splendid victories in the Formula 1 World Drivers’ and Constructors’ Championships, but we also launched an extraordinary new car, the 430 Scuderia. We are very proud to announce these excellent financial figures, the result of the exceptional commitment by the women and men of Ferrari. I am sure that they will embrace the new challenges that face us in the coming months with the same determination as ever.”
M Freak zegt
Gaat er ook een deel naar het Fiat Concern, aangezien Ferrari van Fiat is?
yissels zegt
Pff… gaat wel goed met Ferrari. Ben benieuwd als naar hoe het dit jaar zal gaan
AudiA6 zegt
Hiermee is de winst is de winst van €266 voor Ferrari ruim 45% hoger dan het jaar ervoor.
Is ook niet veel een winst van 266 euro :P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Misschien koop Ferrari Fiat wel!
Net als Porsche eraan gedacht heeft VW te kopen…
evo zegt
@M Freak;
Jazeker, uiteindelijk komt alles op de grote Fiat-hoop terecht.
floryn zegt
@m freak
het kan ook dat fiat een meerderheidsaandeel in ferrari heeft waardoor het de winstuitkeringen van die aandelen opstrijkt maar ik weet eigenlijk neit wat de constructie is
lincoln zegt
mooi .. kunnen de italiaanse autofabrikanten hun onbetaalbare overheids lening stukje bij beetje aflossen ..
the_real_stig! zegt
ik denk dat hier iets verkeerd is ” Hiermee is de winst van €266 voor Ferrari ruim 45% hoger dan het jaar ervoor”
-edit: zou het? ;) –
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Floryn:
Wat jij zegt is de juiste constructie, Fiat heeft een meerderheidsbelang in Ferrari, om precies te zijn 85%. Het restje is in handen van Piero Ferrari, de bastaard zoon van Enzo…
Patrick zegt
Hahaha, GM en Toyota waren in de race om de grootste te worden, GM heeft gewonnen met het grootste verlies.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Oh, bron is Wiki (moesten we van Autoblogger vermelden :D)
Rick dos zegt
Jeetje Ferrari, doe eens even normaal. Bentley heeft al de reputatie dat ze de VW voor de rijken der aarde zijn.
Nog even en het wordt; Ferrari is de FIAT voor de rijken der aarde. Is niet goed, hè.
Birger zegt
266 miljoen euro delen door 6465 wagens is toch 41144 euro winst per wagen?
Dit kan toch niet, is het niet 266 miljoen euro voor de ganse fiat groep?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Patrick:
De inmiddels legendarische uitpraak van Rick Wagoner (CEO GM):
‘Als Toyota ons morgen wil kopen, kunnen ze dat, en betalen ze cash!’
Vond ik nog wel een mooie in dit licht!
sebastian zegt
@ evo
cit: “En dit ook nog eens in het jaar dat Ferrari z’n zevende wereldtitel in de wacht heeft gesleept”.
sinds het nieuwe millenium ja, ze hebben uiteraard al 15 wereldtitels op naam! ;) Das best veel toch!
Armada zegt
@ Rick dos
Ach joh. Gun die Italianen toch ook eens wat. ;)
Rick dos zegt
@Armada
Zoals jij, als hele slimme man ( ;) ) opviel, is de ondertoon van mijn comment dan ook dat ik ze het beste gun. :)
Papa zegt
wanneer houdt de VS op met GM een handje boven het hoofd houden en valt GM eindelijk om…
w0o0dy zegt
Iemand die helder heeft wat nou precies de reden was van de 38,7 miljard dollar afschrijving in het derde kwataal? Iets met taxes en het was eenmalig…. in feite liet GM een operationele winst zien! En dat was een behoorlijke positieve verrassing voor de belegginswereld.
De deal die (eindelijk) gesloten is met de bonden maakt dat de toekomst er voor GM er opeens een heel stuk beter uitziet.
De lagere omzet te verwachten en was ook logisch want ze hebben GMAC verkocht. In feite is de omzet exclusief GMAC in 2007 hoger dan de omzet van GM-omzet exclusief GMAC in 2006. Dus ook daar eigenlijk best positief nieuws…. Jammer dat een groot deel van de positieve toekomst ten koste van keiharde saneringen gerealiseerd moet worden en niet komt van goede auto’s of vernieuwende modellen die enorm potentieel hebben….
Armada zegt
@ Rick dos
Ach. Dat slimme komt dan ook omdat ik een goed voorbeeld heb gehad hier op autoblog. ;)
Rick dos zegt
@Armada
:oops: ;)
rebel rouser zegt
als je zulke kleine aantalen auto”s maakt zoals ferrari …kun je nooit zo”n winst maken,en wat GM betreft…die gaan nooit stuk.
johan zegt
@ rebel rouser
zou als ik jou was maar even in het pakket gaan kijken van GM.
daarin zitten toch echt een aantal merken die wel vaker dan gemiddeld steken laten vallen!!!!
sebastian zegt
@ rebel rouser,
wat je zegt is alleen geen b**s**t als de enige business bij ferrari autobouwen is. we weten allemaal wat voor neven inkomsten ferrari nog meer heeft, van petjes verkopen en een formule 1 team onderhouden tot complete pretparken. ;)
JPM zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Dat klopt volgens mij niet. Fiat is inderdaad grootaandeelhouder maar daarnaast heeft Mubadala uit Abu Dhabi ook nog een significant belang en inderdaad ook Piero.
Divad zegt
6465 auto’s genereren een winst van 266 mln Euro, dit geeft een gemiddeld winst van + 41.000 € per verkochte Ferrari, niet slecht.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ JPM:
Dit is in ieder geval wat Wiki ervan zegt…
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_%28automerk%29
Oh ja, nu zie ik het ook, 5% a 114.000.000 euri.
Zozo! Heel wat waard dan
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Divad:
Dat zou inderdaad mooi zijn!
maar de verkoop van auto’s is niet het enige waar ze aa verdienen hoor…
Frank zegt
idd Svenska, een onderhoudsbeurtje voor je V12 of V8 gaat al lekker in de papieren lopen. En onderhoudsbeurtjes houden Ferrari’s wel van :)
Patrick zegt
41.000 euro winst per Ferrari? Het bewijs dat “overpriced” de beste definitie is van “premium”.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Frank:
Precies, litertje olie erbij…
LOL
Nick zegt
@Rick Dos: En de Rolls-Royce Phantom is zeker dan de BMW Isetta voor het welgestelde volk? ;)
eMilt zegt
Vergeet ook niet dat Ferrari lekker verdient aan de merchandise. Alleen Michael Schumacher verdiende daar al zo’n 50 miljoen euro per jaar mee. Laat staan wat Ferrari als merk daarmee verdient.
Rick dos zegt
@Nick
Nououou, met een verkoopaantal van nét aan en over de duizend wil ik die vergelijk (nog) niet trekken. ;)
rebel rouser zegt
@johan…@sebastiaan ,…dus de autoindustrie draait op petjes en T-shirts….ferrari heeft gewoon een vorm van boekhouden waar de slimste jurist nog niets van snapt,..van mij mogen ze ferrari vandaag nog opdoeken …..GM kan zich trouwens weleens een miskleun veroorloven ….is groot.
sebastian zegt
@rebel rouser
dus jij wil beweren dat… ach nee laat ook maar. roll:
sebastian zegt
de amerikaanse autoindustrie is op leven na dood, helaas voor de gm liefhebber, als die nog bestaat.
Chrizzzie zegt
Een deel van de winst zal naar Fiat gaan maar ook naar het midden-oosten waar een belangrijke investeerder zit. (Abu Dhabi) Wat is eigenlijk het aandeel van merchandising binnen deze omzet?
Wat betreft GM. Misschien moeten ze daar toch maar eens gaan nadenken over een opsplitsing al zal dat pijn doen daar in de VS.
w0o0dy zegt
@Divad: ik weet het niet helemaal zeker maar ik meen dat de omzet van Ferrari voor meer dan 1/3 uit merchandise bestaat (of zelfs de helft?) En daar worden forse marges op gescoord… petje inkoop 3 euro of minder, verkoop 18? Dat soort werk.
lincoln zegt
@papa .. handje boven het hoofd van GM ??
doe jij je huiswerk eens effe ..
Markus zegt
Hoe kan een bedrijf nou ooit 26,5 miljard verlies lijden en dan gewoon verder bestaan? How the hell vangen ze zo’n verlies op? Daar snap ik echt niets van. Wie verlicht mij?
Lustigson zegt
@ sebastian
sinds het nieuwe millenium ja, ze hebben uiteraard al 15 wereldtitels op naam!
Eigenlijk 30 titels: 15 World Drivers’ Championships en 15 Constructors’ Championships. En dat is alleen nog maar Formule 1! :D
Chrizzzie zegt
@ Markus: Dat verlies wordt opgevangen door de aandeelhouders. Dezen aandeelhouders zullen wel in het bedrijf moeten investeren. Uitstappen is geen optie want hun aandeel is niets waard. Het is voor hun te hopen dat de investeringen die zij maken leiden tot een dus verre aandeelverhoging dat ze deze investeringen terug verdienen.
Daarnaast is het verlies t.o.v. de omzet nog steeds erg klein.
IlCuoreSportivo zegt
Dan kan er wel een cadeautje voor mij vanaf, ben al tevreden met een bescheiden F430 luca. :)
Frasker (Maserati MC12) zegt
GM moet gewoon met betere modellen komen die het imago goed doen. En Ferrari, die verkoopt zoveel door zijn imago. Ik bedoel, als er een Lada F430 op de markt verscheen, waren de verkoopcijfers net zo hoog als de Ferrari F430? En Ferrari verdeint meer geld aan modelauto´s en andere `souvernirs` dan aan auto´s zelf, door het imago. GM heeft dat imago niet terwijl ze degelijke auto´s bouwen. Daardoor lopen de verkoopcijfers achteruit.
FordGT zegt
Zo Ferrari vult de zakken wel lekker he, hoe komen al die mensen toch aan het geld om al die Ferrari’s te kopen.
sebastian zegt
@fordgt
beste fordgt, wat bedoel je met je inspirerende opmerking precies?
rudolf zegt
“De aanvoerder van de club” doet een beetje denken alsof de politie hells angels aan de kant zet.