Na de vele rallysuccessen van Peugeot, was het tijd voor een avontuur in de sportwagenracerij. De Fransen spaarden kosten noch moeite om de 905 competitief te maken, en dat lukte.
Behoorlijk goed zelfs! Onder leiding van Jean Todt (die later de scepter zwaaide tijdens de dominante Ferrari-jaren in de Formule 1) besloot Peugeot begin jaren ’90 om een uitstapje te wagen naar de enduranceracerij. Het wapen werd de 905, een ranke sportwagen met een carbon chassis en een motor die later in licht gewijzigde vorm in de F1 zou worden gebruikt.
Het chassis werd gebakken door de mannen van Dassault, een bedrijf dat onder meer privéjets voor de superrijken bouwt. De 3.5-liter V10 onder de kap is goed voor 660 pk bij 12.500 rpm(!). Dit blok werd later gebruikt door McLaren in de Formule 1 gebruikt, overigens zonder al te veel succes. Een fraai detail aan de originele 905 is verder dat de koplampen nog enige gelijkenis vertoonden met de productiemodellen van toen. Daar zul je de huidige LMP1-racers niet meer op betrappen.
De 905 debuteerde in de laatste races van 1990 en achter het stuur zat onder anderen Keke Rosberg. Inderdaad, de pa van publiekslieveling Nico. Omdat de 905 niet was opgewassen tegen de oppermachtige Jaguar XJR-14 (die zich qua rondetijden kon meten met de middenmoot in de Formule 1), werd de Peugeot nog datzelfde jaar voorzien van een stevige update en dan met name op aerodynamisch vlak.
Peugeot 905 Evo 1B
Gelukkig voor de Fransen bleek deze update een schot in de roos en de 905B finishte in 1992 op plaatsen 1 en 3 tijdens de 24 uren van Le Mans. Helaas werd de auto er gedurende zijn leven niet veel fraaier op, maar Le Mans is uiteraard geen beauty contest. In 1993 wonnen de Fransen wederom de race der races. Sterker nog: Peugeot bezette met de 905 Evo 1B het gehele podium, waar Toyota het jaar ervoor nog beslag legde op plaats 2.
Ondanks de behaalde successen verlegde Peugeot z’n focus naar de Formule 1. Dat liep -zachtjes uitgedrukt- niet al te best af, maar het merk zou in 2009 eindelijk weer een overwinning pakken op Le Mans.
Rohrl-fan zegt
Was er ook geen evo 3 die uiteindelijk nooit geraced heeft?
Ferry_76 zegt
@Rohrl-fan: Dat was deze Evo 2:
http://blog-imgs-38-origin.fc2.com/n/o/r/nori5008641/284_01.jpg
Rohrl-fan zegt
@Ferry_76: Inderdaad, dat is em. :-)
Beestige machine!
subaru555 zegt
De evoB had zelfs 715pk geloof ik!
dutchcorvette zegt
De enige mooie Peugeot
desjonnies zegt
Wout zat bij ons thuis, nee niet AB’s Wouter,maar Wout, autogek in hart en nieren.
Waarom we eigenlijk niet eens naar Le Mans zouden gaan, immers de moeder aller autoraces met de Indy 500.
Dus we togen er die zomer naar toe met mijn rubber bumper MGB roadster (no-nonsense sportwagen, die bijzonder praktisch is en uitstekend geschikt voor dat soort trips shake, rattle, ’n roll) )
We kwamen terecht op het meest ultieme auto-evenement ter wereld, misschien dat Goodwood nog beter is, maar de hele ambiance van Britten, Fransen, Belgen, Mexicanen, Duitsers en de ontspannen sfeer, het absoluut niet snoeven van de Britse eigenaar die met de Aston Martin Zagato DB4 was gekomen, de Ford GT40’s, het hele contingent van 911 rijders, Gordini’s de alom aanwezige Vipers -die toen ook meededen-
fan-tas-tisch.
Met meer geluk dan wijsheid een goed hotel gevonden aan het dorpsplein in Chateau du Loir een goeie dertig kilometer verder, overal zaten de toeschouwers.
De zaterdag voor de start werd iedereen getrakteerd op de Franse grandeur en het Franse gevoel voor drama; de drie 905’s verdwenen ieder onder een enorme Franse vlag met veel elan.
De start, het janken, neen het gillen van de 905’s, ze gingen aan kop, alle drie aan kop kwamen ze de eerste ronde door, omdat de eerste minuten van Le Mans wereldwijd een gigantisch televisie publiek scoort, was de opdracht van Todt geweest Peugeot volop in beeld te brengen
Le Mans, we zijn jaren geweest, maar nu al jaren niet geweest.
Omdat eigenlijk die allereerste keer toch de allerleukste is geweest, met de mannen van de 250GTO die over de weg rausden alsof het een oud Escortje was, , de oude baas in zijn Panhard, een paar Engelsen met een TVR roadster die ik, omdat ik vloeiend Frans spreek, uit de klauwen heb kunnen redden van de Gendarmerie en omdat ik goed kan lullén !
Och le Mans en Peugeot, voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden.
dutchcorvette zegt
@desjonnies: slecht weer he
viezefreddyw zegt
Potverdikke! @mauritsh is on fire vandaag! Heerlijke teksten zeg, en dat op de zaterdag!
Dutchdriftking zegt
Ik vind zo’n wagen echt heel mooi. Veel mooier dan de huidige LMP1’s.
lambo4all zegt
Ik geloof dat de 905 ook de hoogste snelheid op Le Mans heeft staan?
Rohrl-fan zegt
@lambo4all: Ja en nee, dat was idd een proto met Peugeot motor, maar niet de 905.
carmasterr zegt
@lambo4all:
Dat was de WM P88 Peugeot, met twin turbo PRV V6.
https://www.carthrottle.com/post/wbe5gbx/
sracert zegt
Mooi geluid V10, heerlijk
tvr1974 zegt
Ergens in de 90-er jaren naar Zolder in België geweest om endurance race te kijken.. Die dingen maakten naar mijn gevoel nog meer herrie dan de F1 destijds. Rauwer. F1 was scherper. Eigenlijk maar enige keer dat ik zo een race live heb gezien.. Ook bij die auto’s is het geluid niet meer zo spannend.. Toch jammer dat de topklasses van autosport zo vernacheld worden door regels..
lekkaah zegt
leuke stuk
maar de porsche LMP1s hebben wel degelijk lampen die de 4 herkenbare xenon bulbs (of led, weet ik het) die de productieauto’s ook allemaal hebben
eefie zegt
Een van de mooiste Peugeots
Gulli zegt
Dassault is voor de meesten van ons toch bekender van de Mirage denk ik, en in mindere vorm van de Rafale. Een ieder die in de jaren 90 wel eens in Frankrijk op vakantie is geweest moet ze op een zeker moment voorbij hebben zien en vooral horen scheren :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Mirage
fromtheg zegt
Schitterend, met de Peugeot sport kleuren. De 905 staat in het museum bij het circuit van Le Mans
marinepower zegt
Vive le France!
marinepower zegt
@marinepower: Peugeot altijd +1, ouwe heer reed altijd Peugeot van 104, 204, 304, 504, 305, 309, 405, 505, 406 en uiteraard 205. Vooral die 505 gtd was een vlotte wagen, 524td killer. Die zoefde zomaar naar de 180 (op de teller). Ook de sportieve familie van de 905 was fenomenaal, 205 (1,6 & 1,9) gti, 205 en 106 rally, 309 gti (-16v), 405 mi-16 en T16, 205 T16 etc. Aanvullend de prototypes Oxia en Proxima maakten het plaatje compleet.
406_v6 zegt
@marinepower: vergeet de 907 niet
cossiekiller zegt
Keke Rosberg reed destijds ook DTM met de Mercedes 190 evo2 en de Calibra V6. Die ligt nog steeds hoger in m’n schuif dan zoon Nico.
theracingelf zegt
Huh…Nico Rosberg een publiekslieveling?