Kleintjes worden groot. En snel. Eh, zuinig. Dat laatste vind men belangrijk.
Autofabrikanten moeten de trukendoos meer en meer gaan raadplegen om auto’s zuiniger te krijgen. Denk aan downsizen, knetterharde eco-bandjes, het gewicht verlagen of de meest effectieve oplossing: gewoon sjoemelen.
Een ondergeschoven kindje is de aërodynamica. Pas op hogere snelheid heb je hier echt profijt van. Daarbij is de auto zo optimaal mogelijk maken (voor zo min mogelijk weerstand) vrij kostbaar. Opel is één van de merken die er altijd een sport van heeft gemaakt om de luchtweerstand zo klein mogelijk te maken. Denk aan de Opel Calibra, een auto die jarenlang de titel meest äerodymische productie auto mocht dragen.
Zo glad als de Calibra is de nieuwe Corsa niet, dat komt met name door de vorm van de auto. Opel heeft de Corsa onderworpen en een paar onafhankelijke tests bij het Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren in Stuttgart om te kijken hoe glad de nieuwe Corsa daadwerkelijk is. Opel heeft schijnbaar erg zijn best gedaan met de Corsa, de luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt namelijk 0,29. Tel daarbij op dat de oppervlakte slechts 2,13 vierkante meter is en je hebt een recept voor een zuinige (en snelle!) auto.
Zo is de onderkant van de Corsa voorzien van diverse panelen voor een optimale luchtstroom. Uiteraard ontbreekt een dakspoiler ook niet. Een andere feature van de Corsa is de grille die kan openen en sluiten al naar gelang de omstandigheden. Nu is het milieu allemaal leuk en aardig, maar de topsnelheid van een auto is een veel leuker onderwerp van gesprek. Want hoe aërodynamischer een auto is, hoe hoger de topsnelheid. We hebben even gekeken naar huis,- tuin- en keuken B-segmenters met 100 pk om te kijken of de Corsa daadwerkelijk de snelste auto onze net verzonnen klasse is:
Dacia Sandero TCe90 (90 pk)
Nissan Micra I-GT (100 pk): 175 km/u
MINI First (75 pk): 175 km/u
Suzuki Swift 1.2 (90 pk): 180 km/u
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost (100 pk): 181 km/u
Alfa Romeo Mito TwinAir (100 pk): 182 km/u
Seat Ibiza 1.0 TSI (95 pk) 182 km/u
Mazda 2 SkyActiv (90 pk): 183 km/u
Skoda Fabia 1.0 TSI (95 pk): 184 km/u
Kia Rio 1.0 T-GDI (100 pk): 186 km/u
Renault Clio TCe (100 pk): 187 km/u
Volkswagen Polo 1.0 TSI (95 pk): 187 km/u
Hyundai i20 T-GDI (100 pk): 188 km/u
Opel Corsa 1.2 Turbo (100 pk): 188 km/u
Audi A1 25 TFSI (95 pk): 191 km/u
Conclusie: Yup, de Corsa is in zijn klasse inderdaad een van de snelste in zijn klasse met een gedeelde tweede plaats. De eerste plaats gaat naar Audi. Je hebt er verder niets aan, maar nu weet je het waarom die Corsa’s op de Autobahn zo lang in je kofferbak blijven plakken.
volvo-s60-adept zegt
Dank voor dit grondige vergelijkend warenonderzoek! Al is ’t ook niet erg om gewoon lekker met je pit in de zon te gaan zitten als ’t komkommertijd is…
tortuga zegt
Voor die Audi betaal je makkelijk paar duizend meer. Een chip boertje doet dat goedkoper
snorrie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pier zegt
De ratio van de versnellingsbak laten we gemakshalve maar even achterwege. En wat zijn de Cw waardes van die andere auto’s? Als het toch kommertijd is dan kan dat nog wel even uitgezocht worden ;)
gandini zegt
@pier: En dan, gewoon omdat het kan, ook een praktijktest uitvoeren. Die theoretische cijfertjes zijn leuk, maar we willen bewijs natuurlijk.
pindakoning zegt
Kekke auto. Had de nieuwe Corsa nog niet voorbij zien komen
gandini zegt
@pindakoning: Proest!
willemvdberg zegt
Ik zie bar weinig verschil in het vergelijk..
vaakbenjetebang zegt
… en als het Corsaatje in je kofferbak plakt, rijdt het ding natuurlijk in je zog. Op zijn Engels: slipstreamen. En dan loopt-ie vast nog wel harder.
henrie zegt
@vaakbenjetebang: Tenzij jij langzamer rijdt…
vaakbenjetebang zegt
@henrie: Dan is het wel te hopen dat de Corsa inderdaad niet harder rijdt. Staat zo slordig.
zwepp zegt
Dat die Audi het snelst is komt natuurlijk omdat er standaard geen optie op zit (volgens de vele rijders zelfs geen knipperlichten), dus wegen ze ook een stuk minder. Scheelt zomaar een paar km/h op topsnelheid!!
krikke240z zegt
@zwepp: nee inderdaad, standaard zot er geen optie op. Zo zijn opties ook niet standaard. Maar ik snap je punt! ;)
SimonMc zegt
@zwepp: Gewicht heeft geen invloed op topsnelheid…
Volvo_440_turbo zegt
@simonmc: Ik meende dat iets zwaars makkelijker de lucht kan verplaatsen, heeft dit dan ook geen invloed op de toptsnelheid? Dit eerste ooit een professor dit op tv horen verklaren. Praktijkvoorbeeldje: een maat van mij reed met een zware BMW met een klein moteurke, acceleratie een drama, maar wel een hoge top. Kan ook aan de overbrenging liggen natuurlijk. Maar bon, ik ben niet genoeg geschoold om hierover te discussiëren in feite.
kareljansen zegt
@SimonMc: Wel op de rolweerstand, en daarmee op de topsnelheid. Het aandeel rolweerstand in de totale weerstand is op topsnelheid wel bijna te verwaarlozen overigens.
SimonMc zegt
@kareljansen: Ik had misschien beter het woord verwaarloosbaar moeten gebruiken idd. Maar ik geloof ook dat op hoge snelheden, de luchtstroom zodanig krachtig is, dat die de auto ook als het ware begint op te tillen.
De wielen beginnen grip te verliezen en kunnen het vermogen niet meer volledig kwijt.
Dus als je dan geen auto hebt met spoilers of venturi tunnels, wil ik zelfs geloven dat meergewicht op heel hoge snelheden zelfs een positief effect heeft.
gebruikersnaam3 zegt
Moet de tag Advertorial hier niet bij?
willeme zegt
@gebruikersnaam3: Nee, dat gebeurt enkel met advertorials. Deze valt gewoon onder nieuws ;-).
Dutchdriftking zegt
Leuke weetjes! Maar met 100pk heb je er wel een behoorlijke lap asfalt voor nodig. Voor dat je op deze snelheid zit kom je vast wel een baustelle tegen….
stekkerbak zegt
MINI First (75 pk): 175 km/u
Mini One (102pk): 195 km/u
De One past meer bij de lijst en nog steeds goedkoper dan de A1.
jelmer zegt
@stekkerbak: Met z’n rechtopstaande voorruit leek zo’n Mini me niet super aerodynamisch, maar – het kan ook de versnellingsbak zijn – blijkbaar is de auto toch de topsnelheidkampioen van z’n klasse.
kareljansen zegt
@stekkerbak: Welk deel van het “t/m 100pk” heb je niet begrepen?
stekkerbak zegt
@kareljansen: geen deel, er staat met 100pk. Tot staat niet in de tekst.
Aangezien er ook 75, 90 en 95 staat, misstaat 102 zeker niet.
alfaromeospider zegt
Toch niet heel veel vooruit gegaan als je het mij vraagt, mijn opel corsa (c) uit 2003 met 90 pk loopt ook 180 op de autobahn.
bartteeuwen zegt
@alfaromeospider: mijn corsa b met 1.4 16v (ook 90pk) liep 184 op de gps met 4 man erin.
baklava zegt
Veel Corsa artikelen de laatste tijd zeg. Zo bijzonder is deze auto nou ook weer niet.
lekkerlinksrijden zegt
@baklava: nee, maar PSA is nieuwe sponsor van AB in deze komkommertijd
willeme zegt
@lekkerlinksrijden: Nope. Toevalligerwijs kwamen ze met het nieuws. Als er sprake is van betaalde content, dan staat dat erbij.
ddimi zegt
Had vroeger een corsa 1.2 van 2004 die 194km p/u ging. Geen slipstream, geen afdaling, geen chiptuning, gewoon standaard..
pier zegt
@ddimi: of een tellerafwijking van 20km/u of een leuke droom
bartteeuwen zegt
@ddimi: haha zo eentje heb ik ook maar dan geen twinport. Veel harder dan 170 gaat die echt niet maar heb t nooit met gps gecheckt.
danmar zegt
@ddimi: wij hebben een 1.2 twinsport gehad )85pk) en die ging echt niet veel harder dan 170. Kon ook niet gezien het toerental dat je al had bij 120 km/uur. En de Corsa had een tellerafwijking maar ook weer niet zo groot.
Kortom, lijkt me een mooi verhaal van je maar meer ook niet.
ddimi zegt
@danmar: corsa 1.2 kim clijsters sport edition van 2004. Tellerafwijking zal er wel zijn geweest, had ie al boven de 110km p/u dat het 3 tot 4 km p/u verschil was tov gps. Maar ik heb 194 op kilometerteller afgetikt met die wagen en of jij dat nu een broodje aap vind of niet zal mij een worst wezen. Dus ga jij maar terug naar je alleswetendedroomoveriedereenopdeplaneet (:
danmar zegt
@ddimi: toch bijzonder dat de opgegeven maximum snelheid 170 km per uur is. Maar dat zal dan ook wel dromen zijn zeker.
Zie
https://www.autozine.nl/overzicht/modellen_techniek.php
Maar goed, geloof maar wat je wilt geloven.
Maarten123 zegt
@danmar: de auto wordt geacht zijn topsnelheid te hebben bereikt als er na een bepaald aantal seconden slecht nog een bepaalde stijging in snelheid is bereikt. De precieze data heb ik niet. Daardoor zijn er auto’s die uiteindelijk veel hoger scoren, zeker als ze een lange overbrenging hebben. Lang geleden had ik een Volvo 940 met een opgegeven top van 190. Op een nachtelijke autobahn kreeg je uiteindelijk 225 op de teller. Je was dan wel 10 minuten bezig. Hetzelfde geldt voor BMW 520d’s. Die halen allemaal 250, het duurt echter te lang om het een topsnelheid te noemen. De topsnelheid moet je onder normale omstandigheden kunnen halen, zowel op de heen als terugweg.
danmar zegt
@maarten123: de versnellingsbak van de Corsa C (in ieder geval de 1.2) heeft bijzonder korte overbrengingen. Dus het maximale boerenaantal is dan allang bereikt, bij 120 rij je al ruim 4000 toeren. Kortom, als je 194 op de teller ziet staan, moet dat wel door een flinke tellerafwijking komen. De Corsia 1.8 GSI haalt wel 200 maar da’s natuurlijk een totaal ander verhaal.
Maarten123 zegt
@danmar: Bij zo’n 6500 toeren zou hij dan 194 halen. Heuveltje af is dat te doen. Vooral een autobahn met een beetje vals plat in je voordeel, wil dan flink helpen.
Pavla zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
henkp1 zegt
Met Renault Twingo 1.2 16V maar liefst 184 echte kilometers per uur op de Autobahn, gemeten op de Tomtom.
henkp1 zegt
met 75 pk, vergat ik te vermelden.
gove zegt
poehpoeh 188 hele kilometers
tjorque zegt
@gove: voor 95% van de chauffeurs een uiterst levensgevaarlijke snelheid…
dare2think zegt
@alfaromeospider: Auto’s zijn veel hoger en breder geworden. De drag coefficient is verder ook weinig veranderd. Zet maar eens een Clio van 2002 naast een Clio uit 2010.
dare2think zegt
@dare2think: 2019 moest daar staan als laatste jaartal*
tjorque zegt
@willeme: en de Dacia?
tjorque zegt
En nu het erg interessante lijstje van € per km/h!
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Ik vind het wel een goed gelukt model. Leuk ook dat ie aerodynamisch is. Misschien scheelt dat ook windgeruis.
maferick74 zegt
Mijn toyota yaris heeft een 1.8 motor met 133 pk (2007) zou veel harder moeten kunnen. Kom nu net op de 200km/u. Mag wel wat sneller maar hoe? 13pk extra bij chiptunen helpt niet echt
dondeboer zegt
@maferick74: Aero verbeteren. Paar cm verlagen, dichte grill, dichte wielen met smalle ecobandjes, vlakke bodem maken, rechter buitenspiegel en antenne eraf, naden dichttapen. Lijkt me leuk om te proberen. Of een TRD supercharger erop, dat werkt waarschijnlijk nog beter. :)
maferick74 zegt
@dondeboer: volgens mij is zo n charger 2x duurder dan mijn auto waard is. Verlagen lijkt me wel wat
opelironman zegt
Dank voor dit vergelijk! ?
Neem de volgende keer alleen ff 3 minuten de tijd om je artikel na te lezen, dit was duidelijk een haastklus met veel niet lopende zinnen…
jpoers zegt
Is er ergens een site waar je de verschillende cw waardes van auto’s kan vinden?
vroaaar zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/tech-dit-is-wat-je-moet-weten-over-cw-waardes-77447
koffiemetgebak zegt
zo hard hoeft het allemaal niet hoor!!
DE vw Lupo 3L, Audi A2 3L zijn zeer flotte gebakkjes welliswaar niet de mooiste maar
wel de econoomste van de auto branche, zuinig is balngrijk doe mij maar dan een 3L van de lupo of de A2
klein en lelijk maar wel gegarandeerd 3L diesel op 100km en voor de echte eco rijders zelfs 2,2L diesel op 100km kijk dat noem ik nou nog is zuinig en uiteraard er gaat niks zuinigere rijden dan electro
maar als het om brandstof gaat is er niks zuinigere dan een 3L diesel variant
zolang de benzine niet 3L op 100km kan is er niks zuiniger dan de 3L diesel op 100km en dit zijn praktijk cijfers he jongens niet het papiertjes werk van ideale omstandighedens leugens