Het moment waarvan je niet wist dat komen ging is daar #5007hp.
Enige tijd geleden schreven we nog maar eens over de Devel Sixteen. Deze hypercar uit de zandbak werd al gepresenteerd in 2013. De specs spraken direct enorm tot de verbeelding: 16 cilinders zouden voor een vermogen zorgen van ruim 5.000 pk.
Bij dit soort projecten hebben we echter altijd een gezonde dosis scepsis. Menig mooie supercar-droom is uiteindelijk al verworden in een nachtmerrie. Meestal komt het überhaupt niet tot een tastbaar product. Maar naarmate de tijd zich vorderde, kwam Devel toch op de proppen met wat spul dat hun boude claims soort van geloofwaardigheid gaven. Zo kwamen er beelden van een monsterlijke V16 op een testbank naar buiten. De krachtbron wordt ontwikkeld door Steve Morris Engines. Het bouwen van de carrosserie wordt toevertrouwd aan Manifattura Automobili Torino (MAT), dat eerder Glickenhaus al hielp met de SG003.
Alleen nog even één plus één optellen en je hebt in theorie een rijdend prototype. Precies dat heeft Devel nu gedaan, getuige het filmpje van de accelererende Sixteen die ze op Instagram gepost hebben. Onder de hashtags staan nog altijd #5000hp en #5007hp te lezen. Stel nou dat dit doel écht bereikt wordt, dat zou wel met recht #beyondextreme zijn…
https://www.instagram.com/p/Bhl9YjVFibX
dirkv zegt
Dat ding rijd al wel een paar jaar rond hoor. Maakt herrie als hel, wel mooie herrie!
royaledeluxe zegt
Wat een diep geluid en hoor die turbo’s fluiten
fanboy zegt
Mooi, dan kan ik mijn woon-werk rittijd met 90% verkorten.
lou-tennant zegt
@fanboy: Lijkt mij stug, je zult altijd een voorligger tegenkomen op de linkerbaan.
Dus je tussen sprints zullen iig dikke secondes van je woon werk ritje afhalen.
goodfellar1 zegt
@lou-tennant: Lou-tennant, de realist en de scherprechter voor andermans dromen.. :’)
lou-tennant zegt
@goodfellar1: Marco zong het al goed :) De meeste drooooooooooomen zijn bedrog, maar als ik wakker wordt naast jou…..dan is de linkerbaan nog steeds bezet!
woudloper zegt
@lou-tennant: no shit Sherlock!
lou-tennant zegt
Welk rubber gaat nu die 5007pk op het asfalt vastgrijpen?
ritchie zegt
@lou-tennant: petlas
reggie-boy_rood zegt
@lou-tennant: ken je sunny tires?
lou-tennant zegt
@reggie-boy_rood: Ik gaf het eens een Google en ik zie 2 en 3 sterren van de 5 reviews…ik mis geloof ik niet veel zo te zien :)
Tonnie zegt
@reggie-boy_rood: daarmee krijg je hooguit 7 vam de 5007 pk op ’t asfalt.
jeppie zegt
Het zou toch fantastisch zijn als dit werkelijk ook zijn weg naar Nederland kan vinden!!
lou-tennant zegt
@jeppie: Want onze wegen zijn altijd vrij op de linkerbaan, zeer zeker.
boenderaar zegt
@lou-tennant: lou-ter realistisch
lou-tennant zegt
@boenderaar: Netjes, ik gaf stiekem 2x +1 (1x keer denkbeeldig)
mrbooz zegt
Nu ben ik toch wel benieuwd wat voor banden hieronder zitten. Destijds moest bugatti speciaal banden laten ontwikkelen gezien de (toen) bizarre topsnelheid. De geclaimde topsnelheid van dit apparaat ligt, als ik me niet vergis, nog veel hoger. Beste band heb je dan nodig.
ikleesookoverautos zegt
@mrbooz: speciaal ontwikkelde banden.
mrbooz zegt
@ikleesookoverautos:
Dat is nogal een breed begrip. Om dergelijke krachten aan te kunnen (aandrijfkracht, centrifugaalkracht, wrijving etc). Zul je met iets aan moeten komen waar zelfs de top banden fabrikanten van zullen staan te kijken. We gaan het zien.
Ik vermoed dat het zon gevalletje wordt zoals met de Chiron nu. Topsnelheid claimen, maar nooit testen…
davelepeef zegt
@mrbooz: die gasten daar in de woestijn schroeven toch graag de wielen eraf tijdens het rijden…
yipikaye zegt
Als je 5.000 pk gebruikt is binnen 5 minuten je brandstoftank leeg.
Niet erg gebruiksvriendelijk zo’n auto ?
vtechlover zegt
@yipikaye: wat is je punt?
yipikaye zegt
@vtechlover:
Een 1.000 pk Veyron verbruikte al 78L/100 km op vol vermogen.
Wat voor een verbruik zou dit ding halen met 5.000 pk ?
reggie-boy_rood zegt
@yipikaye: snap je punt niet
lou-tennant zegt
@yipikaye: Dat is de hele reden voor een woestijn auto met tig triljoen pk, daar kan een tanker boven vliegen voor mid air refueling en niemand die je ermee hindert.
dondeboer zegt
@yipikaye: er even vanuit gaande dat het ding 400 loopt, heb je na 5 minuten 33 km afgelegd. Als je in 10 minuten red om te tanken, kan je 4x per uur 5 minuten voluit. Is toch 130 km per uur. Keurig conform de Nederlandse regeltjes. Perfecte auto dus.
w0o0dy zegt
Tc tot 250km/u nodig want geen band die dit geweld aan kan en straatlegaal is. Zinloos dus maar goed ze doen het omdat het kan..
ikleesookoverautos zegt
@w0o0dy: banden van de Veyron kunnen tot 400. Straatlegaal.
w0o0dy zegt
@ikleesookoverautos: prima maar deze heeft 3,3x het vermogen van een Chiron….
notsobig zegt
@w0o0dy: Weet niet hoe het met deze auto zit, maar de mijne kan ook halfgas geven of een kwart of eigenlijk alles van 0-100%. Erg handig kan ik je vertellen!
w0o0dy zegt
@notsobig: ja alleen: als je maar 2000 pk kunt gebruiken, wat moet je dan met de overige 3000? Beetje zinloos niet?
notsobig zegt
@w0o0dy: Natuurlijk heb je ergens wel gelijk, maar tegelijkertijd vanaf wanneer is het zinloos dan? Kan je ook van 200pk zeggen of zelfs 100…
dondeboer zegt
@w0o0dy: de Britten noemen dat bragging rights. Heel handig in de bar, volstrekt overbodig in de praktijk. Zoals dat eigenlijk voor elke hypercar geldt.
rob5nismo zegt
Mooi hoor
allesmetturbo zegt
Klinkt wel erg lekker
jorden zegt
De V16 is wel een interessant ding natuurlijk!! 5000 PK is niet zo boeiend eigenlijk, tenzij het ook vleugels krijgt, kan je er weinig mee.
strammermax zegt
Nu ik heb gelezen dat er een v16 in zit vraag ik me af waarom er geen v14 bestaat.. Als die wel bestaat hoor ik het graag
jaapiyo zegt
@strammermax: die bestaat. Bootmotor. De naam ontgaat me even…iets met waldsilla of wartsilla.
henrie zegt
@jaapiyo: Wärtsilä bedoel je waarschijnlijk…
dracae zegt
@jaapiyo: Zo’n ding ter grote van een klein huurhuis.. dat loopt op zware stookolie en chemisch afval?
Die dingen kun je in nog wel meer ongebruikelijke cilinder-aantallen krijgen.
b00m3rang zegt
@strammermax: Ik denk dat dat te maken heeft dat je “gewoon” 2 v8tjes aan elkaar kan binden en voila v16, dus een v14 zou helemaal opnieuw ontworpen moeten worden. Banken van 7 cyl lijken me ook niet ideaal voor de ontsteek volgorde. Mogelijk dezelfde reden waarom je bijna nooit een 7 cyl inline ziet.
frank2b zegt
Hij accellereert voor een wagen met 5k pk wel erg kallumpjes. Als je aan de wereld wilt showen dat je de moeder van alle brulboeien hebt gebouwd dan had ik veel herrie, rook en een BAM! supersprint verwacht.
frank2b zegt
Wat me opvalt is het gemis aan koeling. De motor levert 7000 kW nuttige mechanische energie. Dat betekent dat er op topvermogen pakbeet nog eens 12000 kW aan nutteloze warmte moet worden afgevoerd. Daarvan gaat 70% via de uitlaat de atmosfeer in. Dan nog moet de wagen zo’n 4000 kW via radiatoren kwijt zien te raken. Ter vergelijking: de verwarming bij jou thuis levert maximaal ongeveer 25-40 kW aan warmte….
frank2b zegt
@frank2b: Oh oeps verhouding pk/kW verkeerd-om gerekend.
Maar dan nog: de hoeveelheid af te voeren hitte is enorm. Waar laat-ie dat?
galverink zegt
@frank2b: veel koellucht erdoor. Dat kost natuurlijk topsnelheid, maar er zit veel vermogen in. Verder zou je de inlaten nog kunnen volpakken met droogijs. Geeft een paar minuten extra koeling. Maar een praktische auto wordt het natuurlijk nooit.
frank2b zegt
@galverink: Ja ik had ook veel luchthappers en ventilatiegaten verwacht inderdaad..
MaartenD zegt
Bizat apparaat