
Joechei! De nieuwe Hispano Suiza Carmen Boulogne gaat daadwerkelijk gebouwd worden!
Sommige merken zijn dusdanig roemrucht, dat het altijd wel zin heeft om ze nieuw leven in te laten blazen. Denk aan Spyker, Bugatti en natuurlijk Hispano Suiza. Net als met Spyker en Bugatti dient de naam slechts ter inspiratie. Wat ook handig is: het logo hoeft ook niet meer ontworpen te worden.
Hispano Suiza was nog échte premium. De auto’s waren enorm luxe, prestigeius en krachtig. Dat klinkt natuurlijk uitstekend voor als je een nieuwe sportwagenmerk wil oprichten. Eind jaren ’30 hield het merk op te bestaan, na de tweede wereldoorlog keerde het niet terug.
Na een resurrectie-poging rond de millenniumwisseling zagen we het merk bijna twee jaar geleden terugkeren op de Salon van Genève in 2019. De auto in kwestie was de Hispano Suiza Carmen. De naam Carmen is niet zomaar gekozen, het was de naam Carmen Mathieu, de kleindochter van de oprichter van Hispano Suiza.

Hispano Suiza Carmen Boulogne
Voor nu keert de Hispano Suiza Carmen terug in een sportievere evolutie, de Carmen Boulogne. De elektrische hypercar zou zijn première beleven op de Salon van Genève 2020. Helaas, dat ging vanwege het coronavirus op het allerlaatste moment niet door. De auto werd desalniettemin op digitale wijze onthuld. Normaal gesproken hoor je van dit soort bedrijven dan nooit meer iets. Maar nu is het bij Hispano Suiza feest, want de levering van de auto start gewoon!
Aandrijflijn
De Carmen Boulogne heeft net als de gewone Carmen een geheel elektrische aandrijflijn. De Boulogne-specificatie is een stukje sportiever in alle opzichten. Zo is het gewicht met 60 kg gedaald. Het apparaat weegt nu 1.630 kilogram. Tegelijkertijd is het vermogen gestegen naar 820. Nee, niet pk’s, maar kW! Omgerekend heeft deze auto 1.117 pk aan vermogen. Het maximale draaimoment bedraagt een eveneens bizarre 1.600 Nm, dat leverbaar is tussen de 0 en 6.500 toeren.
Prestaties Hispano Suiza Carmen Boulogne
Dat zorgt voor aangename prestaites voor de Hispano Suiza Carmen Boulogne. De elektrische hypercar knalt in 2,6 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 290 km/u. De Carmen heeft een accupakket van 80 kWh, waarmee je zo’n 400 km moet kunnen halen. Echter, dan moet je dan niet te veel aanspraak maken op de prestaties. Laten we eerlijk zijn, dat is met een supercar met V8 niet heel erg veel anders.
Prijs van de Hispano Suiza Carmen Boulogne
Tot slot hebben we voor jullie de prijs van het gevaarte. Er worden slechts 5 exemplaren van de Hispano Suiza Carmen Boulogne gebouwd. Uiteraard kun je de auto helemaal naar wens samenstellen. De vanafprijs is 1.650.000 euro, nog voor dat de fiscus een plasje en een drukje erover heen kan doen. Gezien het het feit dat de auto geheel elektrisch is, zal het enigszins mee kunnen vallen. Wel even op de zaak zetten, anders komt die BTW er nog overheen.
kVinnem wel iets hebben, maar binnenzijde voelt aan als een afterthought, heeft niet de sophistication als die van een Pagani, hoewel die als too much kan worden gezien.
@ericd: international
Ik vind hem in ieder geval wel fraaier dan Bugatti Chiron (of Veyron). Al ontgaat me het praktisch nut van zulke vleugeldeuren volledig.
Ik blijf hier alleen maar een verbouwde Audi TT in zien..
@knapzuur: De voorkant doet mij meer denken aan de Seat Ibiza van één generatie terug voor de facelift.
@torsen: dat was ook mijn gedachte!
@torsen: Inderdaad ja! Bepaald geen compliment voor een super car van ruim 1.6mil..
Shiiit.. nu je het zegt.. voor de Audi TT vind ik het niet erg, maar de Ibiza heeft niks misdaan dat ie dit verdient..
Edit: die Ibiza van de 2008-2017 generatie was in 2009 nog “mijn” eerste auto ook na een maandje voorloop Polo was best een leuk ding voor een jong broekkie van net 19.. tijd vliegt!
@knapzuur: precies!!
Lijkt op een auto uit ‘Wacky Races’.
Er zitten absoluut mooie elementen in het design. Maar het totaal plaatje is het dan weer nét niet. Jammer.
Die wielen en die wielkasten, komt niet echt aangenaam over en dat niet alleen… Next!
Nee, dat past niet lekker he? Dacht ik ook al te zien.
Achterkant is schitterend en toen hield het op.
Ik begrijp helemaal niks van deze auto. Mensen betalen kennelijk een bedrag van 6 nullen voor zo iets. Dat mag he.
Krijg je er ook een batcave bij?
Wat een gedrocht. Gelukkig zullen we dit ding hier in Nederland niet tegen gaan komen.
Tja, smaak is niet tekoop he, wat een ongelovelijk gedrocht, en word alleen maar erger doordat het een EV is…
Hoe vinden ze zelf dat het gegaan is?
Een Kever van een tijdje geleden…
Kan qua lelijkheid de strijd aan met de Veyron en Chiron.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik zit nu al een tijdje te kijken naar de foto’s en heb nog moeite om te beschrijven wat ik er van vind. Er zijn heel veel dingen die afzonderlijk gezien nog best mooi zijn, maar het totaal plaatje klopt totaal niet. De algehele lijn van de auto, vooral dankzij die hoge wielkasten is heel apart. Recht van voren is het (zoals aangegeven door @torsen) een Ibiza, recht van achter is het een retro-style supercar uit de nieuwe Batman film. Interieur is best prima, past bij een supercar, maar weer niet bij de rest van de auto..
Lijkt wel op een creatie van bernie en leepu.
@chrisvis: inderdaad, en dat is géén compliment…
Recht van achteren vind ik het wel leuk en onderscheidend, en de putdekseltjes kan ik wel waarderen. Jammer dat de auto op de persfoto’s geen lak heeft. Zijn ze dat vergeten, of is “kaal” koolstofvezel nog steeds heel trendy zo eind 2020? Donkergroenmetallic zou wel mooi staan. Het gehele plaatje vind ik niet onaardig, maar ook niet heel karakteristiek/mooi.
Kill it with Fire!
Veel centen voor een auto die niet sneller is dan een Model S Performance.
“Hispano Suiza was nog échte premium…..” Euhm, Bugatti en Spyker waren ook niet bepaald auto’s die laag in de auto pikorde stonden. Dat waren toen ook écht auto’s voor de beter gesitueerden, vooral Bugatti.