Nu je weet dat de hippe Lexus RZ hipper is dan Ray en Anita, moet jij er ook een leasen!
Lexus is een merk dat het niet makkelijk heeft in Europa. Als het gaat om occasions weet iedereen dat het geweldige auto’s zijn. Maar ga maar eens op zoek naar een leuke IS of GS, die staan allemaal voor de hoofdprijs. Veel vraag, weinig aanbod. Wij vergeten de auto’s namelijk ook nieuw te kopen.
Maar wellicht dat het met deze Hippe Lexus RZ wat gaat worden. Dit is namelijk een auto die ALLE hokjes aanvinkt om een succes te worden. De auto is ten eerste geheel elektrisch. Ten tweede is de auto enorm premium. Als laatste is de auto ook nog eens een crossover.
Debuut
De Hippe Lexus RZ maakte ’toevallig’ zijn debuut vorige maand. Toen ‘lekten’ er afbeeldingen met diverse concepts van Lexus voor de komende tijd. De nieuwe Lexus RZ wordt de eerste echte elektrische auto van Lexus. Daarmee bedoelen we een auto die vanaf de ventieldopjes is ontworpen als EV (dat is met de UX niet het geval). De Lexus RZ zal namelijk staan op het e-TNGA-platform.
Mocht je denken dat dit gewoon de Lexus-derivaat is van de Toyota bZ4X en Subaru Solterra dan heb je overigens helemaal gelijk. Het is nog wel een crossover volgens Lexus, maar de auto staat wel dichter bij de grond voor minder luchtweerstand (en dus meer actieradius). Straks komen ze erachter dat een stationwagon of hatchback een slimmere auto is dan de nogal discutabele crossover.
Techniek van de hippe Lexus RZ
Het is overigens geen bZ4X (of Solterra) met een Lexus-badge. De RZ krijgt namelijk een uniek koetswerk. De greenhouse (ramen, stijlen en dak) zijn niet eens hetzelfde. Geheel volgens de trend loopt de daklijn bij de Lexus RZ een beetje naar beneden af. Dat is volgens Lexus gedaan om het sportieve imago van het merk te benadrukken.
De Lexus RZ 450e naam is al gepatenteerd, dus weten we nu ook hoe de productieversie hoogstwaarschijnlijk gaat heten. Waar je de Toyota kunt krijgen met een enkele motor, is de Lexus RZ meer premium en zal deze standaard vierwielaandrijving middels twee motoren krijgen. Met het vrijgeven van enkele afbeeldingen én wat details kan het niet meer lang duren voordat de hippe Lexus RZ officieel wordt voorgesteld aan het grote publiek.
Via: Autocar.
haroldt zegt
interesante vormgeving . Vind em wel mooi. zeker de achterzijde.
bernoulli zegt
Qua contouren lijkt hij enorm op de Citroën C5-X. Voor mijn smaak een beetje te druk en chaotisch. Hoop dat ze de minpunten van de UX-300e als EV hebben aangepakt.
Svenska II zegt
@bernoulli: qua contouren is het een verlaagde RX. Dat Citroën dat nou gejat heeft…
bernoulli zegt
Heeft Citroën dat gejat ja?
mashell zegt
Een niet al te lelijke Lexus, dat hadden we niet verwacht. De fake achterspoiler boven de achterruit is wel een beetje raar.
zeilboot zegt
Waarom denkt men dat kunststof bij de wielkasten premium is? Vroeger waren niet meegespoten bumpers armoe.
mashell zegt
Matzwarte stapbordranden dienen om robuustheid en terreinwaardigheid te suggereren en visueel de verhouding tussen blik en wielkast te veranderen waardoor het wiel groter lijkt.
GH zegt
Uiteraard eerst benieuwd naar de prijsstelling. Qua hoogte lijkt het niet echt een crossover zoals geschreven, maar ‘halfhoog’ als de Polestar en de nieuwe Mégane. Benieuwd hoe de auto zich real-life verhoudt.
Zelf nog steeds op zoek naar een 2e hands, liefst station maar die bieden ze niet aan. Een CT vind ik van buiten nog steeds fris ogend. Echter van binnen schrikt het mij zo enorm af.
Dan mijn handgeschakelde zuipert nog maar even blijven rijden.
rutgerg zegt
Nu hopen dat ie in tegenstelling tot de BZ4X wel 3 fase 11kwh kan laden… anders wordt het een vrij hopeloos geval..
bernoulli zegt
O, by the way. De baas least. De berijder betaalt bijtelling. ;)
Svenska II zegt
@willeme: dit is overigens niet de nieuwe RX. Die komt volgend jaar, ‘gewoon’ met full hybrid en plug in hybrid aandrijflijnen.
meetsysteem zegt
Wat is hoog?
Ford Granada: 1,38
Opel Vectra A: 1,40
Passat B5 variant: 1,50
Peugeot 307 HB: 1,51
Seat Altea: 1,57
Eerste generatie MB GLA: 1,50
Alles afgerond en in meters.
Niet alles is wat het lijkt.
Met de hoogte gaat het net als met de breedte en het heelal: het dijt uit.
vpowert zegt
@willeme, wat is dat toch met kopers van nieuwe auto’s? Nieuw wil niemand een Lexus en tweedehands zijn ze duur want populair. Precies hetzelfde bij Alfa Romeo.
rutgerg zegt
@vpowert: ja of ze zijn zo duur omdat ze er bijna niet zijn. Als ze nieuw niet verkocht worden zijn er natuurlijk minder tweedehands voor die paar liefhebbers… vraag en aanbod.
goodvibrations zegt
Simpel..
Nieuw (lease) is een BMW OF Mercedes aantrekkelijker.. Iets meer uitstraling aldus velen.. En wellicht net wat beter op rijbeleving of beter design…
2e hands wil je die niet.. Duurder onderhoud.. minder betrouwbaar.. Duurder in gebruik.. Lexus hybride is echt zuinig! Voor mij is de keuze simpel.. Lexus.. Mis wel een plugin.. En idd UX 300e spec is slecht.. Al is het voor een 2e auto prima.. Heb ook wel vertrouwen in de batterij… Lexus wordt gezond oud.. En die eis laten ze niet los..