Het mysterie rondom de enorme hoeveelheid schone Toyota’s in Nederland is opgelost.
Ondanks dat verreweg de meeste automobilisten rijden met een auto met verbrandingsmotor, zien we her en der alternatieve aandrijflijnen voorbij komen. De meest populaire is op dit moment de elektrische auto.
Mede dankzij gul subsidiebeleid is in Nederland, net als in Noorwegen overigens, de elektrische auto een reële optie voor de leaserijder geworden. Maar er zijn meer alternatieven om jezelf duurzaam voort te bewegen. Wat te denken van aardgas (al dan niet via biomassa) en natuurlijk waterstof. Wil je op aardgas rijden, dan zijn er enkele opties bij andere andere Fiat en Volkswagen. Qua waterstof zijn de opties beperkt. Er rijden al jaren prototypes rond, maar op dit moment zijn er twee auto’s te koop die op waterstof rijden: de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai.
Van die Toyota Mirai viel ons begin deze maand al op dat de verkopen enorm waren toegenomen. Dat is relatief gezien, uiteraard. Maar met 36 exemplaren was de Toyota Mirai zelfs populairder dan de nieuwe Toyota Camry, die aanzienlijk betaalbaarder is. De spreekwoordelijke aap is uit de mouw gekomen, want we weten nu hoe het komt.
Importeur Louwman heeft namelijk 35 stuks afgeleverd aan een taxivervoerder in Den Haag. De auto gaat ingezet worden voor het WMO-vervoer in Den Haag. Toyota meldt dat de verkopen in ons land van waterstofauto’s in 2019 met 152 procent is toegenomen. Aan de ene kant is het natuurlijk een behoorlijke order, aan de andere kant geeft het aan dat er maar enkelen zijn die een auto op waterstof rijden.
De keuze voor de voorwielaangedreven Toyota Mirai lijkt door de ietwat tegenvallende cijfers heel erg bijzonder. Het taxibedrijf in kwestie geeft aan dat de Toyota Mirai drie grote voordelen biedt. Naast emissieloos rijden, heeft de auto een grote actieradius en is de Mirai in een paar minuten voorzien van een volle tank. De opdrachtgever van het taxibedrijf eist dat ze elke dag per direct beschikbaar zijn, dus een elektrische taxi was wat dat betreft geen optie. Mocht je je afvragen of zo’n innovatief meesterwerkje een beetje ruimte biedt, kunnen we je gerust stellen. Mede dankzij een behoorlijke wielbasis van 2,78 meter is de ruimte achterin prima voor elkaar.
johnwaters zegt
Emissieloos rijden met waterstof? De grootste ecologische leugen die er bestaat.
svdv zegt
@johnwaters: dat kan je dan ook zeggen van elektriciteit…
technofreak zegt
@johnwaters: Net zo’n grote leugen als dat “accu-auto’s mileuvriendelijk” zijn…
pramm zegt
@technofreak: ben benieuwd naar deze leugen. Verklaar u nader. Enkel enkele omstreden onderzoeken kwamen tot een vergelijkbare conclusie. Dan werd er bewust bij een bev een welk to wheel en cradle to cradle analyse uitgevoerd en vergeleken met een tank to wheel analyse bij een conventioneel aangedreven voertuig.
karhengst zegt
@johnwaters: Er wordt water geëmitteerd, dus technisch correct. Lokaal gezien zie ik echter geen vervuiling.
johnwaters zegt
@karhengst: Waterstof wordt gemaakt van aardgas. Bovendien vergt de productie nog eens extra veel energie. Maar zolang de vervuiling niet in jouw straat gebeurt is alles OK.
mashell zegt
@johnwaters: Yep, als je de vervuiling centraliseert, weg van de bewoonde gebieden is het een stuk minder schadelijk en veel meer beheersbaar.
johnwaters zegt
@mashell: NIMBY dus? Wat een kortzichtige mentaliteit.
pramm zegt
@mashell: het blijft 4x meer CO2 dan rijden met een ev.
fransananas zegt
Ze rijden ook met E-Niro’s. Deze mirai is toch een aankoop die achteraf gezien niet heel best zal blijken en totaal niet emissieloos…
rutgerg zegt
@fransananas: waarom dat dan?
fanboy zegt
@rutgerg: Ik denk dat hij bedoelt dat veel waterstof nog niet emissieloos wordt gemaakt. Zo wordt het vaak met behulp van gas gemaakt, dan kan je net zo goed rechtstreeks op gas rijden.
En de prijzen zijn behoorlijk. Nou heb ik ook geen idee wat een litertje waterstof kost, dus wat de kosten per kilometer zijn.
Los van alle inefficientie problemen van waterstof geeft het bij dit bedrijf in ieder geval wel goed inzicht vanuit een intensieve gebruiker. Die ervaring op doen is mooi.
fransananas zegt
@fanboy: dat bedoel ik. Waterstofgate.nl kan je er meer over vertellen. En nee, mijn aluminiumhoedje heb ik vandaag niet op
technofreak zegt
@fransananas: Nee, een kolencentrale om je stakker-auto mee op te laden is lekker emissieloos ;-)
johnwaters zegt
@technofreak: kernenergie is de sleutel om de klimaatproblemen op te lossen. Maar daar zijn die groene jongens met hun bakfiets ook tegen.
fransananas zegt
@technofreak: dus dan maar benzine of diesel rijden? Het is beter om de vervuiling te centraliseren en daar aan te pakken. De kolencentrales sluiten zou nog beter zijn uiteraard
pomoek zegt
Elektrische auto’s zijn niet elke dag per direct beschikbaar? Euh, wat?
Erik zegt
@pomoek: elke dag beschikbaar is van 00:00 uur – 24:00 uur, eigenlijk dus permanent. Elektrisch laden duurt nu eenmaal langer dan waterstof tanken.
hiostu zegt
@erik2907: dat ligt er ook maar net aan. Als er iemand voor je net waterstof heeft getankt, dan mag je toch ook eerst een half uur wachten voordat het systeem weer op druk is.
fanboy zegt
@erik2907: Maar ze moeten wel steeds naar het waterstof tankstation toe. Terwijl tegenwoordig in steden de vaste taxi standplaatsen voorzien zijn van laadpalen.
En de meeste taxi’s die in een stad opereren zullen niet zulke gigantische afstanden halen. In New York hebben ze die Nissan busjes, die hebben een bereik minder dan 200km.
gove zegt
denk niet dat hij de volle mep betaald heeft voor die hokken
Dutchdriftking zegt
Ben benieuwd, in ieder geval een hele goede praktijktest over toepasbaarheid en betrouwbaarheid van waterstof.
driek zegt
@dutchdriftking: de betrouwbaarheid van een Toyota testen is natuurlijk een no-brainer. ;)
Dutchdriftking zegt
@driek: 2.2 diesel……
Jochempie zegt
Dus er is een tankplaats in Den Haag? En is die ook voor het publiek beschikbaar?
geelbarrel zegt
@Jochempie: ja, op de Binckhorst
Jochempie zegt
@geelbarrel: Cool! Ga ik een Riversimple Rasa regelen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mysterie? Dit zei ik al in een reactie op het eerste bericht…
sabrerator zegt
@svenska_aeroplan_ab:
Ik ook. Bedrijf is een klant van me en ik was er net na het eerdere bericht. Ze vertelden me toen dat zij al die dingen hadden gekocht.
sanderp zegt
Toevallig heeft een buurman van een paar huizen verder sinds januari ook een mirai. Krijg iedere ochtend pijn aan mijn ogen als ik die achterkant weer zie.
bmwfe zegt
https://waterstof-info.nl/waterstof-auto/
Hier schrijft men dat er dit jaar een waterstofpomp in Den Haag (is) wordt geopend.
Bart_V zegt
tijdje terug 1 gezien in Helmond bij de Toyota dealer
toen wisten ze me te vertellen dat er 3 tank stations waren in Nederland onder andere bij automotive campus in Helmond
Nu ik zo een foto zie van het interieur valt me dat helemaal niet tegen zelfs tegen Lexus kwaliteit aan
schnhvn zegt
Kan me voorstellen dat men niet in de rij staat om ruim € 80.000 uit te geven voor zo’n …..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@schnhvn: Zit vast wat subsidie op zo links en rechts…
sanderp zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ongeveer hetzelfde als elektrisch maar dan over het volledige bedrag 4% bijtelling.
tge1 zegt
Ludieke auto. Ik wil er eentje zodra er een H2 pomp in mijn woonplaats komt.
Teerdz zegt
WMO-vervoer, heb ik iets gemist?
stephane8200 zegt
@teerdz: wet maatschappelijke ondersteuning. Gaat om transport van hulpbehoevende mensen.
mashell zegt
@stephane8200: laten we hopen dat deze taxidienst in slechtzienden vervoer gespecialiseerd is, want voor normaal zienden is het voor komen rijden van een Mirai wel een onnodige visuele belasting.
ghost zegt
Zonder subsidie is dit kansloos..
Erik zegt
@ghost: taxi bedrijven betalen sowieso geen BPM en de BTW is verrekenbaar. Koopje dus.
ghost zegt
@erik2907: want ik ben een taxibedrijf ?