Alsof de Volkswagen Golf R met 320 pk nog niet genoeg is, werken ze in Wolfsburg aan een nog hetere versie met de mogelijke naam Plus.
Al jaren klinken er geruchten dat Volkswagen met een gepeperde variant van de Golf R kwam. Bijna twee jaar geleden schreef ik er nog zelfs een stuk over. Tot op heden is het nog altijd bij één variant gebleven. Met de achtste generatie Golf lijkt daar eindelijk verandering in te komen.
Van de Golf GTI brengt Volkswagen al jaren meerdere varianten op de markt. Dus waarom niet met de Golf R? De rek is er, ook als je naar de concurrentie kijkt. Hot hatches met 400 pk of meer zijn inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Niet dat een Golf R met 320 pk lafjes is, maar toch.
Er is nu een concrete hint dat er een hetere Volkswagen Golf R gaat komen. YouTuber volkswizard heeft recent een proefrit gemaakt met een Golf GTI en bladerde daarbij ook door het instructieboekje. Helemaal achterin werd gesproken over de motorvarianten van de achtste generatie Golf. Inclusief een variant die tot op heden nog niet is verschenen.
Volkswagen Golf R Plus?
Het gaat hier om een Volkswagen Golf R met 330 pk en 420 Nm koppel. Waar hebben we die cijfers toch eerder gehoord? Inderdaad, de Tiguan R en de Arteon R hebben dit vermogen uit diezelfde 2.0 TFSI. Het is nog onbekend hoe de hetere Golf R gaat heten. Golf R Plus lijkt plausibel, al klinkt Golf en Plus in één zin wat gek als je denkt aan de gelijknamige gezinsauto van enkele jaren geleden.
Voor Nederland?
Het tweede vraagteken dat naar boven komt is de vraag of de Volkswagen Golf R Plus überhaupt naar Nederland komt. Voor zover bekend verschijnen de Arteon R en Tiguan R niet in de Nederlandse prijslijsten. Simpelweg omdat de modellen door onze fantastische belastingen schrikbarend duur worden. Een slechte voorbode voor een eventuele Golf R Plus. Maar we houden hoop..
knapzuur zegt
Bummer ik dacht heel even Golf Plus R en dus de terugkomst van de Golf Plus/Sportsvan helaas.. software update en carbon stukkies pakket.
Jantje_555 zegt
na dat bericht van eerder vandaag over een manuele V8 gaat er niet veel beters meer op autoblog verschijnen vandaag. dit Golfje zal dit niet veranderen :D
Dutchdriftking zegt
Zou fijn zijn als deze zou komen. Helemaal als die 400+ pk uit een vijfcilinder komt….. Lekker dromen. Overigens jammer dat de Arteon R niet naar Nederland komt. Die zet ik op mijn lijstje boven vrijwel iedere A4….
meetsysteem zegt
Die vijfcilinder komt niet in de Golf, wel in de SEAT, herstel, Cupra Formentor.
ouwedibbes83 zegt
Een hele 10pk erbij, maar mogelijk komt t niet naar NL. Op 320pk is dat maar een heel klein beetje extra power, ik weet niet of t grote verschil dan de trekkracht gaat zijn, maar dit lijkt me het extra geld nauwelijks waard.
dalmore zegt
Golf GTI R Plus Clubsport Ring Editie? Hoeveel komen er nog?
Vroeger had je gewoon de GTi en daar was iedereen blij mee ..
bernoulli zegt
8V, 16V. Keuzes.
saxoke zegt
@dalmore: dat klopt niet helemaal. Bij de Golf 1 was het de 1.6, en later de 1.8. toen kwam de Golf II GTI waarvan een 8v, een 16v en een, niet GTI vernoemde, G60 versie van was. Bij de Golf III had je de platte 2.0 8v met 115pk en de 16v versie met wat meer vermogen, ook de VR6 kwam de kop op steken, later nog gevolgd door een 1.9GTTDI die op sommige markten als GTI te boek stond. Bij de Golf IV was het de 1.8T die als eerste het GTI label opgespeld kreeg. Gevolgd door een 2.3V5 en ook weer een 1.9TDI, ditmaal met 150pk. De Golf IV R32 had een VR6 in het vooronder. De Golf V was er als GTI enkel als 2.0TFSI met 200pk. En een edition uitvoering, zoals van de voorgaande versies er ook bijna 1 was. De R32 kwam ook weer terug. De Golf VI volgde het pad van de Golf V. Een geblazen 2.0 met 211pk, en de R had deze keer ook een geblazen 2.0 onder de kap. De Golf 7 en 7.5 waren er in verschillende GTI versies , gaande van de basis 220pk (later 230pk) en de Perfomance van 230pk (later 245pk) over een Clubsport en Clubsport S en een R versie met 300 of 310pk. Dus al bij al, er zijn best wat GTI’tjes geweest. En dan som ik de Pirelli’s, de Editions en de “Specials” nog niet op. Kortom, een uitgebreid gamma waar iedereen zijn goesting wel in had kunnen vinden.
intergrale zegt
@dalmore: tsja en dan nog het andere feit: het blijft maar een golf..
ghost zegt
VW Golf R Limited – mooie hint naar het verleden van een auto die zijn tijd ver vooruit was.
tysson zegt
Golf R Plus klinkt raar, maar Golf R+ wel lekker!
gekkehenk zegt
Ohja, men zit echt te wachten op een overpriced pakketje met 10 lousy pk extra
saxoke zegt
Tja, enkel de 10pk extra zal het verschil ni maken denk ik. Als dat de enige verschillen zijn, dan best de 320pk versie kopen en een bezoekje aan een goeie tuner die er zo 400pk uit perst