Ja joh, deze HiPhi X is pas net bedacht en in no time goedgekeurd voor De Oude Wereld.
Gevoelsmatig hebben we in heel erg korte tijd heel erg veel nieuw merken mogen verwelkomen. Het begon allemaal zo overzichtelijk met Tesla en Fisker, maar nu hebben we een groot aantal nieuwe merken in de prijslijsten staan.
Denk aan merken als (adem in) Xpeng, Nio, Seres, Lucid, Hongqi, JAC, BYD, Lynk & Co, Aiways en Geely (adem uit). En dan komen er nog en hoop aan, zoals HiPhi. Ja, dit is echt geen grap: er is een automerk dat HiPhi heet.
HiPhi X
Het eerste model dat komt is de HiPhi X. Die auto komt er al heel erg snel. De auto is namelijk in recordtijd goedgekeurd door TüV Süd. Mocht je een heel erg originele auto verwachten, kom je bedrogen uit. De HiPhi X is namelijk een grote elektrische crossover met enorm veel pk’s aan boord. Dat is inderdaad wel eens eerder vertoond.
De auto wordt over enkele dagen onthuld op de Shanghai Motor Show. De instapper die wij krijgen heeft twee elektromotoren di gezamenlijk goed zijn voor 540 pk. Daardoor kan ook deze auto in 3,9 seconden naar de 100 km/u sprinten, net zoals zoveel EV’s tegenwoordig. Het batterij pakket is 97 kWh groot. Daarmee kun je 647 km halen volgens de CLTC, dat is de Chinese meetmethode die grote overeenkomsten vertoond met de NEDC en dus niet zo accuraat.
Mercedes-Benz-concurrent
Voor China is er ook nog een variant met 120 kWh-batterij. Deze kan op een volle lading 705 km halen. Wederom is dit volgens de CLTC, dus het zijn optimistische cijfers. Realistisch gezien haal je de helft van de NEDC/WLTP cijfers. De WLTP is aanzienlijk strenger, maar zelfs dat is in het echt nog best lastig om te halen.
In China is de HiPhi X de populairste auto in zijn segment. Daar is de auto al twee jaar te koop. Met segment bedoelen we: 80.000 euro en hoger. Reken er dus niet op dat dit een voordelig Chinese crossover wordt.
Na de HiPhi X is het tijd voor de HiPhi Z, die volgt later. Binnenkort komt er de zeer creatief naamgegeven HiPhi Y. Die laatste moet echt een volumemodel gaan worden. De X en de Z concurreren met Mercedes-Benz en moet je zien als ‘exclusief’.
Nu vinden we het altijd erg vermakelijk om te zien dat automerken het opnemen tegen Das Beste Oder Nichts. Dus we zijn benieuwd hoe dit vier jaar oude automerk uit Shanghai het gaat doen tegen het 110 jaar oude merk uit Stuttgart.
Via: Autocar.
Meer lezen? Dit zijn de grootste 11 Chinese automerken!
neal zegt
ben ik het nu alleen of krijg je steeds meer de indruk dat China een heel arsenaal EV’s door onze strot staat te duwen en de EU diep voorover gebogen staat en flink in de …. genomen wordt?
China is al voor een groot stuk (mede)eigenaar van vele batterij grondstoffen en heeft straks zo een beetje een monopolie op alles wat EV van kort of ver aanbelangt. Wij laten weer helemaal over ons heen lopen onder het milieu beleid…..
Wolflow zegt
Iedereen met een elektrisch hok is van achter uitgescheurd, vrijwillig neem je zo’n ding niet
Richmond zegt
Grootste onzin die je kan schrijven in 2 regels
tortuga zegt
China is inderdaad monopolie aan het spelen. En ze zijn aan het winnen. Probleem is dat veel Europese bedrijven naar China zijn getrokken voor productie in de jaren 90 en nul. En dat als Europa China zou tegen houden, zun Europa tegen houden in beide richtingen.
Nog voor het bestaan van dit merk waren al die veiligheidstests van Chinese merken afgekeurd, maar nu ineens direkt goedgekeurd.
PunicaOase zegt
Bijna niemand koopt ze.. althans ik zie ze echt nooit rijden op een verdwaalde MG of Lynk&Co na..
potver7 zegt
De Chinezen schieten momenteel met hagel: veel merken, nog meer modellen, en dan hopen dat er een paar succesvol worden.
Vooralsnog zijn er niet heel veel modellen die een significant marktaandeel behalen. Binnen afzienbare tijd zullen er ook heus wel weer merken verdwijnen.
DeWitteCondor zegt
Wat net zo zorgwekkend is, is dat tegenwoordig iedere malloot met een rijbewijs een EV met idioot veel PK’s kan kopen die in 3 seconden naar de 100 schiet. Ik zie het in oa A’dam steeds vaker: jonge bestuurders en jonge taxi chauffeurs die een model 3 / mustang gebruiken als lanceerinstallatie in een overbevolkt gebied. Dit gaat alleen maar erger worden vrees ik.
potjak zegt
Ben wel benieuwd hoe de HiPhi installatie klinkt in deze auto.
Vraag is hoeveel van deze nieuwe merken gaan het uiteindelijk overleven?
rollingstoned zegt
“Ben wel benieuwd hoe de HiPhi installatie klinkt in deze auto.”
As high as a pie?
ahs1979 zegt
Denk eerder een knipoog naar Hi-Fi. Toen je vroegah nog een hele stereotoren had staan thuis. Losse versterker, equalizer, tapedeck, platenspeler en cd speler. Allemaal boven elkaar. En achter een glazen deur natuurlijk.
mashell zegt
Een elektrische crossover van pakweg een ton met gekke achterdeuren en een X in de naam… Ben benieuwd wat ze als concurrent zien…
Dit is nu wel een erg druk marktsegment aan het worden. Model X, iX, Q8 e-tron, Polestar 3, XC90, EQE SUV, je hebt veel keus als je ongeveer een ton aan een elektrische SUV wilt uitgeven.
William zegt
EX90 denk ik, al blijven ze de XC90 ook doorbouwen? En voorts de Lotus Eletre, KIA EV9, Fisker Ocean? Lexus RZ 450e, en de Jaguar iPace, maar die verkoopt totaal niet meer.
William zegt
Ik dacht een 1 april grap: HiPhi dat je uitspreekt als “Hype”? Zeekr is ook zo’n nieuw merk uit die Poetin steunende dictatuur.
Uit Vietnam nog VinFast. En komt dat idiote Togg ook naar ons land?
mjpamsterdam zegt
Ach, laat maar komen. Zolang de westerse fabrikanten denken dat ze de hoofdprijs kunnen rekenen is er plek op de markt voor goedkoper Chinees spul. Merk overigens wel dat ik een beetje “ schermen-moe “ begin te worden.
mc96 zegt
Een nieuwe week een nieuwe Chineese EV. Ik ben de tel inmiddels kwijt.
MarcoM zegt
Volgende maand komt er een Xgiijgrymzy Xi bij, dan weet je dat vast.
jantje86 zegt
Deze arrogantie (zie laatste alinea) herken ik van de eerste jaren van Tesla.
Ik denk dat we de Chinese merken flink onderschatten en dat de gevestigde (Duitse) merken hier een hele zware dobber aan gaan krijgen.
mustang750supersnake zegt
van je ajaaj……
freewilly37 zegt
Ik vind ze wel gaaf !
Fernando zegt
Als de gevestigde auto-media nu eens stopt met artikels te publiceren over Chinese, Vietnamese en Turkse auto´s dan zou 99% van de EU burgers zelfs niet weten dat die bestaan. Gaat natuurlijk niet gebeuren want er word grof geld verdiend met deze artikels die eigenlijk vermomde reclame is
mashell zegt
Is de taak van de auto media niet om te informeren over wat er aan auto’s beschikbaar is?
Overigens zou het goed zijn om eens te bedenken wie er eigenlijk achter de anti China hetze zit.
Steven zegt
Cencuur?
SRT .. zegt
Ik durf echt niet met deze chinese auto´s door de wasstraat dan ontploffen ze.
HZW zegt
Link & Co maakt gebruik van alles wat Volvo aan techniek te bieden heeft, dus hele degelijke veilige auto’s.