Er is een verklaring waarom Pérez langzamer was dan Verstappen gistermiddag.
Het heeft vier races geduurd, maar nu lijkt het dan zo ver te zijn. De Nederlandse Formule 1-coureur Max Verstappen heeft wéér eens een teamgenoot verschalkt. Nu is de score in het kampioenschap voor de Nederlander. Hetzelfde geldt voor het onderlinge kwalificatieduel.
Pérez langzamer dan Verstappen
Op Barcelona lijkt het verschil wel erg groot te zijn. Met name in de kwalificatie van de GP Spanje 2021 gisteren leek het een gelopen race te zijn tussen die twee.
Max Verstappen staat tweede, vlak achter Lewis Hamilton. Sergio Pérez laat aan Autosport weten hoe dat komt:
Het was even stoeien. Voelde mij niet 100% vandaag. Ik zit niet lekker met mijn schouder de hele tijd tijdens kwalificatie. Het voelde gewoon niet goedr. Ik heb gesproken met het team. We hebben alles doorgenomen. Morgen zullen we er voor 100% staan. We weten niet zeker wat het is. Maar we zijn vol vertrouwen dat we het euvel kunnen verhelpen. Het was gewoon een slechte dag. Ik kon er geen enkele goede ronde uitpersen. In Q1 ging het nog wel. Maar daarna maakte ik geen progressie meer. Ik was niet op mijn scherpst, dus het was moeilijk om het maximale eruit te halen.
Sergio Pérez, heeft last van schouder
Schouder of zichzelf?
Kortom, Pérez zat niet lekker met zijn schouder, maar voornamelijk met zichzelf. Althans, zo lijkt het. Want die achtste positie is niet om over naar huis te schrijven. Meer dan een seconde achter de pole-tijd. Daarbij maakte Sergio ook een foutje in Q3 door van de baan te spinnen. Gelukkig zonder schade, maar het hielp niet mee.
Tot vandaag is het geen perfect weekend. Ik heb nog niet goed gepresteerd tot nu toe. Uiteindelijk zal alles wel op zijn plek vallen. De snelheid is er op zich wel. Zeker in de long runs.
Sergio Pérez, denkt dat het goed komt.
Dat is inderdaad iets waar Sergio Pérez op kan vertrouwen. In de kwalificaties is het nooit echt een beest. Maar in de race weet de Mexicaan zich altijd bijzonder goed te profileren. Voor Red bull is het wel zonde, want nu hebben ze wéér geen tweede auto in de top 4. Daarnaast heeft Mercedes dus weer een strategisch voordeel met wingman Valtteri Bottas.
De race start vanmiddag om 15:00.
Robert zegt
Het verschil was op een natte scheet na een volle seconde. Da’s echt te veel. En ook met een goede race pace is het erg lastig inhalen op dit circuit. Vraag maar aan Räikkönen.
MrHyde zegt
@rrrobert, bij mij was het verschil alleen maar een natte scheet. Conclusie: jouw natte scheetjes zijn een stuk korter dan van mij.
harrie zegt
Another one bites the dust.
eirmakk zegt
@harrie: Let’s go!
mpgc zegt
Er van uitgaand dat Hamilton en Verstappen elkaar niet zo veel toegeven, zo slecht is die Bottas dus niet 😄
okdoei zegt
@mpgc: jawel, dat is hij wel.
brammetjedeb zegt
Perez is topklasse, Verstappen wereldklasse. Net als bottas en Hamilton. En sainz en leclerc. Mensen die voorspelden dat perez Verstappen op zou vreten zijn niet goed bij hun hoofd.
Verder nog een korte opmerking omtrent Mercedes vs Red Bull: als Mercedes zo veel beter is dan Red Bull dan sta je niet met 37 duizendsten verschil op pole. Red Bull zit er gewoon dicht op zo niet gelijk. Het gaat nog een spannend seizoen worden. Ik begrijp niet zo goed dat Red Bull afgeschreven wordt na drie wedstrijden en een kwalificatie. Verstappen had de lijst aangevoerd als die rode vlag op imola niet gevallen was. Neemt niet weg dat na de Vrije trainingen en kwalificatie na race 1 Mercedes zich toch goed herpakt heeft!
Nu perez in vorm om bottas te blokken en voordelen bij de strategie te hebben, dan kan het erg leuk worden. Ik vind Mercedes wat betreft strategie ook niet altijd het sterkst, zeker niet als je weet dat die wagen de laatste jaren zo dominant was.
pomoek zegt
Vorig jaar dacht iedereen dat RB een betere auto had dan MB. Tot de eerste kwalificatie. Toen was duidelijk dat MB nog steeds de beste auto had. Dit jaar heeft RB MB 3 races weten bij te houden voordat bleek dat de combinatie Hamilton/MB toch nog een tandje beter is dan de combinatie Verstappen/RB. Hamilton weet gewoon op het juiste moment het maximale uit zijn auto te halen. Hij was voor het grootste deel dit weekend langzamer dan Verstappen, maar weet tussen q2 en q3 0,4 seconden te vinden waar Verstappen er 0,2 vindt.
Hamilton zei zelf dat hij iets op de auto had laten zetten wat niet werkte, en dat toen dit eraf was gehaald alles opeens klopte. Ik denk dat hij zo goed weet wat hij met die auto kan doen dat hij tot het laatst durft te testen om te kijken of er iets meer uit te halen valt. Met andere woorden: Hij hoeft, behalve in q3, niet het achterste van zijn tong te laten zien.
En dat doet hij ook in de race. In Portugal deed Verstappen volgens mij wel een keer of 6 een poging om Bottas voorbij te gaan, wat uiteindelijk lukte na de pitstop. Hamilton bleef rustig achter Verstappen rijden en wachtte af tot die een fout maakte waarop hij Verstappen te grazen nam. Kampioen wordt je door geduldig te zijn.
ik ben er, kortom, bang voor dat dit seizoen langzaam richting het 8e kampioenschap van Hamilton gaat vallen. Pas als RB in staat is 0,2 seconden te winnen ten opzichte van MB wordt het interessant.
mrporter zegt
Even zijn schouders eronder zetten dus
sportabgasanlage zegt
Als Perez morgen top 3 eindigt, zal er een last van z’n schouders vallen, en als ’t niet lukt is er vast iemand die een arm om z’n schouders wil leggen, of hij zal z’n schouders ophalen. . Maar eerst, schouder aan schouder door de eerste bocht, ff de schouders breed maken.
escort77 zegt
Ach, als hij in de race “gewoon” weer wat inhaalacties laat zien en naar de top 4 gaat dan doet ie het beter dan Albon, Kvyat en Gasly.
Ik heb altijd wat twijfels over voordelen van een wingman met undercuts enz. Als het team goed rekent en de coureur goed rijdt dan heb je geen teamgenoot nodig. Hooguit om punten van de concurrent af te pakken en daarmee de kopman en het team te helpen, daar is/was Bottas goed genoeg voor en Perez denk ik ook wel.