Een strategische zet van de Amerikaanse autofabrikant.
Wie met korting een nieuwe Tesla wil aanschaffen moet even naar China fietsen. Het automerk strooit namelijk met blijvende kortingen in het Aziatische land en dat is niet omdat het bijna kerst is.
De Chinese overheid heeft namelijk een ‘China First’ beleid. Dat wil zeggen dat merken uit eigen land een voorsprong krijgen op merken uit andere landen. Je ziet het al jaren binnen het internetcircuit van China. Een merk als bijvoorbeeld Google wordt buitenspel gezet, waardoor Youku (de Chinese YouTube), WeChat (de Chinese Whatsapp) en Weibo (de Chinese Facebook) de overhand hebben.
Er zijn echter grote verschillen in vergelijking met de auto-industrie en de internetwereld. Waar een platform als Google of Instagram simpelweg geblokkeerd wordt, hebben automerken te maken met een importheffing. Dit is gedaan om lokale productie te stimuleren en om het aantrekkelijker te maken om een goedkopere auto van Chinese makelij te kopen.
Ook Amerikaanse auto’s hebben met die importheffingen te maken, waardoor een auto als een Tesla Model S behoorlijk aan de prijs is. Elon Musk ‘plaagt’ daarom de Chinese overheid door Tesla’s met korting aan te bieden ter compensatie van die importheffingen. Hierdoor liggen de prijzen niet hoger en is het voor een Chinees nog steeds aantrekkelijk om een Tesla te kopen in plaats van een goedkoper alternatief uit eigen land. De prijzen komen 12 tot 26 procent lager te liggen.
Tesla is vastberaden om China te veroveren. In de havenstad Shanghai komt een nieuwe megafabriek waar jaarlijks honderdduizenden Tesla’s geproduceerd gaan worden. Het zal de eerste nieuwe grote fabriek zijn buiten de bekende Gigafactory in Nevada, in de Verenigde Staten. Als de fabriek eenmaal opererende is, heeft Tesla niet langer te maken met de importheffingen omdat de auto’s niet vanuit de VS hoeven te komen.
Design_Driven zegt
China plagen door zelf een verlies te pakken. Zo veel marge hebben ze al niet op hun auto’s vergeleken met hun concurrenten. China lacht zich suv (pun intended)
Foramen zegt
@sketcher: dit is gewoon een investering om merkbekendheid en populariteit te vergroten en zo later via de fabriek in Shanghai zonder heffingen veel te kunnen leveren.
Design_Driven zegt
@foramen: Dat snap ik ook wel maar Tesla’s worden in China door mensen gekocht die wel wat te besteden hebben en bereid zijn meer te betalen omdat het niet in China gemaakt wordt. Zelf westerse auto’s maar in China gemaakt hebben minder status dan auto’s gemaakt buiten China.
joostvanrb zegt
@sketcher: Dat is niet helemaal waar. In Q3 pakte Tesla een gross margin van 22% per auto. Dat is bijna twee keer zoveel als BMW met 12,9%. Prijzen verlagen met 12 tot 26 procent kan Tesla dus prima hebben om in China auto’s te blijven verkopen tot de fabriek er staat.
flutterby zegt
@sketcher: verlies pakken ze toch wel. In de VS gaat de taxrebate omlaag dus iedereen die een Tesla overweegt heeft hem (in bestelling staan). Hetzelfde geld voor Nederland, maar daar zal Musk niet wakker van liggen.
Als ze ook nog de verkoop in China verliezen valt de massaproductie in elkaar en zal Q1 2019 slechte cijfers laten zien voor de S en X. Goedkoper leveren in China zorgt voor stabiele levering en een goed imago. Dat kunnen ze goed gebruiken om Model 3’s te verkopen en straks de Shanghai Gigafactory volledig te benutten.
En maak je maar geen zorgen om het verlies van winst op de S en X in 2019 Q1, want als ze 5000-7000 Model 3 per week kunnen blijven produceren maken ze makkelijk heel veel winst.
Hubert zegt
Niet al te veel Tesla’s gezien in Shanghai.
Maar wel de nodige electro VW’s (al dan niet in China gebouwd) en ook electrische auto’s van de lokale merken.
Design_Driven zegt
@hubert: Ik heb ze toch regelmatig gezien in heel (tier1) China. Ze worden ook flink gepromoot en staan bijvoorbeeld vaak in shoppingcentra. Uiteraard zie je meer VW’s, BYD’s etc, maar die zijn ook een stuk goedkoper en dat is een ander segment.
Hubert zegt
@sketcher:
Stond daar een Qiantu in een shopping mall. Foto’s van gemaakt. Maar geen idee hoe je ze hier kunt uploaden.
tge1 zegt
@Hubert: Ik heb sowieso héél weinig electrische auto’s gezien in China. Vooral héél veel nieuw Duits brandstofgestookt “premium” blik met een L achter het typeplaatje. De verhalen dat China zo ver voorloopt met hun batterij vehikels neem ik daarom ook met een grote korrel zout. Smog is nog steeds een issue.
rotasaxal zegt
En ik ben nooit in China geweest.
phevtreb zegt
@rotasaxal: inderdaad, ik kreeg ook een beetje het “en mijn papa werkt bij Mac Donalds” gevoel..
Hubert zegt
@phevtreb:
Dan blijf je toch lekker een keyboard cowboy
tvr1974 zegt
Zouden we hier in Europa ook moeten doen.. Importheffingen en Europa eerst.. Oh was daar niet al die “handelsoorlog” ?? Nb er zijn heel veel landen met importheffingen. O.a ook Brazilië. Dat is waarom er zo veel autofabrieken daar zijn, want anders krijgen ze geen voet aan de grond. Lokaal geproduceerd bied namelijk gigantische voordelen.. Zo ook dus in China.. En de Amerikanen doen het omgekeerd net zo.. Dus tja..
flutterby zegt
@tvr1974: Europa hanteert al een importtarief op auto’s. Op auto onderdelen is iets lager, daarom worden alle Tesla’s in Tilburg van de aandrijflijn en banden voorzien.