Steeds meer auto’s krijgen te maken met een auto-ongeluk in Nederland.
Komt het door ons gezamenlijk rijniveau? Of misschien door de wildgroei aan 30 km/u-wegen? Wat de achterliggende reden ook is, het aantal auto-ongelukken in Nederland blijft jaarlijks stijgen. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat die Independer op dook. Dit is trouwens de data van 2023. Verzekeraars wachten mogelijke bezwaren af voordat ze de data doorsturen naar RWS. Vandaar dat het even duurt voordat alle informatie binnen is.
Net als de voorgaande jaren is ook weer in 2023 het aantal ongevallen gegroeid. Waar er in 2022 nog 122.036 ongelukken waren, ging dat aantal in 2023 naar 134.005 ongelukken. Da’s een stijging van 8,9 procent. Gelukkig lijken de meeste ongelukken mee te vallen. Bij 82,2% van de ongelukken melden de betrokkenen alleen blikschade.
Nederlanders kunnen écht niet rijden
Opvallend is dat in de meeste gevallen niet duidelijk is wat de wegsituatie is van de plek waar het ongeluk plaatsvond. Bij de ongelukken waarvan we het wel weten, gebeuren de meeste ongevallen op een rechte weg. Je zou denken dat rechte wegen juist het gemakkelijkst zijn om op te rijden. Kruispunten met vier of drie wegen zijn ook populaire crashlocaties.
- Onbekend (35,7 procent)
- Rechte weg (34,1 procent)
- Kruispunt met vier wegen (12,4 procent)
- Kruispunt met drie wegen (8 procent)
- Bocht (5,8 procent)
- Rotonde (3,9 procent)
- Rechte weg met gescheiden rijbanen (0,1 procent)
Gevaarlijkste provincies
Je kunt je voorstellen dat er meer auto-bewegingen zijn in de Randstad dan in Friesland of Drenthe. Het is dan ook niet verrassend dat in Zuid-Holland de kans op een auto-ongeluk het grootst is. Wel neemt het aantal ongevallen in de rustigere provincies aanzienlijk toe. In Flevoland steeg het aantal auto-ongelukken met 19,3 procent, in Friesland met 17,9 procent en in Drenthe met 16,4 procent.
- Zuid-Holland (88,8 ongevallen per 10.000 inwoners
- Noord-Brabant (77,7 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Gelderland (74 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Limburg (73,1 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Noord-Holland (72,4 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Utrecht (72,1 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Overijssel (68,8 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Zeeland (68,7 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Flevoland (66 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Groningen (62,8 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Drenthe (61,8 ongevallen per 10.000 inwoners)
- Friesland (57,3 ongevallen per 10.000 inwoners)
Nederlandse gemeenten met meeste ongelukken
Kijken we nog lokaler, dan blijkt dat het extra opletten is in de gemeente Ouder-Amstel. In deze gemeente, met ongeveer 14.000 inwoners, vonden ruim 600 ongelukken plaats. Daarmee steekt deze gemeente ver boven de overige Nederlandse steden en dorpen uit. Bekijk hieronder of jouw gemeente in de top 10 zit!
- Ouder-Amstel (Noord-Holland): 439,9 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
- Midden-Delfland (Zuid-Holland): 237,3 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
- Moerdijk (Noord-Brabant): 185,4 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
- Eemnes (Utrecht): 170,9 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
- Oostzaan (Noord-Holland): 152,3 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
- Haarlemmermeer (Noord-Holland): 150,7 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
- Geertruidenberg (Noord-Brabant): 144,8 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
- Laren (Noord-Holland): 144,3 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
- Hattem (Gelderland): 143,3 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
- Barneveld (Gelderland): 140,6 verkeersongevallen per 10.000 inwoners
weekert zegt
Als je toch de vele dashcam filmpjes ziet die op YouTube en dumpert verschijnen is het niet zo verwonderlijk allemaal. Het zijn vaak diegene met een dashcam die als een complete randdebiel rondrijden en op zoek zijn naar de ongelukken, geen ruimte laten en altijd de confrontatie opzoeken, want: ik heb hier voorrang, of jij zit fout! Tuurlijk, er worden fouten gemaakt, maar als je de confrontatie niet opzoekt, beetje ruimte houdt en even een beetje vooruit kijkt, kunnen zo enorm veel aanrijdingen en ongelukken worden voorkomen..
kennone zegt
Eens, helemaal in de avondspits als het allemaal optijd thuis moet zijn. Pakken overal voorang, gebruiken de max verstappen lijnen op kruispunten etc. Maar vergeet ook niet de bejaarde en zondags rijders. Die in eens op de weg stil gaan staan om de weg te zoeken. Spontaan afslaan als ze op het laatste moment hun afslag of straat zien waar ze in moeten en vaak ook frustrerend traag rijden.
ghost zegt
De laatste jaren lijkt het steeds erger. Mijn conclusie is dat die ex-D66 voorman bij het CBR iets te graag de achterstanden van COVID wilde wegwerken en sommige mensen daardoor iets te snel het roze pasje kregen…maar wie ben ik verder.
ghost zegt
De laatste jaren lijkt het steeds erger. Mijn conclusie is dat die ex-D66 voorman bij het CBR iets te graag de achterstanden van COVID wilde wegwerken en sommige mensen daardoor iets te snel het roze pasje kregen…maar wie ben ik verder.
TheMaster zegt
Verkeersinzicht en voertuigbeheersing wordt steeds slechter. Kwestie van tijd voordat zelf autorijden (verzekering) zo duur gaat worden, dat je veel beter een auto zelfstandig/autonoom kan laten rijden.
DeWitteCondor zegt
Korte lontjes, geen afstand houden terwijl zo’n beetje iedere weg in Nederland (te) druk is, op telefoon kijken, makeuppen in de auto, gewoon niet kijken/spiegels niet gebruiken, niet verder kijken dan de auto voor je, met harde regen gewoon net zo hard door blijven kachelen. Het zijn vrij basale dingen. En sommige, vooral bumperkleven, zijn wel typisch Nederlands, terwijl de verkeersintensiteit hier hoger is dan in omringende landen.
Design_Driven zegt
Ik woon al lang in het VK en kom tegenwoordig voor werk regelmatig terug naar NL en het valt me altijd op dat er veel meer afstand wordt gehouden in het VK dan NL.
Op de grote steden na rijdt men veel rustiger hier, er zijn hier ook idioten maar je kunt hier vaker WEL dan niet 2 seconden afstand nemen wat in NL gewoon nauwelijks mogelijk is. Steeds al ik het probeer duwt iemand zich er tussen.
Wel is het zo dat er hier veel bochtige provinciaal achtige wegen zijn die veel krapper zijn, waar de snelheidslimiet te hoog ligt en heel hard wordt gereden. De weginrichting in NL is gewoon veiliger.
Fernando zegt
Daar kan ik mij enorm in ergeren. Hou ik afstand (1 autolengte) en extra bij slecht weer en is er wel een Mongool die zich er tussen wringt
Mini Joe zegt
Jammer dat er geen uitsplitsing is van de merken, types en leeftijd van de auto’s
potver7 zegt
Sec kijken naar het aantal ongelukken is natuurlijk leuk, maar zegt helemaal nada niks. Hoe verhoudt zich dat tot het aantal afgelegde kilometers? Afgezet tegen het aantal voertuigkilometers kon het allemaal nog wel eens reuze meevallen.
Overigens verbaast het mij dat de provincie Noord-Brabant niet bovenaan staat, traditioneel is dat toch de provincie die er in in (vrijwel) alle ongevalsstatistieken met kop en schouders bovenuit steekt.
En de gemeente Ouder-Amstel is altijd wel in de top-5 te vinden, maar dat heeft vooral te maken met de ligging:
– Relatief klein dorpje
– Aan de zuidkant de Ronde Hoep polder, een hotspot voor wielrenners en motorrijders waar heeeel veel ongelukken gebeuren
– Binnen de gemeentegrenzen een stuk A2, een stuk A9 en een stukje A10, inclusief (delen van) de knooppunten Holendrecht en Amstel
– Een stuk (vrij druk) Amsterdams bedrijventerrein rond Duivendrecht, inclusief de vestigingen van de Makro en Sligro binnen de gemeentegrenzen
kniesoor zegt
Zeg Leesberg, spreek voor jezelf. Vlerk !
Bas Leesberg zegt
Excuus. Ik ga me in een hoekje zitten schamen en mijn naam laten veranderen in Leesvlerk.
kniesoor zegt
RiKe zegt
Dagelijks wordt deze trend bewezen in mijn woon-werkverkeer. Wat een maffe acties ik steeds zie gebeuren is echt nauwelijks in woorden uit te drukken. 2 sec afstand houden is gegarandeerd onmogelijk, iemand duwt zich er altijd tussen, vaak zonder te kijken en een knipperlicht had net zo goed niet op de auto hoeven zitten want ze gebruiken hem toch niet. De Nederlandse automobilist is echt een ramp op de weg, egoïsme ten top
martijnev zegt
Ja ook typisch Nederlands is: iemand die wil invoegen, die ruim de ruimte krijgt, met zelfs wat gas teruggenomen om hem/haar te ‘helpen’ invoegen, die dan, nog steeds weifelend, uiteindelijk zijn/haar invoegmoment pakt, maar dan nog met de rechterwielen half over de witte blokkenlijn, bang dat degene die hem/haar ruim de ruimte gaf en nog steeds geeft (inmiddels 3 auto’s ruimte) alsnog aan de achterkant zal gaan platrijden… Erg triest. Het gevolg van achterliggers die bewust GEEN ruimte geven aan dat soort onzekere automobilisten en expres het invoegen gaan blokkeren door het gat dicht te rijden, zelfs tot einde blokkenlijn. Wie is er dan eigenlijk de foute automobilist…
zjos zegt
Het is gewoon te druk op de weg.
Normaal afstand houden gaat al niet meer want meteen propt iemand zich er vol egoïsme tussen. Inzicht is ook helemaal weg. Geef je iemand ruimte om in te voegen gaat ie meteen op de rechter baan naar de max snelheid cruise controle op GPS 100 km/h net dat waar jij ook op rijdt en zo rij je dan voortdurend naast elkaar. Of nog net even die inhaal actie starten na de derde pijl die aangaf dat je al had moeten ritsen en vervolgens passeren met gebruikmaking van het verdrijvingsvlak.
Weg inrichting is ook veel te bedillerig. Als een Nederlander in het buitenland een dubbele rotonde moet nemen begrijpen ze er al helemaal niets meer van zo gewend aan de sturende banen in Nederland dat ze meteen in paniek raken. Midden op de rijbaan of zelfs helemaal rechts stilstaan als ze links af moeten en zo alles blokkeren. Fatsoenlijk voorsorteren is er niet meer bij en ga maar door. Het hele inzicht is er niet meer. Teveel aandacht voor klimaat en andere niet ter zake doende zaken tijdens het rijexamen doen de rest. En ja dan bokt de hele handel geregeld op elkaar.