Die versnellingsbak deed het dus gewoon. Maar waarom kon Leclerc dan niet van start gaan afgelopen weekend?
Het was een bijzonder lastige beslissing om te maken voor het team van Ferrari. Preventief de versnellingsbak wisselen, of toch de gok nemen en hopen dat het goed komt? Het lijkt erop alsof Ferrari heeft gegokt en verloren. Daarmee slaan ze een klein modderfiguurtje, want waarom de gok nemen als je een paar kilometer later al stil komt te staan, nog voordat de race van start gaat?
Iedereen was de afgelopen paar dagen transmissiespecialist en wist precies wat er fout was gegaan. Zo’n versnellingsbak zou wel kunnen werken, maar niet onder druk. Anderen benoemden de effecten van het differentieel. Andere deskundigen wezen op de downforce. Het zal wellicht een combinatie van factoren zijn, toch?
Leclerc niet van start door naaf
Nou, nee. Die versnellingsbak van Leclerc functioneerde dus gewoon! Niet alleen vlak na de kwalificatie, maar ook voor de race. De boosdoener was niet de transmissie, maar een wielnaaf van het linkerachterwiel. Dat is opmerkelijk, want het was de rechterkant die de vangrail bij Piscine raakte.
Er zat een minimaal barstje in de naaf. Deze was tijdens de inspectie niet waar te nemen. Bij het wegrijden was er ook niets aan de hand. Pas toen Leclerc even goed gas gaf na de hairpin, begaf de wielnaaf het. Hierdoor raakte de linkeraandrijfas in zijn geheelbeschadigd. Dit zorgde er vervolgens weer voor dat de complete linkerzijde het niet meer deed enLeclerc alleen aandrijving had op het rechterachterwiel.
Crash
Het doet echter niets af aan het feit dat het euvel is ontstaan door de crash van Leclerc in Q3. Ergens heeft de naaf een vreemde impact gehad door de crash. Zonde, want waar een versnellingsbak niet zomaar te vervangen is, zou een wielnaaf vervangen hoogstwaarschijnlijk minder problemen opleveren.
Via: The Race.
Meer lezen? Dit is de stand in de F1 na de GP van Monaco 2021!
cossiekiller zegt
Maar hoe kunnen ze weten dat er een barstje zat, als ze het niet hebben kunnen waarnemen?
theghost zegt
Waarschijnlijk werd dat barstje een barst toen de naaf het compleet begaf… Dan is de conclusie dus dat er wat gezeten heeft en dat ze dat niet hebben gezien / niet hebben kunnen zien.
Robert zegt
@cossiekiller: het lijkt me dat als een naaf onder belasting compleet doormidden breekt, dat de conclusie gerechtvaardigd is te veronderstellen dat er al een haarscheurtje moet hebben in gezeten.
SpeedGeek zegt
Soms kan een breukvlak een indicatie geven van de reden van de breuk. Vooral vermoeiing in het materiaal is goed zichtbaar op een breukvlak. Ook vermoeiing begint bij een haarscheur groot.
Maar dat lijkt mij stug in een sport die gedomineerd wordt door draaiuren of verreden afstand.
faalhaas zegt
@SpeedGeek: Even rood-wit penetrant niet destructief onderzoek en hatsekidee, het antwoord daar.
specialveloce zegt
@faalhaas: dat had inderdaad gekunt, alleen hadden ze dan met een magenta auto aan de start gestaan. Waarschijnlijk was het licht dun en heel hard matriaal. Zelfs met metalurgische kennis hadden ze dit soort dingen denk ik niet zien aankomen.
basman147 zegt
Het was nog wel een issue geweest om de linker naaf en aandrijfas te wisselen, want als de auto beschadigd in Parc Ferme staat mag je alleen dat vervangen wat de FIA aangeeft. In dit geval waren dat alleen onderdelen aan de rechterzijde van de auto. Op AMS staat het wat beter omschreven
https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/formel-1-gp-monaco-leclerc-ferrari-ausfall-getriebe/
sportevo zegt
@basman147: ze hadden dat op het punt veiligheid kunnen gooien. Een barst in de naaf kan natuurlijk lelijke gevolgen hebben als zo’n ding echt breekt tijdens de race.
flatsix010 zegt
Was het proberen waard, achteraan starten zou vrijwel zeker tot 0 punten leiden in Monaco.
ericd zegt
Hoe dan ook, Leclerc’s onfortuin en dat van Bottas zorgden voor een zeldzaam rotten bit of luck voor Max.
R zegt
@ericd: en zo hebben alle rijders wel eens geluk – mss even op YouTube terugkijken hoe Hamilton z’n eerste WK heeft gewonnen 🙃
ikrijdouderommel zegt
@notfastalwaysfurious: precies, zo zeldzaam is dat niet. De winst van Hamilton van de GP van Monaco 2016 mag er in dat kader ook wezen.
sportevo zegt
@notfastalwaysfurious: bedoel je in Brazilië? Dat was zeker niet een geluksmoment. Daar heeft hij echt voor moeten rijden.
Had de gok van Glock beter uitgepakt en was het minder hard gaan regenen, dan hadden we in Massa een kampioen gehad.
R zegt
@sportevo: haha – je begrijpt dat je jezelf compleet tegenspreekt – t allergrappigste is nog dat je het woord ‘gok’ gebruikt – en gokken is soms geluk hebben soms niet – dus idd Hamilton heeft geluk gehad dat Timo t verkeerd had……..
sportevo zegt
@notfastalwaysfurious: ik denk dat jij het niet begrijpt.
Nog steeds heeft Hamilton voor die race echt moeten rijden en in de laatste bocht kon hij Glock pas inhalen. De positie kreeg hij zeker niet cadeau. Dat je het geluk voor Hamilton noemt dat de gok van Glock verkeerd uitpakt slaat nergens op. Nog steeds heeft hij hem moeten inhalen op het laatst mogelijke moment. Rustig naar de finish toeren was er niet bij.
sportabgasanlage zegt
Max heeft inmiddels ook al aardig wat porties pech moeten incasseren (zeker in Monaco), dus een keer aan de andere kant staan is ook wel fijn.
HzR zegt
Je zou toch denken dat je dat hele zootje dat je mag vervangen uit voorzorg vervangt als het een klap heeft gehad? Zeker als je op pole staat.
sportabgasanlage zegt
Mogen wel, maar dan krijg je een X aantal plekken straf. Dus het is voor een team wikken en wegen of ze het risico willen nemen. In dit specifieke geval, hebben ze de schade gewoon gemist, omdat die aan de linkerkant zat en de crash rechts gebeurde. Persoonlijk vind ik ’t wel wat amateuristisch van Ferrari, maar ja, ’t blijven Italianen. Daar gaat wel vaker iets mis met controles van techniek of infrastructuur.
pomoek zegt
Sorry, maar een driveshafthub is toch iets anders dan een wielnaaf? Hoe dan ook, ik blijf erbij, ze hadden dat gewoon moeten controleren en kunnen zien. Ik vind het een fail van Ferrari. En van Leclerc.
Svenska II zegt
Mooi, boontje komt om zijn loontje. Is zijn trucje toch mislukt…
Gulli zegt
Als je zo’n klapper bewust maakt om je pole veilig te stellen dan ben je wel een hele grote pannenkoek. Ik schat Leclerc hoger in dan dat. Dan had hij beter een Rosbergje kunnen doen en hem langs de baan kunnen parkeren met de melding; ‘ja hij deed het ineens niet meer’
fapfap zegt
Als hij er toch mee was gestart had ie hem waarschijnlijk gewoon gewonnen. Het is tenslotte Monaco waar niet ingehaald kan worden, lekker rustig uitrollen dus. 5 rondjes ipv 78, de sensatie is niet veel minder
Gulli zegt
Is Ricciardo ook gelukt idd :P
Design_Driven zegt
Hadden ze die niet preventief straffeloos kunnen en moeten vervangen? Ik kan niet in hun data kijken (helaas) maar iedereen snapt dat de hele boel een oplazer krijgt en dat de schok door de bak naar andere onderdelen gaat. Als je er een penalty voor krijgt dan snap ik het wel maar als je dat preventief had mogen vervangen dat is het gewoon dom.
realhustler zegt
Dingetje was ook, ze mogen 1 uur bij de auto, daarna moet hij in het parc fermé en krijgen ze hem de volgende ochtend terug. Als ze de bak hadden willen wisselen, dan moeten ze toestemming vragen, en mogen ze dat doen onder toeziend oog van FIA officals, en krijgen ze 5 plaatsen gridstraf en mogen alleen de bak wisselen verder niets. Anders is het achteraan starten.
Als ze dit hadden gezien, wat lastig was, dan hadden ze toestemming kunnen vragen het te vervangen, en die hadden ze wel gekregen, maar ja wie had het links verwacht.