Zelfs hybride is voor de nieuwe hightech Nissan GT-R geen zekerheidje.
Je zou het niet zeggen, maar de huidige Nissan GT-R is inmiddels al weer 14 jaar oud. De auto was echter bij de introductie dermate zijn tijd ver vooruit, dat ‘ie nog makkelijk meekan met de concurrentie.
Niet in de laatste plaats omdat Nissan de auto tussendoor telkens heeft geëvolueerd en fijngeslepen. Zo kreeg de motor meer vermogen, werd de transmissie verbeterd en kreeg het interieur een welkome upgrade. Desondanks beginnen de jaren te tellen en is het tijd voor een nieuwe Nissan GT-R.
Die is volgens het Britse Autocar onderweg. Er gaan al langer geruchten over een geheel elektrische Nissan GT-R. Dat gaat ehter niet gebeuren. Sterker nog, het is niet eens zeker of het een hybride auto wordt!
Hightech Nissan GT-R
Wel kunnen ze bevestigen dat de auto een compleet nieuw platform krijgt. Daarbij moet de komende Nissan GT-R wederom de snelste en meest geavanceerd auto in zijn klasse zijn. In principe kan het huidige model nog goed meekomen, dus dat moet niet al te moeilijk zijn.
Wel is het opmerkelijk dat elektrificatie geen zekerheidje is. Een geheel elektrische Nissan GT-R komt er sowieso niet. Dat bevestigt de CEO van Nissan, Makoto Uchida. De hightech Nissan GT-R zal de meest bijzondere snufjes meekrijgen en de laatste technologieën, maar geen elektromotor.
Styling
Qua styling is het ook even afwachten. Naar alle waarschijnlijkheid wordt net als bij de 400Z gekozen voor een moderne interpretatie van een oud model. Bij de 400Z zijn er styling-kenmerken van de 240Z en 300ZX, bijvoorbeeld.
Er wordt gerept dat de tijden van de R32 weer moeten gaan herleven. Dus een brede, doch vierkante auto met relatief eenvoudige vormen. Goed nieuws, want dat is een van de meest iconische serie van alle GT-Rs’.
Dan het slechte nieuws: verwacht niet dat de auto naar Europa komt. De 400Z is er ook alleen voor de Japanse en Amerikaanse markt. Voor de nieuwe GT-R zal dat niet anders zijn. De uitstoot-eisen zijn dermate streng dat het geen zin heeft voor Nissan om de auto’s erop aan te passen. Zeker niet omdat de markt voor dit soort auto’s al bijzonder klein is en alleen maar krimpt.
jaapiyo zegt
Niet mijn ding, maar wel jammer dat dit soort auto’s nu praktisch verboten zijn in Europa.
ty5500 zegt
Zonder (gedeeltelijke) electrificatie vraag ik mij af in welke mate dit de snelste en meest geavanceerde auto binnen zijn klasse zal kunnen zijn, en dit voor de volgende 5 a 10 jaar. Met het huidige enorme gewicht zou je verwachten dat ze wel wat gewicht kunnen besparen om batterijen kwijt te geraken. En een dergelijke hoge co2 uitstoot en verbruik wordt meer en meer in verschillende landen afgestraft.
Dat hij meer weg heeft van de r32 vind ik wel erg leuk.
fanboy zegt
Zonder elektromotor ga je de concurrentie niet bij blijven natuurlijk.
rolov zegt
De turbo s sloper… dat zal wat stof doen opwaaien . En een grote druk geven voor Nissan .
ericc zegt
Deze komt ook al niet naar Europa. Straks bouwen de europese constructeurs nog enkel sportwagens voor de buitenlandse markt omdat hun wagens “verboten” (zoals hierboven mooi verwoord) zijn op europese wegen.
Rest voor Europa nog enkel EV’s SUV en 4-deurs sedans. Met dank aan de groene onverdraagzame beweging en hun lobbyisten.
Mas zegt
En weer zullen de Japanners de Europese merken laten verbazen om zonder elektromotor de snelste in zijn klasse te zijn. Ik kan nu al bijna niet wachten, de volgende GT-R met een standaard blok van 2500 PK 😊 moeten kunnen, dan vergeten we de uitstoot maar ff en blijft die voor de liefhebber alleen als import voor handen.
tsja snelheid gaat nu eenmaal boven milieu 😅
NeverforgetdemiljoeneninR&D zegt
Wat een verademing
petroldrinker zegt
Zoals alle leuke nieuwe autos, niet naar eu, met dank aan die achterlijke groene lobby hier in europa…. wij krijgen nog alleen maar saaie EV’s
MarcoM zegt
Vorige week zag ik er nog eentje rijden, wat een geluid, heerlijk!