De Mercedes W12 was overduidelijk niet in zijn element gisteren. De auto staat niet vooraan, in zijn natuurlijke habitat. Hoe komt dat?
Het was een heel verfrissende zaterdagmiddag. De afgelopen jaren was het telkens hetzelfde liedje. Tijdens de wintertests en eerste trainingen kon er nog van alles gebeuren en leek het veld dicht op elkaar te zitten. Tijdens de kwalificatiesessie zien we dat Mercedes toch 0,8 seconde sneller is dan team nummer 2. Weer een seizoen voor niets.
De in België geboren en in Monaco woonachtige Max Verstappen pakte verrassend (en verfrissend) pole position. Het leek er al op dat Hamilton heel gelaten de nummer 2 positie accepteerde. Of hij is het zat om te winnen, of hij weet dat er veel meer in het vat zit bij de Mercedes W12.
KERS-systeem
Er gingen wat verhalen over de instabiliteit van de auto vanwege de lagere ‘stance’ van de F1-auto. Maar dat is dus niet het enige. Volgens Toto Wolff komt het voornamelijk door het KERS-systeem van de M12-motor. Op de rechte stukken leverde de Mercedes-motor simpelweg iets minder vermogen dan de Honda. Heel kort door de bocht, het vermogen dat wordt opgewekt tijdens het remmen, komt er bij de Honda beter uit op het rechte stuk dan bij de Mercedes-motor.
Toto Wolff laat het weten aan Autosport:
Ik denk dat we het laten liggen op de snellere bochten. Het is duidelijk dat we daar in het nadeel zijn. We verliezen een beetje qua motoren dankzij de ‘derate’, we zijn niet blij met het KERS-systeem van de auto. Het is echter niet zo dat er één issue is waardoor we zo langzaam waren.
Toto Wolff, maakt het spannend dit jaar.
Mercedes W12 niet zozeer langzaam
Het is overigens niet zo dat den Mercedes W12 ineens een veel mindere motor heeft. Althans, volgens Wolff is het verschil voornamelijk het resultaat van het harde werken van Honda:
Honda heeft een geweldige prestatie neer gezet. Ze hebben een Power Unit geleverd dat extreem competitief is. Kijk waar Alpha Tauri staat. We moeten dat als sportmannen incasseren.
Toto Wolff, is al 6 jaar een sportman.
Om met @jaapiyo en Kees Jansma te spreken: waarvan akte.
Wat denk jij? Incasseren ze de eerste wedstrijd even om het spannend te laten lijken? Of heeft Mercedes zijn zaakjes echt niet voor elkaar? Laat het weten, in de comments!
Richmond zegt
Afwachten op de longrun pace. En natuurlijk de start, als Hamilton Verstappen bij de start pakt dan wint die de race ondanks de problemen.
Robert zegt
@benja01: ik vraag me serieus af of de Mercedessen tijdens de race beter zullen presteren. De over de boordradio geuitte kritiek van Bottas, tijdens een long run sessie in FP1, sprak boekdelen; hij noemde de auto compleet onhandelbaar.
mustang750supersnake zegt
mercedes heeft van de fia de opdracht gekregen het rustig aan te doen….maarja dat komt pas over n jaar of 400 naar buiten,
als het spannend wordt gaat een paar races t gas erop….de laatste race vorig jaar was n lachertje..heb em afgezet,kon dr gewoon niet meer tegen..zo opzichtig….belachelijk.
er moet nodig hèèl wat veranderen/ om het weer kijkbaar/eerlijk/sportief te maken….
Richmond zegt
@mustang750supersnake: dan kun je alles in twijfel trekken. Wat moet er dan veranderen om het kijkbaar/eerlijk/sportief te maken?
mp014 zegt
@benja01: ik ben altijd een beetje een communist geweest met eerlijke verdeling benieuwden gelijk dus ben voorstander van 20 gelijke wagens en enkel de rijderskwaliteiten die het verschil maken. Levert volgens mij spannendere races op 👍🏻
derek306 zegt
@mp014: dat hebben ze enkele jaren terug geprobeerd bij de A1GP, wat langzaamaan kopje onder gegaan is
griffendahl zegt
@mp014: Indycar is de sport voor jou, laat je dan F1 lekker voor wat het is?
mp014 zegt
@griffendahl: ik laat de F1 al jaren voor wat het is, geef gewoon m’n mening 👍🏻
rollingstoned zegt
@mp014: Dat is er al geweest in de vorm van A1GP.
lotuselises2 zegt
@mp014: ga maar F3 kijken dan
jasbelle zegt
@mp014: Formule 2 kijken dan!
Waren spannende races gisteren, dus vandaag 12.45 weer voor de buis!
mp014 zegt
@jasbelle: 👍🏻
hondafiel zegt
@mp014: Is geprobeerd met de A1GP. Was uiteindelijk niet heel succesvol.
Robert zegt
Dat gebrek aan succes van de A1GP werd vooral veroorzaakt door gebrek aan geld, nadat de sjeik die deze raceklasse had bedacht, de kraan met z’n oliedollars dicht draaide. De deelnemende landenteams hadden veelal niet de sponsoring of fondsenwerving om er zelf de broek op te houden en ook de fabrikanten van de auto’s en motoren (Lola/Zytek, later Ferrari) weigerden op het gegeven moment nog om op de pof te leveren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/A1GP
Richmond zegt
@mp014: dat klopt, dat zie je bij F2 en bij bijvoorbeeld IndyCar. Veel meer actie. Maar de F1 is altijd in de basis een constructeur kampioenschap geweest en de coureur is er alleen maar omdat die de auto moet besturen. Alleen had de coureur vroeger meer invloed op het geheel. Ze zijn nu zo doorgeslagen in de regels met besparen van brandstof en materialen dat ze niet voluit kunnen gaan. En de auto’s zijn zo aerodynamisch ingewikkeld gemaakt dat inhalen heel moeilijk is. Omdat elke andere auto de luchtstroom verpest. En ze worden gemaakt om zo snel mogelijk te zijn onder de ideale omstandigheden. En dat is zonder andere auto’s erbij.
flatsix010 zegt
Ik hoop gewoon dat Perez top 4 kan rijden zodat het een spannende strijd tussen Merc en RB gaat worden.
lekkerlinksrijden zegt
Als Mercedes zijn zaakjes niet helemaal op orde heeft nu dan zorgen ze daar wel voor. Dat is alleen maar goed voor de spanning, hopelijk ksn Ferrari ook nog dichterbij komen en McLaren ook nog een rol gaan spelen in het WK. Dan gaan we een mooi jaar tegemoet met hopelijk spanning tot het eind
SpeedGeek zegt
Het zet mij te denken. In 2014 moest en zou F1 naar hybride motoren gaan anders was Mercedes er klaar mee. Wat volgde is dominantie.
Honda verschuift met man en macht de motor voor 2022 naar 2021 en is vervolgens super lyrisch. Vervolgens moeten teams de vloer en diffuser verkleinen wat toevallig met name Mercedes treft.
Ondertussen is Red Bull Racing druk bezig om een ontwikkelingsstop door te voeren wat betreft motoren, op het moment dat exact zij een sterke motor lijken te hebben.
Zouden Honda en RBR samen een strategische en politieke zet hebben gemaakt zodat Mercedes een koekje van eigen deeg krijgt?
Richmond zegt
@SpeedGeek: er waren meer fabrikanten die hybride wilden, Renault sowieso misschien Ferrari ook wel. F1 is teveel politiek, eigen belang, dreigen, complotten. Is niet goed. Ongeacht van welk team her is.
SpeedGeek zegt
Volgens mij was het Mercedes die al ruim voor dat de F1 ook maar dacht om naar hybrides te gaan de fabrikant die al wat uur in de ontwikkeling van dergelijke systemen had zitten.
Overigens is het geen complot, het is maar even een gedachten ;) Ik sta nog niet op het Museumplein met een gele paraplu.
Richmond zegt
@SpeedGeek: haha bedoelde in het algemeen.
pomoek zegt
Dat is de logica van de F1, en gebeurt eigenlijk al zo lang als dat de F1 bestaat. Overigens denk ik dat het tegenwerken van MB nogal meevalt. Eerder recente aerodynamische wijzigingen, aan de voorvleugel, troffen juist Red Bull.
mp014 zegt
Ik denk dat Mercedes, onder lichte financiële stimulatie van de …… (vul zelf maar in), terug de F1 een beetje spannend en leuk MOET maken. Over een paar races zetten ze de knopjes weer om en tegen het einde van het seizoen hebben ze iedereen “voor de gek gehouden” en pakken ze hun miljardste titel en viert Hamilton weer een feestje. Leuk haha
NOT, geef mij de MotoGP maar 👍🏻
Stefje zegt
@mp014: lol heb je enig idee hoe die wereld werkt? Dat is een risico dat ze financieel niet kunnen en gaan nemen, als je werkelijk het gevoel hebt dat ze hier over nadenken.
Richmond zegt
@mp014: bij MotoGP had je marquéz die iedereen het snot voor her ogen reed. Was ook niet leuk dat hij steeds kampioen werd. Alleen daarachter gebeurde wel meer.
sanderz28 zegt
@benja01: dat was de kwaliteit van de coureur en niet van het materiaal. Marquez was buitencategorie.
Richmond zegt
@sanderz28: maar nog steeds domineerde hij.
naturalpower zegt
Waarschijnlijk is de Mercedes zo langzaam omdat ze hebben vergeten de zandzakken eruit te halen.