We hebben er even op moeten wachten, maar dat wordt nu beloond. De Jaguar XKR GT2 is af en zal volgend jaar aan de startlijn verschijnen van de American Le Mans Series.
Maar voordat het racegeweld volgend jaar losbarst zal er dit weekend al getest worden met de nieuwe Jag. Hij zal dan meerijden met de Petit Le Mans. Samen met RSR (RocketSport Racing) heeft Jaguar deze volbloed racewagen ontwikkeld. RSR is opgericht door Paul Gentilozzi, een verdienstelijk ex-coureur. Samen met zijn zoons runt Gentilozzi het raceteam dat al sinds 1985 bestaat.
De XKR GT2 is gebaseerd op de gewone XKR. Volgens Jaguar is de aluminium carrosserie zeer geschikt om te gebruiken voor de XKR GT2. RSR heeft bij de ontwikkeling veel hulp gekregen van de ingenieurs bij Jaguar. Zij ontwierpen de race-onderdelen, en RSR maakte daar vervolgens een lichtgewicht carbon versie van. Verwacht wordt dat ze volgend jaar hoge ogen zullen gooien bij de ALMS.
Johan zegt
Erg vet.. Wel een beetje laag..
-edit: first comment spam-
daviddewijnnl zegt
Vet, die spoilert!
Eric zegt
Nu een beperkte wegversie aub?
r0b1n zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
CarWasher zegt
uhm, ik vind het allemaal wel zo zo…
die spoiler is wle leuk, de kleuren en de paintjob ook, maar waarom die gele lampen en de slechte kwaliteit foto’s
alsmede, ik vind hem sjeiker zonder al die mooie ”snelheids bumpers”
robbie zegt
@CarWasher: auto’s in de GT2 klasse moeten VERPLICHT gele lampen hebben!
@Johan: het is een raceauto! Nogal logisch dat ie laag is.
Weinig mensen met verstand van zaken hier zo te zien…
bpc zegt
@CarWasher: de gele lampen duiden aan dat hij in de gt2 rijd
verder dikke wagen te gekke spoiler zouden er geen bedrijven zijn die zoiets roadlegal maken (gwn uit intresse)
RolfdeVries zegt
OMG, dit is de coolste lemans klasse bak die ik ooit gezien heb!
Die kleuren, die wide-body, die sidepipes.
Alleen jammer van die spoilert en velgen, ze passen niet bij de stijl
lamdi zegt
@ eric
wat nou beperkt? :lol:
Tommeke zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Jeroen zegt
Lelijke velgen zeg, dan heeft Corvette toch mooiere op de 06.
En de spoiler is niet echt mooi ofzo(de bevestiging, die stangen die krom lopen)
robbie zegt
@Jeroen: Bij een raceauto gaat het er niet om of iets “mooi” is. Het gaat erom dat iets snel is! Die ophanging van de achterspoiler wordt door heel veel merken toegepast. Onder andere Aston Martin en Audi gebruiken deze ophanging ook bij hun LMP1 auto’s.
@Laurens, de V8 Vantage GT2 kan toch wel beschouwd worden als ene redelijk mislukt project. Volgens mij heeft er nog nooit eentje een race uitgereden. Ook zijn er geen(?) teams mee die gebruik van die auto. Het is een beetje een doodlopend spoor…
Laurens zegt
@robbie: races uitrijden is budget. Maar de vraag was, is het in de basis dezelfde auto?
robbie zegt
@Laurens: Nee hoor, Aston Martin/Prodrive heeft de auto gewoon niet goed (door)ontwikkeld. Hoe verklaar je anders dat de motoren elke keer in de soep lopen? Dat heeft niks met het budget van de teams te maken. Teams kopen een ‘kant en klare’ raceauto bij Aston Martin Racing en die blijkt vervolgens zwaar onbetrouwbaar te zijn.
Laurens zegt
@robbie: niet met je eens. Een race uitrijden is preparatie, zie bijvoorbeeld de Spyker, na jaren hebben ze dat ding eindelijk betrouwbaar.
Om races te winnen moet je daar bovenop ook nog een goede auto hebben. Misschien had Aston Prodrive wat meer budget moeten geven?
robbie zegt
@Laurens: Ik denk niet dat je Spyker kan vergelijken met het V8 Vantage project. Het Spyker Squadron is een fabrieksteam en ze zijn constant bezig met het ontwikkelen van de auto/motor etc. Er is geen ‘klaar’ product. Het wordt constant bijgeschaaft.
Aston Martin Racing/Prodrive presenteerde een auto die (naar eigen zeggen) ‘af’ was. Die werd vervolgens verkocht aan klanten. Alstublieft, hier is een competitieve raceauto voor de GT2 klasse. Net zoals Porsche dat ook doet en Ferrari. Maar wat blijkt? De V8 Vantage is nog helemaal niet klaar om te racen. De klanten die zo’n auto gekocht hebben zijn niet gericht op het ontwikkelen van een auto. Ze missen de kennis. Ze rekenden erop dat ze een goede auto gekocht hadden van Aston Martin.
De teams hebben dus wel degelijk genoeg budget om een auto te runnen, maar ze zijn er niet om de auto te ontwikkelen.
Als je bedoeld met “races uitrijden is budget” dat Aston Martin veel meer geld (en moeite) in de ontwikkeling had moeten steken. En dat ze langer hadden moeten wachten voordat er auto’s verkocht werden aan klantenteams dan ben ik het helemaal met je eens.
Laurens zegt
@robbie: ok.
Altijd een beetje een Aston probleem geweest, mooie techniek maar niet echt betrouwbaar. Houdt ze exclusief en daardoor toch weer waardevast :-) En die klanten, pech voor ze.
robbie zegt
@Laurens: Met de DRS9 en DRS9 met hebben ze bewezen dat ze het wel kunnen. Eerst als fabrieksauto goed ontwikkelen en daarna verkopen aan een heleboel klantenteams. Ik gok dat ze met de V8 Vantage GT2 iets te snel zijn gegaan. Persoonlijk hoop ik dat ze volgend jaar de veel betrouwbare V12 in de V8 Vantage lepelen :D
Merry zegt
@robbie:
Hoe zit het nou met de nieuwe FIA GT regels?want wat ik heb begrepen gaat heet de GT1 en GT2 op de schop.
robbie zegt
@Merry: Bij GT racing het je het ‘probleem’ dat de regelementen van de FIA en ACO (= Le Mans) een beetje door elkaar heen lopen. Tot nu toe werden zowel in het FIA GT als LMS dezelfde soort auto’s gebruikt. Maar de GT1 auto’s zoals we die tot nu toe kennen zullen volgend seizoen niet terug keren. Dan komt er wel een nieuwe GT World kampioenschap met auto’s die GT1 heten en daar speciaal voor ontwikkeld zijn. Auto’s die daar aan deelnemen zijn: Nissan GT-R, Ford GT, Murcielago LP670 SV en nog 3 auto’s. Er mogen namelijk maar 6 verschillende auto’s deelnemen.
Deze auto’s zullen niet te vinden zijn in de Le Mans Series (en ALMS). Ook is het nog niet zeker of deze auto’s te zien zullen zijn op Le Mans. Als dat het geval is zal GT2 dus de enige GT klasse zijn die we op Le Mans zullen zien.
GT1 wordt dus meer een niche en GT2 zal meer aandacht krijgen. Daarom beginnen merken als Corvette, Jaguar, Lamborghini en BMW daar nu ook mee.
CarWasher zegt
@robbie, sorry, dat wist ik niet, maar evengoed vind ik het wel zonde:P.
BMW330Ci zegt
Die achterspoiler is gruwelijk
mikkeeey zegt
hoe lelijk is die auto
Bws zegt
errrrrug lelijk!! hoe vernaai je een zakelijke bak als jaguar hahah
Citrofiel zegt
Ik vind het toch zo belachelijk. Een raceversie van een van zichzelf zo statige auto als een Jag. Het conflict dat dat oproept aan het uiterlijk van zo’n auto vind ik heel lelijk. Maar goed, mooi zijn is nooit het doel van een raceauto.
RenesisHP zegt
Die spoilerlip aan de voorkant is speciaal voor overstekende marshalls. Voetgangersveiligheid ten top.
Hier wil je gewoon niet voor springen. :D
lincoln zegt
wat is die leaping cat op de zijkant suf zeg ..
lijkt wel of ie “pootje” wil geven ipv springen ..
Ralph zegt
De doodsteek voor de Aston Martin Vantage GT2?
Een soort van zuster moord…
Lelijk? Het middel heiligt het doel… races winnen.
RenesisHP zegt
Vraag mij af hoe lang het duurt voordat sjonnie die spoiler massaal gaat misbruiken.
Laurens zegt
Dit is toch nog steeds een joint project met Aston? Leuk als ze dan tegen elkaar (aan) gaan rijden…
diedjee zegt
Hoe plat hij ligt; top
Paintjob; okay, wel eens met Lincoln (pootje ipv springen)
Velgen; saai
Spoiler; om te janken zo lelijk
Citrofiel zegt
@RenesisHP: Sjonnie in een XKR? Dat gebeurt hopelijk nooit… Of denk je dat deze spoilers op Golfjes geplakt gaan worden? Haha, gekke sjonnie. :D
RenesisHP zegt
@Citrofiel:
Er zullen best wel gekken voor te vinden zijn. Voor die Golfjes dan.
Ze moeten toch iets om met zo´n hok op te vallen.
Edman zegt
@ Robbie
Dan kan je geïrriteerd zijn, maar er staat evengoed een pleonasme in je reactie… :P
Citrofiel zegt
@RenesisHP: En precies daarom snap ik niet waarom ze allemaal Golfjes willen hebben. Daar zijn er al zo veel van dat je aanpassingen moet doen om op te vallen. Koop dan gelijk een opvallende auto! :roll:
@Edman: Je doelt op ‘moeten verplicht’?
RenesisHP zegt
@Citrofiel:
Ik snap het ook niet. Ze schijnen degelijk te zijn. :lol:
OT.
Bottomfeeder vs Cat. Wie gaat dit winnen?
Edman zegt
@ Citrofiel
Yes Ma’am!
mrB zegt
de spoiler mist wat ze in de vliegtuigindustrie “winglets” noemen. Die zorgen er voor dat het verlies aan lift (of downforce in dit geval) veel minder is. Je ziet wel bij andere andere gt-racers de verticale stukken. Aerodynamica is tegenwoordig toch best belangrijk, dus ik denk niet dat deze jaguar erg hoog zal eindigen.
Verder vind ik de astin-martins stukken mooier…
robbie zegt
@mrB: De winglets zitten er inmiddels op hoor ;) Op bovenstaande foto’s is de auto namelijk nog niet helemaal af. Hieronder wat foto’s van de auto gemaakt op het circuit:
http://www.endurance-info.com/version2/galerie-photo.php?page=242&np=1
PS Wat zijn “astin-martins”???
mrB zegt
@robbie: oops, klein tik foutje gemaakt. moet natuurlijk aston martin zijn :P (waarom zit die o nou weer naast de i?)
Edman zegt
@ Robbie
Sommigen vinden het uiterlijk van een racewagen wel degelijk belangrijk. Ik bedoel, kijk naar de GT2 klasse, waar deze XKR ook voor bedoeld is. Al die auto’s moeten ook hun merk promoten cq. hun identiteit. Welk merk wil dat ‘sportieve’ auto’s produceert wil nou niet met racewagens geassocieerd worden? Toch een stukje marketing, dunkt mij. Impliceerd dat niet dat uiterlijk er enigzins toe doet?
Edman zegt
Hè bah, zet ik zelf een fout in m’n tekst:
*Welk merk dat ’sportieve’ auto’s produceert wil nou niet met racewagens geassocieerd worden?
Johan zegt
@ Robbie,
Tuurlijk weet ik dat. En inderdaad.. Weinig verstand van auto’s (Maar weet wel overduidelijk het verschil tussen lelijk en mooi)
guzmann zegt
Bij het ontwikkelen van die achtervleugel hebben ze zich wel sterk laten inspireren door de Audi R15 geloof ik…
robbie zegt
@guzmann: Waarschijnlijk wel ja ;) De ‘Swan neck’ achtervleugel zie je plotseling overal opduiken:
Acura LMP1
Aston Martin LMP1
Audi R10
En dan ben ik er misschien nog wel 1 of 2 vergeten.
super zegt
@robbie:
interssant ding, vraag me af of dat ontwerp een “passieve” actieve spoiler is? Of maken die paar vierkante cm die ze extra winnen op het lage druk deel van de spoiler door daar geen pootjes te monteren nou zoveel verschil voor de effectiviteit van de spoiler?
robbie zegt
@super: Geen idee wat voor soort spoiler het is. Zo technisch ben ik niet ;)
@Ramshoek: Vergeet de nieuwe Corvette GT2 niet ;) En wat betreft de M3 GT2 moet ik je toch een beetje corrigeren. De ACO heeft de M3 goedgekeurd en nog dit jaar zal de M3 GT2 al in Europa racen! Weliswaar het VLN Endurance Kampioenschap (op 3 &1 17 oktober). En ook in Azie zal de M3 GT2 zijn opwachting maken, namelijk op 31-10/1-11 tijdens de Asian Le Mans Series in Okayama, Japan. Het grootste ‘probleem’ met de homologatie van de M3 GT2 is het feit dat er nu een transaxle versnellingsbak is gemonteerd.
Armbeiter zegt
@ super
1. Als men denkt dat het verschil uit maakt past men het al toe. Ook al maakt het in werkelijkheid (bijna) niks uit.
2. En voor de racerij geld natuurlijk ook dat alle kleine beetjes helpen. Heel veel kleine beetjes zijn samen een groot stukje.
bleegh zegt
alle mooie lijnen op deze auto zijn verdwenen. Ook al is dit een racewagen, Jaguar heeft een naam hoog te houden, deze GT2 is wanstaltig, Jaguar onwaardig
Ramshoek zegt
GT2 is de afgelopen jaren toch een beetje een Ferrari / Porsche challenge geweest.
Spyker doet het de laatste tijd steeds beter, maar slechts met 1 auto, net als Aston Martin met een V8 Vantage, hoewel ook dat een auto met potentie lijkt. In de ALMS zien we ook nog wel eens een Panoz of een Ford GT, maar echt overtuigend zijn die deelnames niet.
Dit Jaguar project lijkt serieus net zoals het BMW M3GT2 project dat natuurlijk ook is, maar die laatste gaan we n.a.w. niet in Europa zien, aangezien de ALMS BMW een wat vrijere interpretatie van het reglement heeft toegestaan om een echt race onderstel onder hun Beamer te kunnen schroeven. Op LeMans komt BMW er daardoor voor alsnog niet in…
Da’s ook een beetje de makke van het GT2 reglement. In Europa is het de klasse ná de GT1. In Amerika is het dé GT klasse, maar daar zijn ze weer wat creatief met het reglement.
Veel fabriekanten kiezen daarom voor GT3. Een duidelijk en eenduidig reglement en veel nationale en internationale series waar je met zo’n GT3 aan de slag kunt.
Kap zegt
Lijkt zo wel heel erg op een getunede Toyoya Supra
sjorsx87 zegt
Zeer fraaie auto! En voor de mensen die hem niet mooi vinden: daar merk/zie je niks van als je over het circuit knalt…Ben erg benieuwd naar de prestaties en betrouwbaarheid!
Lustigson zegt
Het schijnt dat Nigel Mansell in gesprek is om de Jag te gaan besturen.
RenJie zegt
Mooie GRRRR-“houders” voor de achtervleugel! Echt een poes.
sarcast zegt
wat een lelijk hok, nee bedankt
P-Olivier zegt
jammer dat ze ( in eerste instantie ) niet naar europa komen! kan alleen maar een toegevoegde waarde in het gt2 kampioenschap worden! een concurrent te meer voor Porsche en Ferrari ( bmw? )