De Fransen zijn op jacht naar hun eerste rijderstitel.
Als je fan bent van bikkelhard racen, rondvliegend stof en, zo nu en dan, een enorm ongeluk, dan is het World Rallycross Championship echt iets voor jou. De races zijn zonder uitzondering ware spektakelstukken, daar de sport de meest nauwkeurige autocontrole van de beste rallycoureurs op aarde vereist. In aanloop naar het nieuwe seizoen, dat 14 april van start gaat in Barcelona, onthult Peugeot alvast haar volledige line-up, inclusief vernieuwde Peugeot 208 WRX.
Hoewel de Peugeot 208 al sinds enkele jaren in het veld te vinden is, markeert het seizoen van 2018 de eerste maal dat de Fransen deelnemen met een heus fabrieksteam. De drie coureurs die het team heeft gestrikt om het allemaal waar te maken zijn geen onbekenden van de equipe. Negenvoudig WRC-kampioen Sebastien Loeb heeft geen introductie nodig, maar ook de twee Hansen broers (Timmy en Kevin) hebben al redelijk naam weten te maken. Niet dat dat nu per se nodig was, aangezien hun vader het Europees Rallycross Kampioenschap liefst veertien maal wist te winnen.
De drie coureurs verschenen in het verleden ook al met een Peugeot op de WRX-grid, maar genieten nu van een volledig door de fabriek geprepareerde bolide. Zowel Loeb als Timmy Hansen krijgen de meest geüpdate versie van de 208 WRX. De 560 pk sterke Peugeot is sneller, lichter en beter bestuurbaar dan voorheen. Daarnaast beschikt de auto over meer neerwaartse druk, dankzij een nieuwe achtervleugel en achterbumper. Tenslotte heeft de auto een verbeterde ophanging met andere schokdempers. De negentienjarige Kevin Hansen moet het nog even doen met een evolutie van de bolide van vorig jaar.
cr33p zegt
Cool en nu met deze bodykit en paint een straatversie maken. Die spoiler lijkt veel op die 206WRC, gek genoeg zie je soms nog wel eens een 206 met zo’n ding rondrijden.
kennone zegt
@cr33p: vergeet ook de motor niet, straks komen ze er mee, zetten ze er een instap diesel in..
daihatsucuore zegt
Peugeot kan wel leuke auto’s maken als ze het willen. De huidige 208 (GTI) doet me daarentegen doet me weer helemaal niks.
steef2 zegt
Ziet er goed uit!
Is er eigenlijk al meer bekend over de opvolger van de 208?
De nieuwe 508 wordt natuurlijk deze week onthuld, het vorige model stamt uit 2011.
Maar deze 208 komt ook al uit 2012, dus komt hier binnenkort ook geen nieuw model van?
kennone zegt
@steef2: als dat ding het net zo lang vol houd als de 205 en 206, kan je nog wel even wachten
Loek zegt
@kennone: hij lijkt in ieder geval een succesnummer, niet zoals de 205 en 206 maar sowieso beter dan de 207. Er is al een facelift geweest, dus ik verwacht dat er wel een opvolger aan zit te komen.
berlinetta zegt
560 pk in B-segmenter. Dat wil wel vooruit.
ikschrijfookoverautos zegt
@berlinetta: die wagens gaan in grofweg 1,9 seconden naar de 100 km/u, dus ja, dat zeker :)
berlinetta zegt
@ikschrijfookoverautos: Bizar snel. En meestal maken ze nog een heerlijk geluid ook.
ghdh zegt
@ikschrijfookoverautos: Dat is sneller dan formule 1 en motoGP dan zeker?
ikschrijfookoverautos zegt
@ghdh: ik ben bang van wel ;)
E34M5Touring zegt
@berlinetta: https://www.youtube.com/watch?v=dnaLg_3Q99A
Niet de beste kwaliteit maar wel een mooi stukje uitleg. Wellicht kende je em al hoor.
soundgarden zegt
Ze gaan harder naar de 100 dan een F1 auto dus ja. Dat gaat als de brandweer!
Dutchdriftking zegt
Doet me denken aan de 205 met camel livery…
jonckers zegt
@dutchdriftking: vorig jaar reed er in die livery een E30 M3 mee in het Belgische Historic Rally Kampioenschap … https://www.google.nl/search?q=robin+maes+bmw+m3&safe=active&hl=nl&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=1Bh4gPQaiX_Q_M%253A%252CsInYAgG-ZGkMXM%252C_&usg=__05hKCYv1Pfq6GxR34xbElyd8pAo%3D&sa=X&ved=0ahUKEwis0Yba-dTZAhXJZVAKHZJKCksQ9QEIKTAA#imgrc=_&spf=1520244961060
Dutchdriftking zegt
@jonckers: badass!
marinepower zegt
Jááááren geleden gingen we regelmatig naar Buxtehude (vlakbij Hamburg) voor het EK rallycross. Dat was altijd spanning en sensatie, er was daar soms in 1 manche meer actie dan in een geheel F1 seizoen!!
wernerv8 zegt
Dacht dat een formule 1 wagen rond de anderhalve sec op 100 zit
daniel1975 zegt
Het geheim zit ‘m in de mechanische grip, de korte overbrenging en de motor die niet alleen 850 Nm levert, maar dit door de ALS ook al gelijk vanaf de eerste meters levert. In 1996 is al 2,34 seconden onafhankelijk gemeten. Toen waren de auto’s wel lichter, maar alle eigenschappen hierboven minder…