Volkswagen maakt voorlopig nog geen winst op de ID.4.
Er zit een verschil tussen omzet en winst. Restaurant-eigenaren kunnen erover mee praten. Ja, je eet een biefstuk voor 45 euro die 10 euro bij de slager kost. Maar als je gas, water, elektra, huur, personeel, servies, verspilling en dergelijke meerekent, blijft er onder aan de streep weinig over.
Voor Volkswagen geldt min of meer hetzelfde. Nee, we gaan het niet hebben over de overheerlijke curryworsten van het merk, maar over de ID.4. De elektrische crossover wordt wereldwijd (redelijk) goed verkocht. Toch maken de Duitsers er nog geen winst op. Dat meldt Thomas Ulbrich aan Auto News. Volgens hem moet de productie nog flink worden opgeschroefd.
Maximale efficiency
Normaliter zijn de ontwikkelingskosten de reden dat er geen geld verdiend wordt. Dat speelt weliswaar mee met de Volkswagen ID.4, maar volgens Ulbrich is er meer aan de hand. De productie draait niet alleen nog niet op volle toeren, maar ook de maximale efficiency is nog niet bereikt. Het idee is simpel: hoe kun je zo productie maximaal stroomlijnen en dus goedkoper maken zonder dat de kwaliteit er op achteruit gaat.
Geen winst op ID.4
Volgens buitenstaanders en specialisten is het sowieso lastig voor de gevestigde merken om ineens elektrische auto’s te bouwen. Volkswagen denkt nog volgens traditionele methodes en die zijn niet altijd van toepassing bij EV’s. Met name de kosten voor de accu’s. Hoe meer accu’s er nodig zijn, hoe hoger de prijs voor de grondstoffen wordt. Althans, dat is dus de consensus. Dat schijnt een van de grootste redenen te zijn dat Volkswagen alsnog geen winst kan maken op de ID.4.
Volgens Ulbrich zijn er nog genoeg manieren om het rendement te verhogen. Volgens hem kan de efficiency van de accu’s nog beter, evenals de temperatuurhuishouding van de auto’s. Ook is Volkswagen van plan het hele accu-probleem te tackelen met zogenaamde solid state-accu’s. Deze zijn lichter en hebben een hogere energiedichtheid. Helaas is de techniek (voorlopig) nog niet geschikt voor serieproductie.
Bron: Autonews.
Robert zegt
Voor de liefhebbers:
https://zijm.nl/product/orginele-volkswagen-curryworsten/
monsieurleloure zegt
@rrrobert
Noem dan gelijk het onderdeelnummer
199 398 500 A
monsieurleloure zegt
Je reactie wacht op moderatie.
@rrrobert
Noem dan gelijk het onderdeelnummer
199 398 500 A
dalmore zegt
Geen winst maar dus ook geen verlies? Dat is voor nu niet zo heel verkeerd lijkt me
Johanneke zegt
Rekenen ze de lager uitvallende of ontbrekende CO2 boete mee? Dan kan het plaatje ineens anders zijn.
mashell zegt
Dat is echt accountants logica, niet gekregen boetes meetellen als winst…
911targa zegt
Die CO2 boetes, betalen ze anders aan Tesla voor de productie van ICE. Het produceren van EV en certificaten kopen van de eigen onderneming, is een kostenbesparing en kan je bij de winst optellen. Niks kwaads over accountants.
flutterby zegt
@911targa: het zijn kosten als je niet aan wetgeving kan voldoen, maar geen winst als je dat wel doet. Bij Tesla is het wel winst omdat ze een restproduct verkopen die voor hen geen waarde heeft.
Johanneke zegt
Als je 100 miljoen minder hoeft te betalen omdat je dit elektrische model verkoopt zonder winst hoef je alsnog 100 miljoen minder te betalen. Netto ben je 100 miljoen minder kwijt. Dat mag best in een berekening zitten.
mashell zegt
Natuurlijk. Als je 100 miljoen minder uitgeeft blijft er 100 miljoen meer over en heb je 100 miljoen meer winst. Maar stellen dat je geen boete hebt gekregen en dat niet ontvangen boete bedrag als winst geboekt mag worden is tamelijk absurd.
Richmond zegt
@mashell: of niet behaalde bonussen meenemen in je budget voor het komende jaar
potver7 zegt
Is niet zo gek: verreweg de meeste winst halen EV-producenten uit de handel in emissierechten. Maar juist door de toenemende populariteit van EV’s (en PHEV’s) zal de opbrengst van de emissierechtenhandel afnemen, en dus moet de kostprijs van de auto’s omlaag om de marges op peil te houden.
flutterby zegt
@potver7: Tesla en Porsche maken winst, de rest niet (proof me wrong). Dat is los van de credits.
basman147 zegt
Alstublieft
https://www.autovisie.nl/nieuws/teslas-geheim-winst-door-verkoop-autos/
721 miljoen winst in 2020, waarvan 1,6 miljard door de verkoop van credits (waarvan een grote afnemer is weggevallen doordat FCA nu onder Stellantis valt), Zonder credits dus bijna 879 miljoen verlies.
Porsche maakt winst doordat zij dingen doen die Dacia niet eens durft, zoals mensen om geld vragen om de spiegels en afdekkapjes van de koplampsproeiers in de kleur van de auto te spuiten… Maar dat deden ze voor die tijd ook al.
Volgens mij maakte alleen Renault van de grote concerns vorig jaar een verlies bekend, de anderen maakten winst in 2020.
flutterby zegt
@basman147: het ging mij meer om bewijs dat andere fabrikanten winstgevend zijn.
Vergeet trouwens niet dat Elon Musk vorig jaar Tesla ook bijna 12 miljard(!) gekost heeft conform zijn compensatie aandelen pakket. Dit jaar komt hier nog 6 miljard bij en dan is het pakket leeg.
superfunky zegt
@flutterby: dat heeft hij niet “gekost”, dat pakket gaat middels verwatering van de overige aandeelhouders en niet door de P&L.
Verder heeft de BasMan gelijk. Tent heeft nog nooit winst op de auto’s gemaakt, maar vraag het verder gerust aan ene Pascal, die is heel erg goed in balansen lezen, dus die zal je vast kunnen uitleggen dat het een enorm winstgevend bedrijf is.
flutterby zegt
@superfunky: enige wat duidelijk is dat jij geen verstand van een balans hebt. Tesla maakt gewoon 20-25% bruto marge op hun auto’s, dat doen de meeste concerns niet na.
De compensatie komt niet per definitie uit verwatering van aandelen. Het wordt elk kwartaal als kostenpost opgevoerd. Feitelijk kopen ze eigen aandelen op om deze bij het realiseren van de doelen over te dragen.
superfunky zegt
@flutterby: ik verwachte al zoiets, geen flauw benul waar je over praat.
Bruto marge is geen winst, het gaat om operationeel resultaat en die is alleen maar negatief geweest. Netto winst onderaan de P/L komt uit verkoop credits en uit niets anders. Als je dat niet kunt begrijpen, dan kun je beter niet reageren.
Verder heeft Tesla nog nooit één aandeel ingekocht en zeker niet om ze aan Musk te geven als cadeautje. Het bedrijf heeft een track record vwb het verbranden van aandeelhouderskapitaal en Musk’s beloningspakket is daar een uitstekend voorbeeld van. Wat op zich dan weer een prestatie is, beetje de prijs van de aandelen omhoog twitteren en daar miljarden voor krijgen van je medeaandeelhouders. Ik moet er iets harder voor werken.
basman147 zegt
Daimler, incl trucks 4 miljard
BMW, 3,857 miljard
Toyota, 19 miljard dollar
Volgens mij is Renault het enige concern dat vorig jaar geen winst heeft gemaakt
iphonistvongates zegt
Ik weet niet hoeveel ze er extra in hebben moeten huren/aan moeten nemen met hun OTA firmware-update debacle maar FTE IT-er’s zijn niet goedkoop. Dan moesten er waarschijnlijk ook nog extra laptops ingekocht worden enz.
Nu spelen megabedrijven als VAG immer ‘the long game’ dus het kom allemaal regt 🤞
harrie zegt
Gewoon nog harder plastic in het interieur.
flutterby zegt
@harrie: Het is allemaal al redelijk budget vergeleken met de Mach-e en Tesla volgens Sandy Munro.
MarcoM zegt
Ik snap het wel, zou ik ook zeggen om geen winst te maken, is puur een methode om geen belasting te hoeven afdragen over eventuele winst. Slim gedaan.
mauwerd zegt
Natuurlijk maken ze (nog) geen winst op deze elektrische auto, het ding is net op de markt. Kijk naar Tesla, maakt al wat langer elektrische auto’s maar ook die maken daar nog geen winst op.
flutterby zegt
@mauwerd: Tesla maakt minimaal winst, maar als je hun jaarcijfers er bij pakt en kijkt naar de balans dan zitten daar enorme marges verstopt wanneer ze stoppen met groeien.
superfunky zegt
@flutterby: nou, ik pak de popcorn er even bij. Vertel, waar zitten die enorme marges verstopt in de balans van Tesla? Kom maar door, ik ben benieuwd.
MarcoM zegt
@mauwerd: en dat geleufde gij
FB_100003908191927 zegt
Ze verkopen zo goed dat het bedrijf waar een vriend werkt een ID 3 cadeau kreeg bij aanschaf van 4 nieuwe crafters
flutterby zegt
@FB_100003908191927: kan je nagaan hoe overpriced die Crafters zijn ;-)
rubend zegt
-edit: attent! dankjewel! is inmiddels aangepast!-
ericc zegt
Misschien willen de mensen geen EV die juist op de markt is en vol kinderziektes zit. Niet iedereen wil een EV! Door de wereldwijde financiële crisis gaan mensen misschien geen nieuwe auto kopen?! Maar zover zullen ze nog niet denken!
MarcoM zegt
@ericc: nou, kinderziektes zitten ook in benzine cq dieselauto’s en de terugroep acties, dusss
LaLancia zegt
Niet of nauwelijks winst maken op een Volkswagen. Sommige dingen veranderen nooit, ongeacht wat voor motor erin zit.
superfunky zegt
“Met name de kosten voor de accu’s. Hoe meer accu’s er nodig zijn, hoe hoger de prijs voor de grondstoffen wordt. Althans, dat is dus de consensus.”
Da’s grappig, ik dacht dat de consensus van de EV adepten was dat de prijzen van accu’s gingen dalen als de aantallen gingen stijgen. Wil je zeggen dat er eindelijk een paar mensen wakker worden en dat bij een omschakeling naar 20% van de jaarproductie aan EV’s, de auto’s onbetaalbaar zijn geworden omdat de grondstoffen duurder zullen zijn dan de prijs van goud. Ik automotive land weten we dat al een tijdje, maar wel fijn als de rest het ook begint te snappen!