Toch vreemd, voor een 11 jaar oude auto.
De wederopstandingen van de moderne retro-musclecar werd door Ford ingeluid. Eind 2004 kwam namelijk de Mustang van de vijfde generatie op de markt. De auto was splinternieuw, maar qua uiterlijk zwaar leunend op de fameuze musclecars van weleer. De twee andere Amerikaanse giganten Chevrolet en Dodge volgden snel met respectievelijk de Camaro en de Challenger.
Inmiddels zijn de Camaro en Mustang al opgevolgd door een nieuw model. Sterker nog, zowel de nieuwe generatie Mustang als Camaro zijn reeds voorzien van een facelift. Geheel volgens de FCA-traditie moet de Challenger het veel te lang zonder een opvolger doen. Normaliter zorgt dat voor desastreuze verkoopcijfers en een rol in de marge.
Dat is niet het geval met de Challenger. Op dit moment staat de auto qua verkopen vóór de Camaro en achter de Mustang. Dat is al enkele jaren het geval. Ook in het eerste kwartaal van 2019 verkocht de Challenger (13.431 exemplaren) beter dan de Camaro (12.083 stuks). De Mustang staat op nummer 1 met 16.917 verkochte units.
Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de Camaro aan het inlopen is, terwijl de Challenger juist minder goed verkocht dan het jaar ervoor. Desalniettemin is het erg knap van Dodge dat ze die Challenger zo goed kwijt weten te raken. Maar wat zijn nu eigenlijk de succesfactoren? Volgens Dodge zijn het er meerdere Ten eerste de ruimte. De Challenger is nog altijd de ruimste in vergelijking met zijn concurrenten. Ten tweede zijn er heel veel kleuren en schama’s beschikbaar. Felgeel, matzwart, blauw met strepen: alles in principe mogelijk.
Verder scoort Dodge met de Redeye, Demon en Hellcat. Niet zozeer qua verkopen. Deze enorm krachtige modellen zijn zeer populair op het internet. Dragraces, driftvideos, Instagram fotosessies: ze komen veelvuldig voorbij. De laatste reden is vrij opmerkelijk. Niet zozeer de dikke V8’s met mega veel vermogen zijn populair, Dodge geeft aan goed te scoren met de V6 in combinatie met vierwielaandrijving. Daarmee is de Challenger erg populair in de noordelijke staten van Amerika. Niet alleen de Challenger scoort goed, ook de verouderde Charger en Chrysler 300C zijn nog steeds uiterst succesvol.
lincoln zegt
Iemand moet Alfa en Maserati in leven houden ..
Van Alfascisten en petrolheads hoef je nix te verwachten iig ..
mopar zegt
@lincoln: Alfacisten… dat zijn net als de Lanciaïsten toch van die gasten die vanuit hun premiejum Duitser lopen te janken dat hun favoriete merken verloochend worden?
lincoln zegt
@mopar:
De schuld van GM of Chrysler of Ford of Packard of DeSoto of Trump of Lincoln ..
Maar noooooit van Italianen of Alfisticionado’s (met een BMW huurcontract) ..
spidermann zegt
Gewoon een leuke en mooie auto. Zonder de achterlijke BPM boete in Nederland zou ik er zo een kopen.
moveyourmind zegt
@spidermann: Voor Europa zou het mooi zijn als FCA van de Challenger een iets compactere versie zouden maken.
Een soort nieuwe Fiat 128 coupé, dat was destijds ook net een Amerikaanse musclecar qua looks, maar dan een stuk kleiner.
tenaci zegt
@moveyourmind: goeie, net zoals de Opel GT vroeger een beetje een mini-Corvette was.
rolov zegt
@moveyourmind: een zuinige motor erin en voor een vast bedrag kunnen ze dat goede blok er achteraf in zetten. Dat zou wat zijn
lincoln zegt
@rolov:
Heb jij ook een onzuiniger blok in je auto gelepeld ??
En waarom leek je dat een goed idee ..
theblazerunner zegt
@lincoln: ik wel, het leek me een goed idee omdat ik nu 2x het vermogen en bijna 2x het slagvolume tot mijn beschikking heb!
Dutchdriftking zegt
@spidermann: inderdaad. Blijft een mooie wagen.
griffendahl zegt
Snap sowieso niet dat de Mustang er boven staat, persoonlijk vind ik dat echt de minst mooie van de drie…
BaRa zegt
@griffendahl: rijdt beter dan de andere twee.
O plaat zegt
@griffendahl:
Ik ga toch even een foto achterlaten van de huidige Camaro SS. Ik snap niet dat iemand dit mooi vindt. https://edge.slashgear.com/wp-content/uploads/2018/04/2019-chevrolet-camaro-0-1-980×620.jpg
theblazerunner zegt
@shiva: gatver, ze hebben ‘m echt verneukt zeg.
detroitv8 zegt
Ik vind de 2014 facelift ook een welkome verbetering. Laat de auto nog steeds fris ogen.
mopar zegt
Vergeet niet dat er ook een vierwielaangedreven versie bestaat van de Challenger. Dat maakt die wagen eigenlijk de perfecte musclecar voor velen. Zeker in de staten waar het in de winter erg sneeuwt kun je bijna niet zonder. Op dit moment is het de enige van het trio die dit heeft en dus vooral in het noorden van de VS erg goed verkoopt.
mopar zegt
@mopar: hmmm eerst lezen dan pas comments schrijven jongen….
kminne zegt
@mopar: Het klopt wel wat je zegt. Die 4WD versie is een hele slimme zet geweest.
emping zegt
Vind de Challenger ook het gaafst eruit zien. Zeker die voorkant is lekker sinister.
ddimi zegt
1 van de mooiste american muscle cars vind ik!
tstile zegt
Tijdloze dikke bak. Ideaal voor iedereen die terugverlangd naar vervlogen tijden.
tstile zegt
Krijg je niet ook een hoop pk’s voor je geld met deze? Dat helpt natuurlijk ook. Daarnaast heeft het interieur een update gehad dus dat is ook weer acceptabel.
E550 zegt
Het zijn alle drie hele mooie auto’s, maar de Challenger vind ik het mooist. De voorkant is zo veel dikker dan de rest. Nieuw, maar met een knipoog naar het verleden.
T16 zegt
@e550: https://youtu.be/1W0XlDcGfRY
ghost zegt
Helemaal kansloos in NL!